Är MMORPG en döende genre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Är MMORPG en döende genre?

Hittade en snarlik tråd som nästan spårade in på ämnet men jag känner att frågan förtjänar en egen tråd där vi kan diskutera saken.

Till huvudfrågan, är tillverkningen utav MMORPG spel döende?

Har kommit på mig själv att jag ett flertal gånger bläddrat igenom Steam, sökt på Google, frågat vänner och bekanta efter nya MMORPGs, men i slutändan hamnar jag alltid i samma förbaskade triangel som består utav följande, World of Warcraft, Guild Wars 2 samt Rift. Dessa tre är de återkommande spelen för mig. Kul i ett par dagar, men allt känns så bekant även om ett nytt expansionspaket har lanserats.

Ja, spel och framförallt MMORPGs är dyra att utveckla och visst, nya spel kommer hela tiden men det känns som att inga utav dem kommer bli en stor hit, alla känns helt ärligt "halvdana."

Så vad tycker ni? Är det jag som är bitter som säger att det "var bättre förr" eller finns det verkligen en svacka i utvecklandet utav bra MMORPGs i nuläget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009

Tror det blommar ut igen när VR marknaden är mogen för massan. MMORPG + VR = insanity

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Dec 2011

Nej det tycker jag inte.

[Datorlåda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [Moderkort: Asus Z170-Pro] [Processor: i7 6700k 4.7 GHz @ 1.35v] [CPU-kylning: NZXT Kraken X61] [Minne: 32 GB 3466 MHz CL16] [Grafikkort: MSI GTX 1080 Seahawk X 2088 MHz/11 GHz] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2, 640 GB Western Digital HDD] [Bildskärm: AOC AGON AG352UCG] [Ljudkort: Soundblaster ZxR] [Högtalare: Edifier S530D] [Hörlurar: BeyerDynamic DT880]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Apr 2016

Har aldrig lirat Wow men entropia universe som är ett RCE (Real Cash Economy) - MMORPG i 3D-miljö. är ett spel jag länge spelat och de är stort och kommer nog fortsätta växa.
Tror med vr som robie skriver så kan de bli riktigt Nice

Skickades från m.sweclockers.com

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

MMORPG är döende då utvecklings kostnaden överstiger den möjliga vinsten.

Alla MMORPGer som har kommit och gått har försökt slå sig in på WoWs marknaden och misslyckats.
Om du skall lyckas som MMORPG så får du inte vara för lika WoW.
EvE online är det bästa exemplet på det.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av _Merc_:

MMORPG är döende då utvecklings kostnaden överstiger den möjliga vinsten.

Alla MMORPGer som har kommit och gått har försökt slå sig in på WoWs marknaden och misslyckats.
Om du skall lyckas som MMORPG så får du inte vara för lika WoW.
EvE online är det bästa exemplet på det.

Skulle säga att entropia universe också är ett bra exempel på ett mmorpg som klarat sig bra genom tiderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av _Merc_:

MMORPG är döende då utvecklings kostnaden överstiger den möjliga vinsten.

Alla MMORPGer som har kommit och gått har försökt slå sig in på WoWs marknaden och misslyckats.
Om du skall lyckas som MMORPG så får du inte vara för lika WoW.
EvE online är det bästa exemplet på det.

Är inte FFXIV en enorm succé?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Med tanke på hur många aktiva mmo spelare det finns så är det lika döende som wow har varit de senaste 12 åren..

Gissar på att nästa stora mmo hit blir just när någon gör ett mmo med passion och gott om tid, inte bara som vanligt för att sno miljarder från blizzard med den stora wow mördaren.

