Krönika: Tanken av att prata med AI i spel gör mig deprimerad

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av frong:

Om du lyssnar på AI-genererad musik och gillar den utan att veta om att den är genererad och sedan får reda på det, slutar du då lyssna på den?

Jag lyssnar allt som oftast på musik för jag gillar den, inte för att den "säger" något som bara människor kan. En house-låt som en AI gör skulle inte kännas på ett annat sätt än om Darude gjorde den, för mig.

Det är en intressant fråga att ställa sig själv. AI-genererad musik skulle kunna underlätta ur en skaparsynpunkt då vi skulle kunna ta fram till exempel bakgrundsmusik till videos som passar in den stämningen vi vill förmedla. Men då är det just som bakgrundsmusik.

När jag sätter mig ned och lyssnar på musik så är det oftast för att man vill höra vad det är artisten vill ha sagt med sin musik. Kan en AI på ett övertygande sätt bygga ett narrativ eller en berättelse över ett album? En låt eller ett album eller flera album kan vara kulmen av erfarenheter eller ett narrativ eller experiment som bryter ny mark för genren. Samlingen av artisten eller bandets samlade erfarenheter sen de sist skrev musik, de kanske tar musiken eller texterna i en helt ny riktning som resultatet av något de upplevt eller sett. Musik är så mycket större än en samling ljud som tillsammans låter bra eller övertygande. På samma sätt som en konstnär kan använda en duk och färg för att skapa en representation av dennes känslor eller idéer är musiken duken och färgen för en annan konstnär. Det mänskliga försvinner när du tar bort människan.

Som motpol till det så kan såklart AI-genererade musikstycken vara ett verktyg för en artist att skapa med. För många finns kanske inte möjligheten eller färdigheten att skapa det som de visualiserar eller tänker sig och då kan AI fylla den luckan och möjliggöra skapande. Det är så klart enormt komplicerade frågor och det är därför jag i texten försöker lyfta att jag varken är för eller emot generativ AI i sin helhet. Däremot kan användandet av den på vissa sätt problematiseras utan att för den delen vara rätt eller fel. Det är alltid värt att ställa frågor till vad det kan få för konsekvenser även fast fördelarna är många.

För att svara på din fråga dock: Om jag är på en klubb eller fest och det spelas asfet belgisk techno så kommer jag att dansa oavsett om den är AI-genererad eller inte. Ska jag sätta mig och finlyssna på en ny skiva av Circle Takes the Square eller Lana Del Rey vill jag höra vad artisten/bandet har för avsikt att visa mig med text och musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är en intressant fråga att ställa sig själv. AI-genererad musik skulle kunna underlätta ur en skaparsynpunkt då vi skulle kunna ta fram till exempel bakgrundsmusik till videos som passar in den stämningen vi vill förmedla. Men då är det just som bakgrundsmusik.

När jag sätter mig ned och lyssnar på musik så är det oftast för att man vill höra vad det är artisten vill ha sagt med sin musik. Kan en AI på ett övertygande sätt bygga ett narrativ eller en berättelse över ett album? En låt eller ett album eller flera album kan vara kulmen av erfarenheter eller ett narrativ eller experiment som bryter ny mark för genren. Samlingen av artisten eller bandets samlade erfarenheter sen de sist skrev musik, de kanske tar musiken eller texterna i en helt ny riktning som resultatet av något de upplevt eller sett. Musik är så mycket större än en samling ljud som tillsammans låter bra eller övertygande. På samma sätt som en konstnär kan använda en duk och färg för att skapa en representation av dennes känslor eller idéer är musiken duken och färgen för en annan konstnär. Det mänskliga försvinner när du tar bort människan.

Som motpol till det så kan såklart AI-genererade musikstycken vara ett verktyg för en artist att skapa med. För många finns kanske inte möjligheten eller färdigheten att skapa det som de visualiserar eller tänker sig och då kan AI fylla den luckan och möjliggöra skapande. Det är så klart enormt komplicerade frågor och det är därför jag i texten försöker lyfta att jag varken är för eller emot generativ AI i sin helhet. Däremot kan användandet av den på vissa sätt problematiseras utan att för den delen vara rätt eller fel. Det är alltid värt att ställa frågor till vad det kan få för konsekvenser även fast fördelarna är många.

För att svara på din fråga dock: Om jag är på en klubb eller fest och det spelas asfet belgisk techno så kommer jag att dansa oavsett om den är AI-genererad eller inte. Ska jag sätta mig och finlyssna på en ny skiva av Circle Takes the Square eller Lana Del Rey vill jag höra vad artisten/bandet har för avsikt att visa mig med text och musik.

Håller med om att det är svårt att dra någon direkt gräns.

