Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

ström eller usb fel?

Hej alla!

Jag flyttade min dator från golvet upp på skrivbordet och efter det har det bara gått utför.
jag kopplade bort alla sladdar och kopplade i dem sen igen och testade starta datorn.

Först ville den inte starta alls och var totalt svart.
jag testade med enbart strömkabel och då gick den igång, testade sedan lägga till DP kabel och den startade likaväl och jag kom till windows login precis som vanligt.
Nu testade jag att koppla på usb kabel men då slocknar hela systemet direkt utan att jag ens försökt starta datorn. Jag har testat alla usb uttag och alla mina olika usb's men moderkortet (RGB'n) bara blir svart direkt och jag kan inte starta datorn.
Jag har även fått "usb device over current status detected".

Startar jag datorn med endast ström och DP så kan jag sedan koppla in alla usb kablar och använda datorn precis som vanligt men försöker jag starta om den så får jag samma felmeddelande igen.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home
Processor: AMD Ryzen 2700x
Processorkylare: Deepcool CAPTAIN 120 EX RGB
Moderkort: ASUS X470-F Gaming
Minne: 2x8 GB Corsair 2300Mhz
Grafikkort: Asus RTX 2080
Hårddisk: Toshiba 2tb samsung/ ssd samsung 206GB
Nätaggregat: Corsair 750W Modular
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x120mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem

@Chris78:
Det är lite otydligt hur noga du testade USB. Först skriver du 1 kabeln och längre ned nämnder du flera USB kablar.

Testa att bara ha 1 USB kabel eller pryl kopplad. Gäller mus, tangentbord mm också. Glöm inte att testa både portarna på baksidan av datorn och på chassit för några glömde ena stället.

Det kan vara bra att ta bort alla USB prylar OCH nollställa bios (CMOS) efteråt. Det är känt för att kunna lösa mystiska fel. Antingen gör man som i moderkorts manualen eller så tar man bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt. Glöm inte att ta bort strömkabeln.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Låter som att en av usb portarna är trasiga och ett stift är böjt och kortsluter mot chassi. Kontrollera alla portar med lampa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Sötast
Skrivet av DavidtheDoom:

Låter som att en av usb portarna är trasiga och ett stift är böjt och kortsluter mot chassi. Kontrollera alla portar med lampa.

Skickades från m.sweclockers.com

This.

Har hänt mig för en herrans massa år sedan.
PS. Det går att få in en USB-kontakt i en ethernet port, de har exakt samma längd XD även då slocknar datorn!