Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Jag har redan sagt att jag inte tror att du menar "enda orsak", jag menar bara att i ditt tafatta försök refutera mitt argument så skrev du en sörja som endast logiskt kan tolkas som att du menar "enda orsak", vilket bara är rätt lustigt. Det har ingenting med hurvida 97%-en är rätt eller inte att göra, det argumentet är över sedan länge och är kraftigt motbevisat nu.

Haha, surprise att du valde att inte svara på exakt det jag sade att du inte skulle svara på

Ingenstans har du "redan sagt" det, och ingenstans har du motbevisat något. Du har rabblat sörja fastän jag visat dig, med din egen källa, varför du har fel. Eftersom du fortfarande inte mött det, så väljer jag att inte svara mer, inte svårare än så

Dina argumentationstekniker är så otroligt dåliga att det inte finns något värde i att diskutera vidare... "Titta här, här har du något du redan svarat på som jag gissar på att du inte svarar på mer. HA! jag hade rätt!" Låter ungefär som en amerikansk republikan i en debatt på FOX News

Trodde först att du var allvarlig i dina framstormningar, inser ju dock nu att du är ett begåvat troll, som för några månader sedan startade en tråd för att skriva denna rappakaljan:

Skärmar med frame rates och uppdateringsfrekvens på högre än 60 per sekund är bara onödigt eftersom ögonen uppdaterar bilden långsammare än 60 gånger per sekund!

Och där förstår jag allt så mycket bättre Bra jobbat, jag insåg faktiskt inte att du var ett troll förrän jag såg tråden du skapade om 4K och uppdateringsfrekvens. En Liten eloge måste jag motvilligt ge. You really had me going

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

CO2 Absorberar värmestrålning i 10 mikrometers spektrat, ungefär där omkring strålar jorden ut sin värmestrlålning, där av är CO2 en växthusgas.

Ingen tjänar på att man sprida falsk propaganda om klimathot...tvärt om! Många företag skulle tjäna storkovan om vi glömde bort allt vad CO2 heter...

Det finns data svart på vitt att temperaturen stiger! Motstrider man detta är man en lallare av anti-vaccin kalibern...

Tack och hej!

Det är en mångmiljard marknad att sitta och spy ur sig en massa felaktigheter och spela ned problemen med växtgasutsläpp. Oljeföretagen spenderar enorma pengar att driva sin lobbyverksamhet vid varje val i USA t.ex.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Jag har försökt hitta svar, och det mest rimliga svaret jag hittar är att "upplösningen" i koldioxiddatan från borrkärnor etc är på tok för låg för att kunna jämföras med dagens mätvärden på ett rättvist sätt.
Bevisbördan är ju dock inte på mig på något sätt.

Fast om det vore ett sådant fel borde ju några perioder uppvisa för hög halt (läs: lika hög som idag), vilket de uppenbarligen inte gör

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Ingenstans har du "redan sagt" det

Jo, sluta ljug.

Skrivet av Hellowiener:

Snubben jag citerade. Enligt honom så handlade det antingen är det enbart "X causes Y" eller så är det "bidragande faktorer" (men han verkade missa att artikeln han försvarar uttryckligen säger "bidragande faktorer", lol). Han verkar inte heller fatta att bara för att en bidragande faktor råkar vara större än 50% av orsaken så blir det inte helt plötsligt "X causes Y" och slutar vara en bidragande faktor.

Jag tror ju dock inte på att han faktiskt tror på det resonemanget, utan det dök nog bara upp som ett halvdant försök att försvara det löjligt felaktiga "97%"-påståendet.

Skrivet av Mithras:

och ingenstans har du motbevisat något.

Jo, sluta ljug.

Skrivet av Mithras:

Du får ta det som personangrepp om du vill, mig veterligen har jag inte sagt något om din person. Det enda jag har hävdat är att du inte kan ett skvatt om det du talar om, vilket i mina ögon inte är ett personangrepp.

Om människan värmer upp planeten med 0.1 grad och naturliga orsaker värmer upp jorden med 2.9 grader så har människan en liten påverkan trots att man orsakar global uppvärmning.

Nej. Det är just här som du tar så uppenbart fel och bevisar okunskap något så enormt. Hade detta varit fallet så hade man aldrig sagt att människan är anledning till klimatförändringarna. Då hade det varit att människan bidrar i liten mängd. Om något bidrar med 3% (0.1 utifrån 3, som i ditt exempel) så kommer man omöjligen beskriva det som att "X is causing Y". Det är helt enkelt vetenskaplig total fel.

Men ge dig nu. Läs studien innan du gräver ditt hål djupare. Det handlar inte om "X is causing Y", utan om "X is contributing to Y".
Jag förstår din förvirring, eftersom klimathetsarna har vridigt resultatet ytterligare för att stödja sina förutfattade meningar genom att ändra orden.

http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/8/2/02402...

Citat:

Written criteria were provided to raters for category (table 1) and level of endorsement of AGW (table 2). Explicit endorsements were divided into non-quantified (e.g., humans are contributing to global warming without quantifying the contribution) and quantified (e.g., humans are contributing more than 50% of global warming, consistent with the 2007 IPCC statement that most of the global warming since the mid-20th century is very likely due to the observed.

Ingenstans framgår heller hur många föll i varje kategori.

Tar det igen:
Ett urval baserat på åsikter nämnda i abstracts har inget statistiskt värde för forskares åsikter i stort.
De givna kriterierna för att bestämma hurvida man är "för" antropogen klimatförändring lumpar dels ihop alla vare sig man anser att människan är den främsta orsaken eller om man anser att människan är en i princip obetydlig orsak, och dels så är ett kriterium högst subjektivt och räknar godtyckliga "antydningar", varav många var helt felaktiga. Urvalet av artiklar de gick igenom är också högst tivelaktigt:
http://www.populartechnology.net/2013/05/97-study-falsely-cla...

Så påståendet att "97% av forskarkåren anser att människan är den främsta orsaken till global uppvärmning" är HELT felaktigt och kommer från en propagandakampanj, men upprepas ändå om och om igen av folk som har mage att säga att det är skeptikerna som är ovetenskapliga. Jag hoppas verkligen att ni som kommer med "97% av forskare..." nu inser att det är en lögn och slutar upp med det.

Dold text

Skrivet av Mithras:

Du har rabblat sörja fastän jag visat dig, med din egen källa, varför du har fel. Eftersom du fortfarande inte mött det, så väljer jag att inte svara mer, inte svårare än så

Har fel om vad? Du började dilla om att alla som räknas in i 97%-högen anser att "X causes Y" och inte "X är en bidragande faktor till Y" trots att artikeln i fråga uttryckligen utan rum för tolkning säger att abstracts som har åsikten att "X är en bidragande faktor till Y" räknas till 97%-högen, samt bevis i from av citat från författare till artiklar som blev inräknade genom att säga att "X är en bidragande men försumbar faktor till Y".

Att du drar upp helt irrelevanta saker från helt andra trådar påvisar bara din desperation.
Varför fortsätter du gräva din grop djupare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Fast om det vore ett sådant fel borde ju några perioder uppvisa för hög halt (läs: lika hög som idag), vilket de uppenbarligen inte gör

Eller så har man bara tagit bort dem för att de inte passar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Eller så har man bara tagit bort dem för att de inte passar?

Och där kommer konspirationsteorierna igen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Och där kommer konspirationsteorierna igen.

Kom du tillbaka för att be om ursäkt för att du spred lögnen om "97% av alla forskare"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Kom du tillbaka för att be om ursäkt för att du spred lögnen om "97% av alla forskare"?

Gäsp. Har ovanför bevisats redan att så vore fallet. Sluta trolla.

Här har du t.ex. belägg för den siffran. Om du nu vägrar läsa på.. vilket du vid flertalet tillfällen visat att du gör så länkar jag belägg.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/Climate_s...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Gäsp. Har ovanför bevisats redan att så vore fallet. Sluta trolla.

Här har du t.ex. belägg för den siffran. Om du nu vägrar läsa på.. vilket du vid flertalet tillfällen visat att du gör.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/Climate_s...

Hur får du det där till att "97% av alla forskare blablabla"? Kan du visa exakt var din siffra kommer från? Länka själva artikeln.

Efter Cook et al's katastrofala propagandaartikel så är jag djupt skeptisk till även de där, och om inte du också är det så tänker du inte kritiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Hur får du det där till att "97% av alla forskare blablabla"? Kan du visa exakt var din siffra kommer från? Länka själva artikeln.

Efter Cook et al's katastrofala propagandaartikel så är jag djupt skeptisk till även de där, och om inte du också är det så tänker du inte kritiskt.

Gäsp. Du har alltså inte läst länken? Att du intalat dig att något är propaganda betyder inte att det per automatik blir det.

Börjar ana ett Ideologiskt bias..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hjälpsam

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Phanerozoic_Carbon_Dioxide...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Gäsp. Du har alltså inte läst länken? Att du intalat dig att något är propaganda betyder inte att det per automatik blir det.

Börjar ana ett Ideologiskt bias..

Du länkade en bild, inte en artikel. Det fanns dessutom ingen 97% på den bilden.

Vi alla vet var 97%-siffran som upprepats om och om igen kommer ifrån och jag har gjort det väldigt tydligt att den studien är grovt felaktig. Att detta inte ens registrerar för dig är väl om något ett tecken på ett ideologiskt bias. Jag hoppas att du har ärlighet och mod nog att inse detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Du länkade en bild, inte en artikel. Det fanns dessutom ingen 97% på den bilden.

Vi alla vet var 97%-siffran som upprepats om och om igen kommer ifrån och jag har gjort det väldigt tydligt att den studien är grovt felaktig. Att detta inte ens registrerar för dig är väl om något ett tecken på ett ideologiskt bias. Jag hoppas att du har ärlighet och mod nog att inse detta.

Gäsp. Du påstår alltså att den är felaktig men du påstår även att den är propaganda helt utan grund.. Allt du för fram är åsikter förklädd som fakta och blandar det med en rad personangrepp och argumentationsfel. Det är även ironiskt att du kallar andra för faktaresistenta när du själv inte ens orkar med att läsa vad du själv citerar. Nu lämnar jag denna diskussion eftersom du bara är ute för att kasta sand och förolämpa folk som inte håller med dig.

Ha en bra kväll.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är en mångmiljard marknad att sitta och spy ur sig en massa felaktigheter och spela ned problemen med växtgasutsläpp. Oljeföretagen spenderar enorma pengar att driva sin lobbyverksamhet vid varje val i USA t.ex.

Jo, precis. Hela tillvägagångssättet är faktiskt närmast identisikt med hur tobaksbolagen, främst i USA, försökte mörka kopplingarna mellan rökning och cancer och andra sjukdomar. Precis som nu försöker man på felaktiga grunder misskreditera alla experter och vetenskapsmän som säger något som tvingar dem att förändra sin industri.
Vi vet alla hur det gick med rökningen och de till sist fick krypa till korset, där det visade sig att mängder med fejkade och beställda studier från tobaksindustrin skapats för att försöka skapa en bild om att det inte rådde enighet om rökningens skadeverkningar.

Nu är det alla storindustier som svinar ner miljön genom stora utsläpp baserat på fossila bränslen som vill låtsas att vad de gör kan forsätta i evighet och sprider myten att det inte skulle råda enighet bland forskarna rörande skadeverkningarna.

Nu vet jag inte om det faktiskt finns folk som tror på oljeindustiernas genomskinliga propagandaförsök i den här tråden eller om samtliga är duktiga troll, men vilken ståndpunkt här som har gigantiska industriella ekonomiska intressen bakom sig råder det knappast några tveksamheter kring. Precis som med tobaksbolagens koppling till all bullshit propaganda om att rökning är ofarligt.

Sedan verkar flera fastna i någon psedodiskussion rörande precis hur mycket vi påverkar klimatet och hur oeniga forskarna är kring det. Att de exakta siffrorna skiljer sig en del mellan olika mätningar och forskare är helt naturligt i vilken fråga som helst. Det är huvudbilden och konsensus som är det viktiga.
Precis samma diskussion var det mer rökning. Det var/är svårt att kvantifiera precis hur stor anledning rökningen var till cancern, men det är bara fjanterier att på basis av det försöka låtsas som att kopplingen inte är stark.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Sedan vill jag kommentera det här ideologiska bakom allt.

Det där med att förneka att vi har någon påverkan på globala uppvärmningen ingår i det republikanska åsiktspaketet i USA och det finns många vältaliga debattörer på den rebublikanska sidan (tex folk som Ben Shapiro), som man bla kan se på youtube.

Jag har själv åsikter åt höger, gillar Ben Shapiro och hans åsikter i det stora hela, och håller med republikanerna i mer än jag håller med demokraterna.

Många verkar dock anamma tänkandet att bara för att något förs fram av någon på "sin" sida så håller de med närmast helt okritiskt bara för att vad de säger i andra frågor verkat så klockrent.

Jag kan känna att rebublikanerna säger mycket som jag kan hålla med helt om. Men sedan har de ett fåtal frågor där de verkligen är ute och cyklar som jag ser det.

Ett av dessa är de fortfarande är så kristet religiösa. Att tro på gamla sagoböcker skrivna av okunnigt folk för länge sedan känns verkligen inte som att det talar för deras fördel på 2000-talet.

Abortmotstånden är en annan fråga, som hör ihop med den första antar jag.

Klimatförnekandet är sedan det som jag ser det den värsta punkten, då vår klimatpåverkan är etablerad vetenskap och där förnekande av detta riskerar att fucka up hela planeten och vår civilisations överlevnad på sikt.

