Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Vega 20 hittar ut i prestandatester – erbjuder 32 GB HBM2-minne

Permalänk
Melding Plague

AMD Vega 20 hittar ut i prestandatester – erbjuder 32 GB HBM2-minne

AMD har tidigare lovat att släppa en grafikkrets baserad på arkitekturen Vega och 7 nanometers tillverkningsteknik under 2018. Nu hittar kretsen avsedd för maskininlärning ut i prestandatester.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Wow, intressant

Permalänk
Inaktiv

Hur bra är 3DMark på att testa Ai prestanda? Jag tror inte man kan dra några större slutsatser från detta. Mängden grafikkminne är bra balanserad för Ai i förhållande till gpu. 8GB lär det dock vara i de nästa konsumentkorten, då minne idag är så dyrt.

Nå bra att AMD också satsar på Ai, A idag är en fluga lite som internet var 1994.
Ai kan dock bli hur stort som helst och det är bra med fler aktörer är med.
För några år sedan var Ai något man såg andra sysslar med ofta på youtube, idag är det mer något som nästan varje erfaren systemutvecklare kommer i kontakt med på ett eller annat sätt.
Ai utan maskininlärning kallar jag för algoritmer och inte Ai.

Permalänk
Medlem

Är det AMD kort på bilden? Om något så skulle ju Intels kommande kort ha det där utséendet på referens.
Satans så snyggt i burken det hade blivit. 😄😄😄

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

-10% graphics score med 37.5% lägre core clock, DAYUM.

*Edit*
El Facepalmé

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Är det AMD kort på bilden? Om något så skulle ju Intels kommande kort ha det där utséendet på referens.
Satans så snyggt i burken det hade blivit. 😄😄😄

/Lifooz

Ja, det är Frontier Edition på bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Är det AMD kort på bilden? Om något så skulle ju Intels kommande kort ha det där utséendet på referens.
Satans så snyggt i burken det hade blivit. 😄😄😄

/Lifooz

Det är den luftkylda varianten av "fronter edition" Vega 64.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

+10% graphics score med 37.5% lägre core clock, DAYUM.

-10% annars var det rätt

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Skalar prestandan linjärt med core clock på dessa tester? I.s.f. om den gör det och att Vega20 kommer upp till 1600 MHz som föregående modell så ser det ut som att den blir prestandamässigt 40-60% högre än dagens Vega, vilket är riktigt trevligt.

Finns det någon med Vega som skulle kunna verifiera om Vega skalar linjärt med olika core frekvenser ner till 1000 MHz?

Hela låter lite för bra för att vara sant, kanske? Visst kretsen är stor jämfört med 1080 men då skulle det eventuellt innebära att nuvarande Vega arkitektur/krets brister på optimering? Svårt att förklara annars denna stora skillnad mellan Vega10 och Vega20 med dess prestandan per klock, om det som sagt skalar linjärt

Permalänk
Medlem

Klarar den crysis på högsta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Ai utan maskininlärning kallar jag för algoritmer och inte Ai.

Hmm. Jag skulle nog snarare kalla produkten som dagens AImaskiner tar fram för algoritmer.

Vi människor kan snickra ihop algoritmer upp till en viss nivå. För att komma vidare och bygga mer avancerade algoritmer tar vi hjälp av maskinlärning där programmet lär sig själv att bygga mer komplexa algoritmer än oss dumb humans klarar av :).

Vad är AI då? Hmmm. Svårt.
Frågar man någon på 70talet så är svaret en dator som är så smart att den ksn slå en människa i schack. Fegar man någon på 90talet så kan det kanske vara en sökmotor som är så smart att den känner igen anväbdaren, anpassar resultaten efter intressen, hidtoeik men även plats, tid på dygnet och tänkbara behov. Waow!
Idag ses det som alldeles för trivialt för att få kallas AI enligt många :). Idag ska de minst klara av att ta fram matteformler från datamängder som människor inte riktigt mäktar med.
En inte helt korrekt, men ändå ganska träffsäker beskrivning av vad AI är skulle kunna vara "nästa steg". Alltså befintlig teknik räknas av lekmän som något "smart" inom IT som inte riktigt finns utbrett ännu.

En bättre - eller mer riktig och även trist beskrivning överlåter jag till någon annan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av finicalz:

Klarar den crysis på högsta?

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig tyckt det där "skämtet" varit roligt eller kommer bli roligt med tanke på hur ofta det används.