För mig är dock mmo's rätt ute, lagt så mycket tid på entropia och wow så att jag helt enkelt är nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2002

MMORPG som vi känner det tror jag är rätt dött, i meningen, det kommer inte tillkomma så mycket (även om massor av fanbois fortfarande spelar). Den första vågen red på förväntan och nyheten av att kunna ta en plats i en skitstor värld, bland tiotusentals andra. Att "öppna" spelvärlden så gjorde att de flesta som ens rört vid spel, troligen körde något mmo vid 2005-2010ish. Nu är det gjort, förvåningen eller spänningen att ta del av en värld på det sättet har lagt sig. Visst, vill du stå med hundra andra vid auction house och snipea grejer så kan du det, men det är liksom inte där det händer. MMORPG tog pinnen men fick ge bort den till MOBA. Nu har MOBA också gett bort den, jag vet inte till vad. Jag har en känsla av att hela spelgenren är i gungning då den dras i så många olika håll samtidigt. Dela har vi pro-gamerscenen som underhåller en kategori av spel. MMO finns en del fortfarande. Spel börjar komma mycket till mobila enheter, likaså har det funnits en sorts hipster-retrovåg. Sedan finns det massa bro´s som spelar fifa eller kör playstation som en förfest, alltså ärkenormies. Och en inte oviktig våg av folk som var med under 90-talet och tidigt 2000-tal, har hetsat på för att få villa, jobb och brud och som nu kopplar av med något av deras gamla spel. Sannolikheten att EN genre eller EN plattform ska dra så stort igen, som det var på MMO-dagarna, är inte hög. VR säger någon, alltså jag kanske har fel, men jag tror inte att VR kommer att slå på det sätt man tror och det kommer inte bli så stort som man tror på ett bra tag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Nej. För oss veteraner så är nog genre ganska uttråkad men ni måste ju tänka på att alla barn och ungdommar som börjar med MMOs i princip får samma upplevelse som vi hade när vi klev in i WoW för 14 år sedan. Nu finns det givetvis mer konkurrenter och det blir svårare att ha subscription med så många F2P alternativ som ungdommar såklart lockas till då de inte har så mycket pengar men MMOs kommer aldrig försvinna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skrivbordet
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av _Merc_:

MMORPG är döende då utvecklings kostnaden överstiger den möjliga vinsten.

Alla MMORPGer som har kommit och gått har försökt slå sig in på WoWs marknaden och misslyckats.
Om du skall lyckas som MMORPG så får du inte vara för lika WoW.
EvE online är det bästa exemplet på det.

Jo för är man för lik WoW, varför inte bara spela WoW då? Dags att man släpper något innovativt.

iMac - Xbox One S - iPad - iPhone 7+ - Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skrivbordet
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av fesoj:

MMORPG som vi känner det tror jag är rätt dött, i meningen, det kommer inte tillkomma så mycket (även om massor av fanbois fortfarande spelar). Den första vågen red på förväntan och nyheten av att kunna ta en plats i en skitstor värld, bland tiotusentals andra. Att "öppna" spelvärlden så gjorde att de flesta som ens rört vid spel, troligen körde något mmo vid 2005-2010ish. Nu är det gjort, förvåningen eller spänningen att ta del av en värld på det sättet har lagt sig. Visst, vill du stå med hundra andra vid auction house och snipea grejer så kan du det, men det är liksom inte där det händer. MMORPG tog pinnen men fick ge bort den till MOBA. Nu har MOBA också gett bort den, jag vet inte till vad. Jag har en känsla av att hela spelgenren är i gungning då den dras i så många olika håll samtidigt. Dela har vi pro-gamerscenen som underhåller en kategori av spel. MMO finns en del fortfarande. Spel börjar komma mycket till mobila enheter, likaså har det funnits en sorts hipster-retrovåg. Sedan finns det massa bro´s som spelar fifa eller kör playstation som en förfest, alltså ärkenormies. Och en inte oviktig våg av folk som var med under 90-talet och tidigt 2000-tal, har hetsat på för att få villa, jobb och brud och som nu kopplar av med något av deras gamla spel. Sannolikheten att EN genre eller EN plattform ska dra så stort igen, som det var på MMO-dagarna, är inte hög. VR säger någon, alltså jag kanske har fel, men jag tror inte att VR kommer att slå på det sätt man tror och det kommer inte bli så stort som man tror på ett bra tag.