Deras vapenvurmande och åsikter om att om alla bara hade vapen att skydda sig med så skulle vi få ett tryggare samhälle än om vapen förbjöds är också tämligen absurd. Men antar att det där är något som ligger ljupt i den amerikanska kulturen.

Men hursomhelst. Dessa tankar om att vi inte påverkar klimatet negativt kommer just från republikanskt håll i USA som är en förlängning av industrins propaganda därborta.
Att vara för kapitalism och vilja göra det bra för sina företag och industri är i allmänhet något positivt, men ibland slår det snett, som här.
Man ser inte att tillfälligt gynna sina miljöförstörande företag sabbar planeten, vilket är väldigt bad business på sikt..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Hur kommer man fram till hur koldioxid-nivån var för hundratals miljoner år sedan? Jag är inledningsvis mycket skeptisk till denna graf.

Edit (Om bilden från Wikipedia) :

This figures shows estimates of the changes in carbon dioxide concentrations during the Phanerozoic. Three estimates are based on geochemical modeling: GEOCARB III (Berner and Kothavala 2001), Carbon-Oxygen-Phosphorus-Sulfur-Evolution COPSE (Bergmann et al. 2004) and Rothman (2001). These are compared to the carbon dioxide measurement database of Royer et al. (2004) and a 30 Myr filtered average of those data. Error envelopes are shown when they were available. The right hand scale shows the ratio of these measurements to the estimated average for the last several million years (the Quaternary). Customary labels for the periods of geologic time appear at the bottom.

Direct determination of past carbon dioxide levels relies primarily on the interpretation of carbon isotopic ratios in fossilized soils (paleosols) or the shells of phytoplankton and through interpretation of stomatal density in fossil plants. Each of these is subject to substantial systematic uncertainty.

Estimates of carbon dioxide changes through geochemical modeling instead rely on quantifying the geological sources and sinks for carbon dioxide over long time scales particularly: volcanic inputs, erosion and carbonate deposition. As such, these models are largely independent of direct measurements of carbon dioxide.

Both measurements and models show considerable uncertainty and variation; however, all point to carbon dioxide levels in the past that have been signifcantly higher than they are at present. While the GEOCARB Carbon dioxide levels in the most part of the Phanerzoic Eon shows a fit and resulting climate sensitivity similar to todays values, the early Phanerozoic includes a global ice age during the Ordovician age combined with high atmospheric carbon contents based on the same project. There have been different speculations about the reasons but no acknowledged mechanism so far.

Dold text

Så grafen menar att halterna av koldioxid är historiskt sett över ett stort perspektiv låga just nu. Då är jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Hur kommer man fram till hur koldioxid-nivån var för hundratals miljoner år sedan? Jag är inledningsvis mycket skeptisk till denna graf.

Edit (Om bilden från Wikipedia) :

This figures shows estimates of the changes in carbon dioxide concentrations during the Phanerozoic. Three estimates are based on geochemical modeling: GEOCARB III (Berner and Kothavala 2001), Carbon-Oxygen-Phosphorus-Sulfur-Evolution COPSE (Bergmann et al. 2004) and Rothman (2001). These are compared to the carbon dioxide measurement database of Royer et al. (2004) and a 30 Myr filtered average of those data. Error envelopes are shown when they were available. The right hand scale shows the ratio of these measurements to the estimated average for the last several million years (the Quaternary). Customary labels for the periods of geologic time appear at the bottom.

Direct determination of past carbon dioxide levels relies primarily on the interpretation of carbon isotopic ratios in fossilized soils (paleosols) or the shells of phytoplankton and through interpretation of stomatal density in fossil plants. Each of these is subject to substantial systematic uncertainty.

Estimates of carbon dioxide changes through geochemical modeling instead rely on quantifying the geological sources and sinks for carbon dioxide over long time scales particularly: volcanic inputs, erosion and carbonate deposition. As such, these models are largely independent of direct measurements of carbon dioxide.

Both measurements and models show considerable uncertainty and variation; however, all point to carbon dioxide levels in the past that have been signifcantly higher than they are at present. While the GEOCARB Carbon dioxide levels in the most part of the Phanerzoic Eon shows a fit and resulting climate sensitivity similar to todays values, the early Phanerozoic includes a global ice age during the Ordovician age combined with high atmospheric carbon contents based on the same project. There have been different speculations about the reasons but no acknowledged mechanism so far.

Dold text

Så grafen menar att halterna av koldioxid är historiskt sett över ett stort perspektiv låga just nu. Då är jag med.

