Permalänk
Medlem

Mesh eller router till lägenhet?

Halloj,

Kommer inom kort att flytta till ny lägenhet och är nu på jakt efter en ersättare till min Asus RT-N66U med stöd för 802.11ac.

Som det ser ut idag är jag tvungen att köra trådat för att kunna nå upp till 100Mbit, även för att kunna streama 4K HDR i hemmet via Plex. Min förhoppning är att jag med 802.11ac kan skippa nätverkskablar helt och hållet, har i dagsläget ändå inte möjlighet att få ut mer än 100Mbit från min internetleverantör.

Är Mesh ett alternativ? Eller blir det overkill i en lägenhet på 83 kvm? Planlösning nedanför.

* Gul = Fiberuttag
* Röd = Stationär dator

Jag är alltså ute efter något som kan klara av följande:

  • Streama 4K HDR via Plex till TVn från min dator, utan transcoding, inom det lokala nätverket

  • Låg latens och hög signalstyrka oavsett vilket rum jag befinner mig

  • Kunna nyttja de 100Mbit som min internetleverantör faktiskt erbjuder

När det gäller mesh och om det nu är så att jag trots 802.11ac inte kan streama 4K HDR utan att det laggar, om jag då skulle placera en puck vid fiberuttaget i vardagsrummet och köra trådat till ex. TV och sedan trådat från pucken i hallen till datorrummet, kan man då förvänta sig att få samma hastighet som om jag skulle koppla in alla enheter i en och samma router/switch? Antar att jag också kan patcha vidare via Telias fiberuttag så att puckarna är kopplade via nätverkskabel.

Tar tacksamt emot alla råd

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är vart taket tagit vägen?

Visa signatur

got root?

Permalänk

Tror det borde räcka med en accesspunkt centralt placerad för att täcka hela lägenheten
Typ i hörnet till höger om dörren bredvid tv:n i vardagsrummet.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

* Gul = Fiberuttag

Menar du verkligen att du har 2st fiberuttag eller är det bara två nätverksuttag?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skulle tro det är nätverksuttag och en centraliserad lucka med patchpanel?
Dra kabel till alla rum, "alltid" bäst och stabilast.

Du får ju alltid Gigabit-LAN när du kör nyare switchar eller routrar. Högre throughput är bra/viktigt eftersom man inte riskerar slöa ner resten av nätverket. Man får högre bandbredd att dela på helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Är inte "mesh" det samma som ett gäng trådlösa repeaters som man ger samma SSID? I så fall så får man ju halverad bandbredd, dvs 50 Mbit. Är inte så insatt i hur "mesh" funkar bara jag som antagit. Rätta mig gärna!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Är inte "mesh" det samma som ett gäng trådlösa repeaters som man ger samma SSID? I så fall så får man ju halverad bandbredd, dvs 50 Mbit. Är inte så insatt i hur "mesh" funkar bara jag som antagit. Rätta mig gärna!

Åtminstone de vettigare lösningarna har ett dedikerat band för internkommunikationen.

På ämnet, antar att du har ett centralskåp någonstans för att patcha? Sätt en router (ingen wifi) där, patcha till en accesspunkt i hallen. Prova om du blir nöjd. Vid behov kan du sedan utöka med en accesspunkt i vardagsrum/switch+AP+kabel till TV

Permalänk
Inaktiv

Till att börja med kan du kolla hur många omkring dig kör med 2,4 respektive 5GHz. Är det många dra kabel, är det få, dra kabel. Kabel fungerar alltid, är säkert och stör inte ut varandra.

Annars en accesspunkt bör räcka för en sådan lgh (2,4GHz säkert,5 GHz kan bero lite på vad det är för väggar och annat i vägen). Tänk bara på att alla inom räckvidden delar på samma bandbredd så börjar din granne tanka på samma band kommer din att sega ner sig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

* Gul = Fiberuttag
* Röd = Stationär dator

Jag är alltså ute efter något som kan klara av följande:

  • Streama 4K HDR via Plex till TVn från min dator, utan transcoding, inom det lokala nätverket

  • Låg latens och hög signalstyrka oavsett vilket rum jag befinner mig

  • Kunna nyttja de 100Mbit som min internetleverantör faktiskt erbjuder

Som någon ovan redan skrev, har du två fiberuttag eller menar du att det är två fasta uttag som sitter där den gula markeringen är.

Låg latens betyder att i princip all trådlös uppkoppling är borträknad om man jämför med kabel.
4K HDR får du kolla hur mycket bandbredd det i realiteten drar. Netflix leverera 4K men det är nog inte samma som en BluRay med 4K.
100Mbit trådlöst kan nog gå men är du verkligen intresserad av att ha 100Mbit till en enhet?

