Permalänk

CPU Ökas till 99%

Hej!
Jag har ett litet problem och vet inte riktigt hur jag ska lösa de?
Efter en lång dag på jobbet och man kommer hem så vill man lira något kul eller nytt spel, dock efter jag t.ex. lirar ett spel som Dead Rising 4, Destiny 2 eller The Division så går min CPU upp till 99% och förstår inte varför, har vad jag vet rätt kraftfulla saker i min dator.

Processor: i7-6700K CPU 4.00GHz
RAM: 16GB
System typ: Windows 10 Pro 64bit
Grafikkort: Geforce GTX 1080Ti FTW3 11GB
Hårddisk: HDD 1TB
Chassi: Obsidian 900D

CPU'n ligger på 10-13% vanligtvis i idle mode eller bara om man är på nätet, fast när man lirar något spel så går de upp till 90-99%.
Någon som vet vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

@Chrise900: Du menar att CPU:n stannar på 99% efter att du avslutat spelet?

Att CPU:n får jobba när du spelar är väl inte så konstigt om du har ett 1080ti som skall drivas?

Titta i taskmanagern vilken process som tar all CPU.

Permalänk

@Snorren: medans jag spelar så går CPU'n upp till 90-99%

Vad jag ser just nu när jag startade Dead Rising 4 är att faktiskt Chrome tar 45-46% CPU och Dead Rising 4 42-43% och GPU'n ligger på 89% på självaste Dead Rising 4.

lirar spelet på 1920*1080 144hz resolution.

som det ser ut just nu så verkar CPU'n verka okej men min GPU är på tok stekhet vid 89% är det normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrise900:

@Snorren: medans jag spelar så går CPU'n upp till 90-99%

Vad jag ser just nu när jag startade Dead Rising 4 är att faktiskt Chrome tar 45-46% CPU och Dead Rising 4 42-43% och GPU'n ligger på 89% på självaste Dead Rising 4.

lirar spelet på 1920*1080 144hz resolution.

som det ser ut just nu så verkar CPU'n verka okej men min GPU är på tok stekhet vid 89% är det normalt?

Beror ju på vad du räknar som stekhet. Under 90c är helt ok.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk

@Kberg Att min GPU när jag lirar Dead Rising 4 med 1920*1080 144hz resolution, då drar den upp till 89-91% i task managern, ser ju jätte högt ut, funderar liksom om det är normalt där? är mitt grafikkort sönder eller behöver jag ny CPU? känns konstigt för den har inte varit så hög innan på "GPU"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrise900:

@Kberg Att min GPU när jag lirar Dead Rising 4 med 1920*1080 144hz resolution, då drar den upp till 89-91% i task managern, ser ju jätte högt ut, funderar liksom om det är normalt där? är mitt grafikkort sönder eller behöver jag ny CPU? känns konstigt för den har inte varit så hög innan på "GPU"

Det är väl bara bra att din GPU används?
Kör du utan vsync eller fps limiter så försöker ju datorn trycka ut så många fps den bara kan = hög gpu samt cpu användning.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk

@Kberg Jo klart men första gången jag ser den så hög och CPU'n var hög men hittade lösningen och det var en väldigt konstig sådan. Det fanns en sida som var öppen i mitt Chrome och de gjorde så att min CPU Gick "Sky High!" vet inte hur det funkar men stängde ner sida och nu tar Chrome endast 8-9% CPU

Dock undrar jag, det är inget farligt för mitt grafikkort att den går upp till 89-92% då alltså? allt är som det ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrise900:

@Kberg Jo klart men första gången jag ser den så hög och CPU'n var hög men hittade lösningen och det var en väldigt konstig sådan. Det fanns en sida som var öppen i mitt Chrome och de gjorde så att min CPU Gick "Sky High!" vet inte hur det funkar men stängde ner sida och nu tar Chrome endast 8-9% CPU

Dock undrar jag, det är inget farligt för mitt grafikkort att den går upp till 89-92% då alltså? allt är som det ska?

Grafikkortet är gjort för att gå i 100% 24/7 om det är så. Inga problem där, och det är ju bara bra att ditt grafikkort utnyttjas till fullo.

Det är annat om grafikkortet går för varmt. Det är då du kan få problem.

Personerna i tråden har frågat om hur varmt kortet går, inte hur mycket % det utnyttjas. Ta en titt i MSI Afterburner så kan du se hur varmt det är. Är det under 90 grader så är det nemas problemas. Det är vanligt att ett kort går i 85 grader t.ex. när man spelar. Börjar det närma sig 95 grader så är det dags att ta en titt på om det är fel på kortet eller om luftcirkulationen i chassit är helt åt pipan.

