Intel Core i9-9900K "Coffee Lake Refresh" med fastlödd värmespridare på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Åtta kärnor för massan och fastlödd värmespridare står på menyn med Intel Coffee Lake Refresh. Nu publicerar kinesiska Xfastest en bild där de "deliddat" den kommande generationen.

Läs hela artikeln här

(bara 2 cpu:er på bilden så)
i5 9600 verkar INTE bli lödd, påstås här.. https://linustechtips.com/main/topic/966062-updated-intel-9th...
eller är länken fake news?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av hejsann:

(bara 2 cpu:er på bilden så)
i5 9600 verkar INTE bli lödd, påstås här.. https://linustechtips.com/main/topic/966062-updated-intel-9th...
eller är länken fake news?

Synd :/
Ifall de stämmer.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Nu blir det kanske äntligen dags att ta tag i livet och uppgradera från min lilla 4690k och samtidigt hitta en ersättare till mitt gtx770.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är inte att HT är trasig det är att den klarar inte validering för chippet som kör HT därav blir det en annan CPU.

Förstår dock inte vad problemet är med att vi har mer val av CPUs, jag ser noll negativt med det.
Och om folk tror att 9900k hade blivit billigare om dom sket i alla andra CPUs i 9000 serien, så tror jag inte en sekund på det.

Självklart är det bättre med fler val.

AMD gör ju trasiga chipp idag också, tex 2600X är ju 6-core, eller rättare sagt två "trasiga" 4-core, som blivit 3-core. I rätt sits är det ju inget fel i det.

Men både 7700 -> 8600k och nu 8700k -> 9700 är ju en kompromiss.
Du får 2 färre trådar i första, och hela 4 trådar färre i nästa. Så det blir mer specifikt att gälla rätt CPU för rätt behov. Det är mao inte en rent av uppgradering. Utan man måste betala mer för att få en uppgradering, genom att gå upp. Och effektivt, "blir det då dyrare", för samma sak. Självklart får du då ännu mer prestanda, men kanske 6/12 var perfekt?

Var väl därför folk ville se typ jämt steg, aka 8/16, 6/12, 4/8, 2/4, då det blir rätt enkel analogi mellan dem. Men precis som du och andra säger, man gör ju detta för att kunna sälja mellan CPU billigare. Och exakt detta såg man ju på I5 vs i3 under rätt lång tid, där prisskillnaden mellan dem var väldigt liten. Så 4/4 blev mer effektivt vs 2/4, om inte TDP/effektivitet var viktigt iaf.

Skrivet av anon159643:

Priserna påstår någon ska vara lägre, man får se. Vad som är mainstream kan diskuteras, 9900k tillhör mainstreamplattformen.
Att 8700k duger för alla har ingen vettig sagt. 9900k för mainstream tills 2021, ja det är inte så mycket jag ser som kan hända. Såklart att dessa har behov av bättre cpu, men det finns fysikaliska lagar som hindrar. -Inget drastist på IPC, klockfrekvens lär hända, cores ja mainstream använder knappt sin dator till annat än spel.

Och spel har jag svårt att se de behöver 16 trådar, helt ärligt.
Tror mer 9700k blir bättre lösning i så fall, då du har 8 riktiga trådar och hög frekvens.

Men om spelet du behöver är sämre trådat, dvs mer single tråd prestanda behövande, som många älskar säga, så är det ju frekvensen, och inget annat som gör dessa snabba. Så har du en 8600k i 5GHz+ kommer dessa göra nada skillnad, tills du är över 6 trådars behov.

Skrivet av anon159643:

Så mitt påstående är köper en mainstreamanvändare en 9900k idag, så behöver den ej byta före 2021. Inte därav sagt att det under denna tid kommer någon bättre cpu, bara det att behovet att uppgradera blir svår att motivera kostnaden

Mao... mitt råd som ovan, är, köp en beg 8700/8600 när ni alla med löjlig stora plånboken köper sina nya CPUer istället, och lägg de extra pengarna på bättre GPU, det ger dig bättre spelprestanda hela vägen till 2021

För det är redan nu svårt att motivera kostnaden. Och du kan ju alltid uppgradera till beg 9900k när dessa sedan 2019-2020 köper nästa CPU ändå

Skrivet av anon159643:

Sedan 9900K är inte något för alla, men de som enbart gör lättare saker på datorn, som kolla på netflex, youtube facebook och spel som säljs i helt vanliga spelbutiker för den stora skaran behöver ej mer. Jag pratar alltså inte om schack, goo och andra mer rena intellektuella spel.

