Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ny HTPC för 4k upplösning

Hej Alla

Jag vill bygga en ny HTPC med 4k eller, som är kopplats till en projektor.
Har två olika alternativ att välja emellan.
Första alt: Använda Min gamla PC.(Om den duger, jag vet att jag har ett ATX moderkort, och det är för stort.)
Jag har en AMD processor 3,7 GHz med 8 core, 16 GB ram och grafikkort som heter Nvidia 1060 6GB.
(Är inte 100% säkert, men tror att det ska räcka för 4k upplösning).(Exakt spec jag kan ta fram när jag kommer hem).

Andra alt: Köpa en ny PC.Moderkort, processor och minnet och låda.

Innan jag börjar handla stort då vill jag köpa en låda, som helst inte for stor, inte för liten.
Vill ha en låda som är max 10 till 15 cm hög, och 40cm bredd. Den ska ligga direkt under projektorn, den ska ha möjlighet att byta till ett annat grafikkort om mitt gamla går sänder. Vill undvika speciell datorer, med speciella mått. Samma problem jag hade när jag byggde U2 låda till min pfsense.

Har av er något bra tips eller rekommenderar ett annat lösning, det är bara att säga.
Undrar ni något annat, fråga bara.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Har inga tips annat än att du bör ta ljudnivån i beaktning. Mekaniska hårddiskar låter jävligt mycket. Jag vet inte vad som krävs från hårdvaran för att köra 4K men risken är att det blir varmt vilket kör igång fläktarna vilket även det låter en hel del.

Alla är dock inte lika känsliga när det kommer till ljud i vardagsrummet som jag är

Min lösning är i alla fall att ha en dator i ett annat rum som bl.a. agerar plexserver. Servern omvandlar filerna (om det behövs) och skickar sedan vidare datan till min raspberry pi som är kopplat till hemmabiosystemet. Eftersom filerna redan är i "rätt" format behövs nästan ingen kraft från raspberryn. Perfekt lösning om man frågar mig, ingen onödig plats tas upp och inga ljud från hårddiskar och fläktar.

Jag kör dock bara i 1080, vet inte hur väl det skulle fungera med 4k.

Permalänk
Medlem

själv har jag media/server-datorn i en garderob i hallen(med kylning) - borrat hål genom väggen för USB (för en Logitech trådlös mottagare) och för HDMI sladden

// LZ

Permalänk
Medlem

Måste du kunna byta grafikkort?
Själv funderar jag på att köpa nya Intel Nuc 8th gen med i5.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Inaktiv

en NvidiaShield fixar ju detta lätt och till bra pris.

Permalänk
Medlem

@njanja: Nuvarande grafikkort räcker till 4K över HDMI iallafall, det klarar upp till 8K också dock kanske inte över HDMI då utan över DP.

Vill du ha en mindre kompakt HTPC lär du åka på att byta moderkort, vill du ha ganska låg men bred och djup kan nog befintliga duga, problemet kan möjligen bli grafikkortet på höjden.

Bättre du skriver vilken CPU du har, orkar inte googla på vad det kan vara som passar AMD 3,7Ghz och 8 cores, men om det är av senare gen (Zen) så hittar du moderkort i rätt format, annars kanske inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

en NvidiaShield fixar ju detta lätt och till bra pris.

Nästan, den fixar många 4k (x265), inte alla. Ska du ha något riktigt heltäckande behövs en HTPC.
Jag kör en Ryzen 2200G/m-ITX AM4, det är en bra billig CPU/plattform för 4k HTPC. Den klarar dessutom Windows Mixed reality VR.