Linux Mint-dator, vilka komponenter bör man välja?

Permalänk

Linux Mint-dator, vilka komponenter bör man välja?

Hej!
Jag ska byta till Linux Mint och funderar på hårdvara. Blir inte klok på vad jag ska välja!
Ska köpa moderkort, CPU och RAM.
Hade det varit windows hade det varit helt OK, men det här blir jobbigt.
Det jag ska köra är inte problem, jag har två andra maskiner som kör win 10 så ev. problem blir små.
Min oro är om moderkortets bios ger problem. Jag vill ha mycket god prestanda.
Så min plan är en CPU med många kärnor, ett BRA moderkort och 16 MB RAM.
Jag kör INTE spel, kraften vill jag ha för video/audio. Frågan är egentligen ska jag undvika nån särskild BIOS?
Jag kör Mint på en notebook helt utan problem, en Packard Bell.

Jag behöver råd vad gäller MB/CPU/RAM, fallgropar?
Pengarna kvittar, prestandan gäller.
Vill inte köpa MB och sen få problem och måsta byta.

//Leif Widmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

Hej!
Jag ska byta till Linux Mint och funderar på hårdvara. Blir inte klok på vad jag ska välja!
Ska köpa moderkort, CPU och RAM.
Hade det varit windows hade det varit helt OK, men det här blir jobbigt.
Det jag ska köra är inte problem, jag har två andra maskiner som kör win 10 så ev. problem blir små.
Min oro är om moderkortets bios ger problem. Jag vill ha mycket god prestanda.
Så min plan är en CPU med många kärnor, ett BRA moderkort och 16 MB RAM.
Jag kör INTE spel, kraften vill jag ha för video/audio. Frågan är egentligen ska jag undvika nån särskild BIOS?
Jag kör Mint på en notebook helt utan problem, en Packard Bell.

Jag behöver råd vad gäller MB/CPU/RAM, fallgropar?
Pengarna kvittar, prestandan gäller.
Vill inte köpa MB och sen få problem och måsta byta.

//Leif Widmark

Jag skulle rekommenderat att köra på AMD rakt igenom om det är en möjlighet, de har bra open source drivrutiner som är inkluderade i Linux-kärnan, inget extra som behöver installeras eller konfigureras på en up-to-date version av Linux kärnan v4.15 eller senare, "De ä bar å åk" -Som Stenmark uttryckte det en gång i tiden...

Personligen har jag en m-ITX Linux-burk som fungerar kanonbra i sammanhanget.
Moderkortet är jag väldigt nöjd med, men det är mini-ITX som kanske inte faller alla i smaken även om det är packat med finesser.
ASRock gör väldigt bra AM4 moderkort som sällan strular om man kör t.ex. Linux.

CPU: https://www.komplett.se/product/993767/datorutrustning/datorkomponenter/processor/amd-ryzen-7-2700x-processor

Hårddisk: (för Linux root-partitionen, bootar in i OS på någon sekund.) https://www.komplett.se/product/909176?noredirect=true#

RAM: https://www.komplett.se/product/1018345/datorutrustning/datorkomponenter/minne/gskill-flare-x-ddr4-16gb-kit-3200mhz?noredirect=true?noredirect=true

Moderkort: https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-X470-GAMING-ITXac-Moderkort-AMD-X470-AMD-AM4-socket-DDR4-RAM-Mini-ITX-/2653964

Grafikkortet som används för tillfället är ett gammalt Sapphire Radeon R9 Fury (4GB) som är på gränsen till overkill för det jag använder datorn till.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

@krigelkorren:
Intressant ... Jag har aldrig ens funderat på AMD. Det där tål att fundera på!
Min erfarenhet av dem har varit mest trassel.... men då har det rört sig om Intel

//Leffe.

Permalänk
Medlem

@RetroNerd: Ta du dig en funderare, Intel brukar annars inte vara något problem heller men det finns alltid undantag, när det kommer till många kärnor och framtidssäker tenderar jag att gå mer på AMD.

https://www.youtube.com/watch?v=MD_XuHv-5Cs

Sockeln (passformen) för nuvarande processorer har AMD indikerat att de tänker fortsätta med i åtminstone 2 år till vilket medför att man kommer kunna uppgradera till senare modeller av processorer om man så önskar, det öppnar för införandet av fler/effektivare kärnor inför nästa generations processorer.

