Bärbara datorer med Intels nästa generation processorer dröjer till år 2019

Permalänk
Melding Plague

Bärbara datorer med Intels nästa generation processorer dröjer till år 2019

Intels problem tycks staplas på hög. Nu rapporteras att bolagets nästa generation för bärbara inte släpps under årets högsäsong som planerat, något som skapar svallvågor hos datortillverkarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så då kanske lite mer datorer med 8559U och 8259U med iris grafiken kan leta sig ut....eller så kommer AMD och hinna stampa intel på tårna lite.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Väntar fortfarande på AMD Ryzen+Vega i dessa budgetklass ~5500:-, plast och 1080P skärm, 2cm tjock men med prestanda som dessa i7 8700 och 1050Ti laptops för 15000:-

Jag föredrar funktion före utseende, jag har inget emot att ha plast och lite tjockare laptop om man får prestanda och bra kylningsförmåga mot ett bättre pris.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Väntar fortfarande på AMD Ryzen+Vega i dessa budgetklass ~5500:-, plast och 1080P skärm, 2cm tjock men med prestanda som dessa i7 8700 och 1050Ti laptops för 15000:-

Jag föredrar funktion före utseende, jag har inget emot att ha plast och lite tjockare laptop om man får prestanda och bra kylningsförmåga mot ett bättre pris.

du är inte den enda som väntar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Börjar Intel få det lite svettigt? AMD har guldläge för en seriös återkomst när det gäller marknadsandelar.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Väntar fortfarande på AMD Ryzen+Vega i dessa budgetklass ~5500:-, plast och 1080P skärm, 2cm tjock men med prestanda som dessa i7 8700 och 1050Ti laptops för 15000:-

Jag föredrar funktion före utseende, jag har inget emot att ha plast och lite tjockare laptop om man får prestanda och bra kylningsförmåga mot ett bättre pris.

Skriver upp mig på den listan jag med !

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Börjar Intel få det lite svettigt? AMD har guldläge för en seriös återkomst när det gäller marknadsandelar.

Känns lite som de. Hoppas AMD tar sin chans nu, de behöver dem. Kommer själv gå över till AMD under Black friday (om de blir något billigare då) så blir de bojkott med Intel hos mig

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Väntar fortfarande på AMD Ryzen+Vega i dessa budgetklass ~5500:-, plast och 1080P skärm, 2cm tjock men med prestanda som dessa i7 8700 och 1050Ti laptops för 15000:-

Jag föredrar funktion före utseende, jag har inget emot att ha plast och lite tjockare laptop om man får prestanda och bra kylningsförmåga mot ett bättre pris.

Det låter som ett pris som 2200u/2400u lär ligga i men dock med prestanda som inte är i närheten av 1050ti. Men jag tackar inte nej till en laptop med 1050ti prestanda för 5500 men priserna verkar tyvärr stiga snarare än sjunka i pris även på den bärbara delen av grafikkortsmarknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väntar på nya grafikkort för att ersätta mitt 970. Väntar även på laptops med nya generationens processorer och grafikkretsar för att köpa till äldsta dottern. Vill ha tillbaka min egen maskin.

Känns som om jag kommer att få vänta till skiftet Q2/Q3 2019. Le boh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ta fram en Lenovo X280 med 3:2 skärm och fullt stöd för Ubuntu 18:04, så säljer dom en dator till mig....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra, då kanske laptop tillverkarna kan fokusera på att göra bättre touchpads och tangentbord?

Permalänk
Medlem

Grymt, då köpte jag inte min i7-8550u för sent 😂 (tänkte först om man skulle vänta på next-gen).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

Intel har alltid varit bäst på processnoder i världen. Intel har alltid legat steget före alla andra, inkl POWER, SPARC, ARM, AMD, etc. Det är så Intel alltid fått sin prestanda ökning; de har ökat 200MHz på nya cpuer men inte gjort några faktiska förbättringar i arkitekturen. I snitt har Intel ökat prestandan 3% per år, från Sandybridge till idag - om man ställer alla de cpuerna på exakt samma GHz. Detta bevisar att Intels sätt att öka prestandan är att öka med 200 MHz från generation till generation. Idag är Intel inne på generation 8, av sin antika Core Duo. Det är exakt samma gamla skåpmat från år till år, som säljs. Intel kan inte förbättra Core Duo mer, den är redan extremt förfinad. Intel har slagit i taket, rent arkitekturmässigt.

