Smarta eluttag till lampor?

Permalänk

Smarta eluttag till lampor?

Har kopplat ihop min Google Home med dessa eluttag
https://www.amazon.de/Steckdose-StillCool-Automatische-Smartp...

Det fungerar utmärkt. Men däremot hittar jag inte något liknande för mina lampkontakter. Med lampkontakter menar jag denna typ:
https://www.google.se/search?q=lampkontakt+ikea&source=lnms&t...:

Har läst att det finns smarta lampknappar i stil med dessa
https://www.dustinhome.se/product/5011024219/touch-panel-swit...

Men då jag knappt vet skillnaden på växelström och likström vågar jag mig inte på projektet att installera sådana (och ordna elektriker för ett sådant projekt känns inte värt pengarna...)

Tyvärr är inte lösningen heller att köpa smarta glödlampor då själva lampan bygger på en designad glödlampa.

Löser någon mitt problem är jag evigt tacksam!

Permalänk
Medlem

@cantstandmenow:

Jag har gjort min belysning smart i lägenheten genom att installera Plejd enheter bakom strömbrytarna och även bakom diverse eluttag. Problemet är att än så länge har de ingen uppkoppling mot internet, utan de sköter kommunikationen endast med BlueTooth.
Men, det ska snart komma en enhet som kopplar upp systemet mot internet. Då går det säker att göra det en del av det "smarta hemmet" med google home osv.

Jag har huvudsakligen valt att investera i detta pga:
* Vanliga strömbrytarna på väggen ska funka som förut, mobilen skall inte vara ett krav för att styra min belysning! (men det går givetvis)
* Ingen central enhet som kan dräpa hela systemet. Dvs skulle en enhet bli deffekt fungera resterande system som vanligt.

Som sagt har jag utöver min vanliga tak belysning även lagt enheter bakom vissa uttag för att ge dem styrning. Givetvis kan man sen ställa in vad knapptryck skall göra, man har även tillgång att att göra ett "senario" som händer vid dubbeltryck på en brytare som är rätt trevlig.

Det är kanske inte det du precis letade efter, men jag tänkte att det kanske kunde vara intresant med en lite mer integrerad lösning än massa extra adaptrar i varje uttag... Men det är kanske bara jag. ^^

Permalänk

@imo: Tackar för svar! Din lösning hade ju varit optimal, men då måste man ju pilla på elektroniken vilket jag inte vågar. Men det kanske inte går att lösa på något annat sätt?:/ Tycker bara det är lite märkligt att det finns en uppsjö av smarta uttag (liknande den jag länkade till först) men inte en endaste anpassad för lampkontakter. Hörde tom med IKEA (iom deras smarta hemsatsning) om de har några planer på det men de hade de inte:/

Permalänk
Medlem

@cantstandmenow:

Låter lite märkligt att ingen gör något för taklampor, kanske för att de dels kan trilla ner (gravitationen om den sitter i tak och inte vägg) och dels det estetiska. Vem vill ha en stor klump som lyser där uppe? :S Rena spekulationer från min sida då jag aldrig kolla på något system som innebär att jag inte kan använda de väggbrytarna som vanligt.
För att saker skall användas ska det vara enkelt att använda i min mening. Annars blir det bara en roligt grej i början som man sedan tröttnar på. Därav har Philips Hue mm aldrig varit ett alternativ för mig.

Det är inte speciellt farligt svårt att koppla in dem, det är tre kablar att hålla reda på. Men samtidigt kan jag inte med gott samvete uppmana någon som känner sig osäker på att göra det. Där finns ju brandrisk osv.

Ett tillägg jag kan göra om du skulle överväga Plejd är att man måste ha brytare som ger pulser och inte konstant av på (detta används för att använda den inbyggda dimmern). Dvs knappen studsar ut när du släpper. Vissa brytare har ett inbyggt stöd för att bara pilla in en liten fjäder och på så vis bli det. Men har man inte det kan man åka på att även byta strömbrytare.

Ytterligare ett litet tillägg är att Plejd enheten har just en dimmer inbyggd som klara led lampor. Kollar du på vad lösa sådanna kostar att köpa är det inget konstigt att hitta dyrare enheter än vad en Plejd-enhet kostar. Det gör systemet försvånatsvärt prisvärt för de smarta funktionerna som kommer med. För att dimma måste givetvis även lampan klara av att dimmas! (vissa tänker inte så långt...)
Speciellt prisvärt blir deras nya DIM-02 som klarar att dimma två källor och kostar 150:- mer än deras enhet som dimmar en. Dessa är perfekta att ha där man har brytare med två knappar.

Det som är absolut bäst är när man går och lägger sig och bara dubbeltrycker på strömbrytaren i sovrummet och allt slocknar! Att kunna dimma i alla rum är visserligen inte fel heller.

Permalänk
Medlem

Det stora problemet med produkten du vill ha är att det finns bara spänning i taklampsuttag när lampknappen är på. Så om nån trycker av lampan på väggbrytaren så kan du inte fjärrstyra.
Man kan ju tänka sig batteridrift men det kommer nog ha sina problem.