Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Installera Windows 10 - vilken version + tips?

Permalänk
Medlem

Installera Windows 10 - vilken version + tips?

Hej!

Nu när jag känner mig mer bekväm med Windows 10 tack vare jobbdatorn så planerar jag att installera Windows 10 på min speldator hemma, främst då jag behöver ominstallera datorn ändå och för att kunna få lite mer prestanda i spel med bl.a. Game Mode. Först av allt tänkte jag passa på att fråga om vilken version man bör skaffa? Jag har möjlighet att skaffa en av följande versioner utan kostnad via MS Imagine då jag är en student:

  • Windows 10 Education

  • Windows 10 Multiple Editions (innehåller både Home och Pro)

Om jag minns rätt så brukade Windows Pro - versioner tidigare vara mer fullfjädrade, men nu sägs det annat om Windows 10 Pro (d.v.s. att det inte är lika "pro" som t.ex. Windows 8.1 Pro). Jag hittade ett par länkar som jämför alla versioner med varandra, men osäker om det ser ut så här i dagsläget också:

http://wincom.blob.core.windows.net/documents/Win10CompareTab...
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_editions

Bl.a. har inte Windows 10 Education Cortana, men det är inget jag planerade att använda ändå. Vilken version rekommenderar ni? Är Windows 10 Education det bättre valet?

Speaking of Cortana - har ni några tips om vad man först bör göra efter att man installerat Windows 10? Jag tänkte stänga av så mycket telemetri som möjligt, bl.a. Cortana, men mer än så vet jag inte vad som bör stängas ner. Om jag minns rätt så har Microsoft lagt till alternativ att stänga ner olika typer av telemetri under inställningar någonstans i någon uppdatering, men detta kanske inte är tillräckligt? Måste man t.ex. ta bort och spärra någon uppdatering som man fick göra i Windows 8.1 när 10 lanserades? Är det något annat jag bör tänka på?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk