Ny tv - "gammal" hemmabio: Hur funkar det med olika HDMI-versioner?

Permalänk

Ny tv - "gammal" hemmabio: Hur funkar det med olika HDMI-versioner?

Halloj!

Är sugen på att köpa denna tv...:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/s...

...och har sedan några år tillbaka detta hemmabiosystem:
https://www.philips.com.my/c-p/HTB5580_98/5.1-3d-blu-ray-home...

Har dock (fått) för mig att jag någonstans läst att denna kombo inte kommer att fungera (alternativt att det blir någon form av problem/funktioner som förloras?) då ljudsystemet ifråga endast stöder HDMI 1.4.

Är som sagt aningen förvirrad och undrar helt sonika om jag måste pensionera ljudsystemet ifråga om jag köper den tv jag länkat eller om det kommer funka men att vissa nya funktioner inte kommer att vara tillgängliga.

Om det sistnämnda, vilka funktioner skulle det då vara jag får "offra" om jag skulle behålla det ljudsystem jag har idag?

Jag har dessutom en dator inkopplad som HTPC (i7 4790K med ett R9 290 samt ljud från den inbyggda kretsen) - hur kommer denna påverkas om jag köper ny tv med nyare variant av HDMI?

Hoppas att någon förstår frågan/frågorna och har lust att ge en hjälpande hand.

Tack så mycket!

//Fredrik

Permalänk
99:e percentilen

Räkna med allsköns trevliga DRM-problem. @GLaDER kan berätta mer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ugh. Don't get me started.

För att kunna spela upp 4K från kommersiella källor behöver alla länkar i kedjan ha stöd för bl.a. HDCP 2.2. Kolla upp det. Min 4K receiver från Onkyo har inte detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderwolf:

Jag har dessutom en dator inkopplad som HTPC (i7 4790K med ett R9 290 samt ljud från den inbyggda kretsen) - hur kommer denna påverkas om jag köper ny tv med nyare variant av HDMI?

Om vi bortser från allt vad DRM heter så är problemet här att R9 290 endast har HDMI 1.4, så du får inte ut 4K@60Hz med full färgupplösning. Om du använder HTPC:n enbart för att kolla på film så kan det fungera att köra 4K@30Hz eller 4K@60Hz med 4:2:0 färg, annars är HDMI 2.0 starkt att föredra.

För det behöver du antingen ett modernare grafikkort (NVIDIA 900-serien eller nyare, AMD RX 400-serien eller nyare), alternativt en DP 1.2-till-HDMI 2.0-omvandlare (t.ex. en sån här). Jag använder själv en sån omvandlare jag länkade och det fungerar utmärkt, men jag kan inte uttala mig om hur det fungerar om man blandar in DRM i leken.

Permalänk

Hm, låter som att jag får nöja mig med tv-ljudet ett tag då tills jag kan köpa nytt ljud också. HTPC´n kommer få ta över mitt 1080 när jag köper nytt grafikkort så det borde funka när väl det kortet sitter på plats iallafall.

Även om jag inte fick de svar jag ville ha så vet jag nu åtminstone vad jag har att förhålla mig till vad gäller ljud samt inköp av nytt ljudsystem framöver.

Tack för svaren @perost, @GLaDER och @Alling.

Permalänk

En ny fråga slog mig:

Om jag köper en ny receiver som klarar "allt det nya" som behövs för att komplettera tv´n ifråga, skulle det ändå gå att återanvända mina högtalare från systemet ovan?
Om så är fallet, skulle någon kunna ge mig ett tips på lämplig 5.1-receiver som har det som behövs (nuvarande är ju en kombo, men jag kollar aldrig på film/serier på "skiva" utan jag klarar mig bra med enbart en receiver).

Jag kollar tv (sport, film, serier) och spelar pc-spel - det är det tv, ljud + HTPC används till så tips på en prisvärd/billig/"lagom" receiver som klarar det som tv´n och mina användningsområden "behöver" och som mer än gärna kan använda mina gamla högtalare från systemet jag länkade i trådstarten tages tacksamt emot.

Behöver alltså inte vara något "superduper med extra allt plus massor av lull-lull" utöver vad som är lämpligt till tv´n samt mina användningsområden. Jag gillar helt enkelt att ha lite mer tryck och kvalitet i ljudet än vad det inbyggda på dagens tv-apparater mäktar med. Är alltså inte den som sitter och lyssnar, eller ens lägger märke till, små nyanser i ljudet mer än vad andra Medelsvenssons gör.

Tack på förhand!

@perost, @GLaDER och @Alling + andra som är hugade?

Permalänk
Medlem

Det där Philips paketet du har är bara gjort för att passa ihop tillsammans så egentligen är det bästa att skaffa nya högtalare också.

Men eftersom det verkar vara passiva högtalare i ditt gamla paket så kan det fungera att återanvända dom fast risken är att ljudet blir sämre än med nya högtalare. Subwoofern i det där paketet är passiv(dvs den har ingen inbyggd förstärkare/slutsteg som vanliga hemmabio subwoofers har).

En ny förstärkare/receiver har normalt bara lågnivåsignal ut till subwoofern som då måste förstärkas så antingen får du köpa ny aktiv sub med inbyggd förstärkare/slutsteg eller möjligen som lösning om du har en annan förstärkare att koppla in den som slutsteg till gamla passiva subben.

