Användare rapporterar om defekta exemplar av Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Permalänk
Melding Plague

Användare rapporterar om defekta exemplar av Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Flera användare rapporterar nu om problem med sina nya grafikkort från Nvidia, med både grafiska artefakter i spel och system som kraschar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ajaj inte kul ju när korten kostar som en all-inclusive i 1-2 veckor

Permalänk
Proffsmoddare

Har ett Asus RTX2080Ti Turbo som i och för sig inte fått mycket tid på sig men inga som helst problem.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Har ett Asus RTX2080Ti Turbo som i och för sig inte fått mycket tid på sig men inga som helst problem.

fast det handlar om de som har fått problem.

att skriva men mitt fungerar säger inte så mycket.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mr[M]:

fast det handlar om de som har fått problem.

att skriva men mitt fungerar säger inte så mycket.

Jo, egentligen gör det, ett problem med sådana här fel är att bara de som har fel syns, de med fungerande kort skriver sällan, men de med fel hör ofta av sig, det gör att korten kan verka vara mer drabbade än de egentligen är.
Kort sagt, hälsan tiger still.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Mr[M]:

fast det handlar om de som har fått problem.

att skriva men mitt fungerar säger inte så mycket.

Äger du ett Geforce RTX 2080 eller RTX 2080 Ti och har drabbats av liknande problem? Eller fungerar det bra för dig? Dela med dig av dina erfarenheter i kommentarstråden!

Skrivet av Ratatosk:

Jo, egentligen gör det, ett problem med sådana här fel är att bara de som har fel syns, de med fungerande kort skriver sällan, men de med fel hör ofta av sig, det gör att korten kan verka vara mer drabbade än de egentligen är.
Kort sagt, hälsan tiger still.

Gäller i princip all feedback. Det är övervägande missnöjda som engagerar sig att lämna feedback. Är man missnöjd hörs man.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jo, egentligen gör det, ett problem med sådana här fel är att bara de som har fel syns, de med fungerande kort skriver sällan, men de med fel hör ofta av sig, det gör att korten kan verka vara mer drabbade än de egentligen är.
Kort sagt, hälsan tiger still.

Håller med, i en support-tråd är det givetvis kanske irriterande att höra "mitt fungerar" hela tiden men i diskussion är det hjälpsamt för folk som försöker bilda sig en uppfattning om situationen att höra från alla som har korten och deras upplevelser.

Jag tycker att det är mycket mer snack om issues med denna serie, men det var även en kontroversiell lansering och det är väldigt dyra kort så det är svårt att jämföra det med lanseringen av Pascal.

Det är min undran är hur stora siffror 2080 sålt i och om det är mindre problem med dem eller bara rapporteras färre problem då de knappt sålt..

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Håller med, i en support-tråd är det givetvis kanske irriterande att höra "mitt fungerar" hela tiden men i diskussion är det hjälpsamt för folk som försöker bilda sig en uppfattning om situationen att höra från alla som har korten och deras upplevelser.

Jag tycker att det är mycket mer snack om issues med denna serie, men det var även en kontroversiell lansering och det är väldigt dyra kort så det är svårt att jämföra det med lanseringen av Pascal.

Det är min undran är hur stora siffror 2080 sålt i och om det är mindre problem med dem eller bara rapporteras färre problem då de knappt sålt..

Pascallandseringen gick inte helt smärtfritt den heller, EVGA kort hade problem.

Nu verkar problemet röra alla tillverkare, och det verkar betydligt värre.

Permalänk
Medlem

Nej i en sådan här tråd spelar det ingen som helst roll att skriva att ens kort fungerar bra, det statistiska underlaget är ändå på tok för litet för att det skall göra någon som helst nytta.
Det enda som händer är att tråden blir jobbigare att läsa och inte håller sig till diskussionen om vad nyheten handlar om.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Detta får mig dock att tänka på:
https://www.sweclockers.com/nyhet/22849-minnesproblem-hos-gef...

Är inte första gången Micron fuckat upp sig med VRAMet. GDDR6 är ju trots allt nytt det med, och kanske har nån barnsjukdom. Det konstiga är ju om det nu bara är just 2080 Ti och inte de andra korten?

Permalänk
Inaktiv

Bättre att avvakta tills nästa generation RTX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

Bättre att avvakta tills nästa generation RTX

Eller om AMD lyckas med sitt motsvarande RTS.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Rebben:

Nej i en sådan här tråd spelar det ingen som helst roll att skriva att ens kort fungerar bra, det statistiska underlaget är ändå på tok för litet för att det skall göra någon som helst nytta.
Det enda som händer är att tråden blir jobbigare att läsa och inte håller sig till diskussionen om vad nyheten handlar om.

Nu är det dock så att jag är den hittills enda i diskussionen som har skrivit något med direkt relevans till artikeln, för jag har ett grafikkort som nämns.