Så nu har jag fått klaga lite, i övrigt så tycker jag det blir intressant med nya Vega.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Min uppfattning idag är att AI kan lära sig se och urskilja mönster och tendenser i den data den får, på ett mycket snabbt och noggrant sätt. Tidigare var det att slå i schack

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HappyPie:

@Söderbäck: Min uppfattning idag är att AI kan lära sig se och urskilja mönster och tendenser i den data den får, på ett mycket snabbt och noggrant sätt. Tidigare var det att slå i schack

Yes. Mönsterigenkänning eller om man så villl databehandling enligt ett gäng regler. Men Databehandlingen består ej utav magi utan denna databehandling baseras på... Algoritmer :).
Vi människor kan också skriva algoritmer för massiv datsbehandling. Men vi är begränsat bra på det oxh det kan med dagens datamängder bli för komplext. För att bygga bättre databehandlingsalgoritmer låter man datorn ta fram massa algoritmer och så testas effektiviteten i dessa. De bästa bygger man vidare på i en automatisk process som vi kallar maskinlärning.
Med bra maskinlärning kan datorerna ta feam bättre databehandlingsalgoritmer än bi klarar av. O h idag tycker vi det är AI.

Men precis som att vi en gång i tiden tyckte schack först var AI och sedab inte längre kändes så häftigt att det kunde kallas för AI så finns möjligheten att vi gör samma sak med dagens maskinlärningsparker. Det finns nämligen määäängder med tekniker vi vid en tidpunkt kallade AI som vi nu vant oss vid, inte blir "dazzled" av och därmed inte längre kallar AI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av finicalz:

Klarar den crysis på högsta?

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör den garanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

-10% annars var det rätt

Oops, still. Imponerande!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Har aldrig tyckt det där "skämtet" varit roligt eller kommer bli roligt med tanke på hur ofta det används.

Så nu har jag fått klaga lite, i övrigt så tycker jag det blir intressant med nya Vega.

SÅJA, ba buss på na!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Så, 45% snabbare klock för klock. det är imponerande (ej HBM med i beräkningarna).
om den nu skulle kunna landa på 1800mhz istället så snackar vi scores på 47k. om nu skalning sker linjärt etc.

Det är många om och men. men men...

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Avstängd

Versionen för spel kommer nog inte vara lika välutrustad med HBM minne. 7nm Tillverknings processen kommer vara det som ger Vega den största ökningen i prestanda GLOFs 14nm och 12nm har inte varit bra när det kommer till högre klocks.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Fattar inte AMD's namngivning.
I t.ex. Ryzen 2400G så använder dom Vega 11 (för att den har 11 GPU-cores) medan 2200G kör med Vega 8 (8 GPU-cores).

Deras nuvarande grafikkort är Vega 56 och 64, antar att det är för att dom har 56 respektive 64 GPU-cores.

Nu släpper dom alltså Vega 20 med.. 20 GPU-cores? Nuvarande Vega 64 borde ju vara betydligt mycket bättre i så fall?? Fattar ingenting..

Permalänk
Avstängd

@Tanax: arbets namnet för vega 64 var vega 10, arbetsnamnet för den nya kretsen på 7nm är vega 20. den kommer inte heta vega 20 eller vega 64 förmodligen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Fattar inte AMD's namngivning.
I t.ex. Ryzen 2400G så använder dom Vega 11 (för att den har 11 GPU-cores) medan 2200G kör med Vega 8 (8 GPU-cores).

Deras nuvarande grafikkort är Vega 56 och 64, antar att det är för att dom har 56 respektive 64 GPU-cores.

Nu släpper dom alltså Vega 20 med.. 20 GPU-cores? Nuvarande Vega 64 borde ju vara betydligt mycket bättre i så fall?? Fattar ingenting..

Det är skillnad på arkitektur namn och produktnamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Skalar prestandan linjärt med core clock på dessa tester? I.s.f. om den gör det och att Vega20 kommer upp till 1600 MHz som föregående modell så ser det ut som att den blir prestandamässigt 40-60% högre än dagens Vega, vilket är riktigt trevligt.

Finns det någon med Vega som skulle kunna verifiera om Vega skalar linjärt med olika core frekvenser ner till 1000 MHz?

Hela låter lite för bra för att vara sant, kanske? Visst kretsen är stor jämfört med 1080 men då skulle det eventuellt innebära att nuvarande Vega arkitektur/krets brister på optimering? Svårt att förklara annars denna stora skillnad mellan Vega10 och Vega20 med dess prestandan per klock, om det som sagt skalar linjärt

gjorde ett snabbtest åt dig i 3dmark som gav följande data (på ett vega 56)

1000->1600mhz core 1100mhz minne = 48% för 60% ökning av gpu frekvens
1000->1300mhz core 1100mhz minne = 26% för 30% ökning av gpu frekvens
1300->1600mhz core 1100mhz minne = 18% för 23% ökning av gpu frekvens
1650mhz core 800->1100mhz minne = 6.5% för 37.5% ökning av minnesfrekvens
baserat på en firestrike 1080 runda bara räknat på grafikpoäng

https://imgur.com/a/IoOoh6V

1300mhz bilden saknas :).
skalar ganska bra, men minnesfrekvensen ger också en del som du ser. min generella känsla av vega är att de i nuläget faktiskt är begränsade av minnet, man minar lika snabbt i 1650 som 900mhz exempelvis, minnet styr miningspeeden mer eller mindre linjärt.

Permalänk

ca 60% lägre frekvens och 7 nm. Låter som en krets för Teslabilar . Dvs 5-15w förbrukning. Något som man klara med en enkel kylflens. Hoppas att man skruva upp frekvensen 2 GHz på gameing korten.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

gjorde ett snabbtest åt dig i 3dmark som gav följande data (på ett vega 56)

1000->1600mhz core 1100mhz minne = 48% för 60% ökning av gpu frekvens
1000->1300mhz core 1100mhz minne = 26% för 30% ökning av gpu frekvens
1300->1600mhz core 1100mhz minne = 18% för 23% ökning av gpu frekvens
1650mhz core 800->1100mhz minne = 6.5% för 37.5% ökning av minnesfrekvens
baserat på en firestrike 1080 runda bara räknat på grafikpoäng

https://imgur.com/a/IoOoh6V

1300mhz bilden saknas :).
skalar ganska bra, men minnesfrekvensen ger också en del som du ser. min generella känsla av vega är att de i nuläget faktiskt är begränsade av minnet, man minar lika snabbt i 1650 som 900mhz exempelvis, minnet styr miningspeeden mer eller mindre linjärt.

Super tack!
Om jag tolkar det rätt så verkar det som att det skalar kring 80% i snitt vid ökat klockcykel samt omkring 15-20% för minnena, men att skalan avtar något.

I min svaga analys, med lite excel så hamnar Vega20 på 29500-30000 när det körs på 1600gpu och 1250minne.
Får AMD gpu:n till 1800 så blir det kring 32000.
(1080ti ligger kring 28000 tror jag)
Obs: detta är Spekulation på spekulationer som baseras på rykten

Räknade krasst på y = -0,0024x^2 + 22,226x

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Super tack!
Om jag tolkar det rätt så verkar det som att det skalar kring 80% i snitt vid ökat klockcykel samt omkring 15-20% för minnena, men att skalan avtar något.

I min svaga analys, med lite excel så hamnar Vega20 på 29500-30000 när det körs på 1600gpu och 1250minne.
Får AMD gpu:n till 1800 så blir det kring 32000.
(1080ti ligger kring 28000 tror jag)
Obs: detta är Spekulation på spekulationer som baseras på rykten

Räknade krasst på y = -0,0024x^2 + 22,226x

spekulationer är dock alltid roliga vi får se om det levereras något för normalt hemmabruk i rimlig tid. AMD bör ligga på där om man ska lyckas konkurrera på allvar, mitt 56 är ett mycket bra kort som går att få ur 25% till ur. Men det måste vara den kanske sämsta launchen av en grafikkortsserie någonsin lite för sent, lite för otajmat och det sämsta partnersamarbetet någonsin enda anledningen det var ett bra köp är för att jag köpte det för 4000 vid launch och vattenkyler det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

gjorde ett snabbtest åt dig i 3dmark som gav följande data (på ett vega 56)

1000->1600mhz core 1100mhz minne = 48% för 60% ökning av gpu frekvens
1000->1300mhz core 1100mhz minne = 26% för 30% ökning av gpu frekvens
1300->1600mhz core 1100mhz minne = 18% för 23% ökning av gpu frekvens
1650mhz core 800->1100mhz minne = 6.5% för 37.5% ökning av minnesfrekvens
baserat på en firestrike 1080 runda bara räknat på grafikpoäng

https://imgur.com/a/IoOoh6V

1300mhz bilden saknas :).
skalar ganska bra, men minnesfrekvensen ger också en del som du ser. min generella känsla av vega är att de i nuläget faktiskt är begränsade av minnet, man minar lika snabbt i 1650 som 900mhz exempelvis, minnet styr miningspeeden mer eller mindre linjärt.

Inte för att jag tror att det här betyder någonting alls, men jag slog in några siffror m.h.a din data och tyckte att resultatet ändå var rätt så roligt och vill dela med mig av det.

Vega20 som visas här har 4st 8GB stacks istället för de 2st 8GB stacks som finns i Vega frontier. Således har den dubbel bandbredd. Samtidigt så ökar minnesfrekvensen från 945Mhz till 1250 mhz. Sätter vi in att minnet skalar linjärt som för dig (6,75/37,5) så får vi:
2*(1250/945)*(6,5/37,5) = 45,8% prestandaökning vid given frekvens.