Så Intel har haft prestanda fördel, pga de alltid legat före i processnod, de var alltid först med att krympa. Så AMD och andra, hade svårt att hinna med - de fick sina prestanda förbättringar genom arkitektur förbättringar istället (POWER, SPARC).

Problemet som Intel har, är att det blir svårare och svårare att krympa. Fysiken sätter större och större hinder. Intel har kämpat länge med 10nm och är fortfarande inte klara. Så konkurrenterna hinner ikapp. I framtiden kommer Intel ligga på 5nm i många år, och det försprång som Intel har, kommer att ätas upp eftersom konkurrenterna får flera år på sig att också gå ned till 5nm.

Intel kunde snabbt gå från nod till nod, snabbare än alla andra. Idag går det inte längre. Alla andra kommer att hinna ikapp pga det tar längre och längre tid för Intel att byta nod. Så AMD kommer att ligga på samma process nod som Intel - men AMD har lättare att förbättra sin Ryzen arktitektur. Intel kan inte förbättra. Så AMD kommer att komma ikapp, och gå förbi. Redan idag ser man att EPYC slår Intels Xeon cpuer på i stort sett alla benchmarks. Det kommer bli värre för Intel. Intel måste släppa en helt ny arkitektur annars kommer Intel ligga sist.

Kontentan är; köp AMD aktier och sälj Intel.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Hur går det för AMD om de plötsligt säljer samma prestanda för en tredjedel av priset tror du?

Om de ska överleva i det långa loppet så kan de nog inte starta orimliga priskrig. Du och många andra verkar tro att AMD är några slags datorvärldens Jedi-riddare som hela tiden ska offra sig osjälviskt till förmån för snåla typer som vill ha saker de inte är beredda att betala för.

Förklara också gärna hur de ska kunna förlita sig på en kundkrets som inte är villiga att stödja företaget ekonomiskt i tider av nöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikaelSwahn:

I snitt har Intel ökat prestandan 3% per år, från Sandybridge till idag - om man ställer alla de cpuerna på exakt samma GHz.

Vad är detta för bondkomik? Har du hört talas om IPC?

Skrivet av MikaelSwahn:

Idag är Intel inne på generation 8, av sin antika Core Duo. Det är exakt samma gamla skåpmat från år till år, som säljs. Intel kan inte förbättra Core Duo mer, den är redan extremt förfinad. Intel har slagit i taket, rent arkitekturmässigt.

Help me @Yoshman Wan, you’re my only hope.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är detta för bondkomik? Har du hört talas om IPC?

Jag såg en benchmark på hardforum och då blev det i snitt 3% prestandaförbättringar per år. Inget konstigt med det, iofs. Vi pratar ju Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikaelSwahn:

Jag såg en benchmark

Och där hade vi all information som behövdes.

Det är inte för inte som man säger att det finns lögn, förbannad lögn och benchmarks. Man kan ju säga att kanoner inte ändrats sedan 1500-talet eftersom även dagens kanoner har ett eldrör, men det är ju inte speciellt meningsfullt att försöka argumentera utifrån det.

Att någon (?) dragit slutsatsen att en Coffee Lake är en trimmad Conroe känns som något som är svårt att bemöta på något meningsfullt sätt, men då kan man ju åtminstone dra slutsatsen att AMD måste vara ännu mer efterblivna som inte lyckas komma ikapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikaelSwahn:

Jag såg en benchmark på hardforum och då blev det i snitt 3% prestandaförbättringar per år. Inget konstigt med det, iofs. Vi pratar ju Intel.

Har AMD ökat mer än Intel i prestanda per år om man slår ut det i snitt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

@VadSaDu: Hur går det för AMD om de plötsligt säljer samma prestanda för en tredjedel av priset tror du?

Om de ska överleva i det långa loppet så kan de nog inte starta orimliga priskrig. Du och många andra verkar tro att AMD är några slags datorvärldens Jedi-riddare som hela tiden ska offra sig osjälviskt till förmån för snåla typer som vill ha saker de inte är beredda att betala för.

Förklara också gärna hur de ska kunna förlita sig på en kundkrets som inte är villiga att stödja företaget ekonomiskt i tider av nöd.

För att dagens laptops är duktigt överprisade då det saknas konkurrens..

Visst DDR4 skulle ju varit mer problematiskt att få ner i pris.

