Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur gör jag min dator mer "attraktiv"?

Permalänk
Medlem

Hur gör jag min dator mer "attraktiv"?

Hej!

Tanken har slagit mig flera gånger, att min dator ser extremt tråkig ut. Med tanke på att jag har härdat glas på ena sidan vill jag pimpa upp min dator och få den att se mer attraktiv ut - dock endast utseendemässigt. Chassit som jag använder är Fractal Design Meshify C. Mitt moderkort är Asus TUF Z370-Plus Gaming som tyvärr har väldigt gula kontraster, alltså inte direkt estetiskt tilltalande. Under mellandagsrean slog jag även till på ett KFA2 GeForce GTX 1070 Ti EX 8GB som ser helt okej ut. Det enda som kan störa mig är att det inte går att stänga av den röda LED-belysningen undertill, men någon med ett kreativt tänkande kan säkert hitta på en snygg färgkombination att komplettera med. Övriga komponenter har ett relativt neutralt utseende (d.v.s. grått, svart och vitt). Bifogar några bilder nedan:

Med det sagt så vill jag väldigt gärna ha tips på hur jag kan pimpa upp min dator utan att det kostar en förmögenhet.

Permalänk

Har du modulär PSU kan du ju alltid byta ut GPU kablarna till sleevade, sen kan man ju byta ut fläktarna till andra som lyser i någon färg (vet dock ej vad som passar bäst).

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Kromade fälgar?

Permalänk
Medlem

LEDs LEDs och ännu mer LEDs

Permalänk
Medlem

På den gamla goda tiden så dolde man datorns fula insida med en nästan lika ful utsida.

Insidan var dock ännu fulare, även om utsidan var väldigt ful.

Men vi tittade på skärmen istället !

Om man tog längre paus från datorn fick man vita fläckar i sina ögonrödor.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Har du modulär PSU kan du ju alltid bjuda ut GPU kablarna till sleevade, sen kan man ju byta ut fläktarna till andra som lyser i någon färg (vet dock ej vad som passar bäst).

Semi-modulär PSU. Det har jag faktiskt funderat på men vet inte vad jag ska ha för färgtema som passar alla de olika kontrasterna i datorn.

Skrivet av improwise:

Kromade fälgar?

Kromat är alltid snyggt, vet tyvärr inte hur jag ska få in det i min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

LEDs LEDs och ännu mer LEDs

Några särskilda rekommendationer?

Skrivet av Karaff:

På den gamla goda tiden så dolde man datorns fula insida med en nästan lika ful utsida.

Insidan var dock ännu fulare, även om utsidan var väldigt ful.

Men vi tittade på skärmen istället !

Om man tog längre paus från datorn fick man vita fläckar i sina ögonrödor.

Hehe, visst är det så. Skärmen borde ju rent tekniskt sett vara i fokus hela tiden men jag kan inte låta bli att vända blicken åt sidan då och då, och det jag ser är inte särskilt attraktivt.

Permalänk
Medlem

ingen färg. köp sleevade extensions i någon rolig färg och köp ett gäng rgb-fläktar.

Permalänk
Medlem

@Cybrus: Har inga direkta rekommendationer, men som ovan nämner ett par fläktar med LEDs som går att styra, t.ex. NZXT Aer-fläktar kopplade på en NZXT Hue+, går att daisychaina så man kan få till rätt fräcka färgsvep osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@Cybrus: Har inga direkta rekommendationer, men som ovan nämner ett par fläktar med LEDs som går att styra, t.ex. NZXT Aer-fläktar kopplade på en NZXT Hue+, går att daisychaina så man kan få till rätt fräcka färgsvep osv

Ska definitivt kolla upp det!

Permalänk
Medlem

Klistra fast massa LED strips och in med sleevade kablar, pretty simple stuff...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

På den gamla goda tiden så dolde man datorns fula insida med en nästan lika ful utsida.

Insidan var dock ännu fulare, även om utsidan var väldigt ful.

Men vi tittade på skärmen istället !

Om man tog längre paus från datorn fick man vita fläckar i sina ögonrödor.

Håller med. Köper aldrig chassin med "glas". Finns inget att se och det ljudisolerar sämre

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Designa ett klistermärke som du fäster på glaset (kan ha lite semi transparent). Sen kanske använda lite backlight från diverse led:ar för att framhäva det, samt att man kan se in fortfarande beroende på design.

Förslag:
Deathstar
Matrix - regn
Explosion
Krashat glas.

Förslag
Permalänk
Medlem

Blåa LED-är ju det jobbigaste som finns i en dator så jag får väl ge ett mer kreativt förslag.

Först och främst installera en liten svag lampa med vitt eller kanske lite varmare ljus som lyser upp lite lagom i burken. Glöm inte en enkelt on/off-knapp på utsidan så du inte har ett störande ljus från burken när du inte vill ha det.

Sen beger du dig till närmaste hobbyshop och köper upp hela deras lager av figurer till modelljärnväg (för den late går de köpa över nätet med).

Sen kan du varje torsdag klockan 7 utmana dig själv att bygga upp finurliga små dramatiska scener inuti din dator som du sen kan visa upp för släkt och vänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Blåa LED-är ju det jobbigaste som finns i en dator så jag får väl ge ett mer kreativt förslag.

Först och främst installera en liten svag lampa med vitt eller kanske lite varmare ljus som lyser upp lite lagom i burken. Glöm inte en enkelt on/off-knapp på utsidan så du inte har ett störande ljus från burken när du inte vill ha det.

Sen beger du dig till närmaste hobbyshop och köper upp hela deras lager av figurer till modelljärnväg (för den late går de köpa över nätet med).

Sen kan du varje torsdag klockan 7 utmana dig själv att bygga upp finurliga små dramatiska scener inuti din dator som du sen kan visa upp för släkt och vänner.

Kan vara det bästa jag läst idag.. computorama!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Imo, har man fönstersida på chassit så hjälper först och främst snygg kabeldragning/kablar, komponenter som är relativt "clean" (inte en massa rymdskeppsdesign osv) och till sist någon sorts belysning, så att man faktiskt ser det snygga.

Många spyr när de hör begreppet RGB-belysning, men det är RGB som är det fantastiska med det. Det är anpassningsbart, du väljer själv belysningen. Själv har jag en massa påkostad RGB belysning i chassit (NZXT Hue+ & Corsair Node Pro RGB), men man behöver ju inte dra på alla färger samtidigt, välj en snygg färg som passar med komponenterna så ser det både stiligt och vuxet ut.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Det verkar som att den generella regeln för att snygga upp en dator är en massa LEDs och kabelmodifikationer, men jag är lite osäker på hur det kommer se ut ihop med mitt val av komponenter. Det kanske är dags att om några år investera i ett heltäckande chassi istället, istället för att investera i en massa RGB.

Skrivet av Azathoth:

Designa ett klistermärke som du fäster på glaset (kan ha lite semi transparent). Sen kanske använda lite backlight från diverse led:ar för att framhäva det, samt att man kan se in fortfarande beroende på design.

Förslag:
Deathstar
Matrix - regn
Explosion
Krashat glas.

Skrivet av johnlennonx:

Blåa LED-är ju det jobbigaste som finns i en dator så jag får väl ge ett mer kreativt förslag.

Först och främst installera en liten svag lampa med vitt eller kanske lite varmare ljus som lyser upp lite lagom i burken. Glöm inte en enkelt on/off-knapp på utsidan så du inte har ett störande ljus från burken när du inte vill ha det.

Sen beger du dig till närmaste hobbyshop och köper upp hela deras lager av figurer till modelljärnväg (för den late går de köpa över nätet med).

Sen kan du varje torsdag klockan 7 utmana dig själv att bygga upp finurliga små dramatiska scener inuti din dator som du sen kan visa upp för släkt och vänner.

Inga dumma idéer! Definitivt något jag ska fundera på.

Permalänk
Medlem

@Cybrus Om du laddar hem KFA2's mjukvara (Visualizer?) så kan du byta färg/effekter på fläktarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@Cybrus Om du laddar hem KFA2's mjukvara (Visualizer?) så kan du byta färg/effekter på fläktarna

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade jag faktiskt ingen aning om. Definitivt något som jag måste testa! Hur gör jag för att ladda ned mjukvaran? Kan endast finna Xtreme Tuner Plus på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

@Cybrus: Får också rekommendera sleeves, lägg tid på kabeldragningen.
Är dock emot LEDs, det är en smaksak, men i min mening inte snyggt 9 av 10 gånger.
Sleeves är nog en bra början iaf

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Lego Master

Ställ datorn på golvet. Det har jag. Där ser jag inte det anskrämliga spektaklet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Cybrus: Får också rekommendera sleeves, lägg tid på kabeldragningen.
Är dock emot LEDs, det är en smaksak, men i min mening inte snyggt 9 av 10 gånger.
Sleeves är nog en bra början iaf

Det har jag kikat närmre på men det blir så mycket pengar bara för det estetiska. Visst hade det piffat upp datorn markant men med vetskapen om att jag i framtiden eventuellt byter till ett heltäckande chassi känns det som en onödig investering.

