Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fastnat med att installera Deluge på headless Ubuntu 18.04

Permalänk

Fastnat med att installera Deluge på headless Ubuntu 18.04

Hej!

Jag försöker installera deluge på en headless Ubuntu.

Jag är en riktigt noob när det kommer till linux så jag får ju alltid förlita mig på min google-fu när det handlar om dessa saker.

I detta fallet så har jag följt denna "guiden": https://www.addictivetips.com/ubuntu-linux-tips/use-deluge-we...
Och kommit till den raden när man skall lägga till användare "echo "user:password:10" >> ~/.config/deluge/auth"
(i stället för user:password så använder jag min användare och login)
Men jag får "-bash: /home/user/.config/deluge/auth: No such file or directory" till svar när jag försöker göra det, vilket gör mig lite vilsen här... ("user" ersatt med mitt användarnamn då)
Har det skapats en ny användare när jag installerade Deluge som jag skall använda mig utav och hur hittar jag den då?
Eller har det blivit någon ändring sen den "guiden" skrev (ändå relativt ny...) som gör att configurationsfilerna är flyttade någon annanstans?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om "auth" ska finnas på plats eller om syftet är att filen ska skapas i samband med att du pipe:ar din echo dit.
Kolla om filen finns där till att börja med och kolla att din användare har rättighet att skriva till den (vilket man kan tycka du borde i.o.m. att det ligger i din hemkatalog).

Lista alla filer i katalogen .config/deluge/:

# ls -al ~/.config/deluge

Lägg till skrivrättigheter:

# chmod +x ~/.config/deluge/auth

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Skrivet av noMad17:

Jag vet inte om "auth" ska finnas på plats eller om syftet är att filen ska skapas i samband med att du pipe:ar din echo dit.
Kolla om filen finns där till att börja med och kolla att din användare har rättighet att skriva till den (vilket man kan tycka du borde i.o.m. att det ligger i din hemkatalog).

Lista alla filer i katalogen .config/deluge/:

# ls -al ~/.config/deluge

Lägg till skrivrättigheter:

# chmod +x ~/.config/deluge/auth

Saken är den att mappen /.config inte finns.

Tror det kan vara så att jag missade en sak i guiden, för alla andra kommandon har han gjort en sådan liten "kodruta"

I en beskrivning i mellan står det såhär:
"All the software required for Deluge is installed and ready to go. Now it’s time to turn on the Deluge Daemon. Go to terminal and run the deluged command. There are two ways to run this daemon: with the systemd init tool, or with the deluged command. To start it with systemd, use the systemctl command."

Jag missade det där, när man startar deluge första gången så skapas mappen med "auth"

Jag stoppade den service jag redan hade dragit igång och körde sedan deluge med min användare och vips så var mappen där.

Men jag har ändå lite problem med att det inte hoppar igång automatiskt vid en omstart, jag måste ssh:a in och ge kommandot "deluge-web --fork" innan jag kan få någon kontakt med Deluge.
+ att när jag väl har kommit så långt att jag har fått kontakt med Webui:et så hittar den daemonen men det står att den är offline (kan starta den därifrån så då fungerar allt).

Men om jag gör en omstart och kör en "service --status-all" så finns deluged med i listan över startade tjänster.

Kanske är såhär "krångligt" det skall vara om man kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Saken är den att mappen /.config inte finns.

Tror det kan vara så att jag missade en sak i guiden, för alla andra kommandon har han gjort en sådan liten "kodruta"

I en beskrivning i mellan står det såhär:
"All the software required for Deluge is installed and ready to go. Now it’s time to turn on the Deluge Daemon. Go to terminal and run the deluged command. There are two ways to run this daemon: with the systemd init tool, or with the deluged command. To start it with systemd, use the systemctl command."

Jag missade det där, när man startar deluge första gången så skapas mappen med "auth"

Jag stoppade den service jag redan hade dragit igång och körde sedan deluge med min användare och vips så var mappen där.

Men jag har ändå lite problem med att det inte hoppar igång automatiskt vid en omstart, jag måste ssh:a in och ge kommandot "deluge-web --fork" innan jag kan få någon kontakt med Deluge.
+ att när jag väl har kommit så långt att jag har fått kontakt med Webui:et så hittar den daemonen men det står att den är offline (kan starta den därifrån så då fungerar allt).

