Ljudproblem - Dual PC Streaming

Permalänk
Medlem

Ljudproblem - Dual PC Streaming

Hej!

Jag har precis köpt mig ett Elgato HD60Pro för att börja streama. Jag börjar från noll och har ingen tidigare erfarenhet av detta men jag har god datorvana och tycker att jag borde kunna få rätt på det.
Jag kör med 2 PCs, en gamingdator och en streamingdator med Elgatokortet.

Att få över bilden är simpelt nog men jag har problem med ljudupptagningen/uppspelning på streamen.
Jag kör endast med ett USB headset för närvarande.

Jag är i nuläget endast efter den simplaste lösningen till att börja med. Har kollat ett flertal Youtube guider men jag hittar ingen bra "step by step" guide.

Går det att göra analogt, måste man använda t.ex Voicemeter Banana och virtuella kablar?
Har inget emot att lägga lite pengar om t.ex en mixer eller programvara gör det enklare.

Hur har ni gjort? Alla tips mottages!

Mvh
Schmaco

Permalänk
Medlem

Exakt vad är det du vill göra som inte funkar idag?

Edit: Får du inte med ljudet över till streamdatorn, är de det som är problemet?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter enklaste möjliga lösningen kan jag rekommendera Stardock Acoustic Bridge. Använder det själv i en dubbel-pc-streaming-setup. Funkar väldigt bra. Nån gång i halvåret blir ljudet fördröjt i nån sekund, men det avhjälpes genom att starta om datorn.

Permalänk
Medlem

@SvanteP: Jag har lyckats föra över datorljud från Gaming till StreamPC'ns speakers. Det blev iofs väldigt burkigt och ekande av någon anledning på hög volym. Jag kunde dock inte få med ljud från min mic och hade inget ljud i mitt headset.
Just nu har jag nog strulat runt så pass att jag inte kan säga exakt vad jag gjort.
Därför undrar jag hur andra gjort så kanske jag kan följa deras inställningar.

Permalänk
Medlem

Voicemeeter Banana har stöd för 8 ljudströmar över nätverk från en pc till en annan via VBAN protokollet.

Googla Voicemeeter Banana VBAN så finns det flera video som förklarar hur man sätter upp det.

Voicemeeter Banana är gratis, du kan donera om du vill.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera här. Har tidigare kört både rent digitala lösningar men även kopplat 3.5mm kablar mellan datorerna för att föra över ljud, haft externt ljudkort som jag kopplat via usb och 3.5mm för att mic till bägge datorerna etc. Det har funkat men antingen varit omständigt, opålitligt, eller både och.

Gick och köpte mig Yamaha - MG10XU mixer. Kopplat mer eller mindre som i den här guiden https://www.youtube.com/watch?v=Yzlxb5DGTY8 . Min största oro var att det inte skulle synca perfekt eftersom att bilden gick via capturekortet och ljudet omvägar via mixern, men har funkat klockrent. Om man inte behöver alla 10 kanaler eller känner att lösningen som personen i videon använt för att få till ljudet till discord så finns det en enklare 6 kanalig variant.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.