Otroligt konstigt nätverksproblem isolerat till en dator och ett nät

Permalänk
Medlem

Otroligt konstigt nätverksproblem isolerat till en dator och ett nät

Hej jag har idag agerat teknisksupport till en bekant i vanlig ordning. Brukar kunna lösa det mesta men idag gick jag bet ordentligt.

Har bytt ut deras router till en ny TP- Link C9 allt lirar, alla telefoner, surfplattor och chromecast förutom en äldre bärbar dator. Min dator och alla andras fungerar felfritt, Datorn fungerar också perfekt på gamla routern, andra nät samt om man tex delar internet via hotspot.

Datorn kopplar upp och får internet anslutning. Dock otroligt långsam går inte att ladda någon sida förutom google eller motsvarande, kan ej heller komma åt routern på 192.168.0.1 via webbläsaren, kan dock pinga på samma adress vilket resulterar i ca 50% loss och de paket som går fram kommer med ca 1000ms latency.
Där finns alltså någon anslutning.

Jag har testat allt, konfigurerat gateway och ip. DHCP flush, netsh reset, alla felsökningar. alla diagnostik verktyg.

ipconfig ger att den får ip, rätt gateway, DNS, ja allt är identiskt med min dator som fungerar.

Vad kan detta vara? allt som kan få mig på rätt väg är grymt uppskattat, då det inte finns några egentliga fel är det grymt svårt att googla efter hjälp med.

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Hedersmedlem

Blir det samma om du kör med kabel?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat drivrutinen på det trådlösa nätverkskortet?

Vilken kanal kör wifit på?

Vad är det för nätverkskort datorn?

Permalänk
Medlem

Vilken länkhastighet rapporterar nätverkskortet?
vad får du för ping till routern?
samma fel i felsäkert läge?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hej tack för alla svar hittills skall försöka besvara alla frågorna

Skrivet av Kr^PacMan:

Blir det samma om du kör med kabel?

Nej fungerar perfekt med kabel eller vilket annat nät som helst

Skrivet av jocke92:

Har du uppdaterat drivrutinen på det trådlösa nätverkskortet?

Vilken kanal kör wifit på?

Vad är det för nätverkskort datorn?

Nej valde att inte göra det då det hoppar igång direkt när jag tex delar hotspot på mobilen, vilket borde indikera att det inte är fel på drivrutinerna. Nätverkskortet är ett Broadcom wireless N kompatibelt kort

Skrivet av Haptic:

Vilken länkhastighet rapporterar nätverkskortet?
vad får du för ping till routern?
samma fel i felsäkert läge?

72Mbps
ca 1000ms / ca 25-50% packet loss

Nästa test blir att köra felsäkert läge samt avinstallera ett äldre Symantec virusskydd.

Tack igen för alla svar!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

@Bread_: Eftersom du säger att det är en äldre bärbar dator som strular skulle jag kolla följande:
- router inställd på b/g/n-mixed, alternativt g/n-mixed (Wireless inställningar för 2.4GHz)
- router inställd på 20 MHz channel width (också Wireless 2.4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

@Bread_: Eftersom du säger att det är en äldre bärbar dator som strular skulle jag kolla följande:
- router inställd på b/g/n-mixed, alternativt g/n-mixed (Wireless inställningar för 2.4GHz)
- router inställd på 20 MHz channel width (också Wireless 2.4)

Hej skall kolla, chanel width och ställa en fast kanal på routen. Routern står på b/g/n mixed men datorn har ett N kort

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Avstängd

Jag har vid något tillfälle också åkt på lagg med N kort, så jag misstänker också mjukvaran...
Ibland identifieras inte N kort korrekt (av mjukvaran) av någon anledning.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Nej valde att inte göra det då det hoppar igång direkt när jag tex delar hotspot på mobilen, vilket borde indikera att det inte är fel på drivrutinerna. Nätverkskortet är ett Broadcom wireless N kompatibelt kort.

Kan mycket väl vara så att buggen inte uppträder mot alla routrar. Så se till att uppdatera drivrutinen, det skadar aldrig

Skickades från m.sweclockers.com