Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dator för mig och frun

Tjena allesammans...

Dom 2 senaste gångerna jag har köpt data har jag läs och frågat så kallade "experter" från butiker... har försökt googla själv och söka och jämnföra på prisjakt men endå har man lyckats få en halvdan data som inte har varit lyckad...

Jag skulle be om hjälp av er experter som kan detta mer än mig eller dom i butikerna!

Jag och min fru jobbar väldigt mycket med Microsoft office och vi brukar ha flera sidor uppe när vi jobbar, min söner har minst 10 sidor uppe när dom kollar på sina grejer, Youtube,Facebook,Spotify,Google osv...

Just nu vill vi inte lägga mer än 5000 kr då vi ska köpa 2 st, nåt ni kan rekommendera?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

”Data” är information, typ en lista på vägda fåglar.
En ”dator” är en maskin som kan utföra beräkningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackedup:

Tjena allesammans...

Dom 2 senaste gångerna jag har köpt data har jag läs och frågat så kallade "experter" från butiker... har försökt googla själv och söka och jämnföra på prisjakt men endå har man lyckats få en halvdan data som inte har varit lyckad...

Jag skulle be om hjälp av er experter som kan detta mer än mig eller dom i butikerna!

Jag och min fru jobbar väldigt mycket med Microsoft office och vi brukar ha flera sidor uppe när vi jobbar, min söner har minst 10 sidor uppe när dom kollar på sina grejer, Youtube,Facebook,Spotify,Google osv...

Just nu vill vi inte lägga mer än 5000 kr då vi ska köpa 2 st, nåt ni kan rekommendera?

Tack på förhand

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4423482

Denna laptop har 15 tum skärm, förra gen i5, 8gb ram, 250 gb ssd samt 1080p display. Titta inte på något som har mindre än 8 gb ram då det kommer behövas när man jobbar med många tabs igång. Du kommer säkerligen få fler alternativ men denna känns som en rimlig avvägning mellan prestanda och pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4423482

Denna laptop har 15 tum skärm, förra gen i5, 8gb ram, 250 gb ssd samt 1080p display. Titta inte på något som har mindre än 8 gb ram då det kommer behövas när man jobbar med många tabs igång. Du kommer säkerligen få fler alternativ men denna känns som en rimlig avvägning mellan prestanda och pris.

Jag tackar för ditt svar! Uppskattad!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Du verkar behöva en PC med 16GB RAM som minimum, och en stor lagring på systemdisken som kan ta all cashe som ni kommer att samla på er

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag skulle överväga att spendera mer. Att arbeta på en långsam dator är oerhört frustrerande och är det dessutom något ni använder för att tjäna pengar (?) så kommer de extra spendera kronorna tjänas in snabbt.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag skulle rekommendera att ni skaffar en rejält stor monitor typ > 40" 4k eller ett par mindre per dator eftersom det är en så enorm fördel om man ska jobba, datorn i sig behöver ofta inte nån värre cpu men gärna gott om ram och lagringsutrymme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

En Intel NUC PC med 16GB RAM?

Spelar ni nåt på datorn?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Om du vill ha en dator som du inte tröttnar på för att den är för långsam så bör du lägga mer än 5000spänn.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackedup:

Tjena allesammans...

Dom 2 senaste gångerna jag har köpt data har jag läs och frågat så kallade "experter" från butiker... har försökt googla själv och söka och jämnföra på prisjakt men endå har man lyckats få en halvdan data som inte har varit lyckad...

Jag skulle be om hjälp av er experter som kan detta mer än mig eller dom i butikerna!

Jag och min fru jobbar väldigt mycket med Microsoft office och vi brukar ha flera sidor uppe när vi jobbar, min söner har minst 10 sidor uppe när dom kollar på sina grejer, Youtube,Facebook,Spotify,Google osv...

Just nu vill vi inte lägga mer än 5000 kr då vi ska köpa 2 st, nåt ni kan rekommendera?

Tack på förhand

Försök leta efter följande :
I5 (helst i7 men finns nog inte i så låg budget)
240gb ssd
Intel HD grafik (enligt min erfarenhet håller laptops utan grafikkort längre, med batteri och hdd)
8gb ram

Går att hitta under 5k med dessa specifikationer. Det förutsätter att grabbarna inte spelar på datorn dock. Ska de spela rekommenderar jag att du köper en begagnad stationär (försökt med 2 lsptops till grabben, det blir inte bra om de ska kunna spela), ska de verkligen bara surfa och kolla film, köp en begagnad lsptops med liknande specifikationer som ovan. Går att hitta för 3000. Lägg då mer på en dator till dig och frun.

Lsptops blir långsammare med tiden . Det jag har gjort med de 2 vi har hemma är att jag tryckt i mer minne och satt i en ssd samt rengjort dem regelbundet. Tror båda gick på ca 5000 nya 4-5 år sedan. De lever än och är förvånansvärt pigga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av milkab:

Försök leta efter följande :
I5 (helst i7 men finns nog inte i så låg budget)
240gb ssd
Intel HD grafik (enligt min erfarenhet håller laptops utan grafikkort längre, med batteri och hdd)
8gb ram

Går att hitta under 5k med dessa specifikationer. Det förutsätter att grabbarna inte spelar på datorn dock. Ska de spela rekommenderar jag att du köper en begagnad stationär (försökt med 2 lsptops till grabben, det blir inte bra om de ska kunna spela), ska de verkligen bara surfa och kolla film, köp en begagnad lsptops med liknande specifikationer som ovan. Går att hitta för 3000. Lägg då mer på en dator till dig och frun.

Letar de på begagnatmarknaden så är 5000:- rimligt för ett i7-system med 16GB DDR3.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

En Intel NUC PC med 16GB RAM?

Spelar ni nåt på datorn?

Nej, men brukar titta på film och dokumentärer om det räknas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Försök leta efter följande :
I5 (helst i7 men finns nog inte i så låg budget)
240gb ssd
Intel HD grafik (enligt min erfarenhet håller laptops utan grafikkort längre, med batteri och hdd)
8gb ram

Går att hitta under 5k med dessa specifikationer. Det förutsätter att grabbarna inte spelar på datorn dock. Ska de spela rekommenderar jag att du köper en begagnad stationär (försökt med 2 lsptops till grabben, det blir inte bra om de ska kunna spela), ska de verkligen bara surfa och kolla film, köp en begagnad lsptops med liknande specifikationer som ovan. Går att hitta för 3000. Lägg då mer på en dator till dig och frun.

Lsptops blir långsammare med tiden . Det jag har gjort med de 2 vi har hemma är att jag tryckt i mer minne och satt i en ssd samt rengjort dem regelbundet. Tror båda gick på ca 5000 nya 4-5 år sedan. De lever än och är förvånansvärt pigga.

Nej dom spelar hos vänner då våra datorer är väldigt slöa här hemma hehe, om barnen vill ha Gaming Dator så får dom gärna köpa det med sina egna pengar, inget varken jag eller min fru behöver iallafall, Jag streamar väldigt mycket film och serier dock nåt som spelar kanske roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Du verkar behöva en PC med 16GB RAM som minimum, och en stor lagring på systemdisken som kan ta all cashe som ni kommer att samla på er

För ynka 10 flikar?

Visst chrome är hungrigt men 16 GB för tio flikar...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

För ynka 10 flikar?

Visst chrome är hungrigt men 16 GB för tio flikar...?

Skickades från m.sweclockers.com

''Minst 10 flikar uppe''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.