Men om jag gör en omstart och kör en "service --status-all" så finns deluged med i listan över startade tjänster.

Kanske är såhär "krångligt" det skall vara om man kör Linux....

Du kan använda crontab för att automatiskt köra ditt kommando efter uppstart.
Skapa en fil i din hemkatalog med kommandot, spara den och gör den exekverbar:

# chmod +x ~/my_command

(jag skrev att det där gav skrivrättigheter i mitt tidigare inlägg men det skulle ha varit "+w" där istället)

Sedan editerar du din crontab:

# crontab -e

Och lägger till följande:

@reboot /home/user/my_command

Med detta borde du då slippa att ssh:a in varje gång du startar om burken

tog bort hashtag i sista kodrutan för att undvika missförstånd
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Skrivet av noMad17:

Du kan använda crontab för att automatiskt köra ditt kommando efter uppstart.
Skapa en fil i din hemkatalog med kommandot, spara den och gör den exekverbar:

# chmod +x ~/my_command

(jag skrev att det där gav skrivrättigheter i mitt tidigare inlägg men det skulle ha varit "+w" där istället)

Sedan editerar du din crontab:

# crontab -e

Och lägger till följande:

@reboot /home/user/my_command

Med detta borde du då slippa att ssh:a in varje gång du startar om burken

Ska testa detta, tackar för hjälp.

Återkommer vid nästa omstart med resultat.

Permalänk
Skrivet av noMad17:

Sedan editerar du din crontab:

# crontab -e

Och lägger till följande:

@reboot /home/user/my_command

Med detta borde du då slippa att ssh:a in varje gång du startar om burken

En liten update:

Får det inte att fungera riktigt, nu slipper jag förvisso att köra igång webui:et.
Men kan inte istället inte starta daemonen fån webuiet.

Måste fortfarande ssh:a in och starta deluged: "sudo systemctl start deluged"
Jag fattar inte varför det inte startar från början, jag har ju även kört en "sudo systemctl enable deluged" och får inga felmeddelanden, så då borde väl tjänsten starta med systemet?

Lite från sysloggen:

Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1297]: deluged.service: Failed to determine user credentials: No such process Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1297]: deluged.service: Failed at step USER spawning /usr/bin/deluged: No such process Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: deluged.service: Main process exited, code=exited, status=217/USER Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: deluged.service: Failed with result 'exit-code'. Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: deluged.service: Service hold-off time over, scheduling restart. Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: deluged.service: Scheduled restart job, restart counter is at 1. Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: Stopped Deluge Bittorrent Client Daemon. Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: Started Deluge Bittorrent Client Daemon. Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1298]: deluged.service: Failed to determine user credentials: No such process Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1298]: deluged.service: Failed at step USER spawning /usr/bin/deluged: No such process Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: deluged.service: Main process exited, code=exited, status=217/USER Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: deluged.service: Failed with result 'exit-code'. Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: deluged.service: Service hold-off time over, scheduling restart. Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: deluged.service: Scheduled restart job, restart counter is at 2. Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: Stopped Deluge Bittorrent Client Daemon. Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: Started Deluge Bittorrent Client Daemon. Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1299]: deluged.service: Failed to determine user credentials: No such process Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1299]: deluged.service: Failed at step USER spawning /usr/bin/deluged: No such process Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: deluged.service: Main process exited, code=exited, status=217/USER Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: deluged.service: Failed with result 'exit-code'. Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: deluged.service: Service hold-off time over, scheduling restart. Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: deluged.service: Scheduled restart job, restart counter is at 3. Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: Stopped Deluge Bittorrent Client Daemon. Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: Started Deluge Bittorrent Client Daemon. Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1300]: deluged.service: Failed to determine user credentials: No such process Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1300]: deluged.service: Failed at step USER spawning /usr/bin/deluged: No such process Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: deluged.service: Main process exited, code=exited, status=217/USER Aug 2 08:19:59 torrent systemd[1]: deluged.service: Failed with result 'exit-code'. Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1]: deluged.service: Service hold-off time over, scheduling restart. Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1]: deluged.service: Scheduled restart job, restart counter is at 4. Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1]: Stopped Deluge Bittorrent Client Daemon. Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1]: Started Deluge Bittorrent Client Daemon. Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1301]: deluged.service: Failed to determine user credentials: No such process Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1301]: deluged.service: Failed at step USER spawning /usr/bin/deluged: No such process Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1]: deluged.service: Main process exited, code=exited, status=217/USER Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1]: deluged.service: Failed with result 'exit-code'. Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1]: deluged.service: Service hold-off time over, scheduling restart. Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1]: deluged.service: Scheduled restart job, restart counter is at 5. Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1]: Stopped Deluge Bittorrent Client Daemon. Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1]: deluged.service: Start request repeated too quickly. Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1]: deluged.service: Failed with result 'exit-code'. Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1]: Failed to start Deluge Bittorrent Client Daemon. Aug 2 08:30:04 torrent kernel: [ 665.628727] perf: interrupt took too long (2607 > 2500), lowering kernel.perf_event_max_sample_rate to 76500 Aug 2 08:34:29 torrent systemd[1]: Starting Cleanup of Temporary Directories... Aug 2 08:34:29 torrent systemd[1]: Started Cleanup of Temporary Directories. Aug 2 08:35:12 torrent kernel: [ 974.327371] perf: interrupt took too long (3339 > 3258), lowering kernel.perf_event_max_sample_rate to 59750 Aug 2 08:36:52 torrent systemd[1]: Started Session 4 of user koenig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

