Rykte: Diablo IV är under utveckling – blir mer likt Diablo II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Det riktiga Diablo kallas Path of Exile och ny liga startar den 7 december

Jag har spelat PoE en hel del sedan det kom, men på samma sätt som D3 rörde sig på ena hållet från D2 så är PoE snarare en motpol åt andra hållet med betydligt "hårdare" atmosfär och inte tala om att det är allt annat än fördummat.

Bygger man sin karaktär fel i PoE kan man i princip börja om. Vilket gjort att när jag nuförtiden är inne och plöjer lite för skoj skull så letar jag upp en befintlig build i forumet skapat av någon. På ett sätt är det lite tråkigt också.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag har spelat PoE en hel del sedan det kom, men på samma sätt som D3 rörde sig på ena hållet från D2 så är PoE snarare en motpol åt andra hållet med betydligt "hårdare" atmosfär och inte tala om att det är allt annat än fördummat.

Bygger man sin karaktär fel i PoE kan man i princip börja om. Vilket gjort att när jag nuförtiden är inne och plöjer lite för skoj skull så letar jag upp en befintlig build i forumet skapat av någon. På ett sätt är det lite tråkigt också.

Förstår dig till fullo. Känner lite dock att cookie cutter builds + casual går hand i hand lika väl som snus + kaffe, julskinka + senap och handtralla + giftermål.

Permalänk
Medlem

Men den stora frågan är kommer det till Mobilerna alla har ju en

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Låter som att de vill ta D4 precis dit jag vill. Dvs gå mot något mycket mörkare, mer D2 inspirerat än D3s som sagt mer tecknade grafiska stil. D3 är/var för lättsamt helt enkelt. Så detta bådar gott. Är en bit bort men jag ska ingenstans, så de kan ta sig tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Flopper:
I min mening så anser jag att POE inte är D2 eller det som ersätter D3. PoE har noll känsla. Tråkiga hubbar och ett rackarns trist utseenede samt att känslan i allt är bra mycket sämre än i D3 - och näe, kom int emed att efter lvl 70 blir det bättre. Jag klarar knappt 70 minuter innan jag blir uttråkad av att bara springa och jaga utropstecken, inte riktigt greppa hur saker och ting fungerar eller känna mig driven att ta mig framåt.

Visst, POE är multiplayer, men jag saknar känsla och anledning till att spela det. med D2 var jag fast med en gång. I D3 ville jag veta hur story slutatade även mom jag tyckte att systemet var för neddummat.

Tycker nog att Grim Dawn är en trevligare upplevelse då, men även där saknar jag den där svulstiga känslan från Diablo världen.

Nu vill man ju gärna tro att D4 kan bli bra, men sett till utveckling, socialt hubannade, loot boxar och mictr transactioner samt spela för att farma gear då blir det lite lätt tröttsamt. Kul att det finns att göra efter man klarat spelet... Men D3 är kul att köra en gubbe från 0-70 i en säsong för man inte spelat på ett par månader - men det är samma sak hela tiden.

Kände att med D2 var det alltid ett äventyr vad för motståndare man mötte och ur kartan såg ut. Var var bossen placerad den här gången och att man fick verkligen passa på att testa olika spelstilar då man byggt en karaktär på ett visst sätt.

Aja, nostlagi är förrädiskt ibland...

Permalänk

Ge mig ett Diablo med uppdaterad grafik, välutvecklad PvP, trading, mörkare gotisk atmosfär, mer blod och skräck, en mer vuxen och seriös story, musik inspirerad ifrån den i D1 och D2 (Tristram theme ftw), kanske lite ytterligare RPG-element, rolig endgame (inte bara massa rifts) och intressanta klasser så är jag helsåld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Bygger man sin karaktär fel i PoE kan man i princip börja om. Vilket gjort att när jag nuförtiden är inne och plöjer lite för skoj skull så letar jag upp en befintlig build i forumet skapat av någon. På ett sätt är det lite tråkigt också.