Riktar om min fråga lite mer då: Om Lana Del Ray (som jag lyssnar en del själv på och gillar) släpper ett album som du lyssnar på i ett par månader och gillar. Sedan kommer det fram att hon skapat albumet helt med AI som imiterat rösten etc. (Hon har gett ett par prompts per låt bara t.ex.) Skulle du då förkasta det fastän du gillade det innan? Skulle din känslosamma respons bli annorlunda vid nästa lyssning?

Tack för utvecklat svar, frågar genuint. Försöker inte vara jobbig

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av frong:

Håller med om att det är svårt att dra någon direkt gräns.

Riktar om min fråga lite mer då: Om Lana Del Ray (som jag lyssnar en del själv på och gillar) släpper ett album som du lyssnar på i ett par månader och gillar. Sedan kommer det fram att hon skapat albumet helt med AI som imiterat rösten etc. (Hon har gett ett par prompts per låt bara t.ex.) Skulle du då förkasta det fastän du gillade det innan? Skulle din känslosamma respons bli annorlunda vid nästa lyssning?

Tack för utvecklat svar, frågar genuint. Försöker inte vara jobbig

Det är en väldigt bra och intressant fråga.
Jag ska vara ärlig och säga att jag genuint inte vet vad jag skulle tänka om ett sånt scenarion blev verklighet. Ska jag försöka sätta mig in i den situationen och förutsätter att det är första gången jag upplever något sådant skulle jag nog ha väldigt svårt att acceptera att det är likvärdigt rent kvalitativt. Om vi förutsätter att kvaliteten på musiken och lyriken skulle vara omöjlig att skilja från det handskrivna skulle jag nog av ren princip ägna mig åt någon form av självbedrägeri och intala mig själv att det inte är lika bra.

Tänker vi mer realistiskt på situationen så skulle nog min reaktion variera beroende på vad som är normativt för den verklighet jag då befinner mig i. Ponera att AI-genererad musik är väldigt utbrett och vanligt i samhället vid den tidpunkten skulle jag nog inte reagera nämnvärt.

Jag har mina principer och åsikter om ämnet men det är så klart omöjligt att veta hur principfast jag skulle vara i en situation där AI-musik har blivit norm. Skulle jag i det förgångna motsatt mig elektroniska instrument eller digitala trummaskiner för att det inte är äkta? Kanske.

Det är ett spännande tankeexperiment och kanske något man kommer att behöva förhålla sig till inom en inte allt för snar framtid. Kanske kommer det finnas en grupp purister som vägrar att lyssna på AI-förstärkt eller genererad musik, kanske kommer det finnas en rörelse artister som motsätter sig all form av AI-verktyg. Finns ju såklart människor som tycker att analog musik är det enda valet så det är nog inte otänkbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är en intressant fråga att ställa sig själv. AI-genererad musik skulle kunna underlätta ur en skaparsynpunkt då vi skulle kunna ta fram till exempel bakgrundsmusik till videos som passar in den stämningen vi vill förmedla. Men då är det just som bakgrundsmusik.

När jag sätter mig ned och lyssnar på musik så är det oftast för att man vill höra vad det är artisten vill ha sagt med sin musik. Kan en AI på ett övertygande sätt bygga ett narrativ eller en berättelse över ett album? En låt eller ett album eller flera album kan vara kulmen av erfarenheter eller ett narrativ eller experiment som bryter ny mark för genren. Samlingen av artisten eller bandets samlade erfarenheter sen de sist skrev musik, de kanske tar musiken eller texterna i en helt ny riktning som resultatet av något de upplevt eller sett. Musik är så mycket större än en samling ljud som tillsammans låter bra eller övertygande. På samma sätt som en konstnär kan använda en duk och färg för att skapa en representation av dennes känslor eller idéer är musiken duken och färgen för en annan konstnär. Det mänskliga försvinner när du tar bort människan.

Som motpol till det så kan såklart AI-genererade musikstycken vara ett verktyg för en artist att skapa med. För många finns kanske inte möjligheten eller färdigheten att skapa det som de visualiserar eller tänker sig och då kan AI fylla den luckan och möjliggöra skapande. Det är så klart enormt komplicerade frågor och det är därför jag i texten försöker lyfta att jag varken är för eller emot generativ AI i sin helhet. Däremot kan användandet av den på vissa sätt problematiseras utan att för den delen vara rätt eller fel. Det är alltid värt att ställa frågor till vad det kan få för konsekvenser även fast fördelarna är många.

För att svara på din fråga dock: Om jag är på en klubb eller fest och det spelas asfet belgisk techno så kommer jag att dansa oavsett om den är AI-genererad eller inte. Ska jag sätta mig och finlyssna på en ny skiva av Circle Takes the Square eller Lana Del Rey vill jag höra vad artisten/bandet har för avsikt att visa mig med text och musik.

