Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Installera Windows 10 - vilken version + tips?

Permalänk
Medlem

Installera Windows 10 - vilken version + tips?

Hej!

Nu när jag känner mig mer bekväm med Windows 10 tack vare jobbdatorn så planerar jag att installera Windows 10 på min speldator hemma, främst då jag behöver ominstallera datorn ändå och för att kunna få lite mer prestanda i spel med bl.a. Game Mode. Först av allt tänkte jag passa på att fråga om vilken version man bör skaffa? Jag har möjlighet att skaffa en av följande versioner utan kostnad via MS Imagine då jag är en student:

  • Windows 10 Education

  • Windows 10 Multiple Editions (innehåller både Home och Pro)

Om jag minns rätt så brukade Windows Pro - versioner tidigare vara mer fullfjädrade, men nu sägs det annat om Windows 10 Pro (d.v.s. att det inte är lika "pro" som t.ex. Windows 8.1 Pro). Jag hittade ett par länkar som jämför alla versioner med varandra, men osäker om det ser ut så här i dagsläget också:

http://wincom.blob.core.windows.net/documents/Win10CompareTab...
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_editions

Bl.a. har inte Windows 10 Education Cortana, men det är inget jag planerade att använda ändå. Vilken version rekommenderar ni? Är Windows 10 Education det bättre valet?

Speaking of Cortana - har ni några tips om vad man först bör göra efter att man installerat Windows 10? Jag tänkte stänga av så mycket telemetri som möjligt, bl.a. Cortana, men mer än så vet jag inte vad som bör stängas ner. Om jag minns rätt så har Microsoft lagt till alternativ att stänga ner olika typer av telemetri under inställningar någonstans i någon uppdatering, men detta kanske inte är tillräckligt? Måste man t.ex. ta bort och spärra någon uppdatering som man fick göra i Windows 8.1 när 10 lanserades? Är det något annat jag bör tänka på?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Pröva Spybot Antibeacon, det stänger av egentligen all telemetri. Det finns säkert ytterligare inställningar att göra..

Permalänk
Inaktiv

...om du nu kan välja utan kostnad...då tar du Pro versionen såklart för extra funktionalitet, där "bara" en extra funktionalitet i form av Group Policy Editor gör det självklart. Sen för övrigt så är Game Mode mer eller mindre bara marknads ploj till skillnad från att göra det på riktigt, och tweaka själv.

https://www.tweakhound.com/2015/12/09/tweaking-windows-10/
https://forums.guru3d.com/threads/performance-tweaks.327922/
https://forums.guru3d.com/threads/input-lag-decreasing-dpc-la...

Lite länkar att gå igenom i lugn och ro.

Några must have program: Adwcleaner, CCleaner, Device Remover, Snappy Driver Installer, Faststones programserie

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Nu när jag känner mig mer bekväm med Windows 10 tack vare jobbdatorn så planerar jag att installera Windows 10 på min speldator hemma, främst då jag behöver ominstallera datorn ändå och för att kunna få lite mer prestanda i spel med bl.a. Game Mode. Först av allt tänkte jag passa på att fråga om vilken version man bör skaffa? Jag har möjlighet att skaffa en av följande versioner utan kostnad via MS Imagine då jag är en student:

  • Windows 10 Education

  • Windows 10 Multiple Editions (innehåller både Home och Pro)

Om jag minns rätt så brukade Windows Pro - versioner tidigare vara mer fullfjädrade, men nu sägs det annat om Windows 10 Pro (d.v.s. att det inte är lika "pro" som t.ex. Windows 8.1 Pro). Jag hittade ett par länkar som jämför alla versioner med varandra, men osäker om det ser ut så här i dagsläget också:

http://wincom.blob.core.windows.net/documents/Win10CompareTab...
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_editions

Bl.a. har inte Windows 10 Education Cortana, men det är inget jag planerade att använda ändå. Vilken version rekommenderar ni? Är Windows 10 Education det bättre valet?