Jag skulle dra kabel till mojängen som sitter vid TVn och din Plex installation så att du har en dedikerad anslutningen mellan dem. Samma gäller om du har någon form av dator du tänkt spela på. Laptop, surfplattor och telefoner duger på Wifi

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Ubiquiti usg + switch + ap

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bor själv i en 4a på 80kvm, kör 2st Aruba 305or i cluster för bra täckning.
Sätt upp en, mät, räcker det inte köp fler.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Vet du om det är betongväggar mellan några av rummen? Då skulle jag köra någon form av dyrare mesh-lösning och sedan koppla en där internet kommer in och en vid TV:n Och köra med kabel som finns för bäsa hastighet mellan punterna. Plex-klienten kan du koppla med kabel till den mesh-nod som du då sätter vid TV:n

Är det gips så räcker det med en vanlig lite dyrare router. Eftersom det finns kabel vid TV:n så koppla den plexklienten med kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Menar du verkligen att du har 2st fiberuttag eller är det bara två nätverksuttag?

Skrivet av tcntad:

Skulle tro det är nätverksuttag och en centraliserad lucka med patchpanel?
Dra kabel till alla rum, "alltid" bäst och stabilast.

Du får ju alltid Gigabit-LAN när du kör nyare switchar eller routrar. Högre throughput är bra/viktigt eftersom man inte riskerar slöa ner resten av nätverket. Man får högre bandbredd att dela på helt enkelt.

Skrivet av xoxava:

Åtminstone de vettigare lösningarna har ett dedikerat band för internkommunikationen.

På ämnet, antar att du har ett centralskåp någonstans för att patcha? Sätt en router (ingen wifi) där, patcha till en accesspunkt i hallen. Prova om du blir nöjd. Vid behov kan du sedan utöka med en accesspunkt i vardagsrum/switch+AP+kabel till TV

Skrivet av Mr_Lazy:

Som någon ovan redan skrev, har du två fiberuttag eller menar du att det är två fasta uttag som sitter där den gula markeringen är.

Låg latens betyder att i princip all trådlös uppkoppling är borträknad om man jämför med kabel.
4K HDR får du kolla hur mycket bandbredd det i realiteten drar. Netflix leverera 4K men det är nog inte samma som en BluRay med 4K.
100Mbit trådlöst kan nog gå men är du verkligen intresserad av att ha 100Mbit till en enhet?

Jag skulle dra kabel till mojängen som sitter vid TVn och din Plex installation så att du har en dedikerad anslutningen mellan dem. Samma gäller om du har någon form av dator du tänkt spela på. Laptop, surfplattor och telefoner duger på Wifi

Jag gissa på att det är som i min nuvarande lägenhet som också har fiber från Telia, nätet överlämnas i hallen och kan via Telias lilla dosa sen patchas vidare, om man så vill, till vardagsrummet om man hellre sätter sin router där.

Det jag tänkte med Mesh var att jag då kunde sätta en puck i hallen som agerar router, från den patchar jag sen vidare till Telias skåp som sen skickar det vidare till det andra uttaget i vardagsrummet där jag också kan sätta en puck. Då blir åtminstone dessa trådbundna men det kanske inte fungerar så?

Men helst vill jag ju att allt är trådlöst så att jag slipper alla jävla kablar, även min stationära gamingburk som också är plex server

Idag kommer jag som mest upp i 50Mbit/s över det trådlösa (802.11n), kör jag med kabel kommer jag ju så klart upp i så hög hastighet som nu min internetleverantör kan leverera då det är Gigabit-portar i dator och router.
Men kör jag nu 802.11ac så borde jag kunna nå upp till närmare 100Mbit/s?

Det bästa hade ju varit om man kunnat göra som då vi var i Marocko, när de under ett par dagar stängde ner internet i flera kvarter nära palatset och vi inte fattade någonting. Någon person sa "the king needs all bandwidth", tydligen så var "Mohammed VI av Marocko" där på semester och han verkar inte gilla att andra stör hans nätverk

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Är inte "mesh" det samma som ett gäng trådlösa repeaters som man ger samma SSID? I så fall så får man ju halverad bandbredd, dvs 50 Mbit. Är inte så insatt i hur "mesh" funkar bara jag som antagit. Rätta mig gärna!

Nej, mesh är inte samma sak som repeaters

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Bor själv i en 4a på 80kvm, kör 2st Aruba 305or i cluster för bra täckning.
Sätt upp en, mät, räcker det inte köp fler.

Vad kör du för router/switch till dina Aruba 305?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Kolla gärna in Netgears EX7500 (https://www.inet.se/produkt/5406218/netgear-ex7500-nighthawk-...) eller EX8000 (https://www.inet.se/produkt/5405996/netgear-ex8000-nighthawk-...); mesh-nätverk där du använder befintlig utrustning (router), den skapar en backhaul på eget band (dvs du slipper att hastigheten halveras) mellan din router å Netgears extender och du får möjlighet att använda samma SSID. Smidig lösning, ger väldigt bra hastigheter när jag mätt (EX8000).

Permalänk
Medlem

Syftet med mesh är att ge bra täckningsgrad i lokaler där man inte kan dra kabel till accesspunkter överallt. I en hem-miljö är det väl sällan fallet? Börja med en POE switch + redig AP och kör fler APs vid behov är mitt råd. Mesh har alltså ingen prestandafördel över AP, istället kan det vara tvärtom eftersom trafiken mellan enheter behöver (radio)utrymme.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Jag gissa på att det är som i min nuvarande lägenhet som också har fiber från Telia, nätet överlämnas i hallen och kan via Telias lilla dosa sen patchas vidare, om man så vill, till vardagsrummet om man hellre sätter sin router där.

Det jag tänkte med Mesh var att jag då kunde sätta en puck i hallen som agerar router, från den patchar jag sen vidare till Telias skåp som sen skickar det vidare till det andra uttaget i vardagsrummet där jag också kan sätta en puck. Då blir åtminstone dessa trådbundna men det kanske inte fungerar så?

Men helst vill jag ju att allt är trådlöst så att jag slipper alla jävla kablar, även min stationära gamingburk som också är plex server

Idag kommer jag som mest upp i 50Mbit/s över det trådlösa (802.11n), kör jag med kabel kommer jag ju så klart upp i så hög hastighet som nu min internetleverantör kan leverera då det är Gigabit-portar i dator och router.
Men kör jag nu 802.11ac så borde jag kunna nå upp till närmare 100Mbit/s?

Det bästa hade ju varit om man kunnat göra som då vi var i Marocko, när de under ett par dagar stängde ner internet i flera kvarter nära palatset och vi inte fattade någonting. Någon person sa "the king needs all bandwidth", tydligen så var "Mohammed VI av Marocko" där på semester och han verkar inte gilla att andra stör hans nätverk

Så nära som du ska ha datorn mot hallen så borde du inte ha några större problem med hastigheten på 5GHz-nätet.

Det du söker som jag förstår det är accesspunkter, inte mesh. Skulle föreslå att bygga som tidigare användare nämnde, Ubiquiti USG, switch och AP i hallen. Testa och se hur prestandan blir, om det inte är tillräckligt, patcha till vardagsrum och koppla in utrustningen trådat (är det bara en enhet som behöver nätverk, gör detta från början. Sedan sätter du en till AP om inte wifiprestandan duger för mobiler/annat). Duger inte detta så drar du kabel till datorn. Du måste såklart inte använda Ubiquiti, men det är bra prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Ubiquiti usg + switch + ap

Skrivet av sunefred:

Syftet med mesh är att ge bra täckningsgrad i lokaler där man inte kan dra kabel till accesspunkter överallt. I en hem-miljö är det väl sällan fallet? Börja med en POE switch + redig AP och kör fler APs vid behov är mitt råd. Mesh har alltså ingen prestandafördel över AP, istället kan det vara tvärtom eftersom trafiken mellan enheter behöver (radio)utrymme.

Skrivet av xoxava:

Så nära som du ska ha datorn mot hallen så borde du inte ha några större problem med hastigheten på 5GHz-nätet.

Det du söker som jag förstår det är accesspunkter, inte mesh. Skulle föreslå att bygga som tidigare användare nämnde, Ubiquiti USG, switch och AP i hallen. Testa och se hur prestandan blir, om det inte är tillräckligt, patcha till vardagsrum och koppla in utrustningen trådat (är det bara en enhet som behöver nätverk, gör detta från början. Sedan sätter du en till AP om inte wifiprestandan duger för mobiler/annat). Duger inte detta så drar du kabel till datorn. Du måste såklart inte använda Ubiquiti, men det är bra prylar.

Ja, det såg ju faktiskt ut som bra grejer, gillar webbgränssnittet också! Men i mitt fall antar jag att jag skulle kunna skippa switchen? Det kommer på sin höjd vara 2 trådade anslutningar.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

RT-N66U har ej stöd för 802.11ac, så oavsett behöver du något bättre.

Kör själv med en TP-Link Archer 3150 v2 och får ut kring 600 Mb/s över Wi-Fi med min stationära dator och ett Asus PCE-AC68 nätverkskort. Nätverkskortet är nästan lika viktigt som accesspunkten, så t.ex. på mobiltelefoner och billigare laptops kommer det gå slött oavsett hur mycket man lägger på AP. Samma om du kör med någon billig USB-sticka i datorn.
Jag bor på 76 kvm, och har bra täckning. Marginellt sämre i badrummet som är längst bort från AP:n, men fortfarande 80-100 Mb/s med mobilen (har inte provat att släpa in den stationära i badrummet för att testa).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Ja, det såg ju faktiskt ut som bra grejer, gillar webbgränssnittet också! Men i mitt fall antar jag att jag skulle kunna skippa switchen? Det kommer på sin höjd vara 2 trådade anslutningar.

Ja, behöver du inte portarna behöver du ingen switch. Du vet bäst själv vad du behöver få ut av nätverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Ja, det såg ju faktiskt ut som bra grejer, gillar webbgränssnittet också! Men i mitt fall antar jag att jag skulle kunna skippa switchen? Det kommer på sin höjd vara 2 trådade anslutningar.

Ubiquiti USG har ingen switch funktion alls, all trafik måste alltså routas mellan de olika portarna. Detta sker i mjukvara och är långsamt, dessutom betyder det att om du vill ha två AP så behöver du lägga dem på olika subnät. Värre är att den inte inte har POE. Visst du måste inte ha POE till dina APs då det ingår en adapter.

Men det är dumsnålt, snåla inte, köp en switch med POE också så slipper du extra kabeldragning

Denna borde vara rätt för dig: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3982843

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Ubiquiti USG har ingen switch funktion alls, all trafik måste alltså routas mellan de olika portarna. Detta sker i mjukvara och är långsamt, dessutom betyder det att om du vill ha två AP så behöver du lägga dem på olika subnät. Värre är att den inte inte har POE. Visst du måste inte ha POE till dina APs då det ingår en adapter.

https://dustinweb.azureedge.net/image/21595/400/320/ubiquiti-spare-24vdc230vac-poe-adapter.jpg

Men det är dumsnålt, snåla inte, köp en switch med POE också så slipper du extra kabeldragning

Denna borde vara rätt för dig: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3982843

Nej, kablar och stora adaptrar är jag inte intresserad av, och saknar den POE så ser jag vinsten med switch
Men då blir det rätta många grejer, även om det inte blir mycket dyrare totalt sett i jämförelse med alternativen.

Erbjuder de inte en "allt-i-allo" lösning? Blir det mycket CLI för att göra enkla grejer som att byta frekvens/kanaler osv, eller tagga portar för specifikt VLAN? Kanske händer att jag i framtiden hoppar på digital-tv igen...

Kör idag AdvancedTomato (bygger på HTML5) på min RT-N66U och det är riktigt snyggt och lättarbetat.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Amplifi HD Mesh-system AC1750

Hittade denna och det ser ut som att den ena delen agerar router och switch, sen har man två mesh-repeatrar som sätts direkt i lediga eluttag och sprider vidare signalen trådlöst.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Det känns ju jäkligt smidigt, vad är nackdelen här då?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

@Dallen: Det finns ingen allt-i-ett i Unifi serien. I edge serien finns en router med PoE som heter EdgeRouter 6P, men tror inte den är switchad heller. Det som är nice med Unifi är att alla enheter hamnar i samma gränssnitt. Det är dö-lätt att sätta upp multipla AP med multipla nät, som t.ex. ett gästnät samt ett för RADIUS. Det är en väldigt kapabel mjukvara som ständigt utökas, så tror endast du behöver göra saker i CLI om prylarna går sönder e.dyl.

Nu kommer lite dåliga nyheter. Ska du gå Unifi vägen så behöver du också en kontroller. Det är mjukvaran som du använder för att göra inställningar på alla enheter. Den mjukvaran kan köras på en lokal dator, i molnet eller som jag föredrar, på deras lilla minidator för syftet. När väl allt är igång funkar kontrollern i huvudsak för att spara loggar etc och behövs inte för att nätet ska rulla. Så, fyra enheter alltså!

Controller
USG-3
US-8-60W
UAP-AC-Pro

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Hittade denna och det ser ut som att den ena delen agerar router och switch, sen har man två mesh-repeatrar som sätts direkt i lediga eluttag och sprider vidare signalen trådlöst.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Det känns ju jäkligt smidigt, vad är nackdelen här då?

Har inte koll på Amplify. Men kolla Croostalk Solutions på Youtube, han är en av två som täcker Ubiquity.

https://www.youtube.com/watch?v=BMK0P2D9CaU

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Hittade denna och det ser ut som att den ena delen agerar router och switch, sen har man två mesh-repeatrar som sätts direkt i lediga eluttag och sprider vidare signalen trådlöst.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Det känns ju jäkligt smidigt, vad är nackdelen här då?

Som sunefred skriver här nedan så behöver du en kontroller för att konfa allt. Dock för ditt syfte så skulle jag nog installera den på din dator och konfa allt. Sen kan du bara låta programmet ligga där, behöver alltså inte vara igång om du inte ska ändra något. Allt rullar på som vanligt, sen när du bestämmer dig för att köpa en till AP som ex, så kopplar du in den och startar kontrollern och väljer adopt. Väntar några minuter så är allt klart. Kontrollern pushar ut inställningarna till enheterna.

Utöver crosstalk solution som föreslagits så kolla även Wille Howe, lawrencesystems gör lite videos också.

Skrivet av sunefred:

@Dallen: Det finns ingen allt-i-ett i Unifi serien. I edge serien finns en router med PoE som heter EdgeRouter 6P, men tror inte den är switchad heller. Det som är nice med Unifi är att alla enheter hamnar i samma gränssnitt. Det är dö-lätt att sätta upp multipla AP med multipla nät, som t.ex. ett gästnät samt ett för RADIUS. Det är en väldigt kapabel mjukvara som ständigt utökas, så tror endast du behöver göra saker i CLI om prylarna går sönder e.dyl.

Nu kommer lite dåliga nyheter. Ska du gå Unifi vägen så behöver du också en kontroller. Det är mjukvaran som du använder för att göra inställningar på alla enheter. Den mjukvaran kan köras på en lokal dator, i molnet eller som jag föredrar, på deras lilla minidator för syftet. När väl allt är igång funkar kontrollern i huvudsak för att spara loggar etc och behövs inte för att nätet ska rulla. Så, fyra enheter alltså!

Controller
USG-3
US-8-60W
UAP-AC-Pro

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej, mesh är inte samma sak som repeaters

Mesh noder kan vara antingen router, AP eller repeater.

Edit: Sen finns det mesh med "Backhaul band" där man inte får någon prestandaförlust vid hoppen mellan repeaters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Vad kör du för router/switch till dina Aruba 305?

Firewall är en Fortigate 60D
Switch, HP 2530-8G POE

Smidigt med Poe för AP:s oavsett fabrikat så man slipper ordna ström

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag snöade in mig på Ubiquiti och har kollat på Crosstalk hela dagen. Konceptet Unifi är sjukt nice.
Dock känner jag att det kanske blev lite för mycket grejer i slutändan, jag ville ju komma bort från alla kablar och saker som tar plats...

Istället blev det just Ubiquiti Amplifi HD Mesh-system AC1750 som jag hittade tack vare er.
Och då jag blev så hypad så blev jag tvungen att åka och köpa den redan idag, flera veckor innan flytten...

Några ord om denna produkt! Har sett ett par, inte så många, reviews och många har verkat dissa den pga. den saknar något webbinterface, tidiga reviews har även saknat några av de funktioner som avancerade användare kanske är vana att kunna ändra...

De har lagt till ett webbinterface, åtminstone för själva grundinstallationenn. Verkar som att mer är på gång.
De har också lagt till stöd för IPv6, hårdvaru NAT och VLAN-ID. Känns som att mycket har åtgärdats eller lagts till allt efter att produkten mognat.
Själva installationen var busenkel, och appen är faktiskt väldigt trevlig även om den dock är väldigt simpel.

En annan grej som de också lagt till är QoS, och den satt jag och experimenterade lite med tidigare, det följer med 3 st. presets, Normal, Streaming och Gaming.
Här upptäckte jag dock snabbt en bugg och tog kontakt med deras support på chatten som svarade innan jag hann trycka enter.
När man sätter en enhet (PC eller telefon spelar ingen roll) i ex. Gaming så halveras ned- och uppladdningshastigheten, detta fenomen hade de inte hört talas om tidigare så det skulle skickas direkt till utvecklarna. Enligt personen jag pratade med så skulle just detta läge ge maximal bandbredd.

När det kommer till det övriga på min kravlista så kan jag bara säga att jag är hur nöjd som helst, jag får samma resultat på det trådlösa mot bredbandskollen som jag skulle få över trådat, och på min TV tror jag faktiskt att det är bättre då 802.11ac är snabbare än 100Mbit-porten på baksidan.

Så tack för hjälpen, så hörs vi nästa gång!

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4