Permalänk
Medlem

Datorn fryser, går ej att resetta

Hej,

Lite osäker på hur jag ska förklara mitt problem, men tänkte ge det ett försök.

Min dator hade mycket problem förut och kunde inte starta ibland osv, det problemet blev löst när jag köpte ny PSU.

Nu har jag dock stött på något problem jag inte har någon som helst aning om vad som sker.
Min dator frös ganska strax efter att daton startat, runt 1-2 minuter, och gjorde det varje gång jag startade om datorn.
Så jag testade stt dra en reset men behålla mina filer, efter det funkade det i runt en till två månader skulle jag tro.

Nu i tisdags när jag satt och kollade på TV med datorn igång på skrivbordet fick den en plötslig blue screen. Efter den blue screenen kom frysproblemen tillbaks, och den här gången mycket värre.

Som sagt fryser den strax efter dator startat, tänkte att en system recovery på en restore point kunde funka, men det gjorde det inte. Fick ett error meddelande med details:

”System Restore failed while scanning the file system on the drive D:\. The drive might be corrupt. You might want to retry System Restore after running chkdsk /R on this drive.
An undpecified error occurred during System Restore. (0x80070017)”

Efter detta tänkte jag självklart att hårddisk D: kunde vara korrupt. Men osäker på om det kunde vara något komponentfel eller fel på mitt OS.
Körde en Windows Memory Diagnostic och RAM minnena såg schyssta ut.

Körde nu en System Reset från ”Advanced Restart”, valde remove all files och sedan Just Remove My Files, alltså inte Fully Clean.

Den gick dock inte igenom om jag fick meddelandet ”There was a problem resetting your PC”.
Sökte lite på google och testade ”cd %windir%\system32\config”, ”ren system system.001”, ”ren software software.001” i cmd som admin men fick tillslut meddelandet ”The process cannot access the file because it is being used by another process".

Testar just nu en chkdsk /R på drive C: men den har stått fast på 17% i över 2-3h nu, osäker på vad jag kan göra och på vad det är som händer.

All hjälp uppskattas.

Processor: Intel Core i5 4670
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: MSI B85M-E45
Minne: 2x4 GB
Grafikkort: Gainward Geforce GTX 760
Hårddisk: Kingston 250GB SSD
Nätaggregat:Corsair RM750x

Systemet är ca 5 år gammalt men PSUn köpt ca 2 månader sedan.

Permalänk

Jag har haft liknande problem. Då bytte jag ssd från Kingston till samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp en ny SSD och eller kör en ren ominstallation av Windows.

Permalänk
Medlem

Vissa fel krävde att man startade datorn från DVD / USB, tog bort alla partitioner på disken så det blev en riktigt ren installation.

Gör man bara som du gjorde, återställer, reparerar mm kan felen bli kvar eller komma tillbaka.

Edit:
Andra diskar kopplar man in efter att DVD / USB installerat klart. Annars kan DVD / USB lägga / använda något på andra disken som Windows behöver för att starta och bla göra det svårare att veta vilken disk som orsakar fel i framtiden.

Man behöver gå så här lång för att utesluta fel är i Windows mm. Låna en disk och installera på kan man också göra.