En liten update:

Får det inte att fungera riktigt, nu slipper jag förvisso att köra igång webui:et.
Men kan inte istället inte starta daemonen fån webuiet.

Måste fortfarande ssh:a in och starta deluged: "sudo systemctl start deluged"
Jag fattar inte varför det inte startar från början, jag har ju även kört en "sudo systemctl enable deluged" och får inga felmeddelanden, så då borde väl tjänsten starta med systemet?

Om du använder systemctl skall du inte behöva köra @ reboot i crontab också, systemctl sköter det.

Om du startar om systemet utan tillägget i crontab och sedan kör "sudo systemctl list-units --all", vad står det då? Klistra in svaret här.

Kör sedan "sudo systemctl status deluged" och klistra in det svaret också.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

En liten update:

Får det inte att fungera riktigt, nu slipper jag förvisso att köra igång webui:et.
Men kan inte istället inte starta daemonen fån webuiet.

Måste fortfarande ssh:a in och starta deluged: "sudo systemctl start deluged"
Jag fattar inte varför det inte startar från början, jag har ju även kört en "sudo systemctl enable deluged" och får inga felmeddelanden, så då borde väl tjänsten starta med systemet?

Hmm. Ja, systemctl enable <service> ska medföra att systemd startar servicen vid boot.
Kan du klistra in output från

# sudo systemctl status deluged

så kan vi se om det står något konstigt där?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Skrivet av noMad17:

Hmm. Ja, systemctl enable <service> ska medföra att systemd startar servicen vid boot.
Kan du klistra in output från

# sudo systemctl status deluged

så kan vi se om det står något konstigt där?

Aug 02 10:20:00 torrent systemd[1]: deluged.service: Failed with result 'exit-code'. Aug 02 10:20:00 torrent systemd[1]: deluged.service: Service hold-off time over, scheduling restart. Aug 02 10:20:00 torrent systemd[1]: deluged.service: Scheduled restart job, restart counter is at 5. Aug 02 10:20:00 torrent systemd[1]: Stopped Deluge Bittorrent Client Daemon. Aug 02 10:20:00 torrent systemd[1]: deluged.service: Start request repeated too quickly. Aug 02 10:20:00 torrent systemd[1]: deluged.service: Failed with result 'exit-code'. Aug 02 10:20:00 torrent systemd[1]: Failed to start Deluge Bittorrent Client Daemon.

Nått är definitivt fel.

Permalänk
Medlem

Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1301]: deluged.service: Failed to determine user credentials: No such process Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1301]: deluged.service: Failed at step USER spawning /usr/bin/deluged: No such process

Det ser nästan ut som att det är något som är galet inställt. Underligt att du får igång den manuellt.
Enligt installationsinstruktionerna ska tjänsten köras som deluge:deluge och felmeddelandet pekar på att det är något problem med den användaren.

Kolla så att användaren och gruppen existerar

# sudo getent passwd | grep deluge # sudo getent group | grep deluge

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Skrivet av noMad17:

Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1301]: deluged.service: Failed to determine user credentials: No such process Aug 2 08:20:00 torrent systemd[1301]: deluged.service: Failed at step USER spawning /usr/bin/deluged: No such process

Det ser nästan ut som att det är något som är galet inställt. Underligt att du får igång den manuellt.
Enligt installationsinstruktionerna ska tjänsten köras som deluge:deluge och felmeddelandet pekar på att det är något problem med den användaren.

Kolla så att användaren och gruppen existerar

# sudo getent passwd | grep deluge # sudo getent group | grep deluge

Det verkar de göra:

debian-deluged:x:111:113::/var/lib/deluged:/usr/sbin/nologin

och:

debian-deluged:x:113:

EDIT: Eller....
Det är skillnad på deluge och deluged...

EDIT2:
OK, det gjorde lite skillnad, jag kan nu starta daemonen via webui:et igen, men den borde ändå starta automatiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Det verkar de göra:

debian-deluged:x:111:113::/var/lib/deluged:/usr/sbin/nologin

och:

debian-deluged:x:113:

EDIT: Eller....
Det är skillnad på deluge och deluged...

EDIT2:
OK, det gjorde lite skillnad, jag kan nu starta daemonen via webui:et igen, men den borde ändå starta automatiskt...

Njaa, där står det ju att användaren och gruppen båda heter "debian-deluged", men enligt service-konfigurationen i din länk ska tjänsten startas som användare och grupp "deluge".

Du kan endera prova att skapa den användaren och gruppen, eller modifiera servicen att använda "debian-deluged" istället och se om det hjälper.

Lägg till grupp och användare:

sudo groupadd deluge sudo useradd deluge -g deluge

Eller ändra deluged.service:

[Service] Type=simple User=debian-deluged Group=debian-deluged

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Skrivet av noMad17:

Njaa, där står det ju att användaren och gruppen båda heter "debian-deluged", men enligt service-konfigurationen i din länk ska tjänsten startas som användare och grupp "deluge".

Så är det när man inte kan något om linux, jag antog att "debian" var något som systemet bara lade till (eftersom ubuntu bygger på debian...)

Skrivet av noMad17:

Du kan endera prova att skapa den användaren och gruppen, eller modifiera servicen att använda "debian-deluged" istället och se om det hjälper.

Lägg till grupp och användare:

sudo groupadd deluge sudo useradd deluge -g deluge

Eller ändra deluged.service:

[Service] Type=simple User=debian-deluged Group=debian-deluged

Ändrade deluge.service och nu startar i alla fall daemonen vid reboot, men jag får ingen kontakt alls med webui:t

"systemctl status deluged"

● deluged.service - Deluge Bittorrent Client Daemon Loaded: loaded (/etc/systemd/system/deluged.service; enabled; vendor preset: enabled) Active: active (running) since Thu 2018-08-02 14:16:36 CEST; 57s ago Docs: man:deluged Main PID: 929 (deluged) Tasks: 7 (limit: 4915) CGroup: /system.slice/deluged.service └─929 /usr/bin/python /usr/bin/deluged -d Aug 02 14:16:44 torrent deluged[929]: File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/deluge/core/authmanager.py", line 95, in authorize Aug 02 14:16:44 torrent deluged[929]: raise BadLoginError("Password does not match") Aug 02 14:16:44 torrent deluged[929]: BadLoginError: Password does not match Aug 02 14:16:44 torrent deluged[929]: [ERROR] 14:16:44 rpcserver:268 Password does not match Aug 02 14:16:44 torrent deluged[929]: Traceback (most recent call last): Aug 02 14:16:44 torrent deluged[929]: File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/deluge/core/rpcserver.py", line 262, in dispatch Aug 02 14:16:44 torrent deluged[929]: ret = component.get("AuthManager").authorize(*args, **kwargs) Aug 02 14:16:44 torrent deluged[929]: File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/deluge/core/authmanager.py", line 95, in authorize Aug 02 14:16:44 torrent deluged[929]: raise BadLoginError("Password does not match") Aug 02 14:16:44 torrent deluged[929]: BadLoginError: Password does not match

Permalänk
Medlem

@Nebudchanezzer: Det verkar vara något galet med autentiseringen (gnäller på att lösenordet inte matchar).
Jag har en svag misstanke om att det kan bli någon konflikt om Web-UI inte startas av "debian-deluged".