Skrivet av Shudnawz:

Ställ datorn på golvet. Det har jag. Där ser jag inte det anskrämliga spektaklet.

Det är dessvärre inte möjligt i mitt fall då jag har en katt som gärna välter omkull saker och hittar olämpliga viloplatser, inte för att nämna all päls som då samlas i datorn.

Permalänk

Eftersom jag är gammal och tråkig vill jag att min dator ska vara så liten, tyst och omärklig som möjligt. Han ska göra sitt jobb, hålla käften och inte märkas

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Om du redan har rött och gult som färger (det som syns d.v.s. förutom grå/vit/svart) så kan du ju fortsätta på det temat. Antingen fortsätt på t.ex. Svart och rött med gula accenter, eller gå all in och kör en regnbågsdator!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Corairs LL fläktar införskaffade jag nyligen till mitt 570x chassi. Otroligt coola tycker jag

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Om du redan har rött och gult som färger (det som syns d.v.s. förutom grå/vit/svart) så kan du ju fortsätta på det temat. Antingen fortsätt på t.ex. Svart och rött med gula accenter, eller gå all in och kör en regnbågsdator!

Skrivet av Jejk0b:

Corairs LL fläktar införskaffade jag nyligen till mitt 570x chassi. Otroligt coola tycker jag

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Det hade jag faktiskt ingen aning om. Definitivt något som jag måste testa! Hur gör jag för att ladda ned mjukvaran? Kan endast finna Xtreme Tuner Plus på deras hemsida.

Det är extreme tuner plus du ska använda, går t.ex. att stänga av leden, byta färger, strobing, breathing osv. Sen några andra alternativ där den byter färg efter temperatur, fan speed, eller gpu load. Har själv ett kfa2.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Custom vattenkylning med acrylic/petg rör. Drog in det i min dator nyligen, satan så mycket finare den är nu.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag gillar ett litet fönster på sidan. Första gången jag har det, och det tonade som Meshify C kommer med är perfekt. Det är speciellt trevligt när man går förbi på natten, när det är i övrigt kolsvart, och moderkortet lyser upp innandömmet lite smått med en lätt blå/lila nyans.

Blev en annan aspekt, och extra kul, att bygga också. Fokus på minimalt med synliga kablar, och att de få LEDs jag monterade inte skulle synas utifrån.

De två LED-slingor som är monterade hittills är med UV-ljus. I övrigt finns det lite RGB-ljus från moderkortet som jag ställt in på en blå/lila nyans.

Det som är lite synd är tvåfalt:
1. nätverkskortet längst ner har status-LEDs som lyser igenom min vita eltejp, så jag måste testa med svart eltejp.
2. moderkortet har några röda LEDs som inte går att stänga av (knapp för power och reset; jag kan stänga av 7-segment-displayen men den får visa CPU-temperatur tills vidare) - i bästa fall kan jag inkorporera dessa i något tema, eller rent av täcka de med svart eltejp.

Mina planer var att ställa in lite Lego i lådan, men har inte kommit dit ännu. Jag köpte ljussablar med LED. Grön, röd, och blå. Den blå har redan gått sönder tyvärr, så jag vet inte hur långlivade de faktiskt är.

Jag kommer potentiellt montera in fler LED-slingor, och kanske fixa sleeve:ade kablar för moderkort och GPU (men först vill jag uppgradera GPU till nästa generation från nVidia så jag vet vad jag behöver). Har även haft ögonen på uppgraderingskit för Corsair Dominator Light Bar, men det är lite saftigt med ytterligare 500 kr för en sån liten grej.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

@Cybrus: detta har jag i mitt Meshify C
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11492099/

Tillsammans med RGB-strip och GPU-holder från wish
ser helt ok ut

Något att tänka på är att TG-panelen på Meshify C är väldigt mörk

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P