MOBA är fortfarande bland det mest spelade om inte det allra mest spelade. Dota 2 är första/andraplats på spelade spel i Steam med över 10 miljoner aktiva spelare, LoL har säkert flera gånger det, sen finns även HotS och Smite.

iMac - Xbox One S - iPad - iPhone 7+ - Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vetlanda
Registrerad
Feb 2011

MMORPG genren är inte död, jag tror de flesta som är intresserade utav MMORPGs sitter och väntar på "the next thing" som är lika revolutionerande som när WoW kom ut men de flesta MMORPGs idag är halvtaskigt gjorda eller rena kopior bara utav andra MMORPGs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Nätälskare:

Jo för är man för lik WoW, varför inte bara spela WoW då? Dags att man släpper något innovativt.

För att man hoppas kunna använda sig av en vinnande formel och förbättra den.

MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K @ 4,2 GHz | Palit Geforce GTX 1070 JetStream | 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

You must come with me, young ones, for I am the grim reaper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Tror marknaden är rätt mättad på MMORPGs. De som lirar den typen av spel brukar vara väldigt lojala och spela spelet länge. När det hela tiden kommer ut nya spel blir de nog mer glest befolkade och svårare att tjäna pengar på. Jag lirade SWTOR intensivt mellan release och 2015. Förhandsbokade ESO när det kom ut men var för inne i SWTOR för att lira det så det blev aldrig av.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2009

Tycker F2P hade rejält negativ påverkan på MMOs.

Men själv väntar jag på Ashes of Creation och hoppas på det bästa.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av _Merc_:

MMORPG är döende då utvecklings kostnaden överstiger den möjliga vinsten.

Alla MMORPGer som har kommit och gått har försökt slå sig in på WoWs marknaden och misslyckats.
Om du skall lyckas som MMORPG så får du inte vara för lika WoW.
EvE online är det bästa exemplet på det.

Inte riktigt. MMORPGs är döende för att företag vägrar inse att succé måste byggas över tid och uppkommer inte över en dag. WoW är så stort för att det bygger på ett redan etablerat spelmaterial i form av WC-serien. Många som spelade WC3 spelade/spelar även Wow. Företag idag har däremot inget tålamod alls och försöker lansera varenda dålig idé som något "nytt".

Starwars är ett sådant exempel där SWOTR hade potential men Bioware totalt misslyckades att leva upp till den och blev sedan ett F2P. Ett annat exempel är TESO som även det hade potential men som aldrig levde upp till det. World of warcraft tog 4-5 år att utveckla. Idag så ligger utvecklingstiden på nästan hälften och man har oftast ett värdelöst underlag.

Skrivet av Nätälskare:

Jo för är man för lik WoW, varför inte bara spela WoW då? Dags att man släpper något innovativt.

Men det kommer per automatik bli jämfört med Wow och eftersom folk är får och anser att saker ska vara likt WoW för att man ska känna igen sig men inte vara likt WoW för att man vill ha något nytt så kommer det bli en flopp.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

MMORPGs för datorn är i stort sett dött ja, men mycket stort på telefoner atm.
Bara kolla hur det går för t.ex NCsoft som sitter på några av de största titlarna på marknaden.
https://i.imgur.com/HvpWxKc.png

Och läser man här så tror de att marknaden kommer fortsätta att minska. http://www.inven.co.kr/webzine/news/?news=193858&site=lineage...

