Vilka RAM-minnen rekommenderar ni till ett Ryzen 5 2600 och ASUS PRIME B350-PLUS-system?

Permalänk
Avstängd

Vilka RAM-minnen rekommenderar ni till ett Ryzen 5 2600 och ASUS PRIME B350-PLUS-system?

Jag är väldigt ny inom detta mend att bygga datorer mm. Bygger en dator snart och skulle vilja ha svar på en och annan fråga.
Så vitt jag vet vill man ha högre clockspeed och lägre nånting (CL). Ingen aning vade bra för men aja. Ska använda en Ryzen 5 2600 för lite streaming tillsammans med ett ASUS PRIME B350-PLUS. Detta moderkort stödjer då endast 2666mhz i clockspeed (standard). Skulle jag använda ram-minnen med statsen 3000mhz CL15 skulle clockspeeden bli bottleneckade typ ner till 2666mhz (medveten att jag kan overcloka men är inte jätte förtjust i de). Ett alternativ är att köpa ram-minnen med statsen 2666mhz CL16. Men jag antar att 2666mhz cl15 (dom orginella 3000mhz minnena) är bättre än 2666mhz CL16. Vad rekommenderas? Förlåt för jäätteee lång text och min okunnig het. Tacksam för svar

Permalänk

Det är inte svårt att aktivera en överklocknibgs profil och på det sättat köra minnet i det dom är gjorde för.
Kolla vara vad ditt moderkort stödjer som högst med _OC_, det du nämnde klarar 3200mhz.

Ryzen gillar snabba minnen men dock sällan i alla 4 slots och corsairs vengeance lpx minne i 3000.
Jag kör såna minnen och fått öka volten för att få dom att gå i 3000mhz då ”standard” bara är 1.35v i 3000, och det krävs 1.37volt för att mina ska vara stabil

Tänkt dock på att ryzen 2— är b450 styrkrets och för att kunna kasta i bios som stödjer 2— i ett b350 moderkortså måste du ha en ryzen från gen 1.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@Luddex_5:

Ryzen presterar bättre med snabba minnen, 3000Mhz CL15 är en bra sweetspot.
Du går bara in i bios och ställer in en färdig profil, tar 10 sek.

Förresten så fungerar B350-moderkorten med nya Ryzen endast om det har uppdaterat bios.
Välj B450 istället om du inte redan köpt, de har bättre minneskompabilitet också.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Du kan lika gärna köpa DDR4-3000 CL15, för de brukar ändå kosta ungefär lika mycket som långsammare minnen. Och ja, du vill ha så låg CL (latens) som möjligt, men CL räknas i klockcykler. D.v.s. CL15 på DDR4-3000 är snabbare än CL15 på DDR4-2666. Men över lag så är det hög frekvens och låg CL som man bör eftersträva.

Och även om det räknas som överklockning att köra minnena så snabbt så handlar det egentligen inte om överklockning som vi normalt ser det, eftersom minnena är gjorda för den hastigheten och har en profil som talar om för moderkortet vilka inställningar som ska användas.

För att "överklocka" minnena på just det moderkortet så går du bara in i BIOS, klickar på D.O.C.P. som finns på första sidan som dyker upp, och väljer minnets profil i listan. Svårare än så är det inte, i alla fall i teorin. I praktiken är det inte alltid som de automatiska inställningarna fungerar, men oftast gör de det.

Permalänk
Avstängd

Okej tack för snabba svar, blir 3000mhz CL15 minnena. Men förstod ändå inte riktigt detta med att det valda moderkortet skulle passa bättre med ett ryzen chip från första gen. Tacksam för en förklaring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ah nvm nu fattar jag, kollade inets sida och de blir nog ett b450 från asus istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du kan lika gärna köpa DDR4-3000 CL15, för de brukar ändå kosta ungefär lika mycket som långsammare minnen. Och ja, du vill ha så låg CL (latens) som möjligt, men CL räknas i klockcykler. D.v.s. CL15 på DDR4-3000 är snabbare än CL15 på DDR4-2666. Men över lag så är det hög frekvens och låg CL som man bör eftersträva.

Helt rätt. Matten som visar ovan kan förenklat räknas med:
2000/"DDR frekvensen i Mhz" * "CL" = "tid i nanosekunder"

Så 2000/2666 * 16 = ca 12ns (tekniskt sett är det 2666.666666 i all oändlighet... men vi förenklar)
och 2000/3000 * 15 = ca 10ns
Man ser då rätt snabbt att det faktiskt skiljer 20% i latens mellan dessa "relativt lika i pris". Och en operation som sker mot RAM blir klar snabbare. (Det är lite mer komplext, men i enklaste tankesättet är detta bra nog sätt att se det)

Och 3000 moduler som klarar 10ns kommer klara samma 10ns i 2666Mhz också, då det beror på hur bra moduler den har, inte hur snabb bussen är. Så vänder vi på formeln:

10 * 2666/2000 = ca 13.33 (CL). Vi kan inte gå ner till 13 (det vore överclock och kanske går med tweak), men 14 är inga problem. Så dessa 3000 ska kunna köra 2666 CL14 tom, så man ser hur mycket det faktiskt skiljer tydligare så här.

Skrivet av perost:

Och även om det räknas som överklockning att köra minnena så snabbt så handlar det egentligen inte om överklockning som vi normalt ser det, eftersom minnena är gjorda för den hastigheten och har en profil som talar om för moderkortet vilka inställningar som ska användas.

För att "överklocka" minnena på just det moderkortet så går du bara in i BIOS, klickar på D.O.C.P. som finns på första sidan som dyker upp, och väljer minnets profil i listan. Svårare än så är det inte, i alla fall i teorin. I praktiken är det inte alltid som de automatiska inställningarna fungerar, men oftast gör de det.

Som visat ovan så även om man inte officiellt vill överklocka är det ändå bättre att ta 3000 minnena pga lägre latens vid 2666Mhz, precis som du säger. Frekvensen är inget mer än hur snabbt bussen mellan CPU och RAM pratar. Latensen är hur lång tid ett kommando tar att göra, och det är här man vinner prestanda oavsett frekvens. Snabbare frekvens är bara ett behov när du helt enkelt inte hinner föra över data snabbt nog vid lägre frekvens.

Kul att se fler som sprider kunskapen @perost

Permalänk
Hedersmedlem

@Luddex_5 *Rubrik förtydligad*

Hej och välkommen till Sweclockers!

Kom ihåg att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...