Val av skärm, kanske Acer Predator XB281HK eller AOC Agon AG322QCX

Permalänk

Val av skärm, kanske Acer Predator XB281HK eller AOC Agon AG322QCX

Funderar på att byta ut min QNIX 27" PLS mot något mer spelinriktat. Och vill gärna bli övertalad att välja en skärm så jag har någon att skylla på
Egentligen inget fel QNIXen idag men känns som jag saknar något riktigt att slänga upp spelen på och längtar nog efter något lite större (har liten e-penis).
Har själv tittat på Acer Predator XB281HK och AOC Agon AG322QCX (skiljer 400kr för mig), pga maxbudget 5000:-
Men är kluven något in i bomben... andra förslag mottages också, och tacksamt.
Undrar över hur storleken i tum påverkar skalning (?), tänker 4k/1440 på lite udda storlekar (28"/31,5")
Sen vet jag inte exakt hur mycket nytta G-sync gör, känns som det finns lika många olika svar som trådar angående ämnet.

Spelar för nöjets skull till 98%, kör oftast max ögongodis eller i närheten:
Overwatch
Tom Clancy's Division
Tom Clancy's Wildlands
Civ 5-6
Cities Skylines
Kommer att bli en liten smula redigering av fotografier och en hel del slösurf.

Huvudingredienser:
R7 1700
16GB 3200MHZ
GTX 1080ti

Med de skärmar jag sett ut ser jag själv följande för- och nackdelar men rätta mig gärna

Acer Predator XB281HK
Fördelar
4k
G-sync 2
Högtalare (litet plus, för typ youtube-klipp, annars hörlurar)
Tar upp lite mindre skrivbordsyta än 32"

Nackdelar
28" för 4k (bara, känns som det blir smått?)
60Hz (duger nog i 4k med G-sync men kanske inte alltid spelar i den upplösningen)
TN-panel
Utseendet

AOC Agon AG322QCX
Fördelar
32" (nästan = 31,5")
VA-panel (något trevligare än TN om man är van vid IPS?)
144Hz
Välvd

Nackdelar
Saknar G-Sync (har Freesync)
Ganska fet, storleksmässigt

Edit: Inte IPS, PLS är det väl QNIX kör
Permalänk
Bildexpert 📺

@900-Mange: Du har egentligen lyft upp det mesta av för- och nackdelarna själv, så det är ditt köpbeslut här.

Det jag skulle lyfta ett finger om är du kör en "liten smula redigering av bilder." En VA-panel, även en 32-tummare på halvmetern bort kommer att vara problematiskt om du ställer krav på färger och tonurva. Framför allt kommer du inte få samma återgivning av skuggtoner över hela ytan, utan bara en snäv kon rakt framför dig med gradvis ökad avvikelse utanför den konen.

Där handlar det om att definiera för dig själv vad som är en "liten smula"? Beskära bilder, fippla lite i Lightroom och posta på Facebook? Förmodligen inga problem alls. Arbeta kanske timmar med nyanser och toning i bilden, kanske gå ned och pixelpeepa för att tvätta bort kromatisk aberration? Då kommer du snabbt ruttna på att det aldrig blir likadant över ytan hur du än gör med en VA-panel.

Permalänk

@Laxpudding:
Tack för svar! Misstänkte att jag kanske fått med det mesta, kanske var otydligt men önskade något i stil med att bli pepprad av egna åsikter vad man hade valt.
Och stora frågan är väl hur de olika skärmstorlekarna påverkar matchning/skalning (?) med upplösning.

Sen till behovet, blir mest spel o slösurf.
Blir bara enklare bildredigering, tucha till släktfoton och liknande.

Edit:
Samt hur 4k blir på en 28" (plottrigt är en gissning?)

Permalänk
Bildexpert 📺

@900-Mange: Frågar du tio personer här på forumet om vad som är lämplig upplösning på en lämplig tumstorlek får du tio olika svar.

Permalänk

@Laxpudding:
Lite det jag önskade...
Åsikter från olika håll (gärna med någon form av motivering) så jag slipper prova mig fram i havet av skärmar.
Har tyvärr varken tiden eller pengar till det.

Ändrade mig i sista sekund, igen, och knep en AOC Agon AG322QCX i brist på annat.
Nöjd än så länge, försöker hitta vad som gjort att en del text dras med en brun skugga samt vissa ikoner.
De ikoner som inte är rektangulära och har genomskinlighet eller vad man ska kalla det.
Det jag hittat när jag sökt är clear type, men det är igång. Alltid kul med lite lagom mek.

Permalänk
Bildexpert 📺

@900-Mange: Låter som du behöver justera Cleartype så att det matchar skärmens subpixelstruktur.

Permalänk

@Laxpudding:
Ok, får köra den igen tills det blir bra då. Tack för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@900-Mange: Låter som du behöver justera Cleartype så att det matchar skärmens subpixelstruktur.

Trådskaparen frågade om skalning från 4k till lägre upplösningar. Hur upplever du att det fungerar rent allmänt på skärmar? Tänker då främst på att köra 1920x1080 på en 4k-skärm.

Tänker själv på att kanske köpa skärm och funderar på om det är någon mening att köpa 4k och sen dra ner upplösningen för att få mycket FPS när man spelar vissa spel....

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Bildexpert 📺

@milky81: Skalning - ifall vi talar om bitbaserad skalning - likt att köra 1920x1080 på andra pixelmatriser är alltid en försämring i någon form. Just 1920x1080 på 4K är matematiskt "samma sak", 1920x1080 kan bitmappa exakt till 3840x2160. Men få skärmar (och inga GPU:er) ger den skalningen utan alla använder någon form av algoritm baserad på nearest neighbour eller bi-linjär omräkning. Då blir det mjukare bild och andra typer av artefakter.

Skalning - ifall vi talar om operativsystemet och förmågan att skala gränssnittet - oavsett pixelmatris, så beror det på vilket OS du kör. Mac OS har gjort detta väldigt länge och är inte alls problematisk. Windows 10 är mycket bättre än Win 8 men där hänger det fortfarande på varje program hur väl de fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@milky81: Skalning - ifall vi talar om bitbaserad skalning - likt att köra 1920x1080 på andra pixelmatriser är alltid en försämring i någon form. Just 1920x1080 på 4K är matematiskt "samma sak", 1920x1080 kan bitmappa exakt till 3840x2160. Men få skärmar (och inga GPU:er) ger den skalningen utan alla använder någon form av algoritm baserad på nearest neighbour eller bi-linjär omräkning. Då blir det mjukare bild och andra typer av artefakter.

Skalning - ifall vi talar om operativsystemet och förmågan att skala gränssnittet - oavsett pixelmatris, så beror det på vilket OS du kör. Mac OS har gjort detta väldigt länge och är inte alls problematisk. Windows 10 är mycket bättre än Win 8 men där hänger det fortfarande på varje program hur väl de fungerar

Ja den typen av skalning du beskriver först var det jag funderade på. Tycker inte det finns så mycket recensioner, bilder och testare som kollar på den biten när man googlar och försöker hitta information. Att köra i 1920x1080 på en 4k-skärm och hur bilden blir. Det man hittar är mest anekdoter från vanliga användare. Men känslan jag får är att det allmänt blir lite för mycket negativ påverkan för att det ska kännas OK.

Tack för svar.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av milky81:

Men känslan jag får är att det allmänt blir lite för mycket negativ påverkan för att det ska kännas OK.

Det jag kan konstatera är att det alltid blir en försämring när man missar att matcha signal mot pixelmatrisen. Därmed är det också ganska märkligt att försöka bedöma kvalitet baserat på en felaktigt använd produkt. Det blir som att försöka betygsätta hur bra olika äpplen smakar när de är halvruttna.

Jag har gjort det i några tester när jag sett att det funnits en relevans, som att många kanske inte har GPU-kraft nog att driva en skärm i en viss upplösning likt 4K eller 3440x1440. Ja, det fungerar. Ja, det blir ganska mycket sämre. Ja, som det alltid har blivit, år efter år och test efter test.

Det är ganska tidsödande att dokumentera och jämföra hur mycket sämre det blir. Eftersom skärmar är så komplexa produkter så är det därför något jag allt oftare väljer bort. Kontentan är snarare att ifall man inte kan köra skärmen i sin native pixelmatris, då är det nog fel produkt man har valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det jag kan konstatera är att det alltid blir en försämring när man missar att matcha signal mot pixelmatrisen. Därmed är det också ganska märkligt att försöka bedöma kvalitet baserat på en felaktigt använd produkt. Det blir som att försöka betygsätta hur bra olika äpplen smakar när de är halvruttna.

Jag har gjort det i några tester när jag sett att det funnits en relevans, som att många kanske inte har GPU-kraft nog att driva en skärm i en viss upplösning likt 4K eller 3440x1440. Ja, det fungerar. Ja, det blir ganska mycket sämre. Ja, som det alltid har blivit, år efter år och test efter test.

Det är ganska tidsödande att dokumentera och jämföra hur mycket sämre det blir. Eftersom skärmar är så komplexa produkter så är det därför något jag allt oftare väljer bort. Kontentan är snarare att ifall man inte kan köra skärmen i sin native pixelmatris, då är det nog fel produkt man har valt.

Jag förstår. Jag menade det inte som kritik mot er på Sweclockers utan bara att jag hade svårt att hitta den infon rent allmänt på nätet. Så jag är helnöjd med dina svar, med din erfarenhet av skärmar så räcker svaren alldeles utmärkt

Mina förhoppning och tankar när jag frågade var att jag med en 4k-skärm hade kunnat göra så här:
- "Finspela" singelplayers spel där hög FPS inte är så viktigt i 4k-upplösning
- "FPS-spela" multiplayerspel i 1920x1080 där FPS är viktigt

Jag tror att jag avvaktar med 4k och kanske hoppar på mellantåget på 2560x1440

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5