Skulle säga den är inte ens för någon som inte köper närmare 10kkrs GPU. Vinsten i spel, tyngre sådana, är så liten mellan denna och tidigare gen att det är inte värt det, om du inte har, eller tänker köpa värsting GPU. Mao, den är tom totalt onödig för mindre entusiaster...

Permalänk
Medlem

9700k lär ju bli en riktig vinnare om man sitter på någon gammal I5/I7/8350 eller liknande och ska köpa en ny speldator. Men vet vi om 9700k och 9600k kommer med fastlödd värmespridare eller bara 9800k? Mina pengar ligger på bara 9800k, någon som sätter emot?

edit. skulle kollat bilderna. Tur att ingen hann sätta emot.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Skulle va bra om vi äntligen fick bekräftat ifall även 9700K och kanske 9600K kommer ha fastlött som jag tror på. Blir 9700k för min del om båda har det, annars 9900K

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Joppis:

Frågan är bara varför. Lägger man ribban i kvaliteten i produktionslinan så tight mot slutprodukten att detta blir en vanlig företeelse att en 8700K inte klarar valideringen? Typ kalkylerad risk.

Dock kan väl knappast alla 8600K vara misslyckade processorer. Det måste ju säljas fler processorer i de lägre serierna så huvudparten av exemplaren blir väl ändå de processorer som det var tänkta att bli annars skulle de få svårt med anpassning av produktion mot marknad.

Kikar man på prisjakt, Amazons best-selling CPUs samt den är tyska webbplatsen som nämnts i flera artiklar (då AMD i vissa lägen sålt mer än Intel där) så har snabbaste i7:an i S-serien konsekvent sålt bäst av "konsumentmodellerna".

Möjligen kan det komma att ändras nu, beror ju väldigt mycket på hur pass dyr i9-9900K blir. Skulle bli förvånad om i7-9700K inte tar över priset i7-8700K nu har, ±$10. Det har ju varit fallet sedan i7-2600K (Nehalem/Westmere motsvarigheterna var något dyrare).

Gissar att införandet av "i9" lär primärt är just så man kan sätta en ny nivå för "konsument-modeller".

Och de som klagar på avsaknad av HT: om det är samma grupp som oroar sig för saker som Spectre/Meltdown ska ni se det som en feature! Finns ett par säkerhetshål i samma anda som bara existerar på CPU-modeller med SMT-stöd. (Personligen tycker jag ändå fördelarna med SMT är större än nackdelarna).

i7-9700K och i9-9900K har mer eller mindre exakt samma frekvens, något som inte riktigt är fallet mellan i7-8700K och i7-8600K.

Tror det kommer leda till att skillnaden i t.ex. spel blir noll mellan dessa, i7-9700K lär till och med kunna ta hem ett par titlar då vissa spel ser en svag negativ effekt av SMT när man har 8C (något t.ex. Hardware.fr testat, effekten finns både på Intel och AMD).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@tvelander: Så du menar att tex den sexkärniga Core i5-9600K utan HT som i princip bara är en bättre binnad och högre klockad i5-8600k fortfarande klarar intels validering medans alla sexkärniga med ht (i7-8700k) som de nu har producerat i över ett år nu helt plötsligt inte klarar HT längre?

Visst i7-8686k tog ett par bra binnade i7-8700k men eftersom dem släpptes i begränsad upplaga och eftersom de fortfarande producerar samma chip så är ditt argument att HT inte fungerar på dom chippen helt ologiskt, eftersom att Intel redan har fått ut en jävla massa sexkärniga processorer med HT, och det är knappast så att deras 14nm litografi helt plötsligt får sämre yield och att ingen HT blir bra.

Skrivet av tvelander:

"HT är inte svårt att tillverka, de avaktiverar det för att få det att verka exklusivt."

Ge mig fakta på det annars är det bara känslo laddat svar du vill slänga på Intel.

faktan är att intel redan har klarat av att göra flera tusentals 8700k med sexkärnor och HT, och nu frågar jag dig, vad tror du att dom gör med alla dom nu då? slänger iväg dom för att dom klarar av HT och då inte är i5-9600k? NEJ dom avaktiverar den fullt fungerande HT och säljer dem som 9600k.

Helt enkelt så gör de det bara för att segmentera marknaden, visst några sexkärniga processorer kommer inte att klara HT särskilt bra, men att du kommer och säger att inte en enda klarar det och det är därför Core i7-9700K och framförallt Core i5-9600K inte har HT det är ju absurt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Mao, den är tom totalt onödig för mindre entusiaster...

