Brus analog ljudutgång Raspbian

Permalänk
Medlem

Brus analog ljudutgång Raspbian

Hejsan igen!

Gjorde en tidigare tråd idag där jag inte fick till det med SSH-koppling till Raspbian, men det löste sig så bra så nu hoppas jag detta löser sig med.

Problemet är att jag precis nu upptäckte att så fort ljud sätts på i Raspbian så blir det ett väldigt tydligt brus i bakgrunden som är där hela tiden så länge det finns en ljudsignal i princip. Den försvinner när man har pausat ljudet en liten stund, men kommer tillbaka så fort man slår på något ljud igen.

Läste runt lite att detta är rätt vanligt, men att det finns lite olika lösningar.

Har redan testat (testar fortfarande) med en lösning där man använder Pulseaudio, men jag har väldiga problem med att ens få det igångstartat. Har även sett på nätet där de föreslår att man hellre ska köpa ett dedikerat ljudkort istället.
Har även testat olika kommandon i config-filen för raspbian men ger inga resultat alls, fortfarande brus.

Frågan är då: går det att lösa på något enkelt sätt med något superkommando eller så? För det är sjukt störande att behöva lyssna på ett sånt tydligt brus så fort det inte finns något ljud påslaget...

Tack på förhand för hjälp!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Rekordmedlem

Brus är för det mesta hårdvarurelaterat så det krävs bättre hårdfvara för att minska det . www.hifiberry.com gör mer seriösa ljudrelaterade lösningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Brus är för det mesta hårdvarurelaterat så det krävs bättre hårdfvara för att minska det . www.hifiberry.com gör mer seriösa ljudrelaterade lösningar.

Grejen är den att när jag har kört Kofi med osmc innan på exakt samma enhet (en rpi3) samt en tidigare rpi2 så har jag aldrig haft problem med att det brusar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Brus och oljud så är första platsen att titta på är hur strömförsörjningen fungerar.

Många (de flesta idag faktiskt) baseras på switchade omvandlare och HF-bruset som läcker igenom med matningsspänningen kan ha en amplitud (typ 100 mV p-p) som motsvara maxvolym på ljudet om det var nere inom hörbart område...

Det som kan switcha ned delar av HF-bruset inom hörbar område är olinjariteter på korten (det finns massor av det på en enkortsdator) i kombination av olika klockor (inklusive många små interna switchade spänningsomvandlare på korten som tex genererar 3.3 V av 5 Volt) och pulssekvenser som kutar runt på ledningsbanorna och blandar ned signalen till hörbart område. Det är den delen som är svårt att göra bra och också orsaken till att professionell utrustning har massor av kondingar, drosslar, separata DAC och andra lösningar för att försöka hålla detta borta så mycket det går.

Men på lekmansnivån så kan man prova att byta mellan olika 5V källor och se om det ger märkbara skillnader, det kommerinte att bli inte perfekt men kanske till acceptabel nivå.

Kan man hitta linjära aggregat (klassisk tung trafo, likriktarbrygga och analog reglerkrets typ 7805, LM317 eller liknande och kan ställas till 5 Volt > 2 Ampere) ) så har man åtminstone städat av matningsspänningen på skräp som kan blandas med - medans störningar som genereras internt på korten är svårare att göra något åt.

typ hitta en gammal tung mascot-aggregat...