Men i ditt fall är nog allt precis som det ska, om jag skulle få gissa. Men du kan ju ta en titt i alla fall Skadar ju inte!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrise900:

@Kberg Jo klart men första gången jag ser den så hög och CPU'n var hög men hittade lösningen och det var en väldigt konstig sådan. Det fanns en sida som var öppen i mitt Chrome och de gjorde så att min CPU Gick "Sky High!" vet inte hur det funkar men stängde ner sida och nu tar Chrome endast 8-9% CPU

Dock undrar jag, det är inget farligt för mitt grafikkort att den går upp till 89-92% då alltså? allt är som det ska?

Låter som att det kan vara en av de sidor som olovligen använder din dator för att bryta kryptovalutor när du går in på den. Var på din vakt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

@Keffmode Tack Keff ehm om jag får fråga, har nu kollat i afterburner och är det Temperaturern som är på den där volatage/Temp Cirkeln? isåfall ligger den på 62* just nu med Chrome+Dead rising 4 på så det verkar ju jätte bra

@Jonny Myran Ah jo förstod de nu, konstigt att det finns sånna sidor som tar extremt på CPU Bra att veta iaf, det roligaste var att det var en Mat Recepts sida haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrise900:

@Keffmode Tack Keff ehm om jag får fråga, har nu kollat i afterburner och är det Temperaturern som är på den där volatage/Temp Cirkeln? isåfall ligger den på 62* just nu med Chrome+Dead rising 4 på så det verkar ju jätte bra

@Jonny Myran Ah jo förstod de nu, konstigt att det finns sånna sidor som tar extremt på CPU Bra att veta iaf, det roligaste var att det var en Mat Recepts sida haha!

Stämmer bra det! 62 grader är en väldigt bra temperatur om du har spel uppe. Jag har 60 grader på mitt grafikkort i idle

Kanske går uppe lite om du tabbar in i spelet igen, men det kan du se i MSI Afterburners loggar. Det loggar i princip allting din dator gör när det kommer till temperaturer/hastigheter.

Du ser loggen i nedre delen av MSI afterburner. Har du afterburner igång medans du spelar så kan du se sen i efterhand vilken din högsta temperatur har varit. Den loggar varje sekund.

Vill du se alla saker som MSI afterburner loggar så kan du skrolla allra längst ner till höger, eller tryck på "detach". Detach står i rött, i mitten utav programmet. Precis under där det står vilket grafikkort du har. Är väldigt litet, så lätt att missa

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

@Keffmode Härligt! Verkar ju då som att det var bara den sidan som var en plåga för min CPU konstigt nog och att min GPU verkar må bra på 62 grader. Kollat loggarna och allt verkar ju vara som det ska nu ser bra ut! Funderar på att köpa en ny processor sen men får bli en framtids sak, får se vad som kommer nu till sommaren eller hösten.

Jätte tacksam för alla svar allihopa! Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrise900:

@Keffmode Härligt! Verkar ju då som att det var bara den sidan som var en plåga för min CPU konstigt nog och att min GPU verkar må bra på 62 grader. Kollat loggarna och allt verkar ju vara som det ska nu ser bra ut! Funderar på att köpa en ny processor sen men får bli en framtids sak, får se vad som kommer nu till sommaren eller hösten.

Jätte tacksam för alla svar allihopa! Tack för all hjälp!

Ja precis, var nog bara en engångshändelse. Kul att det ser bra ut

Om du ska byta upp dig i processor så borde du (som du tänkt) vänta in "nästa grej" som kommer. För byter du upp dig nu kommer skillnaden inte vara stor alls. Överklockar du 6700K så är du väldigt nära 7700K/8700K prestanda i spel. 7700K är ju i princip en "upp-piffad" 6700K, och en 8700K är i princip en 7700K med 2 extra kärnor & 4 mer trådar bara. Det är inte riktigt så enkelt, men nästan. Det jag vill säga är att dom är väldigt snarlika i prestanda i alla fall.

7700K/8700K presterar absolut bättre, men är det värt alla dessa pengar? Absolut inte enligt mig

Jag hade sparat 6700K, överklockat så högt det går, och skaffat mig ett nytt grafikkort istället. Det tjänar du väldigt mycket mer på om du bara ska spela på burken

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

@Chrise900: Har du kikat om det finns nyare BIOS att uppdatera? Får du samma data om du pollar sensorerna från tex Everest?

Permalänk
Medlem

CPUN och GPUN ska ju ligga helst på 100% i spel? Om du inte tycker de så lås fpsen på 2fps, så kommer användningen gå ner till typ 5% kanske. Min GPU ligger alltid på 100% i dom flesta spel.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

De är ju de som är fördelarna med bra delar i en dator. Den kanske orkar pumpa ut 200fps när den jobbar till 100%, medans en dator med sämre delar bara orkar pumpa ut 60fps i 100% belastning.

Ligger inte cpun och gpun på 100% i ett spel har du en flaskhals någonstans. De kan även vara spelet som har dåligt stöd för antalet kärnor/trådar du har på cpun.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2