Entusiast inom datorteknik är lite som entusiast inom ljudteknik (Audiofil).
De är endast intresserade av hur imponerande deras hårdvara är, frågar man en Audiofil att det var grymma pling, plong läten du hade från din ljudtest-skiva, men har du ej någon bra musik som vi kan lyssna på din grymma ljudanläggning? Så svarar dem: -Nej jag tycker inte alls om musik, musik är det värsta jag vet.
Så jag anser de entusiaster som enbart kommer köra med en 9900k vara extremt fokuserade på hårdvara, men saknar intresse av stora tekniska komplexa mjukvarulösningar.

Permalänk
Medlem

@tvelander
Du nämner flera gånger i HT-diskussionen att "varför vill ni att bara toppmodellen ska existera". Ingen har argumenterat för att segmentering/binning/validering inte ska finnas. Bara att just HT känns som en dum sak att segmentera med.

Av alla Core iX sedan typ tidernas begynnelse har BARA desktop-i5:an saknat HT (och Pentiums/Celerons). Alla laptop-modeller har HT på, alla desktop-i7 och -i3 har det påslaget. Alla Xeons har det påslaget. Jag tvivlar mycket starkt på att just HT är ett problem att tillverka och få fungera som det ska.

Man hade hellre sett t.ex att i7:an varit en 6c/12t, i5:an 4c/8t och i3:an kan få alla defekta HT med 4c/4t. [edit: utan att tänka på det råkade det bli samma fördelning som AMD använder] Nu vet jag inte ifall 8c/8t på nya i7:an slår 6c/12t, är möjligt att med denna setup så får vi en starkare i7, men av ren princip, och för att det är mer logiskt, så vill man att man binnar efter fungerande kärnor istället för att slå av HT "bara för att".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Entusiast inom datorteknik är lite som entusiast inom ljudteknik (Audiofil).
De är endast intresserade av hur imponerande deras hårdvara är, frågar man en Audiofil att det var grymma pling, plong läten du hade från din ljudtest-skiva, men har du ej någon bra musik som vi kan lyssna på din grymma ljudanläggning? Så svarar dem: -Nej jag tycker inte alls om musik, musik är det värsta jag vet.
Så jag anser de entusiaster som enbart kommer köra med en 9900k vara extremt fokuserade på hårdvara, men saknar intresse av stora tekniska komplexa mjukvarulösningar.

Det där tror jag är en skröna som du gått på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Det där tror jag är en skröna som du gått på.

Audiofilen kommer från en sketch på 80 talen troligen från Nöjesmassakern. Då en Audiofil just gjorde detta och visade upp sina grymma stereo, där man fick höra surroundljud från alla högtalare etc. Men när polare ville lyssna på musik, så sa han något liknande. -Nja, jag tycker egentligen inte om musik.

Men inom datateknik tycker jag nivån på entusiaster är låg, det är ingen som sitter med megastora databaser, kodar Ai hela dagarna etc. Utan det räcker ofta en ungdom som får fina hårdvaror av sin pappa och den rent allmänt på stan sess som en datorentusiast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Entusiast inom datorteknik är lite som entusiast inom ljudteknik (Audiofil).
De är endast intresserade av hur imponerande deras hårdvara är, frågar man en Audiofil att det var grymma pling, plong läten du hade från din ljudtest-skiva, men har du ej någon bra musik som vi kan lyssna på din grymma ljudanläggning? Så svarar dem: -Nej jag tycker inte alls om musik, musik är det värsta jag vet.
Så jag anser de entusiaster som enbart kommer köra med en 9900k vara extremt fokuserade på hårdvara, men sakna intresse av teknisk stora mjukvarulösningar.

hehe, klockrent.
Mao, den är till folk som inte vet vf den ska med den till, de ska bara ha den
Oavsett hur man ser det, är det kul att 6-8 core är så pass vanliga idag.

PS. Till er som är så besatta att 8700 är den mest säljande CPUn osv. Ja det kanske den är, men tittar man på steam undersökning är majoriteten av CPUerna inte ens över 3.3Ghz. De flesta i enstaka nivå är 3.0-3.7Ghz på 26%, och endast 7% i senaste mätningen är över 3.7Ghz. Så det är en liten ynka minoritet... även bland spelarna. Och high-end PC delar säljer bra idag ändå.

Så stirra er inte så blind på vad som är mest vanligt i en butik, utan titta på vad som används. För det är där utvecklarna tittar när de ska göra sin nya generation spel. Långt från alla lägger liksom 10kkr+ på en speldator var-varannat år, om ens öht.