Kollade runt lite och det verkar som att det rekommenderade är att även köra Web-UI som service:

Citat:

Create the file /etc/systemd/system/deluge-web.service containing the following:

[Unit] Description=Deluge Bittorrent Client Web Interface Documentation=man:deluge-web After=network-online.target deluged.service Wants=deluged.service [Service] Type=simple User=deluge Group=deluge UMask=027 # This 5 second delay is necessary on some systems # to ensure deluged has been fully started ExecStartPre=/bin/sleep 5 ExecStart=/usr/bin/deluge-web Restart=on-failure [Install] WantedBy=multi-user.target

Now enable it to start up on boot, start the service and verify it is running:

sudo systemctl enable /etc/systemd/system/deluge-web.service sudo systemctl start deluge-web sudo systemctl status deluge-web

Hela dokumentationen kan du se här.

Testa att ta bort crontab som kör kommandot och använd servicen "deluge-web" istället och se om det funkar bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Skrivet av noMad17:

@Nebudchanezzer: Det verkar vara något galet med autentiseringen (gnäller på att lösenordet inte matchar).
Jag har en svag misstanke om att det kan bli någon konflikt om Web-UI inte startas av "debian-deluged".

Kollade runt lite och det verkar som att det rekommenderade är att även köra Web-UI som service:

Hela dokumentationen kan du se här.

Testa att ta bort crontab som kör kommandot och använd servicen "deluge-web" istället och se om det funkar bättre.

Tror att jag är skyldig dig ett par pilsner för all hjälp, det är mycket uppskattat!

Hur som helst så är jag lite otålig och det gällde en virtuell maskin, så istället för att fortsätta krångla med den (ja jag vet att man lär sig mycket genom felsökning, men jag har nog av dylikt på jobbet...) så skapade jag en ny och följde en äldre guide: https://www.linuxbabe.com/bittorrent/deluge-bittorrent-client...

Det fungerar att följa den så här långt i alla fall , och den kör just som du säger webui:et som en service.

Jag har bootat om några gånger nu och det enda jag behöver göra är att ansluta från webui:et igen eftersom det har förlorat kontakten.

Vill sätta upp det på det här sättet just för att jag precis har byggt en server/NAS av lite gamla och nya delar och jag vill ha större möjligheter att styra/shape:a min trafik.

Återigen stort tack, finns du GBG-trakten kan vi nog lösa ett par pilsner om du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tror att jag är skyldig dig ett par pilsner för all hjälp, det är mycket uppskattat!

Hur som helst så är jag lite otålig och det gällde en virtuell maskin, så istället för att fortsätta krångla med den (ja jag vet att man lär sig mycket genom felsökning, men jag har nog av dylikt på jobbet...) så skapade jag en ny och följde en äldre guide: https://www.linuxbabe.com/bittorrent/deluge-bittorrent-client...

Det fungerar att följa den så här långt i alla fall , och den kör just som du säger webui:et som en service.

Jag har bootat om några gånger nu och det enda jag behöver göra är att ansluta från webui:et igen eftersom det har förlorat kontakten.

Vill sätta upp det på det här sättet just för att jag precis har byggt en server/NAS av lite gamla och nya delar och jag vill ha större möjligheter att styra/shape:a min trafik.

Återigen stort tack, finns du GBG-trakten kan vi nog lösa ett par pilsner om du vill

Haha, jag förstår Skönt att du fått det att fungera iaf!
Tyvärr befinner jag mig i de norrländska skogarna så det är kanske lite långt att ta sig för en par pilsner, men jag tackar för erbjudandet

Det har varit rätt dött på jobbet nu, så du har ändå givit mig något att fördriva tiden med. Det uppskattas det också

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W