Permalänk

7år gammal skärm, dags för ny!

Eftersom det är Black friday osv så tänkte jag att det är dags för en ny skärm.
Har idag en Asus 144hz 1ms skärm och den har börjat get sig så nu är det dags för en ny.

Jag spelar mycket, alla möjliga spel som FPS, MMO, RPG osv. Så fps och alla godis saker är viktiga.
jag håller även på med bildredigering osv men känner att jag inte är jätte behov av exacta färger men det är självklart mysigt med bra färger osv.

Jag kan fan INGET om skärmar så tänkte att jag frågar dom som vet

Har ingen riktig budget men inget oerhört dyrt kanske, upp till 7k? (Vet inte som sagt, självklart så billig som möjligt men vill ha bra sker).

Jag vill nog iaf ha 1440p och minst 120hz och 27" skulle jag gisssa på blir bra.
Om inte, länka saker och ändra min dåliga åsikt.

Permalänk
Medlem

IPS tycker jag är ett bra val för bildredigering pga färgåtervinningen. En ultrawide kan passa bättre om du kör varierar mellan FPS, MMOs, RPGs.. och ger en bättre inlevelse och passar även bra till film. Sedan vill du gärna ha freesync eller gsync beroende på om du har AMD eller Nvidias kort.

1440p är sweetspot för bra fps med en duglig upplösning, en 21:9 skärm sträcker det till 3840x1440 givet att du har minst ett "average" grafikkort för ca 4000:-.

Gsync variant för ca. 7000:- skulle vara en ASUS ROG Swift PG279Q , däremot vet jag inte om det är några deals på den.

Jag gillar personligen LGs paneler bättre vad gäller kvalitet, så tänker själv vänta på en 34GK950G-B alternativt "next gen" 3840x1600 ultrawides.

Permalänk

@Harddrive:

Okej, Vad jag förstår så är minsta MS på IPS 4ms va? Jag har haft 1 ms i som sagt många år, kommer jag bli skogstokig på 4ms tror du?
Och sitter på ett Nvidia kort, ett 1070 Strix.

Som sagt, jag är helt grön så vet inte hur "OP" skärm systemet klarar / eller vad som är sweet spot ett bra tag framöver.

Och som sagt, priset är inget krux igentligen, man är ju bara snål svensson som vill komma undan så billigt som möjligt :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniSwamp:

@Harddrive:

Okej, Vad jag förstår så är minsta MS på IPS 4ms va? Jag har haft 1 ms i som sagt många år, kommer jag bli skogstokig på 4ms tror du?
Och sitter på ett Nvidia kort, ett 1070 Strix.

Som sagt, jag är helt grön så vet inte hur "OP" skärm systemet klarar / eller vad som är sweet spot ett bra tag framöver.

Och som sagt, priset är inget krux igentligen, man är ju bara snål svensson som vill komma undan så billigt som möjligt :P.

Gick själv från 5 MS till 1MS och märkte ingen skillnad på det.
Skillnaden jag märkte var 144-200hz mot 60hz.
Men jag tror inte att det är någon större skillnad på 1 och 5MS men kan ha fel på det även om jag inte märkt något 😋

Rättade till stavfel från mobilen
Permalänk

Då blir det nog en IPS.. Då är frågan... 27" eller ultra wide.....
Det finns för många alternativ nu för tiden

Så ja... Länka på om ni har tips !

Permalänk
Skrivet av MiniSwamp:

@Harddrive:

Okej, Vad jag förstår så är minsta MS på IPS 4ms va? Jag har haft 1 ms i som sagt många år, kommer jag bli skogstokig på 4ms tror du?
Och sitter på ett Nvidia kort, ett 1070 Strix.

Som sagt, jag är helt grön så vet inte hur "OP" skärm systemet klarar / eller vad som är sweet spot ett bra tag framöver.

Och som sagt, priset är inget krux igentligen, man är ju bara snål svensson som vill komma undan så billigt som möjligt :P.

1-4ms är inte mänskligt märkbar. Om jag lirar CSGO på 5 eller 25ms skulle jag ljuga genom tänderna om jag påstod att jag märkte en tydlig skillnad med ett blind A-B test. Dock är som person ovanför nämnde ¨gray to gray¨ och liknande också sämre. TN vinner alltid I hastighet i princip.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s380733579&o=produkt_p...
här har du en del exempel sorterat efter 120+hz, 1440p, 27 tum+

Egentligen tycker jag dessa är överdrivet dyra dock samt att ditt grafikkort inte effektivt skulle klara av 1440p som tar kol på 35%-45% FPS.
27 tum 1440p TN för 3800+ har jag svårt att ställa mig bakom. Medan 27 tum 1440p IPS för 6000+ är lite för liten skillnad för den sjuka summan. CS proffsen som spelar på liv och död är fullt nöjda med 1080P 144hz TN (även fast en del har gått upp till 240 på senaste dock tog det dem 4-5 år).

Om du tar dina tävlingsriktade FPS spel seriöst håll dig till 24 tum 1080p TN. Om du insisterar att pengar inte är ett problem och vill ha bild kvalitet så är detta ett exempel:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3410310

Väldigt hyllad men har tidigare sålts för 5990 vilket jag tycker är högst vad den är värd fastän den är riktigt bra och unik. Litar på att den kommer säljas för det priset under Black friday också.

Ifall du hittar något som intresserar dig i Prisjakts listan, sök upp reviews på t.e.x >
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_xb270hu.html

en utav de bästa sidorna, kräver en helvetes massa läsande men se bara till att de inte har tydliga problem. T.e.x en del Samsung modeller har haft en del problem som man skulle kunna kalla defekter.

Permalänk
Medlem

@MiniSwamp: Att köra en IPS panel med 4ms över en TN med 1ms är inget att bråka om och du kommer inte märka någon skillnad. Sen mäts ju inte fördröjningen (input lag) utan pixelns gray to gray vilket inte riktigt är samma sak. TN paneler är överlag sämst och jag rekommenderar de endast till folk på en budget eller som bara lirar CS t.ex.

Max 1440p är vad det kortet klarar av i varje fall och inte ens i 144hz (iaf nyare spel med högre settings). Därför är gsync är nästan ett måste eftersom det annars blir en märkbar dipp i framerates. Om du tycker pixeltätheten är för stor på en 27" 1440p skärm rekommenderar jag att köra på en 32 tummare, typ LG 32GK850G t.ex.
Tänk dock på att dessa skärmar börjar bli lite mindre aktuella med skiftet till HDR och Ultrawides. Även om ditt grafikkort inte riktigt pallar det skulle jag försöka sträcka mig till en 3440x1440, det gör så mycket mer för spelupplevelsen..! Och om du tänker rpgs och så behöver du ju inte ha en hetsig framerate.. Dessa kostar mot 10k dock, hittar du en ultrawide ips 3440x1440 med gsync för 8k så skulle jag ta det.

Permalänk

Ok, tack för alla svar, blir att researcha lite när man hinner och orkar sätta sig ner några timmar!

Men nu har jag lite mer kött på benen iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniSwamp:

Okej, Vad jag förstår så är minsta MS på IPS 4ms va? Jag har haft 1 ms i som sagt många år, kommer jag bli skogstokig på 4ms tror du?

Du kommer att störa på det i början. Jag tar både CS:GO seriöst och är en allroundsgamer och därför har det varit lite problematiskt med skärmval. Var jag redo att offra flera potentiella kills i CS:GO för mycket bättre bild och framförallt flyt i alla andra spel?

Jag gick från en BenQ 24' 144 hz 1ms till en Acer XB270HU (IPS, typ 4ms, G-sync).

Man märker ett märkbart släp direkt i början. Men man blir van! Nu spelar jag till och med G-sync på och pangar på ännu bättre än förr. Och gud i fan vad det var värt det. Man får fantastiskt flyt i bilden och mycket bättre färger i alla spel. Kom dock ihåg att låsa fpsen till 141 fps (3 fps under max) i alla spel. RivaTuner är ett utmärkt program för det ändamålet.

Skrivet av MiniSwamp:

Ok, tack för alla svar, blir att researcha lite när man hinner och orkar sätta sig ner några timmar!

Ja, researcha och researcha på, sen lite mer research på't innan du slår till. Lovar dig det är värt det.
Annars kan jag rekommendera XB271HU, en bättre modell än den jag har som jag är larvigt nöjd med sedan Black Friday 2015 (5999 kr va priset!)

Ber om ursäkt för ev konstig svenska, är sjukt trött och ska lägga mig nu

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk

Ok, tack för den inputen Dave, Då vet jag att det inte får bli csgo på ett tag efter ny panel så man hinner vänja sig lite

Jag funderar starkt på xb271hu som ni sagt ovan och efter lite research och verkar nice.

Och ja.. Trött är man så nu blir det fan ingen mer att läsa på utan nu kallar kudden.

Tack som fan ännu en gång för alla tips osv.