Permalänk

Asus Zenbook UX430UN

Hej! Behöver lite köpråd gällande Asus UX430UN. För priset verkar man få väldigt mycket, men det gör mig fundersam om byggkvalité osv. Jag vill nämligen inte betala 14 papp och få hem något som känns billigt. Är det ett problem med UX430UN eller är byggkvalitén bra?

Jag letar efter en ultraportabel som kan köra Photoshop. Eventuellt Substance Designer, men det är ingen prioritet. Jag har en bra stationär så spel behöver den inte kunna köra. Om inte UX430UN rekommenderas, vad skulle ni tipsa om istället? Kan sträcka min budget till 16k. Hårdvarukrav är 16 GB RAM, 512 GB SSD och 8e Gen Intel CPU.

Någon som har en UX430UN och kan beskriva sin upplevelse med maskinen?

Tack för hjälpen!

Permalänk

Byggkvaliteten upplever jag som bra, Inte Macbook kvalitet men den känns robust och bra byggd, Det som drar ner betyget lite är väl att ramen runt skärmen är tillverkad av plast, Inget som stör mig men kan förstå om man tycker det känns lite "billigt".
Tangentbord och touchpad fungerar riktigt bra och känns kvalitativa, Speciellt i denna prisklass.

Största "Problemet" med datorn, Framförallt för dig som ska jobba med Photoshop är nog att skärmen är väldigt mörk, Kan tänka mig att det blir ett problem vid fotoredigering och liknande, Bästa vore ju såklart om du hade möjlighet att känna och klämma lite på datorn i någon lokal datorbutik

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Emil Hansson:

Bästa vore ju såklart om du hade möjlighet att känna och klämma lite på datorn i någon lokal datorbutik

Tack för svaret! Ja, håller med att det vore bra att få se den på nära håll. Men det är sällan just den man är ute efter står utställd. Kanske kan ta en sväng förbi Elgiganten eller något. Den verkar dock bara säljas på Inet och Webhallen så det kan vara tunt med alternativ.

Skrivet av Emil Hansson:

Det som drar ner betyget lite är väl att ramen runt skärmen är tillverkad av plast, Inget som stör mig men kan förstå om man tycker det känns lite "billigt".

Ja, det kanske är det folk syftar på. Är det mycket svaj i skärmen eller är den stabil?

Har hört lite om PWM-flimmer vi lägre ljusstyrka, har du upplevt det? Intressant att du upplever den som mörk, får ha det i åtanke.

Permalänk
Skrivet av The Vulture:

Tack för svaret! Ja, håller med att det vore bra att få se den på nära håll. Men det är sällan just den man är ute efter står utställd. Kanske kan ta en sväng förbi Elgiganten eller något. Den verkar dock bara säljas på Inet och Webhallen så det kan vara tunt med alternativ.

Ja, det kanske är det folk syftar på. Är det mycket svaj i skärmen eller är den stabil?

Har hört lite om PWM-flimmer vi lägre ljusstyrka, har du upplevt det? Intressant att du upplever den som mörk, får ha det i åtanke.

Skärmen är väldigt stabil, Dom offrade att "kunna öppna datorn med ett finger" och valde istället att göra skärmen stabil.
Har inte upplevt något PWM-flimmer.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Emil Hansson:

Skärmen är väldigt stabil, Dom offrade att "kunna öppna datorn med ett finger" och valde istället att göra skärmen stabil.
Har inte upplevt något PWM-flimmer.

Bra att veta. Tack för dina svar!

Övriga intryck är också välkomna.

Permalänk
Medlem

Äger 7200U versionen, det enda jag har att klaga på är lindrigt coil whine och behöver notebook fancontrol.
Att det ska va så jävla svårt sätta in en UEFI kontrollerad fläkt.