Speaking of Cortana - har ni några tips om vad man först bör göra efter att man installerat Windows 10? Jag tänkte stänga av så mycket telemetri som möjligt, bl.a. Cortana, men mer än så vet jag inte vad som bör stängas ner. Om jag minns rätt så har Microsoft lagt till alternativ att stänga ner olika typer av telemetri under inställningar någonstans i någon uppdatering, men detta kanske inte är tillräckligt? Måste man t.ex. ta bort och spärra någon uppdatering som man fick göra i Windows 8.1 när 10 lanserades? Är det något annat jag bör tänka på?

Tack för hjälpen!

Om du ska köra hemma kör Pro. Och i nästa version av Windows 10 som kommer ( inom 2 veckor ) kommer du att kunna styra och även se vilken information som skickas till Microsoft via telemetri. Men om du får det via skolan kör Pro. Education har mer funktioner för företag osv men det är nog inget du kommer att ha nytta av endå.

Du kan jämföra dem här.

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/compare

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Pröva Spybot Antibeacon, det stänger av egentligen all telemetri. Det finns säkert ytterligare inställningar att göra..

Tack för tipset, har installerat det!

Skrivet av anon285333:

Lite smått intelligens befriat att ens ställa en fråga på detta om du nu kan välja utan kostnad...då tar du Pro versionen såklart för extra funktionalitet, där "bara" en extra funktionalitet i form av Group Policy Editor gör det självklart. Sen för övrigt så är Game Mode mer eller mindre bara marknads ploj till skillnad från att göra det på riktigt, och tweaka själv.

Intelligensbefriat vore det att inte läsa på ordentligt innan man gör sitt val, oavsett om produkterna i fråga är gratis eller ej Hursomhelst föll valet på Windows 10 Education av den enkla anledningen att detta är mer eller mindre Windows 10 Enterprise. Går bl.a. att sätta ner Telemetry till Level 0 (Basic) via just gpedit, något som man inte kan göra med Pro eller Home.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Om du ska köra hemma kör Pro. Och i nästa version av Windows 10 som kommer ( inom 2 veckor ) kommer du att kunna styra och även se vilken information som skickas till Microsoft via telemetri. Men om du får det via skolan kör Pro. Education har mer funktioner för företag osv men det är nog inget du kommer att ha nytta av endå.

Du kan jämföra dem här.

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/compare

Det blev Education p.g.a. två skäl:

1. Telemetry kan sättas ner till Basic (level 0) i gpedit precis som i Enterprise edition
2. Man får med nästan allt som medföljer Enterprise. Huruvida jag kommer att använda detta eller ej vet jag inte än men jag ser inget negativt med att ha tillgång till mer än mindre (ingen Cortana men det tänkte jag stänga av ändå).

Uppdateringen med just telemetri som kommer inom två veckor är dock nytt för mig. Kommer man kunna reglera lika mycket oavsett vilken Windows 10 version man har eller kommer det vara lika "spärrat" för de billigare versionerna som i dagsläget?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det har jag läst tidigare, men vad syftar du på?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Detta program använder jag för att kontrollera Windows 10
https://www.oo-software.com/en/shutup10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det har jag läst tidigare, men vad syftar du på?

iv. Windows operating systems. If your Subscription includes certain Windows operating system products, you may install these products only on computers within a STEM department that is a valid licensee under a Microsoft Imagine Premium Subscription even if these computers do not already have a Windows operating system installed on it, ONLY if (i) the computers are owned by or leased to you, (ii) the computers will at all times remain physically located in the STEM department that is the licensee under this Agreement, (iii) the products are used to support STEM learning, teaching and research relating to Microsoft technologies, and (iv) are not used for general purpose activities as web browsing or email access or non-STEM activities. If the use of the Windows operating system products included with the Subscription will be used in any other way, a valid Certificate of Authenticity (COA) for a Windows operating system must first be affixed to the computer(s) on which the products are installed.