Det finns olika tillvägagångssätt. Borrning i iskärnor och analys av luftbubblor i dessa är ett sätt. Sedan kan forskarna jämföra de resultaten med andra mätningar i sediment i jorden bland annat.

Jorden har ju haft olika utvecklingscykler och det har funnits perioder som haft betydligt högre koldioxidhalt än idag. Dock har dessa ofta kantats av extrem vulkanisk aktivitet bland annat som har påverkat atmosfären extremt. Det som är intressant idag är den enorma förändring på 100-150 år, vilken är en extremt liten tidsperiod i det stora hela.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Så grafen menar att halterna av koldioxid är historiskt sett över ett stort perspektiv låga just nu. Då är jag med.

Va? Först var du skeptisk till om att kan få fram koldioxidhalter från så långt tillbaka.
Men sedan tolkade det du som att grafen visade resultatet du ville se och då var allt frid och fröjd och frågan irrelevant?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Sedan vill jag kommentera det här ideologiska bakom allt.

Det där med att förneka att vi har någon påverkan på globala uppvärmningen ingår i det republikanska åsiktspaketet i USA och det finns många vältaliga debattörer på den rebublikanska sidan (tex folk som Ben Shapiro), som man bla kan se på youtube.

Jag har själv åsikter åt höger, gillar Ben Shapiro och hans åsikter i det stora hela, och håller med republikanerna i mer än jag håller med demokraterna.

Många verkar dock anamma tänkandet att bara för att något förs fram av någon på "sin" sida så håller de med närmast helt okritiskt bara för att vad de säger i andra frågor verkat så klockrent.

Jag kan känna att rebublikanerna säger mycket som jag kan hålla med helt om. Men sedan har de ett fåtal frågor där de verkligen är ute och cyklar som jag ser det.

Ett av dessa är de fortfarande är så kristet religiösa. Att tro på gamla sagoböcker skrivna av okunnigt folk för länge sedan känns verkligen inte som att det talar för deras fördel på 2000-talet.

Abortmotstånden är en annan fråga, som hör ihop med den första antar jag.

Klimatförnekandet är sedan det som jag ser det den värsta punkten, då vår klimatpåverkan är etablerad vetenskap och där förnekande av detta riskerar att fucka up hela planeten och vår civilisations överlevnad på sikt.

Deras vapenvurmande och åsikter om att om alla bara hade vapen att skydda sig med så skulle vi få ett tryggare samhälle än om vapen förbjöds är också tämligen absurd. Men antar att det där är något som ligger ljupt i den amerikanska kulturen.

Men hursomhelst. Dessa tankar om att vi inte påverkar klimatet negativt kommer just från republikanskt håll i USA som är en förlängning av industrins propaganda därborta.
Att vara för kapitalism och vilja göra det bra för sina företag och industri är i allmänhet något positivt, men ibland slår det snett, som här.
Man ser inte att tillfälligt gynna sin miljöförstörande företag sabbar planeten, vilket är väldigt bad business på sikt..

Utan att bli off-topic vill jag bara snabbt bemöta din kommentar och sättet du framför din sak.
Du borde inte vara så föraktfull mot dina oliktänkande. Jag tycker din ton är arrogant som om abortmotståndare och försvarare av äganderätt av vapen vore en grupp inskränkta undermänniskor som inte är kapabla att förstå samma argument som du och komma till en korrekt slutsats.

Det finns många starka argument för både själens och Guds existens. Jag finner i min vardag att det är många som ser själens och Guds existens som omöjlig utan att hört eller tagit del av ett enda argument som motsäger sig denna förutfattade inställningen att Gud inte skulle existera.
Det finns många att ta del av här Reasonablefaith.org.

Om frågan om vapen i USA:
USA är en nation vars existens är baserad på att ge individen frihet från statligt förtryck. Detta är essensen av både konstitutionen och The Declaration of Independence. Att ha en obeväpnad befolkning innebär alltid att ha ett förskjutet våldskapital till fördel staten. Folket är då ytters utelämnade till staten som har våldsmonopol.
Därför är jag för en välbeväpnad befolkning.

Om abortfrågan.
Abort är mord. Människan skapas vid tillfället för befruktning eftersom det är då som människan för första gången blir hel. Med det menar jag inte att barnet är fullt utvecklat vid detta stadium, utan Det vill säga att lämnad åt sig själv i nio månader så kommer barnet att födas färdigutvecklat. Förutsatt att föräldern lever ett grundläggande sunt liv där man upptar syre och näring.