Nuvarande firestrike resultat är 26323 mot 28938. Om vi justerar för att Vega64 har en 1,602 ggr högre frekvens fås:
(26323/28938) * (1,602) = 1,457 , dvs Vega20 presterar 45,7% bättre än Vega64 vid 1602Mhz om man antar att skalningen är 100% på klockfrekvensen.

Så nu är frågan...hur lyckades jag ta två helt skilda variabler och få resultat som är inom 0.3% av varandra????? Ingen aning faktiskt, jag väntade mig att få något helt annat resultat .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Mönsterigenkänning eller om man så villl databehandling enligt ett gäng regler. Men Databehandlingen består ej utav magi utan denna databehandling baseras på... Algoritmer :).
Vi människor kan också skriva algoritmer för massiv datsbehandling. Men vi är begränsat bra på det oxh det kan med dagens datamängder bli för komplext. För att bygga bättre databehandlingsalgoritmer låter man datorn ta fram massa algoritmer och så testas effektiviteten i dessa. De bästa bygger man vidare på i en automatisk process som vi kallar maskinlärning.
Med bra maskinlärning kan datorerna ta feam bättre databehandlingsalgoritmer än bi klarar av. O h idag tycker vi det är AI.

Men precis som att vi en gång i tiden tyckte schack först var AI och sedab inte längre kändes så häftigt att det kunde kallas för AI så finns möjligheten att vi gör samma sak med dagens maskinlärningsparker. Det finns nämligen määäängder med tekniker vi vid en tidpunkt kallade AI som vi nu vant oss vid, inte blir "dazzled" av och därmed inte längre kallar AI.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja. Det som man kallar AI idag är i princip neuralnät som matas med en massa data och ut kommer något som vi inte kan riktigt tolka. Det är ingen intelligens i det hela. NN vet inte vad det är de analyserar eller vad de ska titta efter, det ända som bestämmer resultatet är människan som bestämmer vilken data den ska matas med.

Riktig AI är långt borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Inte för att jag tror att det här betyder någonting alls, men jag slog in några siffror m.h.a din data och tyckte att resultatet ändå var rätt så roligt och vill dela med mig av det.

Vega20 som visas här har 4st 8GB stacks istället för de 2st 8GB stacks som finns i Vega frontier. Således har den dubbel bandbredd. Samtidigt så ökar minnesfrekvensen från 945Mhz till 1250 mhz. Sätter vi in att minnet skalar linjärt som för dig (6,75/37,5) så får vi:
2*(1250/945)*(6,5/37,5) = 45,8% prestandaökning vid given frekvens.

Nuvarande firestrike resultat är 26323 mot 28938. Om vi justerar för att Vega64 har en 1,602 ggr högre frekvens fås:
(26323/28938) * (1,602) = 1,457 , dvs Vega20 presterar 45,7% bättre än Vega64 vid 1602Mhz om man antar att skalningen är 100% på klockfrekvensen.

Så nu är frågan...hur lyckades jag ta två helt skilda variabler och få resultat som är inom 0.3% av varandra????? Ingen aning faktiskt, jag väntade mig att få något helt annat resultat .

Hahaha perfekt nattgöra 😂 nu har vi koll på vad amd levererar i slutet av året då 😉

Lustigt att du ick mer eller mindre samma resultat haha. Det är alltid kul att leka med siffror, spelar ingen roll om det är irrelevant i sak 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Nja. Det som man kallar AI idag är i princip neuralnät som matas med en massa data och ut kommer något som vi inte kan riktigt tolka. Det är ingen intelligens i det hela. NN vet inte vad det är de analyserar eller vad de ska titta efter, det ända som bestämmer resultatet är människan som bestämmer vilken data den ska matas med.

Riktig AI är långt borta.

AI är en gruppering av olika tekniker som tex. computer vision och machine learning.

Inom machine learning finns exempelvis random forest, support vector machine och logistic regression.
Inom machine learning finns även neural networks och deep neural networks.

Utdatan (sista lagret) från ett neural network är just det som vi kan tolka då det är resultatet från hela (träningsfasen) den modell som är tänkt att användas vid framtida predictions. Man kan tex. träna ett deep neural network för att klassificera skogsbränders spridning och output från det sista lagret är just ett sådant resultat som människan kan förstår.

Hade vi inte inte kunna tolka resulatet från sista lagret hade hela modellen blivit värdelös och neural network hade varit helt värdelöst
Hela vitsen med sista lagret är att man ska kunna tolka det.

Exempelvis kan y1, y2 och y3 nedan representera värdena 1,2,3 vilket vi kan mappa över till "liten brandspridningsrisk", "moderat brandspridningsrisk" och "hög brandspidningsrisk"

Kul för övrigt att AMD verkar satsa hård. Snabba kort med stöd för SP är någon jag är intresserad av i mina projekt.