Intel flyttar tillverkning av kretsar från 14 nanometer till 22 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel flyttar tillverkning av kretsar från 14 nanometer till 22 nanometer

Tvärtemot tidigare dementi bekräftas att Intel flyttat åtminstone en kretsdesign från 14 nanometer till äldre 22 nanometer, i ett försök att råda bot på Intels och datorindustrins kapacitetsproblem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Wait what?

...vad händer med Intel egentlig?

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill

bara H310 inget stort precis

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam

Nån watt mer på budgetkrets mot högre produktion av 14nm proppar är väl ett strategiskt och rimligt drag.

Lite dåligt presentation av Intel vad de sysslar med bara.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ska de flytta produktionen så är det väl "minst dåligt" att göra det för budgetsegmentet.

En annan lösning på problemet skulle ju vara att branchen i stort får upp ögonen för AMD som nu faktiskt har riktigt bra produkter igen Men det är ju inte så troligt att konkurrenten Intel skulle rekommendera det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Å ena sidan ingen större skada med tanke på att det nog bara leder till lite högre förbrukning på moderkortet. H serien är väl inget man kan klocka med ändå.

Å andra sidan är det stort att gå bakåt i utvecklingen. Man är van med att tekniken alltid gått frammåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

"Det går bra nu..."

Skrivet av tvelander:

bara H310 inget stort precis

Pekar iof. mot att Intel har problem med produktionen av styrkretsar samt är dåligt PR för Intel oberoende om det är H310 eller Z390 (Som de likaså haft problem med).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Inget ovanligt att styrkretsar tillverkas på en äldre teknik än processorer och GPU:er. AMD:s styrkretsar tillverkas t.ex. på 55nm:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_chipsets#AM4_Chipse...

Men det är klart att det inte ser bra ut när det går "baklänges" i utvecklingen, och om det dröjer ett år eller mer innan 10nm är uppe i vettig kapacitet kan det hinna bli riktigt, riktigt illa under nästa år.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Datavetare
Citat:

Övergången till 22 nanometer innebär inte enbart en större krets utan bör också ge styrkretsen högre strömförbrukning än ursprungliga H310.

En av de större anledningarna till att mindre noder resulterat kretsar med lägre strömförbrukning är att krympningen normalt medför att transistorerna kan drivar med lägre spänning.

Är också så att Intels ursprungliga 22 nm process använde högre spänning jämfört med 14 nm. Men Intel introducerade en uppdaterad variant av 22 nm 2017, 22FFL.

22FFL har faktiskt samma drivspänning som nuvarande 14 nm, 0,70 V. Det är förövrigt samma drivspänning som TSMC använder i deras 7 nm process.

Nu är inte spänning det enda som ger lägre strömförbrukning, en mindre nod tillåter lösning med fler transistorer och rätt använt kan även detta ge bättre effektivitet. Och framförallt skulle 14 nm ge bättre ekonomi jämfört med 22 nm, båda är väldigt mogna processer men 14 ger fler kretsar per "våffla".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem

Känns lite som en storm i ett vattenglas kring det här ändå.

Visst är det anmärkningsvärt i sig att man går över till äldre och större nodtillverkning.
Men ja, jämförelsen att AMD i nuläget använder 55nm för sina chipsets gör ju att intels hopp från 14nm till 22nm för chipsettillverkning inte verkar vara nån större grej egentligen. Och det verkar röra sig om chiptsets till budgetkretsar dessutom.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldComputer:

Njaa. AMD ligger kvar på 55nm på sin chipsettillverkning som @Pepsin var inne på här ovan ;).
#17560159

Sedan är väl frågan om det ens är av någon större relevans egentligen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

bara H310 inget stort precis

Det går bra vad annars kan man säga! Det flyter på som vanligt med ett ytterligare vinnar koncept!

7nm är runt hörnet för Amd! Ni som backar Intel lmao

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Avstängd

Det går bra nu för Intel just nu snacka om att gå tillbaka i tiden.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Eken:

Det går bra vad annars kan man säga! Det flyter på som vanligt med ett ytterligare vinnar koncept!

7nm är runt hörnet för Amd! Ni som backar Intel lmao

Jag sa bara att inte va någon stor sak när den kanske drar någon ynka mer W och 0 annan skillnad.

Inte att jag backar Intel.

Dom måste göra något och då gjorde dom det här.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av superegg:

Det går bra nu för Intel just nu snacka om att gå tillbaka i tiden.

ja, förutom att det är fler som vill köpa deras produkter så de börjar ha problem. Stackars intel.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@jacob, det är väl ändå så att Intel har dementerat att de har använt sig av TSMC för att nå kapacitet. Jag har inte hört att de på något sätt har förnekat förflyttning av egna styrkretsar till egna andra Fabs?

Således blir det lite konstig ingress.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Eken:

Det går bra vad annars kan man säga! Det flyter på som vanligt med ett ytterligare vinnar koncept!