Om sena aborter.
Idag genomförs och tillåts sena aborter. Rent praktiskt är det levande barn man tar ut ur moderns kropp och avlivar barnet. I många fall är det foster som rör sig, andas och ger mänskliga uttryck så som att gråta. De foster som utsätts för sena aborter kämpar för sina liv när de tas ut ut moderns kropp. Dessa kan med modern medicinsk teknik att rädda.
Men den sena aborten kräver att man avlivar rent faktiskt istället ett mänskligt liv eftersom modern inte av någon anledning inte vill ta ansvar eller föda sitt barn.

En vårdgivare räddade nyligen livet på ett barn som uppvisade dessa livstecken istället för att döda barnet. Abortförespråkarna uttryckte mycket bekymmer över att detta liv räddats i media. Jag antar att det för abortförespråkarna inte är så bra för dem när människor börjar inse att det i fall av sena aborter är liv som kan räddas som istället tas.
Abortförespråkare brukar använda variationer på argumentet "det är bara celler, ingen människa". Just för att hemlighålla vad sena aborter är.
Övertygelsen och uppdraget att rädda liv, och aldrig ta liv genomsyrar vårdyrket och definieras i läkareden.

Dold text

Tillbaka till topic då, Klimatfrågan:
Jag är försiktigt skeptiskt inställd till om det pågår en växthuseffekt i en nämnvärd utsträckning. Är den orsakad av människans utsläpp eller sker den eventuella uppvärmningen av andra anledningar?
Jag tycker klimatfrågan är svår att ta en uppfattning eftersom det finns mätningar som visar sig motsägande resultat. Och alla säger sig vara vetenskapliga. Så jag vet inte vem man ska tro riktigt. Båda sidor har potentiella politiska motiv i denna fråga.
Men jag tycker inte att nedskräpning och dumpning av avfall i naturen skall tillåtas. Återvinning uppmuntrar jag om det är ekonomiskt effektivt.

Nu hoppas jag att du tagit del av mina argument, överväg dem och sug på dem lite. PMa om du vill diskutera. Det är lite off topic för att göras här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Utan att bli off-topic vill jag bara snabbt bemöta din kommentar och sättet du framför din sak.
Du borde inte vara så föraktfull mot dina oliktänkande. Jag tycker din ton är arrogant som om abortmotståndare och försvarare av äganderätt av vapen vore en grupp inskränkta undermänniskor som inte är kapabla att förstå samma argument som du och komma till en korrekt slutsats.

Det finns många starka argument för både själens och Guds existens. Jag finner i min vardag att det är många som ser själens och Guds existens som omöjlig utan att hört eller tagit del av ett enda argument som motsäger sig denna förutfattade inställningen att Gud inte skulle existera.
Det finns många att ta del av här Reasonablefaith.org.

Om frågan om vapen i USA:
USA är en nation vars existens är baserad på att ge individen frihet från statligt förtryck. Detta är essensen av både konstitutionen och The Declaration of Independence. Att ha en obeväpnad befolkning innebär alltid att ha ett förskjutet våldskapital till fördel staten. Folket är då ytters utelämnade till staten som har våldsmonopol.
Därför är jag för en välbeväpnad befolkning.

Om abortfrågan.
Abort är mord. Människan skapas vid tillfället för befruktning eftersom det är då som människan för första gången blir hel. Med det menar jag inte att barnet är fullt utvecklat vid detta stadium, utan Det vill säga att lämnad åt sig själv i nio månader så kommer barnet att födas färdigutvecklat. Förutsatt att föräldern lever ett grundläggande sunt liv där man upptar syre och näring.

Om sena aborter.
Idag genomförs och tillåts sena aborter. Rent praktiskt är det levande barn man tar ut ur moderns kropp och avlivar barnet. I många fall är det foster som rör sig, andas och ger mänskliga uttryck så som att gråta. De foster som utsätts för sena aborter kämpar för sina liv när de tas ut ut moderns kropp. Dessa kan med modern medicinsk teknik att rädda.
Men den sena aborten kräver att man avlivar rent faktiskt istället ett mänskligt liv eftersom modern inte av någon anledning inte vill ta ansvar eller föda sitt barn.

En vårdgivare räddade nyligen livet på ett barn som uppvisade dessa livstecken istället för att döda barnet. Abortförespråkarna uttryckte mycket bekymmer över att detta liv räddats i media. Jag antar att det för abortförespråkarna inte är så bra för dem när människor börjar inse att det i fall av sena aborter är liv som kan räddas som istället tas.
Abortförespråkare brukar använda variationer på argumentet "det är bara celler, ingen människa". Just för att hemlighålla vad sena aborter är.
Övertygelsen och uppdraget att rädda liv, och aldrig ta liv genomsyrar vårdyrket och definieras i läkareden.

Dold text

Tillbaka till topic då, Klimatfrågan:
Jag är försiktigt skeptiskt inställd till om det pågår en växthuseffekt i en nämnvärd utsträckning. Är den orsakad av människans utsläpp eller sker den eventuella uppvärmningen av andra anledningar?
Jag tycker klimatfrågan är svår att ta en uppfattning eftersom det finns mätningar som visar sig motsägande resultat. Och alla säger sig vara vetenskapliga. Så jag vet inte vem man ska tro riktigt. Båda sidor har potentiella politiska motiv i denna fråga.
Men jag tycker inte att nedskräpning och dumpning av avfall i naturen skall tillåtas. Återvinning uppmuntrar jag om det är ekonomiskt effektivt.

Nu hoppas jag att du tagit del av mina argument, överväg dem och sug på dem lite. PMa om du vill diskutera. Det är lite off topic för att göras här.

Vad bygger du din skepsis på? Har du läst någon av de få rapporter eller publiceringar som menar att vi inte påverkar klimatet?

Detta kanske kan vara en bra start om du vill grotta ner dig lite i frågan:

https://qz.com/1069298/the-3-of-scientific-papers-that-deny-c...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Va? Först var du skeptisk till om att kan få fram koldioxidhalter från så långt tillbaka.
Men sedan tolkade det du som att grafen visade resultatet du ville se och då var allt frid och fröjd och frågan irrelevant?

Det var inte vad jag menade. Jag menar att jag förstod vad grafen visar och gör gällande. Jag är fortfarande skeptiskt inställd till om man kan mäta så långt tillbaka genom att titta på berglager.

Citat:

Så grafen menar att halterna av koldioxid är historiskt sett över ett stort perspektiv låga just nu. Då är jag med.

Det jag menar med "Då är jag med" är att jag förstår vad grafen påstår. Inte nödvändigtvis att jag tar det som sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Jo, sluta ljug.

Att du drar upp helt irrelevanta saker från helt andra trådar påvisar bara din desperation.
Varför fortsätter du gräva din grop djupare?

Oj, ja men dåså, eftersom du har redan sagt det till någon annan än mig (du citerade och svarade @joakim99) i en diskussion som du ska ha med mig, då är det ju kolugnt

Jag har också redan sagt en massa saker som bevisar massor, t.ex. att Gud finns och att 9/11 är en konspiration. Jag har bara inte skrivit dem i denna tråd.

Det är extremt relevant att bevisa att du är ett troll, och det görs genom att ta fram all den sörja du har spytt i andra trådar. Som t.ex. att ögat inte kan uppfatta mer än 60 fps. Den typen av skitsnack visar tydligt hur pass seriöst man ska ta dina inlägg

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hjälpsam

Här står det mycket intressanta saker.
https://en.wikipedia.org/wiki/Greenhouse_gas
CO2 har ökat från 280 ppm till 400 ppm pga av mänklig aktivitet.

Det som jag finner mycket märkligt är att det sägs att det naturlig utflödet av CO2 är 20 gånger högre än det mänskliga, kan det verkligen stämma?
I så fall är kanske vårt största problem inte ustsläppen, utan hur vi påverkar absorbtionen, tex via skogsskövling och utfiskning.
Inte fel att sänka utsläppen men vi kanske skall koncentrera oss mer på annat.

Mängden CO2 påverkar mest hur högt upp i atmosfären CO2 har hunnit absorbera markstrålningen, även i dag absorberas nästan allt av CO2 om jag förstått saken rätt.

Nästan alla är överens om att CO2 är en växthusgas och att vi ökat dess andel via mänsklig påverkan.
Det man inte är överens om är hur stor påverkan ökad andel CO2 ger, jag tror att många överdriver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Hur kommer man fram till hur koldioxid-nivån var för hundratals miljoner år sedan? Jag är inledningsvis mycket skeptisk till denna graf.

Edit (Om bilden från Wikipedia) :

This figures shows estimates of the changes in carbon dioxide concentrations during the Phanerozoic. Three estimates are based on geochemical modeling: GEOCARB III (Berner and Kothavala 2001), Carbon-Oxygen-Phosphorus-Sulfur-Evolution COPSE (Bergmann et al. 2004) and Rothman (2001). These are compared to the carbon dioxide measurement database of Royer et al. (2004) and a 30 Myr filtered average of those data. Error envelopes are shown when they were available. The right hand scale shows the ratio of these measurements to the estimated average for the last several million years (the Quaternary). Customary labels for the periods of geologic time appear at the bottom.

