Vinn nätagg från Seasonic

Vilka komponenter sitter i MSI Codex XE?

Permalänk
Medlem

Vilka komponenter sitter i MSI Codex XE?

Vet att liknande datorer oftast innehåller billig skit men är det någon här som äger en codex som vet vad det är för moderkort, kylare, nätaggregat osv? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@BiTTeR-: Tänk på att formulera en meningsfull rubrik så forumet blir lättnavigerat, du får även mer hjälp då.

/David, - Moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem

Här är några bilder inuti MSI Codex i7-8700K 16GB 512GB M.2 GTX 1080Ti

Det ser enligt bilderna ovan ut att vara ett Delta nätaggregat, och enligt några forumposter verkar det vara på 550W, tillverkare http://www.deltapsu.com/

Minnen nämns vara Kingston DDR4-2400

Om man ska hålla sig till mer praktiska frågor (ej estetiska) så borde det sitta ett par fläktar i fronten, ser ut att finnas plats. Kan nog bli väl varmt annars med den GPU-kylaren och dåligt luftflöde i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiTTeR-:

Vet att liknande datorer oftast innehåller billig skit men är det någon här som äger en codex som vet vad det är för moderkort, kylare, nätaggregat osv? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Allt är relativt men skitkomponenter är det säkert inte. Däremot är det garanterat inte top of the line. Å andra sidan måste det läggas i förhållande till priset. Vill man garanterat veta innehållet och ha bästa kvalitet så bygger man själv men med en helt annan prislapp, tyvärr.

Är man ute efter pris blir det här svårslaget om man bygger själv och vill ha den relativt snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@abc80piggyback:

Det där är en annan variant av MSI Codex med 1080ti istället för 1080.
Men det bör ju vara liknande budgetkomponenter i övrigt.

I den här varianten är det ett SPI 500W 80 Plus Silver och Samsung ram, står i specen:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
CPU-kylare står det inget om, men det kanske är samma som den du hittade bilder på.
Har sett att vissa av Codex-varianterna har Intels stockkylare.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem

@abc80piggyback: Tack för bilder!

Permalänk
Medlem

@Sp0de:
Jo. ja går ju i tankarna på att köpa nytt, har alltid byggt själv förr men orkar ej pilla med det denna gången. Såg att folk hade haft strul med hörlursutgången och surr samt vibrationer i chassit. Med priset den är sänkt till nu så funderar jag fan på att slå till ändå. bara skaffa en annan cpukylare och lite tysta chassifläktar

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Tack för rättningen att det är ett SPI 500W 80 Plus Silver och Samsung minnen. Förstår inte...jag läste ju specen som du länkade till...men tog info från ett forum i stället

MSI Codex med 1080 Ti (jämfört med 1080) har alltså 50W starkare PSU. De optimerar...

Komponentvalen kanske ändras med tiden och med leveranser och länder...

(lade till om 50W starkare PSU för 1080 Ti)
Permalänk
Medlem
Skrivet av BiTTeR-:

@Sp0de:
Jo. ja går ju i tankarna på att köpa nytt, har alltid byggt själv förr men orkar ej pilla med det denna gången. Såg att folk hade haft strul med hörlursutgången och surr samt vibrationer i chassit. Med priset den är sänkt till nu så funderar jag fan på att slå till ändå. bara skaffa en annan cpukylare och lite tysta chassifläktar

Ungefär så resonerar jag också, löste samma feedback. Har externt ljudkort så det tar bort ena problemet för min del.

Permalänk
Medlem

De får nog bli en sådan. Är lite orolig över chassit bara och resonans men har två fractal ståendes hemma jag kan flytta över prylarna till i värsta fall, förutsatt att moderkortet inte är alltför special

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att de kör specialare, men man vet ju aldrig. Känns som om det mera är sådant som HP sysslat med.
Lycka till och hoppas du blir nöjd!