Gene Simmons i Kiss sa att han blev musiker för att ha sex med så många tjejer som möjligt, Kiss låg med 15åringar i Sverige. U2 är inte bättre, dom gör sina texter och musik främst för att locka så många lyssnare som möjligt men vill gärna ge sken av att det är andra skäl. Dräller av sådana i underhållningsbranschen. Många skådespelare är usla och önskar en bra cgi med ai tog över. AI har jag inget emot i chat så länge det ger rätt information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Håller med om att det är svårt att dra någon direkt gräns.

Riktar om min fråga lite mer då: Om Lana Del Ray (som jag lyssnar en del själv på och gillar) släpper ett album som du lyssnar på i ett par månader och gillar. Sedan kommer det fram att hon skapat albumet helt med AI som imiterat rösten etc. (Hon har gett ett par prompts per låt bara t.ex.) Skulle du då förkasta det fastän du gillade det innan? Skulle din känslosamma respons bli annorlunda vid nästa lyssning?

Tack för utvecklat svar, frågar genuint. Försöker inte vara jobbig

Jag kan ge exempel på när ai i filmer är att föredra, Roger Moore gillar jag som skådespelare, ogillar som person. Har inget emot att dom gör en kopia av honom med ai och gör filmer med "honom".

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Petersv:

Gene Simmons i Kiss sa att han blev musiker för att ha sex med så många tjejer som möjligt, Kiss låg med 15åringar i Sverige. U2 är inte bättre, dom gör sina texter och musik främst för att locka så många lyssnare som möjligt men vill gärna ge sken av att det är andra skäl. Dräller av sådana i underhållningsbranschen. Många skådespelare är usla och önskar en bra cgi med ai tog över. AI har jag inget emot i chat så länge det ger rätt information.

Så är det säkert, men det har ingenting att göra med det jag skrev.
Om jag förstår dig rätt så vill du alltså ersätta alla skådespelare och artister med AI för att du inte gillar vissa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Så är det säkert, men det har ingenting att göra med det jag skrev.
Om jag förstår dig rätt så vill du alltså ersätta alla skådespelare och artister med AI för att du inte gillar vissa?

Du skriver att du vill lyssna vad artisten vill ha sagt, ofta är det inte vad han/hon vill ha sagt, det görs musik från många av dom för att attrahera lyssnare. Vill inte ersätta alla skådespelare, har jag inte skrivit, däremot finns det många dåliga som jag inte har något emot ersätts med ai. Elvis har en bra röst men dom flesta av hans låtar är skit, en ai som låter precis som Elvis, sjunger hårdrock vore trevligt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Petersv:

Du skriver att du vill lyssna vad artisten vill ha sagt, ofta är det inte vad han/hon vill ha sagt, det görs musik från många av dom för att attrahera lyssnare. Vill inte ersätta alla skådespelare, har jag inte skrivit, däremot finns det många dåliga som jag inte har något emot ersätts med ai.

Så är det säkert. Jag känner inte de flesta artister så jag kan inte uttala mig i hur de resonerar med musiken de gör. Om musiken har ett budskap eller en stil som tilltalar mig så säger den något till mig. Säger den ingenting till mig så lyssnar jag inte på den.

Nej men även om du inte tycker att någon skådespelare är bra så betyder det inte att alla delar åsikten? Alla konst är inte för alla. Jag har infernaliskt svårt att förstå storheten i typ hela Grunge-genren eller James Bond filmerna. Det betyder inte att jag tycker att utövarna förtjänar att stoppas från att utöva det dom gör.

Permalänk
Medlem

Det här har jag drömt om länge. NPC som är trovärdiga och inte bara är beroende av ett dialogträd. Underbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Så är det säkert. Jag känner inte de flesta artister så jag kan inte uttala mig i hur de resonerar med musiken de gör. Om musiken har ett budskap eller en stil som tilltalar mig så säger den något till mig. Säger den ingenting till mig så lyssnar jag inte på den.

Nej men även om du inte tycker att någon skådespelare är bra så betyder det inte att alla delar åsikten? Alla konst är inte för alla. Jag har infernaliskt svårt att förstå storheten i typ hela Grunge-genren eller James Bond filmerna. Det betyder inte att jag tycker att utövarna förtjänar att stoppas från att utöva det dom gör.

Ai bör välkomnas inte villkorslöst, kan den kopiera ex döda skådespelare som man skulle se i yngre dagar som Roger Moore i James Bond, eller Sean Connery är det positivt. Musik är fantastiskt om den lyckas kopiera på ett bra sätt röster till ex Elvis. Men när det gäller att träffa istället för läkare är det stop, i samråd med läkare däremot är det positivt.