Hög temperatur på ASUS Geforce GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Hög temperatur på ASUS Geforce GTX 1060 6GB

Hej!
Jag brukar få höga temperaturer mellan 70-72 grader på spel som Rust och GTA V och på Fortnite så får jag nästan alltid runt 79-82 grader celsius. När datorn är idle så är temperaturen ca 48 grader och när jag använder datorn för att tex kolla Youtube eller kolla Internet så är grafikkortet ca 50-55 grader. Är detta normalt för ett sånt här grafikkort (ASUS GeForce GTX 1060 6GB Expedition OC)?
Kommer grafikkortet att skadas om den når en viss temperatur?

Permalänk
Medlem

Ja det är normalt.

Är inga farliga temps för en gpu.

Om du kommer upp mot 98 grader eller ngt så kan man väll börja kolla lite om kylningen sitter på rätt/luftflödet.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Hedersmedlem

Högre temperaturer än jag hade väntat mig kanske men du måste tänka på värmeböljan just nu också såvida du inte sitter i fint luftkonditionerat rum. Temperaturerna du har är inte farliga alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zackaria:

Hej!
Jag brukar få höga temperaturer mellan 70-72 grader på spel som Rust och GTA V och på Fortnite så får jag nästan alltid runt 79-82 grader celsius. När datorn är idle så är temperaturen ca 48 grader och när jag använder datorn för att tex kolla Youtube eller kolla Internet så är grafikkortet ca 50-55 grader. Är detta normalt för ett sånt här grafikkort (ASUS GeForce GTX 1060 6GB Expedition OC)?
Kommer grafikkortet att skadas om den når en viss temperatur?

Detta låter som lite höga temperaturer speciellt när det hamnar runt 80+, 70-72 är däremot helt lugnt, vad jag vet så har referenskorten temp limit 83c vilket är en temperatur kortet inte ska kunna gå över, går det över 83c börjar det trottla, temp target brukar ligga lite under ofta 79c, dock osäker på target temp på 1060 korten, 1070, 1080, 1080ti har dessa värden, men har för mig att 1060 ska vara normalt ett lite svalare kort.

Icke referenskort med bättre kylare osv brukar också gå svalare och också ha andra värden för target, men samma på limit.

Att det är högsommar gör en del nu, men skulle ta bort sidoplåten eller hur du har det i ditt chassi och kolla om det sänker temperaturen och i så fall hur mycket..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Detta låter som lite höga temperaturer speciellt när det hamnar runt 80+, 70-72 är däremot helt lugnt, vad jag vet så har referenskorten temp limit 83c vilket är en temperatur kortet inte ska kunna gå över, går det över 83c börjar det trottla, temp target brukar ligga lite under ofta 79c, dock osäker på target temp på 1060 korten, 1070, 1080, 1080ti har dessa värden, men har för mig att 1060 ska vara normalt ett lite svalare kort.

Icke referenskort med bättre kylare osv brukar också gå svalare och också ha andra värden för target, men samma på limit.

Att det är högsommar gör en del nu, men skulle ta bort sidoplåten eller hur du har det i ditt chassi och kolla om det sänker temperaturen och i så fall hur mycket..

Hjälper det också om jag dammsuger inne i chassit? Mitt chassi är en Corsair Carbide SPEC-02 Midi Tower Svart.

Permalänk
Medlem

@zackaria: Inte dammsuga, sånt kan skapa mycket statiskt ström, använd tryckluft, och testa med sidokåpan av en stund och kolla tempen, går den ner markant så lägg till en eller flera fläktar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300