Så en prisvärd CPU oavsett frekvens, antal kärnor eller märke, är vad som faktiskt hamnar i de flestas maskiner, på ett eller annat sätt, begagnad eller ny.

Permalänk
Medlem

Ser ut som klassisk marknadsföring, gör något som du är tvungen att göra, men beskriv det som en feature.

Med största sannolikhet måste Intel löda värmespridaren för att kunna köra de frekvenser de vill med så här många kärnor. Knappast någon goodwill eller överklockare som de bryr sig om.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag mår illa över mig själv PGA att jag känner ett stort vill-ha-begär när jag läser "i9-9900k"...

Nuvarande dator: 4790k, 16GB, GTX970 + Philips 60HZ 1080p monitor från 2010..
Datorns användningsområde: Spela CSGO, Fallout & BF1, surfa och ha den i viloläge

Hur slår man av den köptokiga delen av hjärnan? Jag behöver inte en 9900k!

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Jag mår illa över mig själv PGA att jag känner ett stort vill-ha-begär när jag läser "i9-9900k"...

Nuvarande dator: 4790k, 16GB, GTX970 + Philips 60HZ 1080p monitor från 2010..
Datorns användningsområde: Spela CSGO, Fallout & BF1, surfa och ha den i viloläge

Hur slår man av den köptokiga delen av hjärnan? Jag behöver inte en 9900k!

Bestäm dig för att byta kylpasta och slint med hammaren så har du en anledning att köpa nytt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sniglom:

Ser ut som klassisk marknadsföring, gör något som du är tvungen att göra, men beskriv det som en feature.

Med största sannolikhet måste Intel löda värmespridaren för att kunna köra de frekvenser de vill med så här många kärnor. Knappast någon goodwill eller överklockare som de bryr sig om.

Tror också detta med att löda värmespridaren är en ren konsekvens av att man är tvungen. Att man är tvungen får man en rätt bra känsla för redan när man kollar hur i7-8700K står sig >= 5,0 GHz.

Nöjer man sig inte med det kan man även modellera det hela och då rätt enkelt se att i alla fall i9-9900K givet de frekvenser den har i stock skulle behöva rätt fet kyllösning för att klara sig med TIM.

Man har nog ändå rätt lite på att få det framstå som det är goodwill. Endera tror folk på det, win for Intel. Eller så tror de inte på det, men det "problem" man angrep är ju ändå ur världen oavsett.

Vad Intel garanterat insett är att man kan inte offra enkeltrådprestanda mot att stoppa in flera kärnor. Fungerar absolut för många serverlaster (men även Xeon har modeller med få högt klockade kärnor), men alldeles för mycket som körs på skrivbordet är och kommer med väldigt stor sannolikhet fortsätta vara väldigt beroende av prestanda per kärna.

Vi har därför set dem öka enkeltrådprestanda både i i7-8700K och nu i7-9700K/i9-9900K. E-serien var aldrig speciellt vettig utanför några rätt smala nischer just då den offrade prestanda per kärna (jämfört med samtida S-modeller), man nådde egentligen inte riktigt ända fram med första X-serien heller men där gjorde man ändå ett rejält försök och är klart närmare än man var med E-serien.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej det är ett chip som inte klarar 9900k standard så det blir en lägre validering och blir då en 9700k.

Samma sak på 8700k om chipet inte klarar 8700k validering blir den 8600k och sen 8350k etc etc

Och de som inte passar som i3 blir AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det gör man ju för det är billigare tillverka en motor vs göra 10-12 stycken fysiskt olika och strypa dom den vägen.

Bingo! Och exakt samma gäller för cpuer.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Roger W:

Bingo! Och exakt samma gäller för cpuer. :

Hur vet du de?
Ge mig källa, för då klarar alla bronze xeon 6 core för 2300kr med bara en switch WIPPPS så har du 28 core Xeon plat !!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hur vet du de?
Ge mig källa, för då klarar alla bronze xeon 6 core för 2300kr med bara en switch WIPPPS så har du 28 core Xeon plat !!!

Jag har inte direkt koll på Intels arkitektur i detalj (speciellt inte servermodellerna) men de har knappast bara EN modell i grunden. (Gäller ju de flesta biltillverkare också. Volvo kör både 3 cylindrigt och 4 cylindrigt tex)

Och visst finns det binning/validering också! Det har jag redan varit inne på. Jag har aldrig sagt att ALLA lågprestanda cpu:er teoretiskt skulle kunna låsas upp till att utnyttja alla kärnor.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Blir roligt att uppgradera i höst! 2500k>9900k, gtx670>2070/80, 1080p> 1440p 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu kan man tänka sig intel igen.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Begreppet "datorentusiast" är nog ganska brett helt enkelt.

