Vill ha en silky-smooth-tracking-bluetooth-mus primärt för macOS, samt fråga om ev. retur av nuvarande

Permalänk
Medlem

Vill ha en silky-smooth-tracking-bluetooth-mus primärt för macOS, samt fråga om ev. retur av nuvarande

Hallå.

Jag köpte tidigare en Microsoft Surface Precision Mouse vilket såhär i efterhand var lite väl vågat, jag räknade av någon anledning med att den skulle vara superb för t.ex. design.

Jag har nu efter mycket användning kommit fram till att det är en undermålig produkt för att trivas att jobba med musen sett till dess tracking-prestanda. Jag menar inte för gaming utan för design så som Illustrator, Sketch etc. Ofta tappar musen tracking vilket gör att man s.a.s. over-/undershootar när man arbetar vilket blir mer och mer påfrestande. Alltså att musen fastnar och hoppar små steg. Den beter sig så i både Windows och macOS. Den övergripande känslan är att man oavsett hastigheten på rörelsen inte har riktigt kontroll över muspekaren.

Så, jag behöver kika efter en annan mus, tyvärr, vilket svider då musen kostade typ 1100 spänn.

Men vet inte riktigt vad som är mitt bästa alternativ.. Kravet är blåtand och att trackingen ska vara silky-smooth, som t.ex. min SteelSeries Rival 600. Är det bara Logitech-möss man kan välja på då eller? Jag har aldrig haft någon Logitech-mus så har ingen koll på hur jag skulle trivas med en sådan, och om mössen är så bra som många verkar tycka.

I övrigt undrar jag om någon skulle säga att jag har grund för att reklamera musen eller göra ett återköp. Att en datormus för 1100 spänn inte trackar ordentligt är väl egentligen inte acceptabelt? Det eventuella problemet för min del är att jag haft musen i typ 3 månader eller så.

Tack, mvh / euro

Permalänk
Medlem

@hypermode: Du har ett vanligt problem som just beror på blåtand, använda en bra mus med USB kabel är det ända säkra mot detta, silky-smooth och snabb och exakt det får man nog inte med nån trådlös blåtandsmus..

Just Microsoft Surface Precision Mouse verkar vara den mus man ser minst problem med gällande det trådlösa.
Hur är den om du ansluter med medföljande kabel då den kan användas utan blåtand, fungerar den bra då?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@eurodance: Du har ett vanligt problem som just beror på blåtand, använda en bra mus med USB kabel är det ända säkra mot detta, silky-smooth och snabb och exakt det får man nog inte med nån trådlös blåtandsmus..

Just Microsoft Surface Precision Mouse verkar vara den mus man ser minst problem med gällande det trådlösa.
Hur är den om du ansluter med medföljande kabel då den kan användas utan blåtand, fungerar den bra då?

Tack för svaret! Ska prova med usb-sladden också.

Permalänk
Medlem

Logitech G603 skulle jag rekommendera, är nog bland de bästa trådlösa de finns att köpa skulle jag gissa på. Dock lite billigare och avskalad än de dyrare g703 och g903?. Dongeln som följer med är lite bättre än bluetooth, men nice att de finns båda tycker jag. Finns en mindre variant som är lite mer gaming inriktad g305 om man gillar mindre möss. Grym batteri tid och trackingen är också grym(duger för fps spel). Men som sagt lite enkel design kanske och vet inte hur den är med mac om det skiljer sig nått.
Jag har en och tycker den är bra iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Har provat med usb-sladden nu istället, det blev nog bättre men fortfarande att den hackar till ofta tyvärr.

Skrivet av ArvidL:

Logitech G603 skulle jag rekommendera, är nog bland de bästa trådlösa de finns att köpa skulle jag gissa på. Dock lite billigare och avskalad än de dyrare g703 och g903?. Dongeln som följer med är lite bättre än bluetooth, men nice att de finns båda tycker jag. Finns en mindre variant som är lite mer gaming inriktad g305 om man gillar mindre möss. Grym batteri tid och trackingen är också grym(duger för fps spel). Men som sagt lite enkel design kanske och vet inte hur den är med mac om det skiljer sig nått.
Jag har en och tycker den är bra iallafall.

Tack för tipset ska kolla upp den!

Permalänk
Medlem

@ArvidL: Jag var faktiskt iväg och köpte G603-musen. Hittills mycket nöjd. Mycket bättre än Microsoftmusen. Den här är mycket mjukare och stabilare. Smart också att man kan köra hög Hz med mini-dongeln men också blåtand när man behöver usb-porten till något annat, kör på en Macbook Pro med hela 2 st usb-portar, så behöver ibland ha ena fri för skrivare etc. Logitech hade också mjukvara för macOS vilket är viktigt då man kan köra så hög känslighet som möjligt på musen och sedan minsta hastighet i operativsystemets inställningar, jag upplever att det är den bästa inställningen.

Det är viktigt med en bra mus. Man drar sig för att arbeta när man har dålig hårdvara att arbeta med. Bytet här känns lite som att andas frisk luft.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Rival 900 hemma vilket är den musen jag älskat mest hittills, dock på jobbet kör jag med en Logitech Mx Master 2 och den har aldrig heller varit något problem med, lite dyrare men totalt värt det. Jag jobbar extremt mycket med Illustrator, Photoshop och 3ds Max och har alltid lyckats få bra precision så länge man använder en matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

@ArvidL: Jag var faktiskt iväg och köpte G603-musen. Hittills mycket nöjd. Mycket bättre än Microsoftmusen. Den här är mycket mjukare och stabilare. Smart också att man kan köra hög Hz med mini-dongeln men också blåtand när man behöver usb-porten till något annat, kör på en Macbook Pro med hela 2 st usb-portar, så behöver ibland ha ena fri för skrivare etc. Logitech hade också mjukvara för macOS vilket är viktigt då man kan köra så hög känslighet som möjligt på musen och sedan minsta hastighet i operativsystemets inställningar, jag upplever att det är den bästa inställningen.

Det är viktigt med en bra mus. Man drar sig för att arbeta när man har dålig hårdvara att arbeta med. Bytet här känns lite som att andas frisk luft.

Härligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C