Hur tar jag bort ett lokalt konto från Windows 10?

Permalänk
Inaktiv

Hur tar jag bort ett lokalt konto från Windows 10?

Som rubriken lyder undrar jag bara hur man tar bort ett lokalt konto från Windows 10. Finns det någon säkerhetsrisk med att göra det?

/M18

Permalänk
Skrivet av anon285887:

Som rubriken lyder undrar jag bara hur man tar bort ett lokalt konto från Windows 10. Finns det någon säkerhetsrisk med att göra det?

/M18

https://www.google.com/search?q=tar+bort+ett+lokalt+konto+fr%...

med "säkerhetsrisk" menar du vadå ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

@Grönahunden:
Tack för länken! Kan information gå förlorad om jag skulle radera lokalkontot?

Permalänk
Medlem

@anon285887:
Inte direkt, men det är säkrare att bara inaktivera det istället, vilket kan göras via Local Users and Groups för att öppna det skriv lusrmgr.msc i kör.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

@M18_Hellcat:
Inte direkt, men det är säkrare att bara inaktivera det istället, vilket kan göras via Local Users and Groups för att öppna det skriv lusrmgr.msc i kör.

Fungerade inte att göra det. Windows kommer upp med ett felmeddelande som lyder:
Den här snapin-modulen kan inte användas på den här Windows 10-versionen. Använd verktyget Användarkonton på Kontrollpanelen om du vill hantera användarkonton på datorn.
Men det lokala kontot visas inte i Kontrollpanelen, Användarkonton. Idéer på hur jag kan göra?

/M18

Permalänk
Medlem

@anon285887: Antar att du kanske lånade ut datorn till brorsan eller något, och vill inte att dom ska kunna logga in igen? Isåfall räcker det väl med att byta lösenord på det kontot du vill "ta bort".

Permalänk
Inaktiv

netplwiz brukar jag köra, men ett drös med olika sätt att ta bort konton listas här:
https://www.top-password.com/blog/5-ways-to-delete-a-local-ac...

Jag gör detta flera gånger i månaden, jag hatar konton som bara ligger och skräpar. Jag vill minnas polare som har lagt in i task schedulern att den ska ta bort konton som ej har varit inloggade på en månad.

Angående risker, windows suger. Den kan krascha av vad som helst, slarviga användare kan dessutom spara saker under mina dokument, någon mindre smarta kan ha installerat tjänster som körs genom visa skräpanvändare. Hade jag fått bestämma så skulle man tvingas ha en skyddshjälm på sig när man sitter vid en windowsdator.

Säkerhetsriskerna, så ligger kontoslösenord krypterat på din dator och detta kan gå att få ut. Den huvudsakliga orsak jag gör är att rensa hårddisken, alla dessa users blir snart GB med data.

*edit*
För ni som sitter med en isolerad hemdator så är det lite jobb med att skapa konton, men kopplar man in datorni ett domän så är det bara för någon inom domänenatt logga in och man får en ny user-mapp. Och man har snabbt 100 st userkonton om man ej passar sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Overwatch:

@M18_Hellcat: Antar att du kanske lånade ut datorn till brorsan eller något, och vill inte att dom ska kunna logga in igen? Isåfall räcker det väl med att byta lösenord på det kontot du vill "ta bort".

Det är inte på det sättet. Har ingen bror, bara en tvillingsyster som har en egen Macbook och som inte försöker komma in i systemet. Tycker bara det är onödigt att ha ett konto som jag inte använder, och anledningen till varför jag har ett lokalt konto minns jag inte helt och hållet.

Skrivet av anon159643:

netplwiz brukar jag köra, men ett drös med olika sätt att ta bort konton listas här:
https://www.top-password.com/blog/5-ways-to-delete-a-local-ac...

Jag gör detta flera gånger i månaden, jag hatar konton som bara ligger och skräpar. Jag vill minnas polare som har lagt in i task schedulern att den ska ta bort konton som ej har varit inloggade på en månad.

Angående risker, windows suger. Den kan krascha av vad som helst, slarviga användare kan dessutom spara saker under mina dokument, någon mindre smarta kan ha installerat tjänster som körs genom visa skräpanvändare. Hade jag fått bestämma så skulle man tvingas ha en skyddshjälm på sig när man sitter vid en windowsdator.

Säkerhetsriskerna, så ligger kontoslösenord krypterat på din dator och detta kan gå att få ut. Den huvudsakliga orsak jag gör är att rensa hårddisken, alla dessa users blir snart GB med data.

*edit*
För ni som sitter med en isolerad hemdator så är det lite jobb med att skapa konton, men kopplar man in datorni ett domän så är det bara för någon inom domänenatt logga in och man får en ny user-mapp. Och man har snabbt 100 st userkonton om man ej passar sig.

Jag testade alla metoder, men det enda kontot som inte kunde tas bort var just det lokala kontot.