Custom waterloop case just for the look of it

Permalänk
Medlem

Custom waterloop case just for the look of it

Hej,
Jag arbetar med 3d-rendering och har ett system med Threadripper 1950X, 64 gb ram, gtx 1080 etc etc. Detta är byggt i ett vanligt standardcase med akrylglassida. So far so good. Sen såg jag denna video: https://www.youtube.com/watch?v=48CXKwDVmXE&t=349s , där linus bygger en dator i detta case: https://www.singularitycases.com/product/spectre/

Ser ju helt fantastiskt ut. Med tanke på att jag spenderar 70% av min vakna tid vid datorn, jobbandes eller spelandes, så tänkte jag att jag kanske kunde unna mig detta svindyra custom loop case.

För att kunna besvara mina frågor behöver ni veta lite om mig: Jag kan inte ett skit om vattenkylning. Har aldrig varit i närheten av en custom loop. Nuvarande datorn är byggd av webhallen. Byggde min förra dator själv men det va en simplare variant med nån i7a på ett billigt moderkort för typ 5 år sen.

Uppenbarligen är jag intresserad av detta case endast för utseendet. Men jag behöver veta lite mer för att våga slå till:

1. Vilka är fördelarna/nackdelarna med custom loop? Tystare/svalare? Risk för läckage? Jag är ingen vidare överklockare men om man får bättre temperaturer i detta case kan det ju va något att kika på..
2. Om jag planerar att migrera mina nuvarande komponenter till detta case, vad mer behöver jag som jag inte redan har i form av pumpar, reservoarer etc? (obs dessa ord har jag bara plockat upp från diverse videos, jag vet knappt ens vad de betyder i sammanhanget)
3. Eftersom jag inte litar på min egen förmåga att bygga det här systemet: Vilka affärer tror ni skulle kunna tänka sig att importera detta case, ta mina komponenter, sälja mig det jag saknar och montera datorn åt mig?

Mods flytta tråden om den hamnat på fel ställe.
Tacksam för all hjälp jag kan få av er

EDIT: kan en mod flytta tråden till kylning/överklockning? Känns som att den kanske passar bättre där

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

1. Det är tystare och svalare men då får man ha ett chassi med goda möjligheter för radiatorer men det är dyrt, 3k brukar ett billigt kit gå för bara kyla ner processorn och vill man kyla ner grafikkort så räkna med 1-2k extra på det. Vill man ha snyggt bygge så blir det dyrt snabbt då finare delar är ofta dyrare, bitspower är ett populärt märke där bara en anslutning kan kosta 100-200 kr styck.

3. Ska man ha custom loop så får man nästan bygga det själv eftersom de behövs plockas isär och rengöras med jämna mellanrum, jag känner inte till någon butik som gör såna arbeten men finns privatperson som kanske kan ställa upp på något sånt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär