Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Trasig dator

Hejsan!
Min dator har krånglat lite på senaste tid och nu är den helt död.
Det började med att de tog mina skärmar 15-20 minuter att komma igång och nu häromdagen startar inte skärmarna upp alls. Tangentbordet lyser upp och datorn lyser upp och det låter som allt i datorn är igång. Jag tror inte datorn startar helt eftersom när jag klickar på num lock så släcks inte lampan.
Jag har testat starta datorn utan ram minnen och testat dom 1 och 1, även testat starta utan grafik kort.
Datorn är 5 år gammal och det har samlats lite damm i den men inget överdrivet.
Den dog helt efter jag gjorde windows update, men det kanske bara är en slump?

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 4690k 3.5 GHz, 6MB
Moderkort: ASRock Z97 Anniversary
Minne: 4x 4 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0 Cooling
Hårddisk: Samsung SSD EVO Basic 850
Nätaggregat:EVGA Supernova G2 750W 80+
Detta är vad jag vet om datorn.
Någon som har någon idé på vad som är fel och vad jag kan försöka innan jag tittar på att köpa ny?
Tack på förhand!
edit: Jag har även testat att ta ut batteriet till moderkortet för o återställa BIOs men inget hände

Permalänk
Medlem

Det man undrar är om du ser något på skärmen över huvud taget när den startar upp, meddelanden från bios dyl.
Om du får skärmbilder från bios vid uppstarten så lever datorn, nästa steg i så fall är att se om den bootar upp.

Tidigare när den gick, fick du bios-bilder direkt då? När datorn tog 15-20 min på sig, såg du om disk-lampan på maskinen blinkade mycket hela den tiden.
En dålig disk som måste kontrolleras och felcheckas kan ta riktigt lång tid innan den kommer igång och systemet är inte "uppe" förrän detta är klart.
En uppgradering mot en skadad/korrupt disk skulle kunna bete sig som du berättar.

Om en maskin slutar fungera efter en update och det blir "svarta skärmar" tror man gärna att det är något fel med drivrutiner/skärmdirvrutiner.
Det är därför det är viktigt att kolla hur den beter sig vid uppstarten och ev. i stället starta från ett usb-minne eller en cd/dvd (helst en live-skiva så man för en "hel" uppstart med grafik och allt.)

Man brukar kunna välja vilket media en maskin ska starta från om man trycker på, typ "del", "F8", "F11" eller "F12" direkt i uppstarten beroende på bios.
Vissa bios kan ta lång tid på sig om dom "anser" att man stängt av maskinen på ett felaktigt sätt, och måste löpa igenom sina feltester, även operativ kan trixa på detta sätt.

Permalänk

@lassesjo: Nej skärmen reagerar inget alls när datorn sätts på, skärmen funkar till playstation och till laptop så det är inget fel med den.
Förut när den tog tid att starta så kan de inte varit något märkbart fel med hur datorn betedde sig för jag la inte märke till något. Mina diskar funkar för jag startade upp dom på en annan dator för o komma åt viktiga filer.. har testat allt utan psu cpu och moderkortet.

Permalänk
Medlem

Det är inte normalt att en dator tar 15-20 min innan den kommer igång.
Man ska ha en bild eller indikering från OS.et att den jobbar med något efter säg 1min, så något spökade för dig redan innan den slocknade helt.

Svart skärm är en sak men är den aktiv i det läget, ofta har skärmar indikeringar på om den får någon insignal från datorn eller ej.
Det brukar finnas lite lysdioder på diskar, dvd, det finns fläktar i lådan har du koll på om dom lyser och fungerar som dom brukar?

Funkar fläktarna till cpu och chassi?
Går datorn att stänga av om du håller strömknappen till datorn inne i ~15sek?
Ett PSU ska leverera +/-5V, +/-12V, +3,3V det bästa är att mäta upp att dom finns med en multimeter.
Är det samma "döda" beteende om du kopplar bort disken elektriskt och försöker starta upp från en DVD installationsskiva till OS:et? (Eller något annat som går att boota på!)