Det står ju alltså uttryckligen att licensen är till för att installeras på datorer på skolområdet i syfte för att lära/labba.
Uttryckligen saker som Mail och websurf är ej tillåtet.

Tvivlar då alltså på att det enligt licensen är ok att installera Windows för privat bruk på en burk i hemmet.

Sen om man efterlever detta, är väl upp till var och en. Jag vill bara försöka sprida infot att Imagine inte är tänkt för att ge studenter gratis privata windowslicenser

Är samma sak med MSDN, herrejäklar vad jag hört talas om, tja, konstruktiva installationer. Företag som driftat halva sin produktionsmiljö på utvecklingslicenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

iv. Windows operating systems. If your Subscription includes certain Windows operating system products, you may install these products only on computers within a STEM department that is a valid licensee under a Microsoft Imagine Premium Subscription even if these computers do not already have a Windows operating system installed on it, ONLY if (i) the computers are owned by or leased to you, (ii) the computers will at all times remain physically located in the STEM department that is the licensee under this Agreement, (iii) the products are used to support STEM learning, teaching and research relating to Microsoft technologies, and (iv) are not used for general purpose activities as web browsing or email access or non-STEM activities. If the use of the Windows operating system products included with the Subscription will be used in any other way, a valid Certificate of Authenticity (COA) for a Windows operating system must first be affixed to the computer(s) on which the products are installed.

Det står ju alltså uttryckligen att licensen är till för att installeras på datorer på skolområdet i syfte för att lära/labba.
Uttryckligen saker som Mail och websurf är ej tillåtet.

Tvivlar då alltså på att det enligt licensen är ok att installera Windows för privat bruk på en burk i hemmet.

Sen om man efterlever detta, är väl upp till var och en. Jag vill bara försöka sprida infot att Imagine inte är tänkt för att ge studenter gratis privata windowslicenser

Är samma sak med MSDN, herrejäklar vad jag hört talas om, tja, konstruktiva installationer. Företag som driftat halva sin produktionsmiljö på utvecklingslicenser

Det intressanta är att när jag läste igenom User Agreement som man får innan man lägger beställningen så hade de uttryckligen inte skrivit att just denna licens får ej användas utanför STEM departement (eller för övrigt nämnt STEM departments överhuvudtaget)! Det övriga jag fick ut ur själva User Agreement var att man inte får använda produkten för kommersiella bruk, säljas vidare utan endast användas för privata bruk. Länken ovan säger dock annat vilket gör att man (jag) står på en lite grå skala när det gäller just denna licens, men får jag problem kommer jag nog hänvisa till User Agreement som jag godkände innan jag fick produktnyckeln!

Men jag instämmer - produkterna som Microsoft erbjuder via Imagine är ju till för "testing and teaching". Förutom spelande används datorn lyckligtvis även till studier så jag hoppas att det ändå är OK att använda denna nyckel. Om inte och MS stänger ner mig, ptja då blir det nog att inhandla en Enterprise version (om det nu är möjligt för privatpersoner?) eller Pro!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det blev Education p.g.a. två skäl:

1. Telemetry kan sättas ner till Basic (level 0) i gpedit precis som i Enterprise edition
2. Man får med nästan allt som medföljer Enterprise. Huruvida jag kommer att använda detta eller ej vet jag inte än men jag ser inget negativt med att ha tillgång till mer än mindre (ingen Cortana men det tänkte jag stänga av ändå).

Uppdateringen med just telemetri som kommer inom två veckor är dock nytt för mig. Kommer man kunna reglera lika mycket oavsett vilken Windows 10 version man har eller kommer det vara lika "spärrat" för de billigare versionerna som i dagsläget?

Nej det är samma här du måste ha Enterprise eller Education för att bestämma fullt ut, men full transparans vad som skickas.
Kolla här.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/configuration/diagno...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200