återställning bios amd rx 570 4gb

Permalänk

återställning bios amd rx 570 4gb

Tjenamoss ! vet inte om ja hamnat rätt !!

Börjar såhär, ja köpte ett begagnat rx570 som gått som mining en kort stund..

ja läste mig till att detta kortet skulle vara lagom vasst till min inom spel, MEN !
ja stoppade i kortet som vanligt, och började installera drivisar, och då upptäckte jag att dom vanliga drivrutinerna inte fungera, så jag fråga snubben ja köpte de av, och han sa då att man var tvungen o ha en annan speciell drivrutin samt en patch till kortet..

och efter lite diskussion med honom så kom ja fram till att de e en annan bios i kortet. och för att göra allt enklare vid senare tillfälle så vill ja nu stoppa tillbaks den gamla biosen så ja kan köra på som vanligt ?! men hur gör jag ?!?

Jag kan inte starta AMD settings för att ändra settings eller andra funktioner som de är nu, jag kan enbart köra spel..

tacksam för snabba och lättbeskrivna svar :)! "en vilsen snubbe" MVH

SKRIK på HJÄLP i trådrubrik raderat [mod]
Permalänk
Medlem

@LinusNilsson1994:
Du kan troligtvis hämta ner orginal VBIOS här Video BIOS Collection och där finns även en länk till flash program för att flasha VBIOS.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@LinusNilsson1994:
Du kan troligtvis hämta ner orginal VBIOS här Video BIOS Collection och där finns även en länk till flash program för att flasha VBIOS.

har du någon aning om hur man ska göra när man flashar ? som jag förstått så e de ingen dans på rosor första gången

Permalänk
Medlem

Man kan ju dock tycka att säljaren kunde ha informerat om detta eller kanske tom flashat tillbaka INNAN försäljning. Kul om något går fel i flashen.
Då sitter du med trasigt kort, men säljaren är nöjd ändå .

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

@LinusNilsson1994:
Man gör i princip som när man flashar UEFI/BIOS på ett moderkort.

Nu var det ett bra tag sedan jag gjorde, men jag har för mig att man kör flash programet och pekar på den nerladdade VBIOS filen så sköter det resten.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av maskeradmannen:

Man kan ju dock tycka att säljaren kunde ha informerat om detta eller kanske tom flashat tillbaka INNAN försäljning. Kul om något går fel i flashen.
Då sitter du med trasigt kort, men säljaren är nöjd ändå .

ja de tycker jag oxå, men får ta risken då de känns fel o sitta med ett kort som bara funkar på ett vis när de finns så mycke mer man kan göra med de..

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@LinusNilsson1994:
Man gör i princip som när man flashar UEFI/BIOS på ett moderkort.

Nu var det ett bra tag sedan jag gjorde, men jag har för mig att man kör flash programet och pekar på den nerladdade VBIOS filen så sköter det resten.

aha så man kör över den som när man bootar från usb/windows" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNilsson1994:

aha så man kör över den som när man bootar från usb/windows" ?

Provade ladda ner & köra programet (ATI/AMD ATIFlash), man kör det ifrån Windows.

Det finns dock en fil som heter ATIFlash.exe i zip-filen, och denna kan man köra från DOS, detta kräver dock att man bootar upp datorn till DOS, detta var lätt förr med en så kalla ren (DOS) boot diskett (vilket i princip bara startade upp datorn till DOS prompt), det är lite svårare idag, men inte omöjligt det finns vad jag vet motsvarande för USB.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Provade precis köra programet (ATI/AMD ATIFlash), man kör det ifrån Windows.

Det finns dock en fil som heter ATIFlash.exe, och denna kan man köra från DOS, detta kräver dock att man bootar upp datorn till DOS, detta var lätt förr med en så kalla ren (DOS) boot diskett (vilket i princip bara startade upp datorn till DOS prompt), det är lite svårare idag, men inte omöjligt det finns vad jag vet motsvarande för USB.

såhär får ser de ut när ja kör den..

https://gyazo.com/5e3bbe00c1baf30ffa05e903bb8deec0

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNilsson1994:

Gjorde det för mig också, det är lite korkat översatt verkar det som, du klickar på "Ladda bild" och pekar sedan på den VBIOS-fil som du har laddat ner från länken jag angav tidigare.

Om du inte har hittat det så misstänker jag att kortet är detta Gigabyte RX 570 4 GB, dubbelkolla dock så att kortet ser likadant ut, för som nämnts tidigare om det går galet, så dödar du kortet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Gjorde det för mig också, det är lite korkat översatt verkar det som, du klickar på "Ladda bild" och pekar sedan på den VBIOS-fil som du har laddat ner från länken jag angav tidigare.

Om du inte har hittat det så misstänker jag att kortet är detta Gigabyte RX 570 4 GB, dubbelkolla dock så att kortet ser likadant ut, för som nämnts tidigare om det går galet, så dödar du kortet.

ja de var rätt kort o laddade ner filen, la in den o körde program. e de verkligen så snabbt gjort ? den tuggade på o sen starta datorn om o inte mer med de ?
så kortet skall alltså vara "återställt" till sin vanliga standard ? kanske prova installera vanlig driv nu Tack för all hjälp mvh

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna samt SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro