Dreamhack och Com Hem slår världsrekord med internetanslutning på 1,6 Tbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

@Leoms: Antar att det är fiber det pratas om i denna artikel? KabelTV har en högsta hastighet just nu på 500/50. Mer komplext att utöka hastigheten på kabelTV som inte nyproduceras... det är byggt för strax över 1000mbit men hårdvara & mjukvara är inte där ännu.

BBB ökade från 10 till 100Mbps upload så för Comhem att hänga med kan dom öka till max vad tekniken tillåter, 50Mbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaniZzH:

Vart bor ni som får så dålig service av Comhem? Jag har haft dem i ca 5 år nu och haft en total downtime på ca 3 timmar. Vilket enligt mig är helt ok.

För min del är det inte downtime som varit dålig utan eftersom dom är det enda att välja på så får man betala mer då dom inte behöver konkurrera med andra. Folk med öppet jag känner kan ju få 100/10 för 200kr/månaden medan själv betalar man nästan det dubbla.

Permalänk
Medlem

De flesta som har problem med Com Hem verkar fortfarande köra med teknik från kopparåldern. Jag gissar att kör man Com Hem i något öppet fibernät är de varken bättre eller sämre än andra leverantörer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

BBB ökade från 10 till 100Mbps upload så för Comhem att hänga med kan dom öka till max vad tekniken tillåter, 50Mbps.

Comhem kommer med Docsis 3.1 att erbjuda 100 Mbit upload under 2018 i hela Sverige. Denna tekniska standard innebär rent praktiskt att Comhem på sikt kan erbjuda abonnemang som ger 10 Gbit nedströms och 1 Gbit. De kommer inte att erbjuda såpass snabb upload till en början då det inte efterfrågas av kunder numera. Tiden då kunder satt med Bittorrent på ratio-sajter är tydligen förbi enligt dem själva. Jag är väl villig att hålla med; vet ingen i min närmaste krets som piratkonsumerar film/musik/spel längre på det viset. Det är ju Steam/Origin/GoG tillsammans med Spotify och Netflix/Cmore/Viaplay/Hbo/SVTPlay som gäller numera.

Skrivet av Nätälskare:

För min del är det inte downtime som varit dålig utan eftersom dom är det enda att välja på så får man betala mer då dom inte behöver konkurrera med andra. Folk med öppet jag känner kan ju få 100/10 för 200kr/månaden medan själv betalar man nästan det dubbla.

Håller med! Dock kan man alltid ringa deras uppsägningsavdelning och hota med att säga upp. De brukar då kunna erbjuda ett ettårigt avtal för typ 249:- med hastigheter om 100 nedströms och 50 uppströms. Det är ganska billigt ändå.

Skrivet av Pepsin:

De flesta som har problem med Com Hem verkar fortfarande köra med teknik från kopparåldern. Jag gissar att kör man Com Hem i något öppet fibernät är de varken bättre eller sämre än andra leverantörer.

Personligen upplever jag Comhem otroligt stabilt. Har haft Comhem under början av 2000-talet till 2010. Därefter fiber fram till 2015 för att sedan flytta in i radhus med Comhem. Erfarenheten under alla dessa år med fiber och coax är att de är ungefär lika stabila och problemfria. Nackdelen med Comhems kopparkabel de sista 20 metrarna till fastigheten är att latensen är 1-5 ms sämre än fiber.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Verkligen. Sällan haft problem med uptime förut de senaste 15 åren, men nu känns det som det blir en-två downtimes varje dag och ibland någon mindre disconnect. Fruktansvärt i spel.

Ha sen jag flyttade in i min lägenhet för några år sen har jag fått nya polare... Comhems support, 90222 spamma 1 spamma 1 uttala tydligt "teknisk support med bredband" lyssna på skrattretande "har du testat?" innan man får prata med någon, eller ja nu har jag ju ett nummer jag kan ringa efter att tjatade på dem att fixa ett "sling fel" i tre månader.... Men sen var det ju stabilt -ish... tills hela deras nät gick ner i början av veckan... Var värst att övertyga dem om att nätet gick ner och det var comhems fel, tog ett par samtal och de var lite snåla med ersättningen... Och tar hellre de 100/10 stabilt än 1,6Tbit/s instabilt...

Häftiga hastigheter hur som helst men inte så användbart för gemene man, för oss dödliga är nog responstid mycket viktigare och skulle Comhem byta ut alla coaxkablar mot fiber hade vart rätt trevligt för det...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Verkligen. Sällan haft problem med uptime förut de senaste 15 åren, men nu känns det som det blir en-två downtimes varje dag och ibland någon mindre disconnect. Fruktansvärt i spel.

Har du mätningar på det (exempelvis loggar från modemet vilket du sannolikt kan få genom routerns webbgränssnitt) så är det nog bara att kontakta supporten.

Mest sannolikt är det din router som dör intermittent, vilket du då bör se på datorn som att hela nätverksanslutningen tappas. Värmeproblem ger lägst odds — om den står trångt så testa att ge den mycket luft en period för att se om problemen försvinner. Är det routern som är kass så brukar det gå att få en ny någorlunda billigt om man är beredd på att binda om sig en period, alternativt köpa samma modell på Blocket (något telefonsupporten själva explicit föreslagit mig någon gång) eller bara pynta upp hela summan till Com Hem själva.

Om din router verkar palla trycket och stå igång kontinuerligt, men själva nätanslutningen känns instabil, så testa att göra mätningar för paketförluster. Den ska typiskt ligga mycket nära noll om i vanliga fall. Om dina loggar påvisar att ditt modem helt tappar anslutning med jämna mellanrum så är det väldigt troligt med någon skada på kabeln — antingen "sista metern" hos dig, eller i distributionen i huset. Tekniken Com Hem använder innebär om jag är rätt informerad att du delar samma kabel som dina grannar, så om någon i huset lyckats dra en spik på ett dåligt ställe i väggen eller liknande så kan det påverka andra.

Jag fick problem med just paketförluster och tappade anslutningar när jag hade Com Hem i en viss lägenhet. Jag kunde visa loggar och fick dit en tekniker som bytte jacket samt kabeln mellan min och undre grannens lägenhet, och sedan rasslade det på igen.

Om kablar och dylikt fungerar som det ska så finns det ingen som helst anledning för uppkopplingen att vara så instabil som du beskriver. Man kan ha många åsikter om Com Hem, men min erfarenhet är att de åtminstone verkar vara måna om den fysiska infrastrukturen — svårigheten kan främst ligga i att lyckas nå förbi första "brandväggen" i supporten för att komma till en tekniker .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Av egen erfarenhet av Com Hem i koaxnät:

Com Hem funkar skitbra, med stabila hastigheter och pingtid. När det funkar. Vilket är för det mesta.

Problemen uppstår först när det inte funkar. Då upptäcker man hur dålig kundtjänsten är och hur lång tid det tar för dem att lösa de problem som faktiskt uppstår. Om man har Com Hem över koaxnät så har man ofta inte heller något alternativ att byta till.

Tyvärr är detta inte unikt för Com Hem på något sätt. Kundtjänst på andra ISP:er kan vara dålig den med, särskilt om man har en stadsnätsoperatör mellan. Det som gör folk extra bittra på Com Hem är att de ofta sitter fast och inte kan byta leverantör. De som har Com Hem hemma kan ofta inte byta till något annat.

Problemet är också att det är väldigt svårt att jämföra ISP:er på hur bra kundtjänsten är, eftersom man inte kan testa den förrän det faktiskt strular... det gör att de flesta väljer på pris. Vilket indirekt betyder att kundtjänsten prioriteras ner, eftersom den bara "kostar pengar".

Permalänk
Medlem

Detta är ju som att ha 1 gbit switch hemma i det lokala nätverket medans man sen sitter på 8 Mbits ADSL....

MEN man kan ju skryta om att man har 1 gbits ^^

Kan ju tänka mig med att @Bahnhof säger "Hold my beer" ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

finns ju en anledning varför dom kallas för comshit..

Jag trodde de hette Comslem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Har du mätningar på det (exempelvis loggar från modemet vilket du sannolikt kan få genom routerns webbgränssnitt) så är det nog bara att kontakta supporten.

Mest sannolikt är det din router som dör intermittent, vilket du då bör se på datorn som att hela nätverksanslutningen tappas. Värmeproblem ger lägst odds — om den står trångt så testa att ge den mycket luft en period för att se om problemen försvinner. Är det routern som är kass så brukar det gå att få en ny någorlunda billigt om man är beredd på att binda om sig en period, alternativt köpa samma modell på Blocket (något telefonsupporten själva explicit föreslagit mig någon gång) eller bara pynta upp hela summan till Com Hem själva.

Om din router verkar palla trycket och stå igång kontinuerligt, men själva nätanslutningen känns instabil, så testa att göra mätningar för paketförluster. Den ska typiskt ligga mycket nära noll om i vanliga fall. Om dina loggar påvisar att ditt modem helt tappar anslutning med jämna mellanrum så är det väldigt troligt med någon skada på kabeln — antingen "sista metern" hos dig, eller i distributionen i huset. Tekniken Com Hem använder innebär om jag är rätt informerad att du delar samma kabel som dina grannar, så om någon i huset lyckats dra en spik på ett dåligt ställe i väggen eller liknande så kan det påverka andra.

Jag fick problem med just paketförluster och tappade anslutningar när jag hade Com Hem i en viss lägenhet. Jag kunde visa loggar och fick dit en tekniker som bytte jacket samt kabeln mellan min och undre grannens lägenhet, och sedan rasslade det på igen.

Om kablar och dylikt fungerar som det ska så finns det ingen som helst anledning för uppkopplingen att vara så instabil som du beskriver. Man kan ha många åsikter om Com Hem, men min erfarenhet är att de åtminstone verkar vara måna om den fysiska infrastrukturen — svårigheten kan främst ligga i att lyckas nå förbi första "brandväggen" i supporten för att komma till en tekniker .

Tack för utförligt svar, men har kontaktat comhem och de påstår att det förekommit ett fel som är svårt att lösa de senaste åren men att de börjar se ljuset i tunneln nu.. (de har ofta driftstörningar när man söker på våran adress)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Men fortfarande sitter de flesta ComHem kunderna som har "3 hål" i väggen med kopparledningar i lägenheter. Tycker ComHem ljuger ofta när de säger de uppdaterat sitt nät, de uppdaterar endast sitt fibernät aldrig sitt koaxnät vilket de flesta av deras kunder har. De har ju aldrig bytt ut koppar ledningarna i sk ComHem hus tillfiber. Samt tycker jag ComHems största problem är att de har så ofta driftstörningar, aldrig haft någon ISP som har så ofta driftstörningar.

Sen är de ju svindyra också.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Men fortfarande sitter de flesta ComHem kunderna som har "3 hål" i väggen med kopparledningar i lägenheter. Tycker ComHem ljuger ofta när de säger de uppdaterat sitt nät, de uppdaterar endast sitt fibernät aldrig sitt koaxnät vilket de flesta av deras kunder har. De har ju aldrig bytt ut koppar ledningarna i sk ComHem hus tillfiber. Samt tycker jag ComHems största problem är att de har så ofta driftstörningar, aldrig haft någon ISP som har så ofta driftstörningar.

http://www.comhemgroup.se/sv/2018/02/06/com-hem-labs-testar-s...

Sedan kan jag säga att deras "koaxnät" och deras "fibernät" är samma jävla nät, enda skillnaden är hur det är inkopplat i fastigheten. Ifall det är koax eller fiber in i bostaden gör i princip 0 skillnad för majoriteten av svenska befolkningen och av den anledningen finns det ju såklart ingen vidare anledning till att göra mycket jobb för lite skillnad.

Skrivet av sukero:

Sen är de ju svindyra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Men fortfarande sitter de flesta ComHem kunderna som har "3 hål" i väggen med kopparledningar i lägenheter. Tycker ComHem ljuger ofta när de säger de uppdaterat sitt nät, de uppdaterar endast sitt fibernät aldrig sitt koaxnät vilket de flesta av deras kunder har. De har ju aldrig bytt ut koppar ledningarna i sk ComHem hus tillfiber. Samt tycker jag ComHems största problem är att de har så ofta driftstörningar, aldrig haft någon ISP som har så ofta driftstörningar.

Sen är de ju svindyra också.

Vad jag vet äger inte Comhem fastighetsnätet så ska det uppgraderas är det en fråga för bostadsrättsföreningen eller hyresvärden. Sedan om de har många driftstörningar eller inte beror helt på var man bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

finns ju en anledning varför dom kallas för comshit..

Trodde det var "Combort".

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Tillsammans med Dreamhack och Com Hem får SweClockers vara med och presentera nytt världsrekord i internetanslutning på 1,6 Tbit/s, som äger rum under Dreamhack Summer 2018.

Läs hela artikeln här

Haha jag vill se ComHem ansluta mot Internet i den hastigheten, det skulle stavas TVÄRNIT.
Att köra det i egna nätet kan vem som helst göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Men fortfarande sitter de flesta ComHem kunderna som har "3 hål" i väggen med kopparledningar i lägenheter. Tycker ComHem ljuger ofta när de säger de uppdaterat sitt nät, de uppdaterar endast sitt fibernät aldrig sitt koaxnät vilket de flesta av deras kunder har. De har ju aldrig bytt ut koppar ledningarna i sk ComHem hus tillfiber. Samt tycker jag ComHems största problem är att de har så ofta driftstörningar, aldrig haft någon ISP som har så ofta driftstörningar.

Sen är de ju svindyra också.

Gå med i föreningen och säg upp avtalet med ComIgen, teckna nytt med Ownit, blir inte billigare än så. Alltid lika kul när ComIgen ringde och ville pracka på mig sitt bredband, 100/100 är pålagt på allas avgift med 95kr/månad, uppgradera Ownit till 1000/1000 kostar 198kr till. 😍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dem8n: Hade önskat det men vi fick ej ombilda hyresrätterna till bostadsrätter. Så nu får man sitta i skiten ändå.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Detta är ju som att ha 1 gbit switch hemma i det lokala nätverket medans man sen sitter på 8 Mbits ADSL....

MEN man kan ju skryta om att man har 1 gbits ^^

Kan ju tänka mig med att @Bahnhof säger "Hold my beer" ^^

Lite som när Peter Löthbergs mamma Sigrid fick en internetanslutning första gången i hennes liv, 40 Gbit https://web.archive.org/web/20111125232125/http://www.nytekni... - jag vill minnas att hon använde varmluften från routern till att torka tvätt i källaren. Hon blev senare nedgraderad till 10 Gbit för att det gick åt för mycket energi. Det här var 2007.