Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Chassifläktsfunderingar

Hej!

Jag har tänkt ersätta mina gamla chassifläktar för att få ner ljudnivån. Chassit är ett Define R4 med två fläktar fram och en bak.

Som jag förstått så är det PWM-styrda fläktar man vill ha så att man kan styra dem efter belastning/köra dem extra långsamt för att sänka ljudnivån? Tyvärr verkar mitt moderkort inte ha stöd för PWM för chassifläktar, endast för CPU-fläktar enligt manualen. Just nu använder jag bara en CPU-fläkt, kan man utnyttja det andra uttaget för chassifläktar? Om inte, vad är det bästa alternativet för att få tysta fläktar och gör det något om man kör PWM-fläktar i en kontakt som inte har stöd för det? Priset verkar ofta vara detsamma så det skulle vara trevligt att ha PWM-kompatibla fläktar för framtida uppgraderingar.

I frågan om flöde/statiskt tryck tänkte jag gå med en modell som har lite högre statiskt tryck i fronten eftersom att Define R4 har dammfilter, och bakpå en med högre flöde. Låter det vettigt?

De fläktar som jag har tittat på är Noctuas NF-P14s redux-1200 alternativt NF-A14 ULN 140mm som ett alternativ utan PWM. Redux-serien verkar sakna de vibrationsdämpande insatserna som den vanliga serien har så det lutar mot det andra alternativet, nackdelen med den är att den har betydligt lägre statiskt tryck. Det finns ju också fläktar i Redux-serien utan PWM men då saknar de fortfarande vibrationsdämpning.

Bryter här innan det blir för långt, uppskattar all input, tack på hörhand!

Permalänk

@Oyes: Du har väl en Fan-controller på ditt Chassi? Fläktarna som följer med Fractals chassin är ju tystgående om nått imo. Jag kör på Fractals Venturi , 3st 140mm på "2an" via fläktkontrollern. Helt ljudlöst och tillräckligt med luftflöde.

Permalänk
Medlem

@Hypnotize91: Jodå, finns att välja på 5/7/12V men även på 5V låter de fläktar jag har nu för mycket för min smak. Sen är det en fläkt som verkligen behöver bytas eftersom att den skramlar/knackar så då tänker jag att jag lika gärna kan byta ut de andra också som börjar bli till åren.

Permalänk
Medlem

Vad gäller 140mm tycker jag corsairs ML Pro-fläktar är bra. Trycker mycket luft även vid låga varv om du vill ha tystnad. Motorn låter inte något utan endast vinet från luften som man hör.

För 120mm är ML120 pro från corsair inte något vidare utan låter betydligt mer än noctuas NF-F12. Det är iaf min erfarenhet av att ha kört alla. Silent Wings 3 kommer på tredjeplats för 140mm men trycker inte lika mycket luft.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Aorus Master z390
CPU: i9-9900K 5,1ghz
GPU: 1080 SLI
RAM: 16Gb Trident Z RGB 3200CL14
Skärm: ASUS MG2790Q 1440p 144hz IPS