Vattenkylning med Hailea Chiller i tropisk värme

Permalänk

Vattenkylning med Hailea Chiller i tropisk värme

Jag laddade up en kort blog artikel om vattenkylning i tropikerna som kan vara till hjälp i värmen för de som vill undvika vattenkondensering.

Watercooling computers with Hailea Chiller in the tropics

Permalänk
Medlem

Spännande läsning!
Gissar att vanlig kylning (luftkylning eller konventionell vattenkylning) skulle orsaka för mycket hetta i rummet?

Hur kall är processorn egentligen, och moderkortet? Vore ju surt om du fick kondens på baksidan av det.

Vad tror du om att isolera rören och komponenterna kring vattenblocket? Typ i stil med vad pojkarna med flytande kväve gör?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk

@kirayatail:

Jo visst kan jag isolera rören och processorn om jag vill köra grejerna en längre tid. Jag byter ju processor ett antal gånger på samma moderkort eftersom jag deltar på Hwbot.org. Dvs testar grejer mer än att det är färdig lösning. Jag har inga problem med processorn i sig själv för den håller sig kring 30-40 grader och upp till 80C om jag kramar ur den hårt, och med det ingen kondens på moderkortet i sig.

Min idè är snarare att kunna hålla koll på omgivinings temperaturen och fuktigheten som spelar väldigt stor roll. I morse när jag vaknade hade AC'n stannat och det var 27 grader och 77% fuktighet. dvs daggpunkten nådde 23 grader. Då kan jag i praktiken inte ens slå på Hailea enheten. Till och med laptoppens fläkt går ju fullt 100% av tiden. Lösningen med att mäta och förstå vad som händer med omgivningen så är det enklare att kyla ner datorn. När jag bodde I Italien så satte jag datorn ute i trädgården på vintern med 4C i omgivnings temp och en ishink att kyla loopen med och det var ju enkelt. Ingen daggpunkt och bra resultat hehe, men bara på vintern. Men med konstant temp över 25-38C ute och en luftfuktighet på 60 - 80 % så får man vara mer vaksam. Hemma i Sverige på både sommar och vinter kan man ha mycket lägre luftfuktighet än vad jag ser här. Här är det ju snarare som att sätta på dushen på varmt och låta vattnet stråla i en 15 minuter. Spegeln i badrummet ger bra med rinnande kondens då också.

Att reda ut hur det fungerar för mig är intressant. Att se att luftuktigheten ändrar sig 20% på 10 minuter även om temperaturen håller sig när jag slagit av Ac'n är inget jag funderat över tidigare men att se att det går så snabbt är bra information. Speciellt om jag lägger till ett vattenblock på GPU'n. Då kan det blir mer problematiskt eftersom man inte ens kan se om kondens droppar ner i PCI sockeln... även om man isolerat GPU:n och minnes kretsarna samt kylblocket. (finns lösning på det också men av den kletigare typen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsglobetrotter:

@kirayatail:
[...] Jag byter ju processor ett antal gånger på samma moderkort eftersom jag deltar på Hwbot.org. Dvs testar grejer mer än att det är färdig lösning. Jag har inga problem med processorn i sig själv för den håller sig kring 30-40 grader och upp till 80C om jag kramar ur den hårt, och med det ingen kondens på moderkortet i sig.

Aha, all right, då förstår jag. Första spontana tanken var "varför inte bara vattenkyla konventionellt och undvika kondens fullständigt?", men jag gissar att det inte räcker för prestandan du försöker nå. Känns ganska saftigt att nå 80C med sub-ambient-kylning.

Citat:

[...]
Hemma i Sverige på både sommar och vinter kan man ha mycket lägre luftfuktighet än vad jag ser här. Här är det ju snarare som att sätta på dushen på varmt och låta vattnet stråla i en 15 minuter. Spegeln i badrummet ger bra med rinnande kondens då också.

Mhm, vi har ju haft en väldigt varm sommar, med 30C i Göteborg exempelvis, så min svagt överklockade Ryzen-processor och Vega-korten har "gått varma" på hela 48 grader(!). När jag byggde vattenkylningssystemet funderade jag lite över kondens, men släppte oron ganska kvickt eftersom det alltid rör sig över omgivningens temperatur, och definitivt över daggpunkten. Så långt att jag inte ens brytt mig om att kolla vilken luftfuktighet vi har här.

Citat:

Att reda ut hur det fungerar för mig är intressant. Att se att luftuktigheten ändrar sig 20% på 10 minuter även om temperaturen håller sig när jag slagit av Ac'n är inget jag funderat över tidigare men att se att det går så snabbt är bra information. Speciellt om jag lägger till ett vattenblock på GPU'n. Då kan det blir mer problematiskt eftersom man inte ens kan se om kondens droppar ner i PCI sockeln... även om man isolerat GPU:n och minnes kretsarna samt kylblocket. (finns lösning på det också men av den kletigare typen

Jag är helt med dig, det var spännande att läsa om ett fenomen folk har frågat mig om ("är du inte rädd för kondens då?") där det faktiskt är en uppenbar risk.

Fick en annan spontan tanke: Eftersom komponenterna är varma nog att inte vara en del av problemet (kondens på sockeln eller baksidan av moderkort osv.), vad hade hänt om du vänder upp och ner på allt, så att kondensen bara kan droppa bort från elektroniken? Medger att det är en opraktisk lösning, men det kanske funkar?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.