Moderkortstillverkare lägger till stöd för nya Intel-processorer

Permalänk
Melding Plague

Moderkortstillverkare lägger till stöd för nya Intel-processorer

I samband med att ett flertal tillverkare skickar ut BIOS-uppdateringar till Z370-utrustade moderkort skymtas ett stöd för nya Intel-processorer, där allt pekar mot den kommande Core 9000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är mycket sugen på 8/16, har kollat på AMD men när det inte finns något mATX moderkort som jag gillar så blir det nog Intel. Finns inget i samma klass som ASUS ROG STRIX Z370-G Gaming hos AMD.

Hoppas det stämmer att det kommer i 9000 serien.

Permalänk
Avstängd

Känns skönt att intel fått eld i röven,
Och att allt inte funkar riktigt som dom tidigare tänkt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Haha! Läste "Moderkortstillverkare lägger ned stöd för nya intelprocessorer" först

Permalänk
Medlem

@Jacobeh, lutar mot att jag kanske hade rätt ändå (8 vs 9 gen).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Nu _____ händer det något!!!!!!!! Man blir bara mer och mer irritera på intel som kört sitt race där de inte har brytt sig om kunden. Nu när AMD kommer med bra produkter så kommer det mer kärnor även till de som vill köpa intel. Men att de skulle köra med samma moderkort på 2 serier när det inte funkat förut då vett i _______ vad som har hänt på Intels kontor.

Snacka om att Intel har dragit ner byxorna hela vägen för att minimera skadan så mycket som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

Visar bara att Intel blev tagna på sängkanten, inga nya produkter fanns i deras laboratorium när AMD shockade dem med Ryzen.

De hade ingen som helst organisation för att hantera konkurrens utan bara kastar rebrands runt om kring sig för att tillfälligt rädda sitt skinn innan de kan komma med någon RIGTIG nyhet.

Det tar två till tre år att utveckla chipset med nya funktioner, speciellt nu i skarven till PCIe 4.0 och DDR5.

Antingen slutet av 2019 eller 2020 kommer en helt ny cpu arkitektur med bla PCIe 4.0, jag tror mer Q3 2020 eftersom även DDR5 är på tapeten och tror inte de introducerar DDR5 redan 2019 utan det blir 2020.

Permalänk
Medlem

Tänker man då att nya i7 skulle komma med 8c16t blir det intressant att se vad som händer med i5:an, blir den 8c8t eller får den husera fritt i 6c-segmentet med 6c12t och i3:an kan då få 4c8t?

Eller kommer nuvarande uppsättning vara kvar och en 8c16t cpu kommer utöver, i8??

Permalänk
Medlem

@anon162230: Tror du på det du skriver själv?

Intel har givetvis en sjö av modellerna att ösa ur sin jättelika kiselsjö, men behöver dom det eller kan de fortsätta sälja ungefär samma grejer och tjäna mer pengar på sina investerade utvecklingskostnader? Även om AMD sålt bra med Ryzen så är ju Intel fortfarande helt ohotade när typ 8/10 nya CPUer fortfarande är en Intel.

Permalänk
Medlem

Man kan ju stå här och raljera om att intel blev tagna på sängen, eller att de inte blev det. För mig är det rätt ointressant. Det som däremot intel har gjort genom att släppa 6c och snart 8c är att visa att de blivit påverkade av AMD. Det är klart att det är självklart att de inte släppt fler kärnor om de inte trott att det finns efterfrågan, och den efterfrågan mina damer och herrar, det kan vi tacka AMD för!

Om intel fick bestämma så hade 7700K fortfarande varot kungen. Varför? Jo för att de har en monolitisk design- Hela kretsen måste tillverkas samtidigt och vara felfri, så ju mer kärnor de lägger till, desto sämre yield blir det, så när AMD nu öppnat pandoras box och hela tiden hetsar om fler kärnor (skulle inte förvåna mig om vi får se 10C 20T på X370) så skadar det intel då de tvingas att pumpa ut produkter med dålig yield. Som lök på laxen så har de kapacitetsproblem, och då brukar man dom företag vilja köra safe och pumpa ut fungerande produkter med hög vinstmarginal. Så de som säger att AMD inte ställt till det för Intel, de kan gott gå och lägga sig under samma sten de sovit under sedan mars 2017.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Ställt till och ställt till, det klart att Intel behöver något att konkurrera emot också. Jag har hittills inte sett några trådar av Intel-fans som skriver långa drapor om hur orättvist universum är som släpper fram AMD?

I de allra flesta fall skulle jag tro att yielden förbättras väsentligt över tid. Intel har ju också, till skillnad från AMD, egen tillverkning som de kan styra och ställa över som de vill. Efter GF-sjabblet så har ju AMD lyckats spela bort det kortet. Det känns som att AMD hoppar vidare till nya gambles, som just nu betalar sig. Men hur går det när det kör ihop sig hos TSMC, eller när de inte kan sälja mer kapacitet till AMD? Ska AMD starta om hos GF då och försöka köpa ikapp sig med utvecklingen där?

Det är för övrigt möjligt att ha två tankar i huvudet samtidigt. Det går uppriktigt att önska AMD framgångar samtidigt som man aldrig tänker gynna dem ekonomiskt någonsin igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man kan ju stå här och raljera om att intel blev tagna på sängen, eller att de inte blev det. För mig är det rätt ointressant. Det som däremot intel har gjort genom att släppa 6c och snart 8c är att visa att de blivit påverkade av AMD. Det är klart att det är självklart att de inte släppt fler kärnor om de inte trott att det finns efterfrågan, och den efterfrågan mina damer och herrar, det kan vi tacka AMD för!

Om intel fick bestämma så hade 7700K fortfarande varot kungen. Varför? Jo för att de har en monolitisk design- Hela kretsen måste tillverkas samtidigt och vara felfri, så ju mer kärnor de lägger till, desto sämre yield blir det, så när AMD nu öppnat pandoras box och hela tiden hetsar om fler kärnor (skulle inte förvåna mig om vi får se 10C 20T på X370) så skadar det intel då de tvingas att pumpa ut produkter med dålig yield. Som lök på laxen så har de kapacitetsproblem, och då brukar man dom företag vilja köra safe och pumpa ut fungerande produkter med hög vinstmarginal. Så de som säger att AMD inte ställt till det för Intel, de kan gott gå och lägga sig under samma sten de sovit under sedan mars 2017.

Lyckligtvis för Intel så säljer midrange delarna bra mycket bättre än high end (även om PR om att ha bäst grejer onekligen är viktigt), vad jag tror mest påverkar situationen negativt för Intel är de kapacitetsproblem de har på 14nm (kanske pga produktion av en 8 kärnig krets). Blir dock lycklig om de släpper en octa på nuvarande chipset, skulle bli smidigt för en kompis åt mig om han skulle behöva uppgradera i framöver utan att byta MOBO.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzerfister:

Tänker man då att nya i7 skulle komma med 8c16t blir det intressant att se vad som händer med i5:an, blir den 8c8t eller får den husera fritt i 6c-segmentet med 6c12t och i3:an kan då få 4c8t?

Eller kommer nuvarande uppsättning vara kvar och en 8c16t cpu kommer utöver, i8??

De är redan sen tidigare känt att den kommer heta i9-9900K. Så i7, i5 osv kommer inte få några förändringar i antalet kärnor.

Felstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Konkurrensen hos Intel har verkligen blivit som den här högtryck sommaren här uppe i Skandinavien och när jag tänker på det och går ut och känner, fyfan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

Visar bara att Intel blev tagna på sängkanten, inga nya produkter fanns i deras laboratorium när AMD shockade dem med Ryzen.

De hade ingen som helst organisation för att hantera konkurrens utan bara kastar rebrands runt om kring sig för att tillfälligt rädda sitt skinn innan de kan komma med någon RIGTIG nyhet.

Det tar två till tre år att utveckla chipset med nya funktioner, speciellt nu i skarven till PCIe 4.0 och DDR5.

Antingen slutet av 2019 eller 2020 kommer en helt ny cpu arkitektur med bla PCIe 4.0, jag tror mer Q3 2020 eftersom även DDR5 är på tapeten och tror inte de introducerar DDR5 redan 2019 utan det blir 2020.

Ser snarare ut som DDR5 kommer nästa år. Att introducera ännu ett system med DDR-4 stöd nästa år vore ju katastrof.

Permalänk
Medlem

Fick en ny bios uppdatering till mitt moderkort "Z370 Aorus Gaming K3" häromdagen

"Update CPU microcode for upcoming CPU"

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache