Vad kommer hända med klimatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Att folk på sweclockers är fortfarande helt blinda mot klimatkrisen gör mig mörkrädd!

Vilken klimatkris? Imao

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zizoor:

@JonkenPonken: Fast anledningen kärnkraften stängs av i Sverige exempelvis är inte miljöaktivism, det är sämre lönsamhet än vad man önskat.

Source: Jag jobbar på Ringhals.

Skrivet av Zizoor:

Pengar styr ett kapitalistiskt samhälle, sjukt ju! Nästan som man borde skriva ner detta i en bok och typ försöka expandera på det hela. Kanske börja lära ut det i skolan med! Vi kan kalla ämnet... Ässch, jag vet inte, samhällskunskap kanske?

Klart det är pengarna som styr, kan man inte driva kärnkraften lönsamt kan man ju givetvis inte ha kvar den, även om den är bättre för miljön. För om du frågar gemene man om de hade kunnat betala mer för deras el hade de sagt "nej". Även om kärnkraft är det grönaste alternativet vi har när det kommer till produktionsförmåga i förhållande till miljöpåverkan så kan vi inte bedriva verksamhet som inte säljer.

Nej, men det är ju faktiskt så att effektskatten på kärnkraftsel och subventioner av vindkraftsel gör att lönsamheten blir för låg för kärnkraften. Det är rent pinsamt när man hör politiker säga att "vi skall låta marknaden styra, och titta: kärnkraften är inte konkurrenskraftig...". Man kan spy för mindre.

Men man bör ju inte förvånas; folk är faktiskt dummare än vad man kan tro och de sväljer okritiskt vad som sägs till dem. Dumma och snåla... ta exempelvis idiotin med etanolbilar, jodå varenda mack skall tvingas sälja E85 annars få de lägga ner. Och vad händer? Man styr in valet av bilar till sådana som kan köras med E85 (skatter, subventioner, förmånsvärde och allt man kan hitta på). Folk köper bilarna och sedan när etnanolbränslet visar sig bli ett öre dyrare per mil i slutändan, ja då tankar man vanlig bensin i stället. Pengarna i sjön, politiker? Miljötänk, folk?

Så, nu har man ju lyckats lura folk att betala lite extra för "grön el". Frågan är ju då varför man inte kan få folk att betala lite mer för (den sönderskattade) kärnkraftselen då denna är extremt miljövänlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Vilken klimatkris? Imao

Klimatkrisen är att vi är påväg in i ett solminimum som kommer göra att det blir brist på mat. Redan nu är det dåliga skördar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Skitsnack.

Kärnkraften är det mest lönsammaste och miljövänligaste inom hela energi-sektorn för tillfället. För att Sverige stänger ner dem är för politikerna skattar-sönder kärnkraften och vara populistiskt.

Elpriserna är på näst högsta nivån sedan 2018 och de är på väg uppåt så kärnkraften skulle vara lika lönsamt nu sen tidigare om inte staten skulle straffskatta-sönder kärnkraften..

Här är några länkar som visar hur elpriserna har ändras under de senaste åren

https://www.fortum.se/privat/elavtal/elpriser

https://www.skekraft.se/privat/elavtal/historiska-elpriser/

Vindkraften är inte ekonomiskt försvarbart. Just nu bygger man bara dem för att man får EU-stöd men utan EU-stödet skulle ingen bygga vindkraft för de är inte ekonomiskt försvarbart..

Finns hur många artiklar som helst som tar upp det att vindkraft är ekonomiskt-självmord..

-snip-

Du glömmer att mycket av skatten som tas ut på kärnkraften går tillbaka till kärnkraften i form av slutförvar med mera. Om du tar ett kärnkraftverk helt "standalone" så är situationen mycket bättre. Är det dessutom byggt och du inte räknar den initiala kostnaden utan bara operativa kostnader ser det ännu bättre ut. Dessutom togs beslutet (gällande Ringhals) 2015 efter 3 år av extremt låga elpriser. När väl avvecklingen gått igång är det rätt tungt att vända på det maskineriet.

Dessutom har både R1 och R2 på ringhals avtjänat sina operativa år. De var byggda för en livslängd på 40 år. Något de redan passerat. Då blir frågan istället; Hur länge kan vi silvertejpa ihop verket utan att behöva bygga nytt? (Något som inte är bara och bara att göra) Vad blir kostnaden för detta?

Som sagt, det finns enormt mycket att bita i när det kommer till dom här delarna. Inte bara att kolla på bästa scenarion och statistik begällande elpriser.

Men du har helt rätt, kärnkraften är det bästa, det mest miljövänliga samt det mest stabila sättet att producera el på.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Klimatkrisen är att vi är påväg in i ett solminimum som kommer göra att det blir brist på mat. Redan nu är det dåliga skördar.

Kan vi inte bara betala mer skatt så får vi solmaximum istället?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nej, men det är ju faktiskt så att effektskatten på kärnkraftsel och subventioner av vindkraftsel gör att lönsamheten blir för låg för kärnkraften. Det är rent pinsamt när man hör politiker säga att "vi skall låta marknaden styra, och titta: kärnkraften är inte konkurrenskraftig...". Man kan spy för mindre.

Men man bör ju inte förvånas; folk är faktiskt dummare än vad man kan tro och de sväljer okritiskt vad som sägs till dem. Dumma och snåla... ta exempelvis idiotin med etanolbilar, jodå varenda mack skall tvingas sälja E85 annars få de lägga ner. Och vad händer? Man styr in valet av bilar till sådana som kan köras med E85 (skatter, subventioner, förmånsvärde och allt man kan hitta på). Folk köper bilarna och sedan när etnanolbränslet visar sig bli ett öre dyrare per mil i slutändan, ja då tankar man vanlig bensin i stället. Pengarna i sjön, politiker? Miljötänk, folk?

Så, nu har man ju lyckats lura folk att betala lite extra för "grön el". Frågan är ju då varför man inte kan få folk att betala lite mer för (den sönderskattade) kärnkraftselen då denna är extremt miljövänlig?

Så är det. Men precis som jag skrev i mitt förra svar till en annan skribent finns det andra anledningar än skatterna. Lönsamheten går ner i.o.m. skatterna, dock finns mer stickande kostnader precis runt hörnet. Vi kommer inte lägga ner all kärnkraft i Sverige, det klarar inte Sverige i.o.m. kärnkraften står för en stor del av Sveriges elproduktion, trots det enbart finns på tre platser.

Dessutom efter det svensk-franska sammarbetet på ASTRID kanske vi får se nya reaktorer framöver. Peppar peppar, osv.

Edit: Såg precis att ASTRID projektet gått åt skogen i förra månaden och blev nedlagt. Oh well. RIP osv.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

Du glömmer att mycket av skatten som tas ut på kärnkraften går tillbaka till kärnkraften i form av slutförvar med mera. Om du tar ett kärnkraftverk helt "standalone" så är situationen mycket bättre. Är det dessutom byggt och du inte räknar den initiala kostnaden utan bara operativa kostnader ser det ännu bättre ut. Dessutom togs beslutet (gällande Ringhals) 2015 efter 3 år av extremt låga elpriser. När väl avvecklingen gått igång är det rätt tungt att vända på det maskineriet.

Dessutom har både R1 och R2 på ringhals avtjänat sina operativa år. De var byggda för en livslängd på 40 år. Något de redan passerat. Då blir frågan istället; Hur länge kan vi silvertejpa ihop verket utan att behöva bygga nytt? (Något som inte är bara och bara att göra) Vad blir kostnaden för detta?

Som sagt, det finns enormt mycket att bita i när det kommer till dom här delarna. Inte bara att kolla på bästa scenarion och statistik begällande elpriser.

Men du har helt rätt, kärnkraften är det bästa, det mest miljövänliga samt det mest stabila sättet att producera el på.

Största problemet är ju när man tog beslutet att stänga ner dem så hade effektskatten fortfarande laga kraft och bara den bestod av 30% utav kostnaden som gick direkt till statens-ficka men 2018 så slopade man det och då försvann en jäkla kostnad från kärnkraften men då har man ju redan börjat avvecklat dem.

R1, R2 och alla andra reaktorer har man kunnat uppgraderat successiv sedan de byggdes så de kunnat hållit i många år till men de gjorde man aldrig efter folkomröstningen på 80-talet som ledde till att kärnkraften ska bort. Och det är en utav få spåren som politikerna har hållit sig fast vid utan att tänka på framtida behov.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

Ni kan börja med mig! Vi har gått igenom alla möjliga kriser och sk undergångar. Den ena värre än den andra.
Isarna smälter? Ja det har dem gjort förr också, för 10000år sedan var Sverige täckt med is, so what?
Det är varmt på vintern, det var det förr med, dock var du/vi inte född.

Så fortsätt lev i konstant rädsla medan vi andra lutar oss tillbaka och njuter av resan.

Jag förstår inte hur man kan stirra sig så blind på en endaste aspekt av det hela.

Ja, det är sant att medeltemperaturen går upp och ned, ingen påstår något annat.

Det som skiljer nutiden med dåtiden är däremot att vi människor rubbar den naturliga gången genom att släppa ut växthusgaser samt att vi gör lite andra dumma saker som vi inte vet konsekvenserna av.

Jag har full förståelse att folk väljer att strunta i det, men om man säger att allt bara är en konspiration så undrar jag lite smått om samma personer tror på chemtrails och att månlandningen var fejk. Det finns ingen rimlig tvivel till att vi människor påverkar klimatet till det sämre.

Skrivet av Stefflo:

Vi pratar mycket om flygskam och att vi måste sluta flyga överallt men hur miljövänliga är alla de jättebåtarna som kör människor jorden runt och fram och tillbaka. Visst att många människor får plats men många av dessa resor är bara för nöjes skull.

Båtar är även de rena miljöbovarna, ingen som påstår något annat.

Skrivet av hellmix:

Skitsnack.

Kärnkraften är det mest lönsammaste och miljövänligaste inom hela energi-sektorn för tillfället. För att Sverige stänger ner dem är för politikerna skattar-sönder kärnkraften och vara populistiskt.

Det folk verkar glömma är att kärnkraften dras med två stora problem.
För det första har vi än idag ingen garanterad säker plats att lagra avfallet på. Visst visst, de säger att de hittat en säker plats men det har sagts så många gånger förut bara för att man senare ska upptäcka att det läcker strålning.

För det andra så kan det bli katastrofala följder vid olyckor och attentat. ”Men dagens reaktorer är så otroligt säkra yada yada yada”. Ja, de är säkert något av det mest säkra som har designats men kom igen, hur naiv är man om man tror att det aldrig kommer hända något? Jag tycker i alla fall att man är ganska naiv i så fall.

Permalänk
Medlem

Greta kommer bli lika rik som Al Gore inom 50 år 😄

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Jag förstår inte hur man kan stirra sig så blind på en endaste aspekt av det hela.

Ja, det är sant att medeltemperaturen går upp och ned, ingen påstår något annat.

Det som skiljer nutiden med dåtiden är däremot att vi människor rubbar den naturliga gången genom att släppa ut växthusgaser samt att vi gör lite andra dumma saker som vi inte vet konsekvenserna av.

Jag har full förståelse att folk väljer att strunta i det, men om man säger att allt bara är en konspiration så undrar jag lite smått om samma personer tror på chemtrails och att månlandningen var fejk. Det finns ingen rimlig tvivel till att vi människor påverkar klimatet till det sämre.

Båtar är även de rena miljöbovarna, ingen som påstår något annat.

Det folk verkar glömma är att kärnkraften dras med två stora problem.
För det första har vi än idag ingen garanterad säker plats att lagra avfallet på. Visst visst, de säger att de hittat en säker plats men det har sagts så många gånger förut bara för att man senare ska upptäcka att det läcker strålning.

För det andra så kan det bli katastrofala följder vid olyckor och attentat. ”Men dagens reaktorer är så otroligt säkra yada yada yada”. Ja, de är säkert något av det mest säkra som har designats men kom igen, hur naiv är man om man tror att det aldrig kommer hända något? Jag tycker i alla fall att man är ganska naiv i så fall.

Samma resonemang gäller för ALL energiproduktion (vad gäller ditt andra resonemang), må vara vattenkraft eller vindkraft! I Dödsfall/Twh så ligger vattenkraften betydligt sämre till än kärnkraften!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det folk verkar glömma är att kärnkraften dras med två stora problem.
För det första har vi än idag ingen garanterad säker plats att lagra avfallet på. Visst visst, de säger att de hittat en säker plats men det har sagts så många gånger förut bara för att man senare ska upptäcka att det läcker strålning.

För det andra så kan det bli katastrofala följder vid olyckor och attentat. ”Men dagens reaktorer är så otroligt säkra yada yada yada”. Ja, de är säkert något av det mest säkra som har designats men kom igen, hur naiv är man om man tror att det aldrig kommer hända något? Jag tycker i alla fall att man är ganska naiv i så fall.

Det är därför vi behöver de nyare generationer reaktorer som kan använda bränsle från nuvarande reaktorer och inom snar framtid så får man förhoppningsvis igång hybrid-fusionen som kommer lösa alla frågor angående radioaktivt avfall.

Typiskt *Svensson* tänk man vrider på det så mycket som möjligt bara för att framhäva hur dåligt saker är.

Attentat mot en anläggning är lika troligt som ett krig. Av alla anläggningar som finns i världens så enda gången en anläggning blev kapat va i Argentina 1973 och då va anläggningens inte ens i drift/klar utöver det som finns rapporterat är när länder bombar andra länders reaktorer (krig).

Utav de 3 härdsmältorna vi har haft är det bara Fukushima som blev en härdsmälta p.g.a konstruktionsfel och man inte tänkte sig för när man byggde det. Harrisburg och Tjernobyl va den mänskliga faktorn som orsakade härdsmälta och inte p.g.a konstruktionsfel.

Oavsett vad man tycker om kärnkraften så behövs den om vi ska klara miljökraven tills vi får fusions-reaktorer i drift då är världens energi behov löst för all framtid.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av geson:

isarna smälter som de brukar och har gjort de senaste 500 000 åren. antarktis är större än någonsin. 30c svensk sommar är inte onaturligt. Greta har sagt själv att hon inte kan någonting om miljön, hon har bara fått klimatångest av vänstermiljöforskare som får betalt för att komma till slutsaten att jorden går under om 10 år (jorden har gått under om 10 år nu i snart 50 år...)

Det många forskare är oroliga över är att koldioxidhalten är så låg. växterna nästan kvävs kallas det på forskarspråket.

Att denna kommentar har fått så många "likes" är en av orsakerna varför Jorden inte kommer att beboelig om ett par decennier. Okunnighet, konspirationsteorier och att tillhöra en "vi mot dem"-grupp är tyvärr viktigare för den genomsnittliga människan än vad rigorös vetenskap är.

Observera att detta är på Sweclockers vilket torde vara mer vetenskapligt och skeptiskt tänkande än andra nätforum.

Varifrån har du fått att Antarktis är större än någonsin? Du verkar sitta på "hemliga fakta". Sitter du till förmodan på botemedlet till alla former av cancer också? Faktum att du blandar in politiktrams ger indikationer om varifrån du har fått din "information".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

@Stefflo: Naturligtvis är det så .Att vindkraftverk är ett extremt hot som dödar insekter nämns inte heller .

För att inte tala om hur man underhåller dessa vindkraftverk. Man måste göra rent bladen jämt och ständigt från döda insekter/fåglar/smuts mm och vad använder man, jo helikopter.

Permalänk
Skrivet av Zizoor:

Vem FAN bryr sig om vad Greta säger och inte säger, hon är inte miljöfrågornas enda röst. Faktum är att Kina skiter fullständigt i vad andra tycker, för att de kan. Ska vi då bara vara likadana och peka på Kina och lägga armarna i kors för att "DOM KAN JU GÖRA SÅ!!!" och inte bättra oss själva?

Sverige har knappt märkbar effekt på en global skala, ingen som inbillar sig detta heller. Men om man kan försöka så gör man det.

Dessutom pratar du om Generation III+ reaktorer, något som skulle vara fantastiskt att bygga ut med. Dock, återigen, något som förmodligen inte kommer hända i.o.m. folkligt stöd krävs. Våra gamla Gen II reaktorer är bra, men inte bra nog.

Exakt, vilka bryr sig om lilla Greta. Stäng av lilla Sverige totalt i ett år och det äts upp på drygt 12 timmar av resterande jordklotet. Ok hade ingen koll på att det hette Generation III+ men du visst vad jag menade iaf.

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Grönland verkar vara täckt till 80% av is, och isen ska ha en medeltjocklek på 1500 meter enligt klimatfakta.info. Menar du alltså att varje sommar så smälter ca 1/3 av denna is? (dvs i runda slängar 500 meter is), och att varje vinter så byggs denna isen upp igen?

Nej, jag tycker det ser ut som att man bara pratar om havsnivån sedan förra istiden och alltså inte räknar på att landmassorna stiger. Dessa 130 meter verkar vara bara en höjning av havsnivån sedan istiden tog slut.

Har ingen aning om vilken tankevurpa du gör om du tror att detta måste betyda att en kommande istid också kommer öka havsnivån med 130 meter. Det skulle alltså innebära att havsnivån ökar med 130 meter när istiden kommer, och sedan ökar med ytterligare 130 meter när istiden tar slut, vilket ju inte är logiskt.

EDIT: Dags för mig att lägga mig nu, så jag slutar svara för idag

Nej jag menar att istäcket numera är ~2/3 kvar av det har varit och detta borde ha märkts på havsnivåerna. Läs igen det jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Att folk på sweclockers är fortfarande helt blinda mot klimatkrisen gör mig mörkrädd!

Att folk fortfarande tror blint på klimathots-propagandan gör mig mörkrädd!

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Isarna smälter, det är 30C i Sverige på somrarna, Indierna bokstavligen dör som flugor pga värmen, redan nu. Jag tror det är kört, inte ens Greta kan vända opinionen. Vad tror ni, är planeten kokt om 50 år?

Du har alltså ändrat åsikt? Du har ju argumenterat för motsatt ståndpunkt i en tidigare tråd..
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1512454-tror-ni-pa-kli...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Avstängd

[quote postid="18067007" userid="266355" name="Tdoll”]

Båtar är även de rena miljöbovarna, ingen som påstår något annat.
[/quote]

Det värsta är att hela tiden byggs det nya, större och värre båtar som vill in i alla hamnar där miljö och djurliv tar enorm skada. Jag har själv aldrig åkt dessa båtar mer än 24-timmars till Finnland som är lite av samma sak men i MYCKET mindre tappning men på dessa båtar hinner man ledsna på dessa få timmar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonkenPonken:

För att inte tala om hur man underhåller dessa vindkraftverk. Man måste göra rent bladen jämt och ständigt från döda insekter/fåglar/smuts mm och vad använder man, jo helikopter.

Som jag hört så är vindkraftverk här i Sverige inte ens vinstdrivande då underhållet kostar massor, det inte alltid blåser och än så länge kan vi inte spara elen som alstras från vinden men vet att vissa bolag testar batteriladdning så kanske kommer denna möjlighet.

Många kommuner sätter upp sina snurror egentligen endast för att kunna säga att de är en grön kommun som satsar på vindkraft.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Att denna kommentar har fått så många "likes" är en av orsakerna varför Jorden inte kommer att beboelig om ett par decennier. Okunnighet, konspirationsteorier och att tillhöra en "vi mot dem"-grupp är tyvärr viktigare för den genomsnittliga människan än vad rigorös vetenskap är.

Observera att detta är på Sweclockers vilket torde vara mer vetenskapligt och skeptiskt tänkande än andra nätforum.

Varifrån har du fått att Antarktis är större än någonsin? Du verkar sitta på "hemliga fakta". Sitter du till förmodan på botemedlet till alla former av cancer också? Faktum att du blandar in politiktrams ger indikationer om varifrån du har fått din "information".

https://www.nasa.gov/feature/goddard/nasa-study-mass-gains-of...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

För snart 5 år sen ja. Plocka hellre riktiga bär än "gamla studier som stödjer din hypotes".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Entusiast

Hmmm
På tal om stigande vatten nivåer.
Är det någon här som har gjort misstaget att glömma en flaska med vatten i bilen under vintern?
När vatten blir till is så ökar volymen på vattnet och flaskan spricker.

Sunt förnuft säger att när/om isarna smälter så sjunker vattennivån i haven.
Sug på den lite. Det är de pålästa grabbarna med all riktig fakta som har förklarat att havsnivåerna kommer att höjas. Havsvattnet måste nog följa andra fysiska lagar än det i kranen.

Så om havsnivåerna sjunker och ny mark som tidigare var havsbotten kommer fram så skapas ju ny bördig mark att odla på. Det låter ju helt fruktansvärt. För faktan säger ju att med höjd temperatur så blir det en flyktingstorm utan dess like då kusterna försvinner.

Värt att nämna är att det finns många gamla gamla sjunkna städer som ligger under vatten. När skulle dem komma fram om vattennivån ökar med höjd temperatur? Hade alla förr i tiden dykarcertifat och byggde sina hus under vattnet? Skämt åsido. Det sunda förnuftet säger mig att det har varit varmare och folk förr i tiden levde där det idag är hav.

Låt pajkastningen börja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Den stora faran tror jag är överbefolkningen som sker just nu.

Ökad befolkning är i särklass den största miljöpåverkan. Att skaffa mindre antal barn har extremt mycket större effekt på miljön än att sluta köpa sugrör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Hmmm
På tal om stigande vatten nivåer.
Är det någon här som har gjort misstaget att glömma en flaska med vatten i bilen under vintern?
När vatten blir till is så ökar volymen på vattnet och flaskan spricker.

Sunt förnuft säger att när/om isarna smälter så sjunker vattennivån i haven.

Det skulle bara vara sant om all isen låg under havsytan. Det gör inte all isen.

Is har lägre densitet än vatten, så isen runt Nordpolen ligger och flyter i vattnet med delar ovanför vattenytan och delar under. Om isen som ligger och flyter smälter så har det ingen större effekt på vattennivån - vattnet finns ju redan i havet om än i fryst form..
Isarna på Antarktis och på Grönland ligger däremot ovanpå land, så smälter de så kommer det ut en massa vatten i haven som innan dess inte fanns i haven - så sunt förnuft säger att om de isarna smälter så måste vattennivån i haven höjas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Ökad befolkning är i särklass den största miljöpåverkan. Att skaffa mindre antal barn har extremt mycket större effekt på miljön än att sluta köpa sugrör.

Skickades från m.sweclockers.com

På sydligare breddgrader där sjukhus och vårdcentraler inte är lika utbrett så har människorna många gånger väldigt många barn då dödligheten är högre än för oss i ex. Sverige. Många gånger behövs en stor familj för att kunna driva runt deras lilla åkerlapp eller vad det nu kan vara. Liknande var det i Sverige längre tillbaka men nu när allt mer automatiseras, du har bil för transporter och liknande så har vi dragit ner avsevärt på barnafödandet. I ex Afrika så har de fått det bättre eller i värsta fall behövt flytt till annat land men fortsätter ändå avla barn som de alltid gjort.

Se exempel på detta diagram vad en person i Syrien släpper ut mot en person i Sverige. Om nu många från Syrien flyr hit så kommer deras utsläpp också givetvis öka. Vill inte med detta säga att vi rika har ensamrätt att få ha utsläpp bara som förtydligat.
https://www.globalis.se/Statistik/CO2-utslaepp-per-inv

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Erik_T:

Isarna på Antarktis och på Grönland ligger däremot ovanpå land, så smälter de så kommer det ut en massa vatten i haven som innan dess inte fanns i haven - så sunt förnuft säger att om de isarna smälter så måste vattennivån i haven höjas.

Ok där har du en poäng. Tänkte inte på sydpolen. Jag återkommer när jag kommer på något argument som säger det motsatta.

Jaja. Lyfter på hatten och medger mitt fel.
Isarna i vattnet kommer iallafall inte att påverka om det är så att det skulle bli varmare och de skulle börja smälta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ökad befolkning är i särklass den största miljöpåverkan. Att skaffa mindre antal barn har extremt mycket större effekt på miljön än att sluta köpa sugrör.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk vilket paradis vi skulle ha om gamlingarna betalade sin egen hälsa och sverige njöt av naturlig befolkningsökning/minskning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sinery:

Tänk vilket paradis vi skulle ha om gamlingarna betalade sin egen hälsa och sverige njöt av naturlig befolkningsökning/minskning.

Nu behöver man inte dra allt till ytterligheterna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Tänk vilket paradis vi skulle ha om gamlingarna betalade sin egen hälsa och sverige njöt av naturlig befolkningsökning/minskning.

Nä alltså vi skall fortfarande ta hand om varandra även om vi skaffar mindre barn.
Man kan börja med att i skolan lära ut om vilka konsekvenser det har för miljön om man skaffar ett eller om man skaffar 3 barn, man kan även ge politiska incitament typ du får barnbidrag men som mest för 2 barn.