Letar efter en bra e-book reader

Permalänk
Medlem

Letar efter en bra e-book reader

Kollar efter en bra e-book reader då mitt nuvarande boende gör det svårt för mig att samla på mig böcker.

Har kollat runt lite på vissa readers som Kobo Aura One och Kobo Aura 2 Edition och är lite osäker på vad för och nackdelar är mellan vissa readers. Readern ska helst inte vara för stor, så Aura One är precis på gränsen.

De enda kraven är:

  • Helst ingen läsare ifrån Amazon (Amazon Special Offer)

  • Har stöd för epub

Har ni några bra tips?

Krav
Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem

@Xian:

Har du något speciellt emot Kindle serien?
Du MÅSTE ju inte registrera den mot Amazon om det är det du inte tycker om.

MvH

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Kört med Kobo H20 i ca tre år. Gillar hårdvaran men mjukvaran är oerhört seg och buggig trots massor av uppdateringar. Kör du en tredjepartsversion som funkar ok dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

@Xian:

Har du något speciellt emot Kindle serien?
Du MÅSTE ju inte registrera den mot Amazon om det är det du inte tycker om.

MvH

Så som jag förstått det har Amazon inbyggd reklam i sina läsplattor som kostar extra för att få bort, gör dock inte jättemycket om själva läsplattan är bra såklart.

Skrivet av Baxtex:

Kört med Kobo H20 i ca tre år. Gillar hårdvaran men mjukvaran är oerhört seg och buggig trots massor av uppdateringar. Kör du en tredjepartsversion som funkar ok dock.

Är det KOReader du använder då?

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xian:

Så som jag förstått det har Amazon inbyggd reklam i sina läsplattor som kostar extra för att få bort, gör dock inte jättemycket om själva läsplattan är bra såklart.

Verkar som det gått att får dem att stänga av utan kostnad i alla fall tidigare.

#15303243

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Verkar som det gått att får dem att stänga av utan kostnad i alla fall tidigare.

#15303243

Toppen! I sådana fall hade det funkar med Amazon läsare också.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xian:

Så som jag förstått det har Amazon inbyggd reklam i sina läsplattor som kostar extra för att få bort, gör dock inte jättemycket om själva läsplattan är bra såklart.

Är det KOReader du använder då?

Um nä.

Denna är det: https://uk.kobobooks.com/products/kobo-aura-h2o

Custom firmware finns på något av deras forum, kan leta upp länken om så önskas.

Men ångrar köpet av den, verkligen kass för 1800kr som jag gav för den.

Permalänk
Medlem

Jag har en Adlibris Letto och det är en kapabel läsare i mitt tycke. Jag använder den dock inte dagligen och sällan långa stunder men för mitt bruk fungerar den bra. Ett plus är att den är lätt och jag upplever den som ganska stryktålig, har den i väskan och har inte märkt några problem med repor eller liknande under den tiden jag har haft den.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Har en Kindle paperwhite jag använt till och från i drygt ett år som jag kan rekommendera starkt.
Har ingen referens från någon annan eboksläsare men känner heller inte att jag har något direkt att klaga på. Amazon verkar däremot inte längre skicka den till Sverige men finns på inet mfl.

Visa signatur

Ryzen 5600X/32GB/1070/3*512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Xian: Jag har en Illumina 6 https://www.icarusreader.com/6%22e-readers/ICARUS-Illumina-E-...

Fördelar öppen/android
Nackdelar ingen utgång för ljud, import, säkert annat

Permalänk
Medlem

Jag har testat och ägt ganska många läsplattor. Just nu har jag en Kindle Voyage och en Sony PRS-T3. Mycket nöjd med båda. Voyage har även ett riktigt bra fodral som fungerar som ställ också. Jag har även haft Kindle Paperwhite 1. Jag köpte dem direkt från Amazon. Paperwhite utan reklam finns för £120. Om man använder Calibre så är det lätt att konvertera epub till azw3. På så vis kan man t.o.m få in låneböcker på Kindle.
Här finns lite recensioner: http://www.the-ebook-reader.com/best-ebook-reader.html

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk

Jag använder just nu en Tolino Vision 3 HD och den funkar rätt bra (dock så är den gjord för den tyska marknaden, så bokbutiken vill man inte konfigurera upp...). Tidigare hade jag en Kobo touch, men det var den buggigaste sak jag någonsin råkat ut för...

Permalänk
Medlem

har en Kindle paperwhite gen 3(?) - köpt på Webhallen. Kört kindle i olika versioner i 8+ år och tycker de är helt grymma. Visas någon form av reklam när den är avstängd == stör inte mig.

Programmet Calibre kan översätta alla ebook format åt alla håll och är gratis.

https://calibre-ebook.com/

// LZ

Permalänk
Medlem

Om du köper en Paperwhite, registrera den inte på Amazon. Det har du ingen/väldigt lite nytta av enligt min åsikt.
Köp böcker var som helst och stoppa dem i din Kindle med Calibre som nämnt i tråden.

För min del är en Ereader ingen padda, gå för svartvit och använd den för att läsa endast. Surfa kan du göra annanstans.
Batteritiden är enorm och bra när du reser.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Har en Kobo Glo HD (6") som jag ofta läser på. Funkar utmärkt att läsa på. Jag sideloadar mest och har bara några enstaka köp från Kobos store (läser en del fanfiction, manga/serier och skapar egna eböcker). Ett bra fodral med sleepfunktion har jag också. Har beställt en Kobo Aura One Limited Edition med 32 GB som är på väg ^^

Permalänk
Medlem

Har en Kindle voyager och är grymt nöjd. Enda reklamen är en "skärmsläckare" när den är avstängd. Det stör absolut inte.
Är reggad på Amazon och allt har funkat hur bra som helst. Jag menar, en e-bok kostar typ 40 kr så varför låna?
Calibre programmet är ett måste så man kan konvertera till rätt format om man köper epub från adlibris Tex. Tar 1 minut så det är inget problem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Sitter på en Kobo Aura One, och är generellt sett nöjd med den. Den har sina för och nackelar.
Plus:

  • 7.8 tums skärmen gör det trevligt att läsa pdf:er och pocket artiklar

  • Vatten och damm skyddet är guld för att ligga och läsa på stranden

  • Stöd för Pocket, riktigt skönt att skicka artiklar till Pocket och läsa dem senare på plattan

  • Stort stöd för filtyper

Minus.

  • Storleken gör att enhandsfattning inte är optimalt i längre stunder

  • Inget smidigt sätt att överföra böcker från molntjänster

  • Den kunde vara rappare, men jag tycker det fungerar dugligt för dess syfte.

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter med en Kobo Aura HD som jag är mycket nöjd med. Kan hålla med om att den ibland kan vara lite långsam, men kan inte säga att jag stör mig på det. Har haft läsplattan sedan 2014 och använder den i stort sett varje dag.

Några saker som skiljer sig mellan olika enheter förutom storleken.
- e-ink. Du vill ha en läsplatta med e-ink enligt mig. Det gör att du tex kan använda den utan problem på stranden, i hängmattan osv. Flera gånger har det kommit fram folk till mig på stranden och frågat hur tusan jag kan läsa på "iPad" i det ljuset.
- Bakgrundsbelysning är också något att fundera på. Jag tycker att det är skönt, men behöver man inte det kan man gå ner en prisklass. Jag läser i sängen innan jag somnar och med det inbyggda ljuset på lägsta nivå kan jag läsa utan att störa sambon. Annars får man ha lampan tänd för att läsa, precis som med en bok.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xian:

Så som jag förstått det har Amazon inbyggd reklam i sina läsplattor som kostar extra för att få bort, gör dock inte jättemycket om själva läsplattan är bra såklart.

Jag har en Kindle Paperwhite. Jag frågade lite försynt i deras Kindle-chat om jag kunde få offers som matchade min marknad, Sverige, och eftersom det inte fanns några så slog de av reklamen. Annars så är reklamen inget du märker, det är bara när plattan är avstängd som den visar lite reklam för en bok istället för en random bild.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Av Kobos nuvarande modeller:
Kobo Aura Edition 2 har en ganska lågupplöst skärm (212 ppi), Kobo Aura H2O Edition 2 har en bättre skärm (265 ppi) och Kobo Aura One har den mest högupplösta 300 ppi.

Permalänk
Medlem

Har Kobo Aura One som jag är nöjd med. Som någon annan skev så är enhandsfattning lite tröttsamt i längden. Men den större skärmen med rätt bra upplösning är väldigt bra. Det är till och med acceptabelt att läsa pdf på den till skillnad mot min förra platta (Nook Simple Touch).

Är också skeptisk till Amazons låsta ekosystem. Det handlar ganska mycket om principen eftersom det finns mer eller mindre lagliga sätt att gå runt problemet med program som Calibre.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Letar också efter en e-book reader så låner tråden lite om det är OK

Jag har kollat på dessa två:

Mina två frågor:

1. Någon som kan se vad skillnaden mellan dessa egentligen är? Utifrån beskrivningen så har jag svårt att urskilja dem.

2. Om jag har en faktura sparad som PDF, kan jag då få in den i Kindle och öppna den där? Samma sak med böcker som är sparade som PDF på 500 sidor från dator -> Kindle?

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alotiat:

Letar också efter en e-book reader så låner tråden lite om det är OK

Jag har kollat på dessa två:

Mina två frågor:

1. Någon som kan se vad skillnaden mellan dessa egentligen är? Utifrån beskrivningen så har jag svårt att urskilja dem.

2. Om jag har en faktura sparad som PDF, kan jag då få in den i Kindle och öppna den där? Samma sak med böcker som är sparade som PDF på 500 sidor från dator -> Kindle?

Tacksam för svar!

E-boksläsare har generellt svårt med PDF'er eftersom PDF'er ofta har en fast layout. Så antingen så ser man inte vad det står, eller får man scrolla runt. Är huvudsyftet att läsa PDF'er så ska man nog snarare satsa på en stor surfplatta så att hela PDF'en får plats på skärmen på en gång och då inte blir allt för liten.

Kindle kan bara läsa sitt eget format, så du behöver konvertera dina filer till det. Det finns flera inlägg i tråden om vilket program som kan fixa det.

Så det går, men det är lite trixigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Började med en Kindle 4 (ej touch) för många år sedan och övergick senare till Kobo Aura (original), som jag nu haft i 3 år.

Jag gillar min Kobo. Mjukvaran är buggig vilket Kobo gjort sig kända för, men funkar för mig. Jag köper aldrig böcker via den och har alltid WiFi avstängd. Laddar istället över ett par dussin böcker åt gången via datorn. Använder Calibre för att hantera mitt e-bibliotek.

Har även testat senaste Paperwhite och Aura HD, gillade båda men tyckte inte det var någon större skillnad mellan dem och min Aura. Undviker Amazon så långt det går av moralskäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kindle kan bara läsa sitt eget format, så du behöver konvertera dina filer till det. Det finns flera inlägg i tråden om vilket program som kan fixa det.

Så det går, men det är lite trixigt.

Kan tillägga att om Kindlen är registrerad hos Amazon så går det att maila MOBI-filer direkt till den. Skickar man en PDF-fil går det även att samtidigt låta Amazon konvertera den, det är bara skriva "convert" i ämnesraden. Det går att läsa (lite) mera om det här: https://www.amazon.com/gp/sendtokindle/email

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Jag kör på kindle, som sagt tidigare, även om registrerad så syns det bara när man inte använder plattan.
Jag har med min nästan överallt, innerfickan på jackan.
Dock så gillar jag amazon då deras matchningar på vad jag gillar att läsa är bra och priserna är vettiga.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

E-boksläsare har generellt svårt med PDF'er eftersom PDF'er ofta har en fast layout. Så antingen så ser man inte vad det står, eller får man scrolla runt. Är huvudsyftet att läsa PDF'er så ska man nog snarare satsa på en stor surfplatta så att hela PDF'en får plats på skärmen på en gång och då inte blir allt för liten.

Kindle kan bara läsa sitt eget format, så du behöver konvertera dina filer till det. Det finns flera inlägg i tråden om vilket program som kan fixa det.

Så det går, men det är lite trixigt.

Ok då är jag med. Ja jag kikade på ett par surfplattor men det känns som att marknaden för surfplattor har dött? Har svårt att hitta någon som är bra till att läsa PDF-filer. Vill tyvärr inte lägga mer än 2000-3000 kr, annars hade jag köpt en iPad.

Men då låter det som att jag kikar på fel lösning, om det primära kommer bli att läsa böcker i PDF-format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Kan tillägga att om Kindlen är registrerad hos Amazon så går det att maila MOBI-filer direkt till den. Skickar man en PDF-fil går det även att samtidigt låta Amazon konvertera den, det är bara skriva "convert" i ämnesraden. Det går att läsa (lite) mera om det här: https://www.amazon.com/gp/sendtokindle/email

Menar du att man kan konvertera en bok i PDF och läsa den som vanligt i Kindle? Även om den innehåller en massa bilder och sånt? I så fall vore det toppen!

Permalänk
Medlem

@Alotiat: Om det är pdf du primärt ska använda är e-reader fel teknologi. pdf-läsning tas upp i varje review eftersom det är så het efterfrågat, men jag har inte läst en enda review på en e-reader där man tyckt det varit bra.

Det går att konvertera pdf till andra format som rena textformat. giplet nämner ett, Calibre gör det bättre. Men hur bra resultatet blir beror på vad det är för pdf.
Är det ren text sparad som pdf: går oftast bra, men det är extremt ovanligt med den typen av pdf.
Är varje sida en bild föreställande text: kan gå men ibland blir det riktigt konstiga resultat. Konverteraren behöver analysera bilden och försöka känna igen tecknen som texten är uppbyggd av. Har du någonsin läst en bok som blivit inscannad och inte tillräckligt bra korrekturläst förstår du vad jag menar. Tex så har en dator svårt med I, l och 1.
Är det en pdf men grafik, dvs bilder som inte är text (speciellt inbakat bland text): nope, det kommer inte fungera bra.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Aene:

Verkar som det gått att får dem att stänga av utan kostnad i alla fall tidigare.

#15303243

Gjorde detta idag och funkade fint. Kostar egentligen $15 sa han jag chattade med men jag fick det gratis. Tack för tipset!