Ta examen i datateknik/-ingenjör vid 32/33?

Permalänk
Medlem

Hade många som var 30+, en del till och med 40+ när jag gick teknisk högskola och ingen har haft problem att få kvalificerat jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downey:

Skulle säga att det ser bra ut på arbetsmarknaden. Visst söker många arbetsgivare seniora men tar även in juniora då de vet att även de behövs. Att du är lite äldre behöver inte vara någon nackdel så länge som du kan komma in med arbetslivserfarenhet och kanske även med kunskaper från andra områden.

Pluggar själv till systemutvecklare nu och är klar med min 3-åriga utbildning nu till sommaren och kommer då vara 37 år. Finns intressen från företag här där jag bor. Har klasskamrater som tog ut en högskoleexamen efter 2 år för de fick jobb direkt så och andra tar ut sin kandidatexamen nu till sommaren med jobb klara.

Vad skönt att höra!

Vad gjorde du före dina senaste studier? Vart studerar du? Vart bor du? Jag funderar på systemutveckling distans vid Luleå Tekniska Universitet där alternativ för 2 eller 3 år utbildning finns.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hade många som var 30+, en del till och med 40+ när jag gick teknisk högskola och ingen har haft problem att få kvalificerat jobb.

Vad hade de för bakgrund då?

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inte nödvändigtvis av "IT-kunniga" men på duktiga systemutvecklare är det utan tvekan stor efterfrågan, i synnerhet seniora sådana. Och många andra duktiga IT roller också. Förmodligen även juniora men var några år sedan jag själv var i en ålder där jag kunde kalla mig det

"IT kunniga" är väl typ det som Telia försöker prångla på folk i sin reklam för personliga servicetekniker, som tydligen ska vara världsbäst på allt

IT-kunniga på Telia vet ju inte ens hur att hitta ens fysiska adress utan deras "fusklapp" a.k.a. guide.

Visst ska min erfarenhet tidigare gagna arbetsgivare främst i ERP & dylika system.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Vad hade de för bakgrund då?

Allt möjligt, från socionom till bygg, skogsbruk och hotell/restaurang. Ingen hade någon nämnvärd tidigare teknisk erfarenhet utan det var folk som ville ändra inriktning i karriären.

Disclaimer: Detta var över 10 år sedan så marknaden kan ju se annorlunda ut idag. Men känns som det iaf inom sektorn ”IT” både är & spås brist, beggers cant be choosers, bör tala till arbetstagarens fördel.
På min förra arbetsplats anställde vi flera utvecklare som sadlat om och var mellan 35-40 med mindre än kring 2 års erfarenhet. Skulle säga att dessa faktiskt var ”bättre” anställda än nyexade 25 åringar.

Permalänk
Medlem

Aldrig försent Började faktiskt med mitt iår inom datateknik-nätverkstekniker, flera i min klass är över 40år. Inget fel med det.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Vad skönt att höra!

Vad gjorde du före dina senaste studier? Vart studerar du? Vart bor du? Jag funderar på systemutveckling distans vid Luleå Tekniska Universitet där alternativ för 2 eller 3 år utbildning finns.

Jobbat inom kundservice samt som systemförvaltare med viss utveckling. Bor strax utanför Östersund och pluggar Informatik med inriktning systemutveckling på Mittuniversitetet.

Permalänk
Medlem

Jag lade plugget på hyllan i fjol vid 35, utan formell examen, och även om det var lite segt att få första jobbet inom området (och visst, jag jagade väl inte bråkdelen så hårt som jag borde ha gjort) så rycker rekryterare i mig från alla håll i skrivande stund. Tyvärr trivs jag alltför bra för stunden där jag är för att jobbhoppa och smiska upp lönen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag måste fråga varför du vill plugga? Visst är det aldrig fel att ha ett papper som säger att man gått en speciell utbildning men det är ju i grund och botten kunskap som är det viktiga så du kommer oavsett behöva lära dig mycket själv då att bara gå igenom en utbildning inte kommer ge några jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag måste fråga varför du vill plugga? Visst är det aldrig fel att ha ett papper som säger att man gått en speciell utbildning men det är ju i grund och botten kunskap som är det viktiga så du kommer oavsett behöva lära dig mycket själv då att bara gå igenom en utbildning inte kommer ge några jobb.

Frågan är ställd och besvarad på förra sidan.

Skrivet av Datocc:

Jag vill läsa datateknik eller systemvetenskap för att få ett långvarigt & tryggt jobb samt är det är intresse & bekvämt då jag arbetar gärna på egna termer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Frågan är ställd och besvarad på förra sidan.

Fast det där är ju ett svar för varför han vill arbeta inom området, inte varför han just skall plugga mer. Inte alls omöjligt att med hans bakgrund och programmeringskunskaper röra sig mer mot det området helt utan att plugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det där är ju ett svar för varför han vill arbeta inom området, inte varför han just skall plugga mer. Inte alls omöjligt att med hans bakgrund och programmeringskunskaper röra sig mer mot det området helt utan att plugga.

Det är svaret på samma fråga:

Skrivet av improwise:

Din fråga blir lättare att "besvara" om du anger varför du funderar på att läsa detta, är det för att lära dig nya saker, få en ny examen osv? Sen är jag lite osäker på vilken utbildning du syftar på, är det ingenjörsexamen på universitet?

Om det sen är rätt svar låter jag vara osagt