Dessa Philips högtalare du har använder dessutom antagligen en egen koppling som man får ta bort om de ska användas till något annat än Philipsenheten de hör till. kan vara ide att lämna en stump så man kan skarva ihop dem igen om man klipper kontakterna.

Ytterligare kan man misstänka att risken är stor att de går sönder av en kraftigare förstärkare därför att sådana här allt i ett lösningar oftast anger rena fuskwatt då tanken inte är att de ska användas ihop med annat än enheten de kom med. dvs den kan vara märkt med 150w men tål bara 15 riktiga watt.

Kan också vara så att man kompenserat och korrigerat ljudet i förstärkaren så att de låter sämre kopplade till något annat, men det behöver inte vara så.

Lägger man ihop allt detta lär du få både bättre ljud och mindre bekymmer om du köper ett passande högtalarpaket ihop med receivern.

Men om du trots allt tänker använda de högtalare du har bör du nog åtminstone köpa till en ny aktiv subwoofer med inbyggt slutsteg.

Fördelen annars med att köpa ett vettigt normalt högtalarpaket är att det är enkelt att bara byta ut förstärkaren när någon framtida ny standard kräver det och inte hela kitet som det ofta blir med dessa tillverkarspecifika kombos med allt i ett lösningar.

Dessutom brukar ljudet bli bra mycket bättre än ljudlimpor och allt i ett anläggningarna om du köper något prisvärt högtalarpaket.

Vettigast är att använda hela det gamla paketet som datorhögtalare eller något sådant och köpa helt nytt ljudsystem till teven.

Du skulle antagligen klara dig bra med en instegsmodell på förstärkare/receiver bara den klarar de nya formaten för UHD/4k och HDR samt hanterar minst HDMI 2.0a och HDCP 2.2 vilket i princip de flesta nya modeller gör.

Det som skiljer i dessa prisklasserna är mest att för en del mer pengar så ingår sådant som Spotify Connect och andra nättjänster som webbradio, det börjar finnas multiroom funktioner, trådlöst nätverk osv. Börjar man komma uppåt dubbla pengen i mellanprisklassen och uppåt brukar även ljudet bli lite bättre men det är ganska små skillnader i regel då instegsmodellerna är fullt tillräckliga om man inte har speciella krav.

Yamaha har jag erfarenhet av och är nöjd med både som instegsmaskin och mellanklass men det finns fler märken som är bra.

Permalänk
Medlem

Tittade snabbt på prylarna och TVn har optiskt utgång och förstärkaren har optisk ingång. Om inte du har några riktiga orsaker att låta bilden gå igenom förstärkaren så kommer det fungera fint.

Du behöver inte använda HDMI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Celebmir:

Tittade snabbt på prylarna och TVn har optiskt utgång och förstärkaren har optisk ingång. Om inte du har några riktiga orsaker att låta bilden gå igenom förstärkaren så kommer det fungera fint.

Du behöver inte använda HDMI.

Tänkte precis på samma sak.

Permalänk

@Airborne: Tack så mycket för din input. Låter som att potentialen för krångel är väl stor för att en amatör som jag skall chansa - speciellt då jag inte lär fatta vad som krånglar heller.

Tror du som det som nämns under ditt inlägg, att det skulle fungera genom att köra genom optisk in- och utgång?
Om inte, skulle följande saker isåfall vara något i stil med det du talar om?:

Högtalare:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hemmabio/hemmabioho...

Receiver:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hemmabio/hemmabiore...

Permalänk

@Snajk @Celebmir

Okej!
Skulle det alltså fungera med en sådan här kabel menar ni?

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/optisk-kabel...

Vad skulle förloras om en sådan lösning fungerade, jämfört med helt nya grejer som körs via senaste HDMI-standarden?

Permalänk
Medlem

Jo, det är rätt kabel.

Fördelen med att använda HDMI är att om du har flera HDMI-källor så kan du använda förstärkaren som en växel mellan olika saker. (Dvd, blueray, konsol, PC osv)
Men eftersom moderna tv-apparater i regel har tillräckligt med HDMI ingångar så behöver det inte gå genom förstärkaren. (En del förstärkare kan även vara bättre än TVn på att skala upp bilder)
Själv väljer jag att ta ljudet via optiskt från TVn till förstärkaren och har allt annat inkopplat på TVn direkt. Vill jag använda bättre ljud slår på förstärkaren och sänker ljudet på TVn.
Jag har dock förstärkaren inkopplad med HDMI också men det är mer för att konfa förstärkaren.
En sak till, HDMI tillåter fjärrkontrollsignaler att passera mellan tv och förstärkare så att du använda tvn fjärrkontroll för att sänka ljudet på förstärkaren t.ex. Något jag hatar och vägrar använda ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Celebmir: Åter igen, tack för svaret! Låter som att jag köper tv´n ifråga och en sådan kabel, funkar det tillräckligt bra så kör jag på det - annars kör jag på det "inbyggda" ljudet i tv´n så länge och köper något i stil med det jag länkade ett par inlägg ovanför när jag har råd eller om det dyker upp något prisvärt under Black Friday eller Mellandagsrean.