Precis som "bilentusiast" och "ölentusiast". Kan vara ganska olika typer av entusiasm.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hur vet du de?
Ge mig källa, för då klarar alla bronze xeon 6 core för 2300kr med bara en switch WIPPPS så har du 28 core Xeon plat !!!

Inte för att vara den, men Intel har ju faktiskt historia av att sälja unlocks för både cache och HT.
Segmentering baserad på binning är bra - så som att kunna sälja en defekt xeon plat som en bronze 6 core. Men det är segmentering baserad på fysisk kvalitét för att förbättra yields - trasig cpu? Inga problen, sälj den som en billigare modell så blir alla glada.

HT däremot tror inte jag heller är en del av valideringsprocessen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Aha så du vet hur det funkar med validering av CPUr och va dom klarar......

Du har inte en belkaste aning hur AMD validerar sina chip och vilka som går till vad och va det kostar.

Har inga skygglappar på för 5 öre detta är hur validering funkar om du slutar kalla mig indirekt fanboy så fine.

"Nä, dom skulle släppa 9900k och 9700k båda som 8c/16T "

Men om CHIPPET inte klarar DET så kan dom inte göra det PUNKT slut.

Intel har gigantisk range av CPUr helt sjukt enorm allt från 28 core Xeon till 2 core low power CPUs

Enligt din logik skall dom bara göra full chip och så skiter vi i allt annat för valmöjlighet suger.

Jag bestämde mig för att kolla lite, för jag hade för mig att det fanns HT på även "nummer 2" ut alla generationer, men det fanns det minsann inte. Dock så kunde man få HT på i5:orna när jag köpte min 3570K för länge sedan. Men, det känns ändå lite som en marknadsföringsgrej. Eller så är det helt enkelt så att intels HT failar validering lättare baserat på deras arkitektur.

Det stör mig, för jag funderade på en 9700K, men jag vill ha trådar. Tror jag. Svarade precis på ett Yoshman om hur många säkerhetsbrister det finns p.g.a SMT (HT också?). Så, man kan väl leva utan det i så fall.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kanske dags att uppgradera från en 5820k. Når CPU taket ibland under musikproduktion.

Vilket pris hamnar en i9a på ca?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej för att CPUn under är ett trasigt chip som inte klarar 9900k validering.
"HT är inte svårt att tillverka, de avaktiverar det för att få det att verka exklusivt."
Ge mig fakta på det annars är det bara känslo laddat svar du vill slänga på Intel.

Skrivet av Esseboy:

Så är HT trasigt på i7an?

Skrivet av tvelander:

Nej det är ett chip som inte klarar 9900k standard så det blir en lägre validering och blir då en 9700k.

Samma sak på 8700k om chipet inte klarar 8700k validering blir den 8600k och sen 8350k etc etc

HT är en funktion som kan slås på/av. Det är inget som går sönder. Det är fullt möjligt att i7 9700K passerar interna testerna med HT påslaget, men det finns en lineup av produkter och dom vill täcka alla hålen. Det är en annan sak när det blir minskning av kärnor och cache med mera. Det är inte alla tänkta 9900K som håller sig inom rätt VID vid angivna klockfrekvenser. Då kan dom säljas som 9700K istället t.ex, med HT av.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tomika:

HT är en funktion som kan slås på/av. Det är inget som går sönder. Det är fullt möjligt att i7 9700K passerar interna testerna med HT påslaget, men det finns en lineup av produkter och dom vill täcka alla hålen. Det är en annan sak när det blir minskning av kärnor och cache med mera. Det är inte alla tänkta 9900K som håller sig inom rätt VID vid angivna klockfrekvenser. Då kan dom säljas som 9700K istället t.ex, med HT av.

Exakt, och klarar inte den VID inom klockfrek så kan den inte bli 9900k.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

HT är en funktion som kan slås på/av. Det är inget som går sönder. Det är fullt möjligt att i7 9700K passerar interna testerna med HT påslaget, men det finns en lineup av produkter och dom vill täcka alla hålen. Det är en annan sak när det blir minskning av kärnor och cache med mera. Det är inte alla tänkta 9900K som håller sig inom rätt VID vid angivna klockfrekvenser. Då kan dom säljas som 9700K istället t.ex, med HT av.

Så doms stänger av HT för att CPUn går sönder om HT är på p.g.a hög VID?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...