Ännu en fördel med AMD i Linux sammanhang är på grafikkortsfronten, där de numera har väldigt bra open source drivrutiner som även dem finns inkluderade i Linux-kärnan, det är rätt smidigt att slippa installera halvdant testade proprietära drivrutiner i efterhand som ev. landar dig i en kommandoprompt, om ens det, utan ett grafiskt interface.

-Annars, om nu pengar inte är någon som helst faktor och just många kärnor är av högsta vikt, finns ju alltid det som kallas för HEDT-segmentet (High-End-Desktop).
Där har Intel såväl AMD tilltalande plattformar såsom i9 och Threadripper med Processorer upp till 32 kärnor (64trådar) om så skulle behövas.
Men det är något av en nisch-marknad där man måste ha klart för sig att det är just den sortens kraft man är i behov av.
Dock verkar Linux vara bra mycket duktigare än Windows på att hantera tyngre och flertrådade scenarion.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Ännu en fördel med AMD i Linux sammanhang är på grafikkortsfronten, där de numera har väldigt bra open source drivrutiner som även dem finns inkluderade i Linux-kärnan, det är rätt smidigt att slippa installera halvdant testade proprietära drivrutiner i efterhand som ev. landar dig i en kommandoprompt, om ens det, utan ett grafiskt interface.

Det bör väl dock nämnas att det är främst AMD vs. NVIDIA du pratar om då. Intel har en lång historia av open source drivrutiner, och deras hårdvara brukar vara relativt problemfri i Linux. Intel är ju i själva verket en av de i särklass största bidragarna till Linux. Så det finns ingen anledning att välja AMD över Intel av den anledningen, jag skulle nog vilja påstå att Intel t.o.m. är ett bättre val på den punkten.

Däremot är ju AMD betydligt mer prisvärda i dagsläget för många tillämpningar, så en AMD-burk är absolut ett vettigt val. Något att uppmärksamma är dock att om man köper t.ex. en Ryzen 7 så måste man komplettera med ett grafikkort (även om moderkortet har bildutgångar), till skillnad mot Intels konsumentprocessorer (t.ex. 9700K/9900K) som har integrerad grafik. Går man upp till HEDT-segmentet så saknar däremot alla processorer integrerad grafik, så även där behöver man ett separat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det bör väl dock nämnas att det är främst AMD vs. NVIDIA du pratar om då. Intel har en lång historia av open source drivrutiner, och deras hårdvara brukar vara relativt problemfri i Linux. Intel är ju i själva verket en av de i särklass största bidragarna till Linux. Så det finns ingen anledning att välja AMD över Intel av den anledningen, jag skulle nog vilja påstå att Intel t.o.m. är ett bättre val på den punkten.

Däremot är ju AMD betydligt mer prisvärda i dagsläget för många tillämpningar, så en AMD-burk är absolut ett vettigt val. Något att uppmärksamma är dock att om man köper t.ex. en Ryzen 7 så måste man komplettera med ett grafikkort (även om moderkortet har bildutgångar), till skillnad mot Intels konsumentprocessorer (t.ex. 9700K/9900K) som har integrerad grafik. Går man upp till HEDT-segmentet så saknar däremot alla processorer integrerad grafik, så även där behöver man ett separat grafikkort.

Helt riktigt det är AMD vs. nVidia jag syftar på i den bemärkelsen, det kanske jag inte lyckades förmedla särskilt väl i mitt förra inlägg.
Intel är mycket bra på att bidra i Open source sammanhang, och ja, Intel bidrar till Open source och teknikvärlden på långt fler punkter än just CPU/APU/styrkretsar.

Ryzens topp-CPU:er måste man komplettera med grafikkort.
Intel har inbyggd krets i deras toppsegment.
Ryzens moderkort har även dem stöd för inbyggd grafik likt Intels styrkretsar om man vill köra med en CPU bestyckad med grafikkrets (APU).
I nuläget, skall tilläggas, finns det inte så många kraftiga APU:er att välja bland i AMD's sortiment, men det kan mycket väl ändras i framtiden då sockeln förväntas leva ett bra tag till.

I flertrådade scenarion, vilket jag tolkade det som att TS syftar på när det gäller användningsområdet, brukar dock AMD's många kärnor med jämn klockfrekvens prestera väldigt väl.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hedersmedlem

@RetroNerd *Tråd flyttad, rubrik förtydligad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...