Vinn nätagg från Seasonic

Matar in 1.300V på volt, adaptive mode men visar 1.4?

Permalänk
Medlem

Matar in 1.300V på volt, adaptive mode men visar 1.4?

Tja alla.

Byggde ihop en dator åt en vän igår, 8600K, 1070Ti, Samsung 250 m2, Asus moderkort osv. Jag ställde in xmp samt sync all core på 50, dvs 5.0GHz. Men sätter igång datorn och drar upp cpu id och då visar volten på 1.402 och snurrar där omkring även fast jag satt LLC på både 2 till 7 ser jag ingen direkt skillnad.

Har gjort precis samma sak med min cpu dvs adaptive mode samt ställt in additional cpu core voltage 1.380 och det funkar, men inte i detta fall? Lösning på mysteriet skulle uppskattas :=)

TACK!

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Uppdaterat till senaste BIOS? Asus Z370 moderkort har/hade problem med LLC, sitter med deras Z370-I och har en volt som inte gillar att fast.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Misstänker att det var problemet, har inte uppdaterat dock skall göra det men vet att det inte var dom senaste BIOS drivisarna. Tack!

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shejtan:

Tja alla.

Byggde ihop en dator åt en vän igår, 8600K, 1070Ti, Samsung 250 m2, Asus moderkort osv. Jag ställde in xmp samt sync all core på 50, dvs 5.0GHz. Men sätter igång datorn och drar upp cpu id och då visar volten spänningen på 1.402 och snurrar där omkring även fast jag satt LLC på både 2 till 7 ser jag ingen direkt skillnad.

Har gjort precis samma sak med min cpu dvs adaptive mode samt ställt in additional cpu core voltage 1.380 och det funkar, men inte i detta fall? Lösning på mysteriet skulle uppskattas :=)

TACK!

Nu har jag inte kört nyare plattform själv än haswell så jag har en x87-plattform. Men det adaptive mode innebär där för spänningen är möjligheten att gå över satt maxspänning om beräkningsjobbet kräver detta.
Sätter jag min spänning till 1.35V och kör igång ett belastningstest som är väldans tungt så ska systemet få köra en bra bit över 1.35V om det nu krävs för att hålla full hastighet. Det kan i sin tur leda till tokhöga temperaturer också och därför avråddes man köra en del processortester med iaf hasawell ett tag i början om man överklockade och körde adaptive mode.
Aningen förvirrande kan jag själv tycka.
Aja. Det jag känner till gäller äldre system. Möjligt att det fungerar helt annorlunda nu för tiden?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Adaptive mode, används när spänningen är över VID "tablån", om vi säger att VID för din cpu är 1.4v @ 5.0 Ghz så kommer inte Adaptive mode aktiveras, för du har satt den på 1.35v detta är under 1.4v som cpun begär, och då används VID istället för adaptive mode.

Detta kan lösas genom använda negative offset, så om du behöver 1.35V, för att få din CPU stabil vid 5Ghz men får 1.40 VID, använd då -0.05 offset och additional cpu core voltage 1.4, så får du 1.35 i load i turboläget.

Detta är riktigt bra användbart på Skylake-X att överklocka per core, Varje core har olika VID så man kan anpassa beroende på vad varje core behöver. Man får helt enkelt bättre temperaturer med detta sättet, lite mer pill bara!

Hoppas du förstår något av det jag skrev..

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3