Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Semi-passivt vs vanligt nätagg (Eller Eco mode off) (Semi-passivt blir väldigt varmt och höjer temperaturen i chassit och på andra komponenter?)

Permalänk
Medlem

Semi-passivt vs vanligt nätagg (Eller Eco mode off) (Semi-passivt blir väldigt varmt och höjer temperaturen i chassit och på andra komponenter?)

Jag köpte ett Corsair RM650x idag och måste säga att jag redan innan var lite skeptiskt till det här med no fan mode, nu har jag testat den och efter man använt datorn ett tag och känner på själva nätagget så är det jättevarmt, känns inte så bra egentligen, vet inte men kanske inte är någon fara. Märkte också att max temperaturen på processorn var 4 grader högre under en match i CS:GO än vad den varit tidigare och att idle tempsen varit lite högre idag efter jag bytte PSU. =/

Läste det här från en review för RM650x:

"After an hour or two of testing, I couldn’t help but notice that the PSU case got quite hot – hot enough that I couldn’t touch it for more than a couple seconds (so probably > 40°C). This was despite the fact that I was working with an open case and the unit was supplying no more than 300 watts – and even that, only for brief periods. I am certain that the Japanese capacitors used by Corsair, which are rated for 105°C, will take the heat without breaking a sweat. That’s not the issue. The problem is that the PSU radiates heat into my case. I can, of course, remove the excess heat by cranking up my case fan. But then I would end up with noise because the case fan would cross the threshold of audibility. Suddenly, the “dead silent” PSU doesn’t seem so silent anymore.

Testing the RM650x made me realize that I am not a fan of semi-passive power supplies. I would much rather have a PSU with an always-on 500 rpm fan (which I won’t hear anyway) that will help expel hot air out of my case."

Hade ett EVGA SuperNova 650W GQ innan men bytte mot ett Corsair RM650x då jag såg att ripple värdena var ganska dåliga på GQ för prisklassen (60 mV på 12v), både EVGA SuperNova 650W G2 och RM650x kostar bara lite över hundringen mer och har mycket bättre rippelvärden, (15 mV G2 och 10 mV RM650x på 12 v.) Var även bättre på de andra linorna med. Men iaf, på EVGA's finns ju en Eco mode switch så man kan stänga av no fan mode, det gillade jag, skulle bytt mot ett G2 egentligen men den fanns inte inne i lager i affären så hade varit tvungen att beställa från nätet och fått vänta vilket jag inte ville då jag ville hem och spela direkt. Börjar ångra mig nu. Aja lite funderingar:

Var har ni för erfarenheter av Semi-Passivt/No fan? Dela gärna med er.
Finns det något sätt att stänga av "eco mode" på RM650x?
Ni med Semi-passiva agg, har ni haft problem med att tempsen höjts i chassit och på andra komponenter sen ni bytte till RM650x / no fan mode PSU?
Är det värt att byta igen?

Hört och läst så jäkla mycket bra om det här nätagget men ingen som nämt någon om det här med temperaturer.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk

Har tyvärr ingen jämförelse på temp i chassi med "vanligt" vs semi-passivt.. Jag blev bara nyfiken och öppnade mitt chassi som nu varit igång ett antal timmar och kände på psu'n.
Varm, ja. Dock inte så att jag inte kan hålla kvar handen på den mer än några sekunder, men visst är den rätt varm.