PS4 Pro + 1440p monitor = suddig bildkvalité?

Permalänk
Medlem

PS4 Pro + 1440p monitor = suddig bildkvalité?

Tjena Sweclockers,

Har länge varit sugen på att köpa PS4 Pro för att spela exklusiva Playstation titlar. Har en 1440p monitor som jag använder till min dator och är extremt nöjd med, vill därmed gärna använda den tillsammans med en PS4 Pro.

Har däremot läst att PS4 Pro endast stöder 1080p eller 4K, vilket betyder att jag alltid blir tvingad till att köra en 'non-native' resolution i spel vilket jag vet i PC-världen resulterar till en suddig bild.

Också läst någonting om 'Playstation Remote Play' som jag kommer bli tvungen att använda mig av då min skärm endast har en DVI-D ingång. Eftersom Playstation Remote Play kan spelas på alla möjliga devices borde inte upplösningen bli kass på alla som inte har 1080p eller 4K som native resolution? Eller har det löst sig på något sett?

Jag undrar i princip hur det egentligen funkar med en PS4 Pro tillsammans med en 1440p skärm och om bildkvalitén blir kass? Har också läst att Playstation kommit med någon supersampling funktion. Hur funkar det i mitt fall?

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

4K är ju en högre upplösning än 1440p, så där kommer det inte bli suddigt, snarare tvärt om, knivskarpt. Men kör du 1080p/720p material så kan det hända att det blir lite grynigt om du sitter väldigt nära skärmen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

4K är ju en högre upplösning än 1440p, så där kommer det inte bli suddigt, snarare tvärt om, knivskarpt. Men kör du 1080p/720p material så kan det hända att det blir lite grynigt om du sitter för nära skärmen.

Så långt är jag med, dock skriver folk i trådar jag läst att 4K inte kommer upp som ett alternativ för 1440p skärmar. Jag som också måste köra via Playstation Remote Play kanske PS4'an inte känner av skärmens upplösning eller är limiterad till 1080p. Som sagt spekulerar jag bara, kunde inte hitta någon info om detta utan det är sånt man måste testa själv antar jag.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

Varför det blir suddigt är troligtvis då varken 4K eller 1080p kan delas med jämt antal för att nå 1440p. Det innebär att vissa pixlar kommer att dubbleras och vissa pixlar kommer inte att synas alls vilket skapar ojämnigheter i bilden.

T.ex. Att spela i 1080p på en 4K-tv fungerar utmärkt, då 1080p är 1/4 av 4K, vilket gör varje 1080p-pixel får 4 pixlar på skärmen.

PS4 Pro stödjer endast 4K eller 1080p, därför går inte 1440p att outputta. Det du kan testa är att sätta på super sampling som lades till i en update nyligen. Det får alla spel att skalas ner från maxupplösningen i spelet till 1080p, vilket skapar en bättre form av anti aliasing.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

När det gäller Remote Play så suger den i alla fall i mitt hemmanätverk. Låg upplösning och hög latens (har både vanlig PS4 och Pro, ingen skillnad). Kör förvisso trådlöst p.g.a. planlösningen (med en Asus AC68U som router), det kanske funkar bra med sladd eller en snabbare trådlös router.

Permalänk
Medlem

@Arnzeal: Jag har också ett PS4 Pro och en 1440p skärm. På dem spelen jag har spelat hittils (Horizon Zero Dawn och The last of us remasted) så kan man välja mellan två alternativ, "Frame Rate" eller "Screen Resolution". Framerate är på 1080p och har lite bätre details (shadows etc) och alltid på 60 fps, medans Screen Resolution kär på 1800p med lite sämre details och försöker alltid nå 60 fps men kan ibland gå under, har själv aldrig märkt något fps drop/lagg.

Jag har även sätt på "Super Sampling" i PS4 pro settings.

Screen Resolution
Frame Rate