Jag ber om ursäkt ifall mitt första inlägg blev lite kort och kanske sticker i ögonen, det var absolut inte meningen.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

En premiumprodukt borde inte ha dessa problem. Har man mage att ta betalt ska skiten fungera. Två andra polare har problem med sina rtx-kort också. Blev RMA på båda. Jag håller mig till Pascal än så länge.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Vissa kort har kanske Samsung-minnen? De lider kanske inte av problemet.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Hjälpsam

Inbilsk som jag är har jag skapat en omröstning.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1535007-omrostning-har...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Blir väl som för 970 korten där man får reklamera korten om man vill.

Är nog lite halv B kvalitet på dessa som kommer först tills de fixat alla fel eller gjort nya kretsar.

Permalänk
Hjälpsam

Jag ser inget konstigt med detta, finns det någon lansering där några fåtal inte har drabbats av DOA? Oavsett märke, modell eller produkt? Om man googlar "defective [valfri-produkt]" får man ju en uppsjö träffar.

För att detta ska vara en nyhet så vill jag gärna se hur mycket mer felrapporter det är i förhållande till tidigare lanseringar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Frågan är vad har folk gjort med sina kort har de överklockat sönder sina kort och sen säger att de är defekta, för att få nån chans på garantin & uppmärksamhet? eller så va kortet defekt från fabrik.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Frågan är vad har folk gjort med sina kort har de överklockat sönder sina kort och sen säger att de är defekta, för att få nån chans på garantin & uppmärksamhet? eller så va kortet defekt från fabrik.

Det som jag reagerade på var ju att de som skickat tillbaka kort, har fått nytt, och fått samma problem. Har du haft problem, får ett nytt, är troligen inte det första du gör är överklockar utan att testa det nya. Men man vet ju inte säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det som jag reagerade på var ju att de som skickat tillbaka kort, har fått nytt, och fått samma problem. Har du haft problem, får ett nytt, är troligen inte det första du gör är överklockar utan att testa det nya. Men man vet ju inte säkert.

Enligt flertalet på reddit så överklockar samt stresstestar dom sina kort i detta nu för att säkert veta så dom inte är utsatta själva.
Så man ska nog inte vara helt säker.

Permalänk
Medlem

Inga problem alls med ett MSI 2080.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Enligt flertalet på reddit så överklockar samt stresstestar dom sina kort i detta nu för att säkert veta så dom inte är utsatta själva.
Så man ska nog inte vara helt säker.

Heh... varför är jag inte förvånad

Personligen anser jag inte detta problem borde finnas på ett kort för detta pris, men ny teknik har ju sina risker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Frågan är vad har folk gjort med sina kort har de överklockat sönder sina kort och sen säger att de är defekta, för att få nån chans på garantin & uppmärksamhet? eller så va kortet defekt från fabrik.

Något av det första jag gör med ett nytt grafikkort är att just överklocka (ej volt dock) och stressa kortet så jag dels vet att det fungerar även under hög usage och dels vet att kortet levererar som det ska. Klarar kortet av normalt spelande, men inte några rundor 3Dmark så vet man ju att där är något fel på det. Bättre att hitta eventuellt fabrikationsfel så snabbt som möjligt.

Sen så är ju RTX-serien ny med allt vad det innebär, men med tanke på att RTX 2080 Ti kostar mer än en veckas semester utomlands, så hade jag förväntat mig en viss kvalitetskontroll. Kan vara så att det inte är fler trasiga kort än genomsnittet vid en ny generation, återstår att se.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag har bara fått blåskärm och svart skärm med rosa artefakter när windows laddats efter en uppstart vid några tillfällen. Inga problem vid spelande eller så, jag gissar på drivrutiner för mig. Har formaterat datorn och ska se hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Kört mitt MSI RTX 2080 Gaming X Trio nu sedan den 29/9 alltså precis en månad, inga problem hittills.
Ligger på +100Mhz GPU / +950MHZ Mem
Sitter micron minnen på mitt.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Det mer skrämmande är hur lång tid många ser ut att få vänta från support från Nvidia, vissa skriver upp till 7+ dagar och inte hört något. Antingen har de slutat svara helt eller så har de fått så mycket RMA mail att de inte hinner med längre såg ut som de som skickade in väldigt tidigt fick svar från nvidia fort med så, något pågår där.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Enda konstiga jag märkt sen jag skaffa 2080 är att vart 7-10 start av datorn så är skärmen helt svart och inget händer. Startar man om är allt som vanligt igen och är så ett tag, aldrig varit med om det innan jag byte till 2080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag har bara fått blåskärm och svart skärm med rosa artefakter när windows laddats efter en uppstart vid några tillfällen. Inga problem vid spelande eller så, jag gissar på drivrutiner för mig. Har formaterat datorn och ska se hur det fungerar.

Som jag då men endast haft svarta skärmar, inga andra problem alls.