Direct determination of past carbon dioxide levels relies primarily on the interpretation of carbon isotopic ratios in fossilized soils (paleosols) or the shells of phytoplankton and through interpretation of stomatal density in fossil plants. Each of these is subject to substantial systematic uncertainty.

Estimates of carbon dioxide changes through geochemical modeling instead rely on quantifying the geological sources and sinks for carbon dioxide over long time scales particularly: volcanic inputs, erosion and carbonate deposition. As such, these models are largely independent of direct measurements of carbon dioxide.

Both measurements and models show considerable uncertainty and variation; however, all point to carbon dioxide levels in the past that have been signifcantly higher than they are at present. While the GEOCARB Carbon dioxide levels in the most part of the Phanerzoic Eon shows a fit and resulting climate sensitivity similar to todays values, the early Phanerozoic includes a global ice age during the Ordovician age combined with high atmospheric carbon contents based on the same project. There have been different speculations about the reasons but no acknowledged mechanism so far.

Dold text

Så grafen menar att halterna av koldioxid är historiskt sett över ett stort perspektiv låga just nu. Då är jag med.

Ja, det är väl vad de försöker säga, att om man jämför med 300 - 500 miljoner år sedan, då är CO2 nivåerna låga.

Vad klimatskeptikerna så fint missar, är att jorden inte precis var jätte-trevlig att bo på på den tiden.

Ska man vara lite sansad och logisk, så bör ju man ju rimligen kolla hur CO2-nivåerna har legat under den tid som vi människor tyckt det varit behagligt att bo här. Tittar man på såna skalor istället, då inser man att CO2-nivåerna redan har klättrar förbi alla rimliga gränser (se nedan bilder)

Bild 1 visar dig CO2-nivåerna senaste 800 000 åren, där varje "dal" är en istid (8 stycken)
Bild 2 visar dig korrelationen mellan CO2-nivåer och havsnivå samt global temperatur senaste 400 000 åren.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Gäsp. Du påstår alltså att den är felaktig men du påstår även att den är propaganda helt utan grund.. Allt du för fram är åsikter förklädd som fakta och blandar det med en rad personangrepp och argumentationsfel. Det är även ironiskt att du kallar andra för faktaresistenta när du själv inte ens orkar med att läsa vad du själv citerar. Nu lämnar jag denna diskussion eftersom du bara är ute för att kasta sand och förolämpa folk som inte håller med dig.

Ha en bra kväll.

Utan grund? Jag visade i stor detalj varför 97%-siffran inte stämmer. Var det någonting med den refutationen som du inte håller med om?Du kanske missade den? Säg till så upprepar jag den.

Jag väljer att kalla det propaganda eftersom den är så uppenbart fel men har citerats okritiskt under så många år. Propaganda eller ej, huvudsaken är att den är felaktig, och du verkar inte kunna acceptera det, därav faktaresistens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Oj, ja men dåså, eftersom du har redan sagt det till någon annan än mig (du citerade och svarade @joakim99) i en diskussion som du ska ha med mig, då är det ju kolugnt

Jag har också redan sagt en massa saker som bevisar massor, t.ex. att Gud finns och att 9/11 är en konspiration. Jag har bara inte skrivit dem i denna tråd.

Det är extremt relevant att bevisa att du är ett troll, och det görs genom att ta fram all den sörja du har spytt i andra trådar. Som t.ex. att ögat inte kan uppfatta mer än 60 fps. Den typen av skitsnack visar tydligt hur pass seriöst man ska ta dina inlägg

Intressant att se hur du spårar ur när du inte kan bemöta mina argument.

Permalänk
Medlem

@Mithras: Ja, du har rätt i vad du säger. Och som du påpekar är det den eventuella förändringen efter industriella revolutionen som är klimatfrågans kärna.

Ska jag förstå det som att klimatfolk menar att den främsta skadliga effekten av växthusgaser är höjd havsnivå?
Är det vad som anses vara den allvarligaste konsekvensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nästan alla är överens om att CO2 är en växthusgas och att vi ökat dess andel via mänsklig påverkan.
Det man inte är överens om är hur stor påverkan ökad andel CO2 ger, jag tror att många överdriver.

Se gärna mitt tidigare inlägg med två bilder som visar ungefär hur viktigt CO2 är gällande temperatur och havsnivåer.

Behöver du mer underlag så kan jag gärna länka lite senare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Intressant att se hur du spårar ur när du inte kan bemöta mina argument.

Du är alldeles för skön du!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Du är alldeles för skön du!

Så du tänker verkligen inte erkänna att 97%-siffran och artikeln du försvarade var fel? Då bevisar du bara att du inte bryr dig om vad som är sant. Dåligt för trovärdigheten!