Permalänk
Medlem

Byta från akryl till härdat glas?

Hej!

Har ett Coolermaster HAF XB EVO där akrylen är helt galet repad, så jag tänkte byta ut den mot rökigt härdat glas (4mm) med polerade kanter.
Dock så är jag otroligt osäker på hur jag ska fästa den, har fått hem min glasskiva och hade ingen tanke på att få uppborrat hål för de små pluggarna som höll akrylen. Är iofs osäker på de hade klarat vikten ändå...

Har ni några bra tips? Funderat på att limma fast den men är rädd att själva limmet kommer att synas genom glaset. Men det hade varit snabbt och smidigt. Sen funderar jag också på att spraya om chassit och då vill jag så klart gärna ta av glasskivan innan. Vill helst inte sätta glaset på insidan heller då metalkanten runt om tydligt kommer att synas då och den är lite sliten samt då full med hål från pluggarna som höll akrylen.

Borde jag få uppborrat hål och sen ordnat gängingar och skruv med gummi distanser?

Tacksam för tips och förslag!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Snusfri
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@THB: Så smart! Suveränt! Tack! Så klistrar på glaset och fäster i plåten, klistret syns inte igenom glaset då?

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

oj måste vara extremt kraftfulla magneter isf.

Permalänk
Medlem

@THB: Crap, gick sådär... Glaset kasar och klistret gör lite märken. Plockar bort och limmar med loc-tites klara superlim istället. Håller tummarna för att det inte syns igenom...

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Snusfri

Tråkigt, enligt dem själva så ska det klara av glas.
Hoppas att det fungerar med det andra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hjälpsam

@Deriveh: Kanske du kan limma med klar silikon?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tja, blev ok. Kan dock se/ana limmet under glaset. Blev lite som ”imma” precis där. Var lätt att bara torka av med fiberduk där det ”immat” ut utanför metallen men det som är under kommer jag inte åt tyvärr... Tänkte inte på silicon... Hade kanske blivit bättre. Ska se om jag kan ladda upp en bild och visa.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att polera akryl och du får bort alla repor. Det blir som nytt om du är lite noggrann och gör rätt. Det är inte svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

@Asyvan: Tja, kanske borde googlat det först... Men men, nu har jag limmat fast glaset. I dagsljus så stör jag mig lite på att man kan ana limmet genom det lite rökiga glaset. Någon som har något tips på om man kan komma åt det?

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska fästa glaset mer eller mindre permanent så åk till glasmästare/bilglas -firma och se om de kan sälja dig lite av den "tejpen" som de fäster bilrutor med. Den är oftast svart och borde inte synas så jäkligt.

När det gäller hål i härdat glas så görs sånt innan härdning och är således kört när det väl är härdat.

Anledningen till att magnetband inte fungerade så bra är nog för att det är för tunn plåt för magneten att fästa i (eller för klen magnet/kombination av de båda).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broberg:

Om du ändå ska fästa glaset mer eller mindre permanent så åk till glasmästare/bilglas -firma och se om de kan sälja dig lite av den "tejpen" som de fäster bilrutor med. Den är oftast svart och borde inte synas så jäkligt.

När det gäller hål i härdat glas så görs sånt innan härdning och är således kört när det väl är härdat.

Anledningen till att magnetband inte fungerade så bra är nog för att det är för tunn plåt för magneten att fästa i (eller för klen magnet/kombination av de båda).

Skickades från m.sweclockers.com

Bilrutor är inte tejpade utan limmas med ett svart polyuretan lim. Detta lim syns givetvis från utsidan om inte glaset har en svart ram som hos bilrutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Bilrutor är inte tejpade utan limmas med ett svart polyuretan lim. Detta lim syns givetvis från utsidan om inte glaset har en svart ram som hos bilrutor.

I stand corrected, hade för mig det kom i tejpform.

Hursom så finns det tjockare dubbeläftande svart tejp, som funkar ypperligt. Används bla.a till att fästa upp skyltar etc.

Om toningen inte är mörk nog och det blir en ojämn kant av tejp eller lim så kan man skära ut en ram i vinyl och montera på insidan innan montering vilket då döljer det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com