7nm är runt hörnet för Amd! Ni som backar Intel lmao

Intel skulle likaväl kunna gå till 7nm liksom AMD men de gör det inte. Varför?
De satsar på att bygga själva, egna fabriker och mycket större vinst.
Kommer Amd nånsin att kunna producera någonting själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Känns lite som en storm i ett vattenglas kring det här ändå.

Visst är det anmärkningsvärt i sig att man går över till äldre och större nodtillverkning.
Men ja, jämförelsen att AMD i nuläget använder 55nm för sina chipsets gör ju att intels hopp från 14nm till 22nm för chipsettillverkning inte verkar vara nån större grej egentligen. Och det verkar röra sig om chiptsets till budgetkretsar dessutom.

Nej, rent tekniskt är det verkligen ingen stor sak eller något som en vanlig slutanvändare kommer märka av.

Men det sänder ut lite oroväckande signaler, speciellt om man vore en investerare. Att de säljer många processorer är förstås positivt, men att inte kunna möta efterfrågan är aldrig bra. Så, Intel har svårt att möta efterfrågan på 14nm och tvingas "backa" till 22nm för vissa produkter, 10nm blir försenat gång på gång, och konkurrenten AMD väntas snart lansera processorer på 7nm. Det är inte så det direkt skriker "Köp!" om deras aktie just nu.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

De går brau ny.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Nej, rent tekniskt är det verkligen ingen stor sak eller något som en vanlig slutanvändare kommer märka av, ens om de skulle flytta över även entusiastorienterade styrkretsar till 22nm.

Men det sänder ut lite oroväckande signaler, speciellt om man vore en investerare. Att de säljer många processorer är förstås positivt, men att inte kunna möta efterfrågan är aldrig bra. Så, Intel har svårt att möta efterfrågan på 14nm och tvingas "backa" till 22nm för vissa produkter, 10nm blir försenat gång på gång, och konkurrenten AMD väntas snart lansera processorer på 7nm. Det är inte så det direkt skriker "Köp!" om deras aktie just nu.

nej. men de skriker köp AMD! (som är på tok för högt övervärderad just nu)
Vi får se. Om intel gör rekordvinster kvartal efter kvartal höjer ut utbetalnigarna till aktieägarna varje år med dessa problem på 14nm så vad kommer att hända när de börjar köra med 10nm?

Medan AMD måste betala av skulderna som de har från Buldozer-tiden. Men ja....7nm = Köp AMD

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av DavidtheDoom:

@jacob, det är väl ändå så att Intel har dementerat att de har använt sig av TSMC för att nå kapacitet. Jag har inte hört att de på något sätt har förnekat förflyttning av egna styrkretsar till egna andra Fabs?

Således blir det lite konstig nyhetsrubrik...

Skickades från m.sweclockers.com

Intel har nekat till båda delar. Dementin om TSMC är färskvara medan de i maj (via Digitimes) meddelade att planerna för H310 att tillverkas på 14 nanometer var oförändrade.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dual-Tjur:

Intel skulle likaväl kunna gå till 7nm liksom AMD men de gör det inte. Varför?
De satsar på att bygga själva, egna fabriker och mycket större vinst.
Kommer Amd nånsin att kunna producera någonting själva?

Nvidia tar hjälp av TSMC vilket AMD också gör, de tar fram nya produkter på bordet, det är huvudsaken i denna diskussion.

Och vem skulle säga att att de inte gör stora vinstmarginaler med. De tar marknads andelar.

Eller du kanske vill bli mjölkad av Intel i ett x antal år till?

Intel har tappat accelerationen i utvecklingen.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Intel skulle likaväl kunna gå till 7nm liksom AMD men de gör det inte. Varför?

För att de när chippen planerades trodde att de skulle vara färdiga med 10nm för länge sen. Glöm att gå till TSMC 7nm, de hade kunnat göra Icelake på sin egen 14nm-process som en backup, men det gjorde de inte heller.

Intels 10nm-process, P1274, är i praktiken död p.g.a usel yield. Det de gör nu är en helt ny process att kalla 10nm som på viktiga detaljer skiljer sig från den du försökte med tidigare. Det är därför de nu säger att den nya processen är ett år bort, istället för som tidigare när det hela tiden var rullande tre månader när de fipplade med den existerande.

Citat:

De satsar på att bygga själva, egna fabriker och mycket större vinst.

Lite så, men poängen är inte att de skall behålla hela vinsten själv utan att de skall ha en bättre process än någon annan. De lägger ner mer pengar än någon annan för att vara först, och de är faktiskt inte först längre. Vi kan snacka om falsk marknadsföring i namnen hur länge som helst, och det är sant att exempelvis Samsung's 10nm är närmast identisk med Intel's 14nm, men TSMCs 7nm är en mer avancerad process än Intel's 14nm. Den är antagligen inte lika avancerad som Intels orginal-10nm, men den är bättre än vad Intel har ute, och från och med imorgon finns det processorer från 7nm-processen på marknaden i form av Apple's A12. Det kommer at vara första gången som någon annan faktiskt har processorer från en mer avancerad process sen jag vet inte när. IBMs egna processer på nittiotalet, kanske?

Citat:

Kommer Amd nånsin att kunna producera någonting själva?

De gjorde det i många år innan de sålde av GlobalFoundries. Det är egentligen ingen mer än Intel som gör sina egna chip längre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Lite så, men poängen är inte att de skall behålla hela vinsten själv utan att de skall ha en bättre process än någon annan. De lägger ner mer pengar än någon annan för att vara först, och de är faktiskt inte först längre.

AMD gjorde det i många år innan de sålde av GlobalFoundries. Det är egentligen ingen mer än Intel som gör sina egna chip längre.

Ja håller med. Att krympa hela tiden visste vi hela tiden kommer att vara omöjligt. Ingen visste bara när. Intel gjorde det på "sina 10nm". Just nu är de etta och fördelen att vara etta är stor. Men så länge de gör vinst så är det ingen fara...ännu.
Därmed får vi se vad det blir efter deras 10nm.

Skrivet av Eken:

Nvidia tar hjälp av TSMC vilket AMD också gör, de tar fram nya produkter på bordet, det är huvudsaken i denna diskussion.
Och vem skulle säga att att de inte gör stora vinstmarginaler med. De tar marknads andelar.
Eller du kanske vill bli mjölkad av Intel i ett x antal år till?
Intel har tappat accelerationen i utvecklingen.

Huvudsaken i denna diskussion är den som rubriken säger. Tillverkning. Amd utvecklar inte 7nm. Intel utvecklar både sina produkter och produktionen av dem. Visst...accelerationen i utvecklingen är ju ett rätt ord men att krympa i all evighet har vi vetat alla att de kommer inte att kunna gå.

AMD:s processorer på 7nm kommer inte vara billiga. Om de vill göra högre vinster för just nu är de verkligen inte.
Vilka de gör nu kan var och en se från deras kvartalsrapporter. Att ta marknadsandelar och göra stora vinstmarginaler skulle kräva bättre produkter än konkurrensens. Och där har de inte det. (intel/nvidia)

Om jag har varit mjölkad av intel??? Det tror jag inte. Har bara köpt bara två processorer nya av tiotals som jag har haft/byggt sedan år 2000. En duron och en 8350k som nya resten köpt begagnat. Nästa blir också en begagnad 8600k-8700k... när jag får behov kanske om 1-3 år. Så jag har aldrig varit mjölkad av någon egentligen...om jag tänker efter så har jag spenderat mer pengar på själva kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De gjorde det i många år innan de sålde av GlobalFoundries. Det är egentligen ingen mer än Intel som gör sina egna chip längre.

Samsung tillverkar sina egna kretsar.

Permalänk
Medlem

Det är alltså inte processorerna som kommer gå upp till 22nm, eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Samsung tillverkar sina egna kretsar.

Det har du rätt i, glömde på nåt sätt bort att de designar sina egna Exynos-chip bland annat. Fortsätter att jobba mot 7nm också, så de är absolut med i matchen. De är dock inte integrerade på det sätt som Intel är, eftersom de tar in andra kunder på sin nyaste process och jagar aktivt direkta konkurrenter inom andra områden att göra sina chip där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

Det går bra vad annars kan man säga! Det flyter på som vanligt med ett ytterligare vinnar koncept!

7nm är runt hörnet för Amd! Ni som backar Intel lmao

Skrivet av Dual-Tjur:

Intel skulle likaväl kunna gå till 7nm liksom AMD men de gör det inte. Varför?
De satsar på att bygga själva, egna fabriker och mycket större vinst.
Kommer Amd nånsin att kunna producera någonting själva?

Nonsens. Konkurerande 7nm är lika stor som Intels 10nm. Det finns ingen lag som säger att namnet på en teknik måste reflektera vad det faktiskt är, så konkurrenterna kallar bara sin teknik för 7nm för att vinna PR-kriget. Ni bevisar att taktiken fungerar. (PS. Jag är ingen Intel fanboy - men misinformation behöver korrigeras.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Nonsens. Konkurerande 7nm är lika stor som Intels 10nm. Det finns ingen lag som säger att namnet på en teknik måste reflektera vad det faktiskt är, så konkurrenterna kallar bara sin teknik för 7nm för att vinna PR-kriget. Ni bevisar att taktiken fungerar. (PS. Jag är ingen Intel fanboy - men misinformation behöver korrigeras.)

Fast de har ju rätt på ett sett då AMD med största sannolikhet kommer få ut 7nm-kretsar innan Intels 10nm, så det är ju 7nm mot 14nm som ska jämföras.

Med det sagt så tycker jag man ska vara försiktig med att skrika att Intel hamnar efter eller inte. Personligen ser jag det inte som en självklarhet att Ryzen2 kommer komma med en 8c som klockar lika eller högre vid samma eller lägre effektföbrukning än Intels kommande refresh. Nu när krympningarna inte verkar komma med stora automagiska fördelar sett till frekvenser och förbrukning så måste vi ju se hur de presterar innan man börjar tala om vem som har best teknik.

Dock kommer de få rejält svettigt på server-sidan. AMD kommer nog kunna få ut riktiga core-monster på 7nm.