Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Gamingsstol för 185 cm med breda axlar?

Hej!

För ett par månader sedan beställde jag en DXRacer Pro Racing-stol. Jag är 185 cm lång, väger typ 85-90 kg och har breda axlar då jag tränar styrketräning regelbundet. Eftersom stolen var en stor investering för mig satt jag och försökte intala mig själv hela tiden att stolen är skön, men det är den tyvärr inte. Ramen vid axelhöjden är alldeles på tok för mycket böjd vilket tvingar mig att sitta med framskjutna axlar. Ramen vid midjan är dock perfekt. Nu har jag bestämt mig att ta tag i saken trots att processen blir asjobbig.

Får helt enkelt investera i en ny stol alltså, har ni några tips på stolar? Jag är absolut öppen för andra märken än DXRacer, men helst inte över 4000 kr. Känner ni också till någon affär i Stockholmstrakten som har MÅNGA stolar att provsitta på?

Tack på förhand!

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Hej!

För ett par månader sedan beställde jag en DXRacer Pro Racing-stol. Jag är 185 cm lång, väger typ 85-90 kg och har breda axlar då jag tränar styrketräning regelbundet. Eftersom stolen var en stor investering för mig satt jag och försökte intala mig själv hela tiden att stolen är skön, men det är den tyvärr inte. Ramen vid axelhöjden är alldeles på tok för mycket böjd vilket tvingar mig att sitta med framskjutna axlar. Ramen vid midjan är dock perfekt. Nu har jag bestämt mig att ta tag i saken trots att processen blir asjobbig.

Får helt enkelt investera i en ny stol alltså, har ni några tips på stolar? Jag är absolut öppen för andra märken än DXRacer, men helst inte över 4000 kr. Känner ni också till någon affär i Stockholmstrakten som har MÅNGA stolar att provsitta på?

Tack på förhand!

Har inget konkret förslag på direkt modell, men skaffa dig en redig kontorsstol istället för nån "gaming" stol med imiterade racingsäten.
Tror mig när jag säger att din rygg kommer tacka dig i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om det inte måste vara en gamingstol kan du kolla på en begagnad RH logic 4 (har en sån).
Går ibland att hitta för 500:- vilket är ett jävla kap, har haft min i över tio år och den är nästan som ny.
Gamingstolarna är ofta skit om man inte är jävligt liten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingstolar-och-gam...

Sitter själv i en dxracer classic som inte har något på sidorna som axlarna kan stöta emot men nackstödet tar i över ryggen vilket inte är speciellt skönt. Hade nog kollat på riktiga kontorstolar

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en Centurion gamingstol från Ica https://www.icahemma.se/Gamingstol-GCR-Centurion-p-48033.aspx för 999kr som precis just nu är på rea igen (frakt 249kr) som var helt ok men fick ont i ena axlen då jag har sne och dålig rygg. . Men den har bred sits och borde funka utmärkt till dom flesta. Köpte nyligen en Trust 705 gtx http://cdon.se/hemelektronik/trust-gxt-705-ryon-gaming-chair-... som har vadderade kuddar på armarna vilket är bekvämt men dom går inte att ändra som på Centurion. För mig kvittar det. Ok stol men saknar huvudkudde när man lutar sig tillbaka. Där var Centurion oslagbar.

Permalänk
Medlem

Axelstöd är brutalt puckade. Fyller ingen funktion de är där för designer apar efter racing där de finns g-krafter och säkerhetsaspekter och du konstant håller händerna rakt framför dig med framskjutna axlar. Många bilar har dock grymma säten utan axelstöd så bilskrot och sätta underrede på begad bilstol. 4000 för dxracer då får du nästan en ny BMW sportstol ex

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Hej!

För ett par månader sedan beställde jag en DXRacer Pro Racing-stol. Jag är 185 cm lång, väger typ 85-90 kg och har breda axlar då jag tränar styrketräning regelbundet. Eftersom stolen var en stor investering för mig satt jag och försökte intala mig själv hela tiden att stolen är skön, men det är den tyvärr inte. Ramen vid axelhöjden är alldeles på tok för mycket böjd vilket tvingar mig att sitta med framskjutna axlar. Ramen vid midjan är dock perfekt. Nu har jag bestämt mig att ta tag i saken trots att processen blir asjobbig.

Får helt enkelt investera i en ny stol alltså, har ni några tips på stolar? Jag är absolut öppen för andra märken än DXRacer, men helst inte över 4000 kr. Känner ni också till någon affär i Stockholmstrakten som har MÅNGA stolar att provsitta på?

Tack på förhand!

Har för mig att Elgiganten i Kungens har massa stolar för provsittning. Värt ett besök.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Köp ett höj och sänkbart bord istället eller montera ett vanligt bordet på väggen. Köp sedan ett par bra tofflor och stå upp. Sjukt mycket bättre för kroppen det är även lättare att behålla en god hållning samt att blodcirkulationen ökar vilket även det är bättre för gaming.
Det blir lite jobbigt i början efter någon timma men man vänjer sig snabbt och man har bara allt att vinna. Finns inga fördelar med att sitta speciellt i det långa loppet.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

nu är den här stolen utanför din pris rang.

men dxracer har ju flera olika stolar i olika längd osv.

https://new.webhallen.com/se/product/267604-DXRacer-SENTINEL-...

den här stolen passar mig, jag är 196cm lång, och stolen är anpassad för typ 190-200cm

det som skiljer sig stort är att sitsen och ryggstödet inte är "formad" som stolarna som är gjorda för mindre "personer" och jag trodde att det skulle vara riktigt, kass, men jag älskar den här stolen.

samt den är också gjord egentligen för personer som är överviktiga, 160kg klarar den av.

så du kan köra bänkpress från denna stol!

mitt tips är att gå in på dxracers hemsida, och läs vad det är som skiljer sig mellan stolarna, det gjorde jag innan jag köpte en stol. dxracer har typ 12 olika modeller typ`?

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Själv har jag en sån här: https://secretlab.eu/products/titan
Jag är sjukt nöjd, fick ont i ryggslutet av min gamla stol, nu känns ingenting.

Är 1.87 lång och väger runt 90kg..
Stolen är anpassad för lite längre personer.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk

Inte lika lång som du (181), men har testat billigare och mellanklass priser kontorstolar först, i flera år, allt (från 1800-3000) sedan gaming stol, (4200) ingen av dem var bra för mig på olika sätt, oftast fel i svanken.

Köpte sedan till slut efetr att ha läst trådar om stolar här på sweclockers, en begagnad Kinnarps kontorsstol, då nya drar iväg väldigt mycket i pris, men det finns många många ställen du hittar dem begagnade, bara att söka. och har aldrig suttit/setat bättre

inte världens snyggaste design i mitt tycke, men sköna så det heter duga... OOOOoooooooo

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Jag är 183 cm och har problem med ryggen och testat en uppsjö av stolar genom åren, testat 2 gamingstolar och kan bara konstatera att de inte riktigt kommer nära en bra ergonomisk kontorsstol. Jag har testat Kinnarps, RH Logic och andra märken genom de sista 20 år. Den stol jag använder nu är en Malmstolen 4000, visst de är dyrare än gamingstolar men just Malmstolen för mig har varit den som stöttar bäst och ger många inställningar till ryggstödet och sen är den bekväm att sitta i den länge.

Permalänk
Medlem

sitter i den här just nu och är mycket nöjd med den (184cm 100kg), och 850kr är sjukt bra pris.

Och om du har nära till ett jysk så är det ju bara och åka ned och provsitta.

https://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-tamdrup...

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Köp ett höj och sänkbart bord istället eller montera ett vanligt bordet på väggen. Köp sedan ett par bra tofflor och stå upp. Sjukt mycket bättre för kroppen det är även lättare att behålla en god hållning samt att blodcirkulationen ökar vilket även det är bättre för gaming.
Det blir lite jobbigt i början efter någon timma men man vänjer sig snabbt och man har bara allt att vinna. Finns inga fördelar med att sitta speciellt i det långa loppet.

Det är bättre för ryggen om du inte kan hitta en halvliggande arbetsställning med relativt raka ben men ger en massa statiskt arbete för benen vilket ger mjölksyra som tar ett bra tag att få bort. Jag står en massa statiskt på jobbet och även om jag går en hel del emellan så är benen trästockar bra ofta. Det var slappare när man hade kontorsjobb men jag har bra rygg så den belastningen blev klart mindre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag är 190cm väger 115kg välvuxen man.
Jag kollade många stolar innan jag valde att gå från min mission rcg från netonnet som kostade 2190kr
den stolen så här i efterhand passade mig inte alls...
Jag valde en riktig kvalitetsstol från secretlab och eftersom jag är större så gick jag på modellen titan.
379euro kostade den och då ingick frakten.
Bästa köp jag gjort 5månader senare den ser ut som ny inga tendenser till nedsutten osv osv...
köp kvalitet direkt!

Permalänk
Medlem

IKEA- Marcus säger jag bara! Skall du sitta långa pass, så rekommenderar jag också att du håller dej ifrån skinn. Ännu längre ifrån det konstläder som många stolar i 1500-3000kr klassen har.
Marcus med tyg, kostar 1300 spänn, tio års garanti. Nätet i ryggen är perfekt varma sommardagar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

En lärare jag en gång hade brukade påpeka att man "inte ska ha bekväma stolar"... Why? Jo, därför att man efter en kort stund tenderar att finna sig liggandes i dessa bekväma möbler! Har kanske inga vidare bra tips utöver att försöka utnyttja potentialen till ergonomi hos olika stolar. Så länge en stol inte omöjliggör detta så bör det åtminstone fungera.

Jag har själv aldrig haft en stol som passar min kropp rent längdmässigt, då jag hamnat en bit över 2 meter, men det problemet har jag lyckats kringgå mha. regelbundna pauser osv. Lycka till!

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

@dave1080

Ikea i barkarby reade ut volmar (svart tyg) för 499:-. Dock utan arm och nackstöd.
De stod travar nere vid kassorna.

Har själv den i läder med arm och nackstöd och vi köpte den i tyg till sambon. Sköna stolar om man vill sitta bra.

Vet inte om de finns kvar men åk förbi/ring ock kolla.
2000:- stol för 500:- hittar man inte alltför ofta

Obs de var nya i förpackning, inga fyndvaror.

Skickades från m.sweclockers.com