@cantstandmenow:
Låter lite märkligt att ingen gör något för taklampor, kanske för att de dels kan trilla ner (gravitationen om den sitter i tak och inte vägg) och dels det estetiska. Vem vill ha en stor klump som lyser där uppe? :S Rena spekulationer från min sida då jag aldrig kolla på något system som innebär att jag inte kan använda de väggbrytarna som vanligt.
För att saker skall användas ska det vara enkelt att använda i min mening. Annars blir det bara en roligt grej i början som man sedan tröttnar på. Därav har Philips Hue mm aldrig varit ett alternativ för mig.
Det är inte speciellt farligt svårt att koppla in dem, det är tre kablar att hålla reda på. Men samtidigt kan jag inte med gott samvete uppmana någon som känner sig osäker på att göra det. Där finns ju brandrisk osv.
Ett tillägg jag kan göra om du skulle överväga Plejd är att man måste ha brytare som ger pulser och inte konstant av på (detta används för att använda den inbyggda dimmern). Dvs knappen studsar ut när du släpper. Vissa brytare har ett inbyggt stöd för att bara pilla in en liten fjäder och på så vis bli det. Men har man inte det kan man åka på att även byta strömbrytare.
Ytterligare ett litet tillägg är att Plejd enheten har just en dimmer inbyggd som klara led lampor. Kollar du på vad lösa sådanna kostar att köpa är det inget konstigt att hitta dyrare enheter än vad en Plejd-enhet kostar. Det gör systemet försvånatsvärt prisvärt för de smarta funktionerna som kommer med. För att dimma måste givetvis även lampan klara av att dimmas! (vissa tänker inte så långt...)
Speciellt prisvärt blir deras nya DIM-02 som klarar att dimma två källor och kostar 150:- mer än deras enhet som dimmar en. Dessa är perfekta att ha där man har brytare med två knappar.
Det som är absolut bäst är när man går och lägger sig och bara dubbeltrycker på strömbrytaren i sovrummet och allt slocknar! Att kunna dimma i alla rum är visserligen inte fel heller.