Även WoW är ju ganska stendött en månad efter patch. Kör man t.ex raiding som alliance så finns det snart inget folk kvar att spela med.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2005

Black desert online, hur stort som helst och håller superhög kvalitet

| INTEL i7 7700K@4,9GHZ | NOCTUA NH-D15 | ASUS PRIME Z270-P | 32GB DDR4@3000mhz | GTX 1080 STRIX | 512 GB CRUCIAL MX300 SSD | 4TB HDD | WIN 10 | BENQ XL2420Z@144hz| SUPERNOVA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006

mmorpg är inte döende, långt därifrån. Det finns otroliga pengar att hämta hem för spelbolag som lyckas. Tyvärr är många spelbolag omogna, släpper produkter för tidigt i kombination med dålig projektstyrning och eftertanke gällande speldesign. Eso är ett bra sådant exempel med riktigt dålig design & arkitektur på flera fronter, de fick göra om hela stridssystemet från grunden och misslyckades också med deras stora rvrvr motor.
Warhammer online kom med många bra nyheter men företaget kunde inte fixa problemen med serverlag och fusk så de försökte mjölka marknaden och tysta och stänga av kritiker.

Nej efterfrågan finns och är stor men många bolag som försöker tycks vara naiva i kombination med dåliga lead devs.

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Dött i den benämningen att alla spel som släpps är snarlika och inte tillför något vettigt till genren? Absolut.

Tror det kommer krävas något riktigt originell för att verkligen väcka genren till liv igen.

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2011

F2p, cash shop, har nog en del i att det går sämre. Personligen föredrar jag subscription, om det är aktiv dev.

Sedan har jag upplevt det som att dagens unga saknar tålamod för rpg, ex. CS, overwatch mfl. är ju instant gratification.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: AMD Ryzen 1700 @ 3.95GHz | Fractal Design Celsius S360 | Asus Prime B350-Plus| 16 GB DDR4@3200 MHz | EVGA GTX 1070 w/ NZXT Kraken X42 | Corsair RM750 | Fractal Design Define-S
Server0: HP MicroServer Gen. 8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Jag spelar mycket Elder scrolls online. De släppte nyligen en ny expansion. Lite trögt i början med efter ett tag är man fast.

Fractal R5 | MSI Z170A GAMING PRO | i5 6600K@4.7GHz | Noctua D15 | Corsair Vengeance LPX 16GB@2,9GHz | MSI GTX 970 GAMING 4G@1,5/7,5GHz | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold | 240GB OCZ, 120GB SanDisk, 6TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

MMORPG som genre är inte döende, tvärtom så finns det fler MMORPG på marknaden och mer folk som spelar dem än någonsin förr.

Problemet är att göra dem lönsamma - alla dessa MMORPG konkurrerar om samma spelare, och i viss mån med alla andra typer av multiplayer online-spel.
Det gör att även om det finns många spelare så är det svårt att få tillräckligt många till varje enskilt spel.

WoW blev en succe mycket för att de var på rätt plats vid rätt tid. Det fanns inte mycket konkurrens på den tiden, och Internet började just bli tillräckligt utbrett för att marknaden skulle finnas där.
Det var egentligen inte särskilt revolutionerande, utan snarare ett fall av evolution.
WoW var baserat på samma grundmodell som Everquest (som var det första MMORPG som blev stort på sin tid) och polerade och förbättrade den modellen tillräckligt för att uppfattas som något nytt.
Därefter har de i princip levt på sin storlek - "alla" har hört talas om WoW, och mängder av existerande spelare har tillräckligt mycket investerat i spelet för att inte vilja släppa det helt.

Originella och innovativa MMORPG som en del här efterfrågar släpps rätt ofta. De flesta dör ganska snabbt utan att ha gjort något väsen av sig då de inte lyckas attrahera tillräckligt många spelare.
De flesta spelare vill egentligen inte ha något helt nytt utan samma gamla stuk med lite småförändringar - ett fenomen bekant från böcker och filmer.

Skall ett spel vara originellt och framgångsrikt så måste allt övrigt (grafik, ljud, spelkänsla, etc. etc.) också vara riktigt bra, annars är det nästan dömt att bli ett nisch-spel som en liten skara älskar, men de flesta aldrig ens hör talas om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Förstår mig inte på de som jämför kostnad med "möjlig vinst" och säger att det är en omöjlig ekvation. Vilket spel har håvat in större vinst än WoW? Multiplicera månadsavgift med antal användare och du får en helt absurd summa. Klart det kostar att driva karusellen, men det saknas inte ruljans på kosingen i detta exempel..

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Karazhan:

Nej. För oss veteraner så är nog genre ganska uttråkad men ni måste ju tänka på att alla barn och ungdommar som börjar med MMOs i princip får samma upplevelse som vi hade när vi klev in i WoW för 14 år sedan. Nu finns det givetvis mer konkurrenter och det blir svårare att ha subscription med så många F2P alternativ som ungdommar såklart lockas till då de inte har så mycket pengar men MMOs kommer aldrig försvinna

14? Veteran? Haha jag klev in i Ultima Online 1997. Det var grejer det.

On Topic: Jag tror att ett mer vuxet MMO hade kunnat fungera, typ Kingdom Come eller något åt det hållet för att verkligen skilja ut sig från Warcraft. Tror inte genren som sådan är döende men det är väl lite trist att ett spel som är 14 år ännu inte har överträffats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skrivbordet
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av L'ombra:

För att man hoppas kunna använda sig av en vinnande formel och förbättra den.

Kanske, men det är många som har prövat utan att lyckats just för att WoW redan är bra. Vill man lyckas göra ett MMO som är relevant i mer än några månader så får man göra något som är intressant. Har prövat några olika MMO men har slutat när jag kännt att jag lika gärna kan spela WoW då spelarbasen är större och det blir inte övergivet efter ett tag.

Skrivet av Xinpei:

Men det kommer per automatik bli jämfört med Wow och eftersom folk är får och anser att saker ska vara likt WoW för att man ska känna igen sig men inte vara likt WoW för att man vill ha något nytt så kommer det bli en flopp.

Må hända, men dessa personer tror jag egentligen inte vill ha ett nytt MMO innerst inne utan dom vill få samma känsla som dom fick när dom började spela WoW. Dvs är det nostalgin som spelar ett spratt.

iMac - Xbox One S - iPad - iPhone 7+ - Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av MsSmith:

14? Veteran? Haha jag klev in i Ultima Online 1997. Det var grejer det.

On Topic: Jag tror att ett mer vuxet MMO hade kunnat fungera, typ Kingdom Come eller något åt det hållet för att verkligen skilja ut sig från Warcraft. Tror inte genren som sådan är döende men det är väl lite trist att ett spel som är 14 år ännu inte har överträffats.

Age of Conan var ett försök att göra ett vuxen-MMO, men det blev inte direkt någon succé.

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge/Stockholm
Registrerad
Jan 2015

Behöver inte nya MMORPG när det redan finns bra. Just nu tycker jag Lord of The Rings Online är bäst.
Att lyckas med ett MMORPG är riktigt svårt, för att ge sig in på ett spel så måste man ge sig in helhjärtat, det är inget spel man "klarar av" på 20h och sen är det över. I de MMORPG jag spelat så är det säkert 80 000 timmar bakom. Framför allt Tibia och LOTRO är de två spelen med majoriteten timmar bakom sig.

Dator 1: | i7 7700k | MSI GTX 1080 Gaming X | MSI Z270 Gaming pro carbon | Corsair LPX DDR4 16 GB | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

Jag har spelat Elder Scrolls Online i helgen, med brist på nya elder scrolls spel gav jag mig och prövade det.
Det är ett MMORPG, men det går ganska bra att spela singleplayer faktiskt

Ibland känns uppdragen mer genomtänkta än Skyrim's och det utspelar sig på en massa platser som inte huvudspelen har haft med.
Har hört att Knights of the old Republic ska ha en liknande anda.