Hjälp mig lista ut vart min surfpott tar vägen

Permalänk
Medlem

Hjälp mig lista ut vart min surfpott tar vägen

När jag inte är hemma och behöver surfa via datorn kopplar jag naturligtvis upp mig med hjälp av telefonen. På sista tiden har det varit problem med det, nämligen att all surf tar slut direkt. Idag kopplade jag upp mig för att svara på ett mail och under tiden jag höll på med mailet tog den surf jag hade kvar tvärslut. Det var 2 GB som käkades upp på en halvtimme. Jag vill ha reda på vad det är som använder så mycket data, men vet inte hur jag ska kunna testa mig fram utan att riskera att mina nyköpta 3 GB också försvinner.

OS: Windows 10
Program igång: Firefox med en massa flikar (bara i bakgrunden), Office, Notepad++, Thunderbird och liknande vanligt. Jobbade bara aktivt med Thunderbird, en del mail laddades hem, men det är ju småpotatis.
Misstankar: Dropbox (dock full så inget laddas upp dit), Microsoft i allmänhet (vem vet vad Windows 10 håller på med egentligen).

Tankar mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Windows update kan ofta vara en bov i dramat.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Resursövervakaren kanske kan hjälpa något.

Permalänk
Avstängd

Kan nästan garantera att de är "Windows Update".

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

I Windows så kan du ange anslutningen som en anslutning med datapris, och konfigurera om updates, bakgrundsdata osv ska tillåtas.
Du kan även se vilka program som använt internet, och hur mycket.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Det finns bra saker i windows 10 network & settings både info och att du kan begränsa

/Atener

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maskeradmannen:

I Windows så kan du ange anslutningen som en anslutning med datapris, och konfigurera om updates, bakgrundsdata osv ska tillåtas.
Du kan även se vilka program som använt internet, och hur mycket.
Skickades från m.sweclockers.com

Och om du har detta igång får du ett varningsmeddelande om att du kanske vill pausa Onedrive.

Jag har använt det där sättet sedan januari och Windows har aldrig uppdaterats.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag ska titta på alla förslag.

Skrivet av Beta:

Windows update kan ofta vara en bov i dramat.

Det konstiga är att det händer varje gång. Det kan ju inte vara så stora uppdateringar varje vecka? Eller kan det det? Jag hade datorn uppkopplad med wifi i lördags, tycker den borde ha tagit ner allt sånt då och att det inte borde vara 2 GB nya grejor att ta ner bara två dagar senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meat:

Tack för alla svar, jag ska titta på alla förslag.

Det konstiga är att det händer varje gång. Det kan ju inte vara så stora uppdateringar varje vecka? Eller kan det det? Jag hade datorn uppkopplad med wifi i lördags, tycker den borde ha tagit ner allt sånt då och att det inte borde vara 2 GB nya grejor att ta ner bara två dagar senare.

Skickades från m.sweclockers.com

I windows 10 så är det inställt som default att du hjälper andra med updates också. Så M$ använder dig som en windows update tjänst för andra om du inte stänger av detta.

Jobbade för ett tag sedan åt en datorförsäljare och varje fredag märkte jag att det inte gick att surfa eller göra någonting i hela butiken. Till slut upptäckte jag att det var alla demodatorer som skickade updates ut på nätet. Stängde av detta och allt fungerade igen.

https://www.howtogeek.com/224981/how-to-stop-windows-10-from-...

Permalänk
Medlem

Jag har nu kollat på alla förslag. Lyckligtvis hjälpte jag åtminstone inte andra med Windows-uppdateringar (vilken vansinnig funktion!) men det är helt klart System som har slukat mest data. Nästan 8 GB medan tvåan Dropbox har använt drygt två (rimligt eftersom jag fyllde den för ett par veckor sen) och trean Firefox knappt två (också rimligt, har kollat Netflix).

Har nu angivit att mobilens nätverk kostar pengar och hoppas att det ska hjälpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

I windows 10 så är det inställt som default att du hjälper andra med updates också. Så M$ använder dig som en windows update tjänst för andra om du inte stänger av detta.

Jobbade för ett tag sedan åt en datorförsäljare och varje fredag märkte jag att det inte gick att surfa eller göra någonting i hela butiken. Till slut upptäckte jag att det var alla demodatorer som skickade updates ut på nätet. Stängde av detta och allt fungerade igen.

https://www.howtogeek.com/224981/how-to-stop-windows-10-from-...

Tackar! Visste jag inte om

Permalänk
Medlem

Har nu kopplat upp mig efter att ha ändrat inställningarna och fick följande "felmeddelande":

"Det finns tillgängliga uppdateringar. Vi laddar ned dem när du inte använder en anslutning med datapriser. Om du vill kan du ladda ned 3.27 GB-3.27 GB med din aktuella dataanslutning (avgifter kan tillkomma). Du kan fortfarande behöva ansluta till ett Wi-Fi-nätverk utan datapriser för vissa uppdateringar."

TREKOMMATJUSJU GIGABYTE efter att två GB redan laddats ner igår, det är ju sanslöst! Inte undra på att hårddisken är nästan full trots att datorn är hyfsat ny. Om jag inte vore så lat skulle jag ha bytt till Linux för länge sen.

Problemet är löst i alla fall, tack som fan alla!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meat:

Har nu kopplat upp mig efter att ha ändrat inställningarna och fick följande "felmeddelande":

"Det finns tillgängliga uppdateringar. Vi laddar ned dem när du inte använder en anslutning med datapriser. Om du vill kan du ladda ned 3.27 GB-3.27 GB med din aktuella dataanslutning (avgifter kan tillkomma). Du kan fortfarande behöva ansluta till ett Wi-Fi-nätverk utan datapriser för vissa uppdateringar."

TREKOMMATJUSJU GIGABYTE efter att två GB redan laddats ner igår, det är ju sanslöst! Inte undra på att hårddisken är nästan full trots att datorn är hyfsat ny. Om jag inte vore så lat skulle jag ha bytt till Linux för länge sen.

Problemet är löst i alla fall, tack som fan alla!

Ett tips är att köra diskrensning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ett tips är att köra diskrensning

Huh. Det har jag nog inte gjort på 15 år. Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meat:

Huh. Det har jag nog inte gjort på 15 år. Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Det borde ta bort en massa gamla uppdateringsfiler och annat tjafs