Men billiga moderkort, APU'er och de andra skulle inte kosta så mycket.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

För att dagens laptops är duktigt överprisade då det saknas konkurrens..

Visst DDR4 skulle ju varit mer problematiskt att få ner i pris.

Men billiga moderkort, APU'er och de andra skulle inte kosta så mycket.

Gaminglaptops har de priserna därför att folk är villiga att betala så mycket för dem. Konkurrens eller ej så är det i slutänden vad folk är villiga att betala som styr priset, och inte några tonårskillars drömmar om billiga laptops.

Bara idén att AMD skulle ”vinna” genom att starta ett massivt priskrig är befängd. Om de kan erbjuda samma prestanda för något lägre pris så kan man börja snickra på långsiktig framgång, men att sälja för en tredjedel av priset vore ekonomiskt självmord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Och där hade vi all information som behövdes.

Det är inte för inte som man säger att det finns lögn, förbannad lögn och benchmarks. Man kan ju säga att kanoner inte ändrats sedan 1500-talet eftersom även dagens kanoner har ett eldrör, men det är ju inte speciellt meningsfullt att försöka argumentera utifrån det.

Att någon (?) dragit slutsatsen att en Coffee Lake är en trimmad Conroe känns som något som är svårt att bemöta på något meningsfullt sätt, men då kan man ju åtminstone dra slutsatsen att AMD måste vara ännu mer efterblivna som inte lyckas komma ikapp.

Tittar du i sweclockers test på 2600 vs 8700 vid 4.8 ghz i cinebench så får du en prestandaökning från 168 till 212, eller 44 poäng eller 26%. Detta blir en ökning per år på 2 procent. 3% var överdrivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Tittar du i sweclockers test på 2600 vs 8700 vid 4.8 ghz i cinebench så får du en prestandaökning från 168 till 212, eller 44 poäng eller 26%. Detta blir en ökning per år på 2 procent. 3% var överdrivet.

Jo det klart, sitter man bara och kör benchmarks i Cinebench så. Att IPC’n är 25% högre i Coffee Lake än Sandy Bridge och att den dyngpiskar Sandy Bridge på allt annat kan man ju av bekvämlighetsskäl bortse ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har AMD ökat mer än Intel i prestanda per år om man slår ut det i snitt?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle nog säga nej (info nedan riktat till alla).

Här är IPC för enkeltrådad cinebench R15 vid "4GHz" på ganska många generationer av Intel och AMD processorer:

Om man räknar linjärt hamnar Intels prestandaökningar (från conroe) på ungefär 6.8% per år, om man räknar relativt till prestandan från den tidigare generationen hamnar det på ungefär 5.6% per år.

(notera att jag räknar zen som 162 istället för 165 med frågetecken med hjälp av riktiga benchmarks och extrapolering)
För AMD får vi 7% linjär ökning av IPC per år eller 7.1% om man jämför med genomsnittlig ökning, men i verkligheten har det varit extremt lite ökning och sedan en enorm ökning, till skillnad från den mer jämna prestanda per år som Intel har haft.

Vad som är mest relevant är att detta mest är flyttal (tror SSE2?), så det säger ingenting om hur heltalsprestanda har ändrats.

Edit: Även om just flyttalsprestanda har ökat "mer" för AMD så har hastigheterna (och IPC relativt till AMD) varit högre för Intel.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@wowsers: Bra med tydliga och pedagogiska förklaringar.

Min poäng är att det är vilseledande att mäta utveckling genom att titta på enstaka benchmarks, särskilt när de inte avspeglar några särskilt realistiska användarscenarion. Man kan ju släppa en sophög i rymden och säga att den var snabbare än x i ett visst ögonblick under återinträdet i atmosfären, men i slutänden är det bara en brinnande sophög.

Detta gäller i hög grad när man börjar jämföra en Conroe mot en Covfefe Lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Grymt, då köpte jag inte min i7-8550u för sent 😂 (tänkte först om man skulle vänta på next-gen).

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken laptop är det du köpte?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Gaminglaptops har de priserna därför att folk är villiga att betala så mycket för dem. Konkurrens eller ej så är det i slutänden vad folk är villiga att betala som styr priset, och inte några tonårskillars drömmar om billiga laptops.

Bara idén att AMD skulle ”vinna” genom att starta ett massivt priskrig är befängd. Om de kan erbjuda samma prestanda för något lägre pris så kan man börja snickra på långsiktig framgång, men att sälja för en tredjedel av priset vore ekonomiskt självmord.

Tonåring hade jag gärna varit är närmare 32år gammal

De är villiga att betala det priset för de vet inte bättre. ''Stockholmssyndromet''

Se bara hur AMD kunde pressa ner dagens konsoler och leverera bra prestanda? Så omöjligt är det inte. De pressade ner priserna så att MS och Sony kunde lägga ut konsolerna på marknaden för ett riktigt bortskämt pris.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@wowsers: Bra med tydliga och pedagogiska förklaringar.

Min poäng är att det är vilseledande att mäta utveckling genom att titta på enstaka benchmarks, särskilt när de inte avspeglar några särskilt realistiska användarscenarion. Man kan ju släppa en sophög i rymden och säga att den var snabbare än x i ett visst ögonblick under återinträdet i atmosfären, men i slutänden är det bara en brinnande sophög.

Detta gäller i hög grad när man börjar jämföra en Conroe mot en Covfefe Lake.

Du är medveten om att det är IPC som jämförs när man benchar samma svit vid en given frekvens (om vi bortser från övriga förbättringar gällande ram, bussar osv)? Ditt inlägg ovan om 25% bättre ipc motsvarar ganska bra skillnaden vid 4.8ghz och genomsnittet 2-3% per år så du bevisar din egna poäng. @wovsers visar upp en fin grafik som säger samma sak fast vid 4ghz. Att mäta IPC mellan generationer är väldigt svårt men att köra en och samma bench i en svit är så nära sanningen man kan komma, så vad är det du vill bevisa med din sophögs-analogi?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vilken laptop är det du köpte?

HP pavillion:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2VZ56EA...

Fick den för 8000 kr på studentrabatt. Har ett mx150 graffe också så man kan pilla lite i Unreal Engine och sånt. Jävligt bra skärm, bra högtalare, inge problem med högt ljud från fläkten som vissa verkar ha. Det känns robust och välbyggd förutom det faktum att batteriet la av efter en månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förklara också gärna hur de ska kunna förlita sig på en kundkrets som inte är villiga att stödja företaget ekonomiskt i tider av nöd.

Tror du att folket som stödköper AMD och/eller Intel är avgörande för företaget? Konsumenter styr med plånboken, den delen som inte behöver tänka på plånboken är försvinnande liten och absolut inte avgörande. High end må vara stort på swec men det är mitten som genererar pengar och där är det i allra högsta grad plånboken som styr.

En klassiker är just att starta priskrig, vinna andelar, etablera sitt namn och sina produkter för att sen höja priser. Se Huawei och Kia som lysande exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

De är villiga att betala det priset för de vet inte bättre. ''Stockholmssyndromet''

Nej de är villiga att betala, sannolikt för att de har mer pengar än de gör av med och för att de är villiga att avstå från lite av dem för att få en bra spelupplevelse.

Du kan ju tycka att ”de inte vet bättre”, men det är så marknaden fungerar. Om jag vill ha något och har råd med det så köper jag det. Det finns inga paralleller till någon gisslansituation.

Skrivet av VadSaDu:

Se bara hur AMD kunde pressa ner dagens konsoler och leverera bra prestanda? Så omöjligt är det inte. De pressade ner priserna så att MS och Sony kunde lägga ut konsolerna på marknaden för ett riktigt bortskämt pris.

Nu finns det ju ett par saker till där som påverkade AMDs beslut att bli lowest bidder på konsollhårdvara, inte minst att de var i ett extremt dåligt ekonomiskt läge och behövde en stadigvarande inkomst. Eftersom konsoller är last-gen redan när de släpps och hålls levande genom ”optimering”/nedskalning av grafiken i spelen som släpps så är det ju antagligen något som går att tjäna pengar på under lång tid, då samma teknik i stora serier kommer bli billigare över tid.

Dessutom säljs konsoller vanligen som loss leader, d.v.s. Sony/MS ger mer eller mindre bort hårdvaran och tar betalt genom spel och prenumerationstjänster. Andra exempel på den affärsmodellen är bläckstråleskrivare och kapselmaskiner för kaffe.

Varför ska AMD ge bort grejer som de kan få bra betalt för istället? Du inser väl förhoppningsvis att de varken har obegränsad produktionskapacitet eller en oändligt stor marknad att sälja gaminglaptops till?