Oftast kan du experimentera ganska fritt upp till endgame. Oftast märker man ganska snabbt om en "build" fungerar eller inte. Det gäller bara att ha en klar uppfattning av vägen till hur din karaktär skall fungera/se ut.
Att lägga lite huller om buller för att man eventuellt tillfälligt behöver något skapar dåliga builds och man får hybrider som är inte särskilt effektiv på något.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Det riktiga Diablo kallas Path of Exile och ny liga startar den 7 december

Ladder reset på d2 då också 😀.

There can only be one! Poe är ok men jag kommer gång på gång tillbaka till d2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid hoppas, men det låter lite konstigt att denna information når oss genom anonyma källor efter floppen på BlizzCon. Borde inte Blizzard ha försökt räddat situationen genom att säga att Immortal inte är det enda Diablo-spelet som de arbetar på men att det dröjer innan de kan prata mer om det?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Oftast kan du experimentera ganska fritt upp till endgame. Oftast märker man ganska snabbt om en "build" fungerar eller inte. Det gäller bara att ha en klar uppfattning av vägen till hur din karaktär skall fungera/se ut.
Att lägga lite huller om buller för att man eventuellt tillfälligt behöver något skapar dåliga builds och man får hybrider som är inte särskilt effektiv på något.

Det är just det här som är PoE's fall för mig. I spelet får man noll hjälp mot vart man ska eller ens kan bygga sin karaktär.
Om man inte har spelat förut eller orkar läsa en massa så har man ingen aning om vad för skills som finns och vad som är värt och hur man ska kombinera dessa. Och att följa builds på nåt forum är hopplöst också om man inte fattar vad saker är.

Jag gillade PoE första gången jag spelade när jag bara tog mig vidare och tog det som kändes bra för stunden. När jag tog upp det igen för någon månad sedan kändes det hopplöst att veta vad jag skulle bygga. Det fanns för mycket val och för många sätt att göra något halvdant.

I Diablo 2 och 3 har man i alla fall möjligheten att se vilka skills som kommer och planera vad som låter bra. Sen kan det bli katastrof i alla fall. Men i D2 la de inte respec-möjlighet och i D3 är det bara att byta när man vill och testa sig fram.

Permalänk

Hoppas dom för in runornigen och gärna ledtrådar i värdlen på runord så man inte bara fick kolla på forum m.m vad som fanns.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av terasque:

Hela Diablo 4 låter så förhastat och panikartat att det känns som en eftertanke efter Blizzcon.

Att nyheten "läcker" nu är säkert en eftertanke efter Blizzcon men Blizzard har haft flera Diablo projekt på gång sedan långt innan Blizzcon. Enligt bland annat Kripparian var det från början tänkt att ha en teaser trailer till Diablo 4 redan förra(!) Blizzcon men den idén slopades. Att Diablo 4 till PC har varit under utveckling i minst 2 år redan finns det flera källor som säger därav förväntningarna till årets Blizzcon som blev en besvikelse.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av terasque:

Vilken dynga!

Menar alltså inte artikeln, tanken om Diablo II eller Diablo III. Jag tror att den här "anonyma källan" dyker upp nu i svallvågorna av Diablo Immortal, för att försöka rädda ansiktet på Blizzard. Hela Diablo 4 låter så förhastat och panikartat att det känns som en eftertanke efter Blizzcon.

Tror inte en sekund på att det fanns tankar på att det skulle komma en demo till Blizzcon. Om Blizz hade Diablo IV i pipeline, varför basunerar de inte ut detta? Eller åtminstone teasar om att det ä rpå gång. Vilken hype de hade kunnat bygga och Immortal hade fått ett bra mottagande som en kompletterande produkt. Så korkade är de inte att de "missade" den möjligheten. Jag tror helt enkelt inte på Blizzard längre och jag tror absolut inte det fanns solida planer på att rulla fram D4.

Jag kanske är helt fel ut och detta bara är babbel från ett besviket fd Blizzard-fan.

För det första så är det inte en anonym källa, utan elva stycken som jobbar eller har jobbat på Blizzard. För det andra är Jason en välkänd journalist inom branschen som stått för många ingående och avslöjande artiklar genom åren, så att det här inte skulle vara trovärdiga uppgifter finner jag ganska osannolikt. Läckorna kan ju dock av förståeliga skäl inte bli för detaljerade, då skulle de röja sin identitet och antagligen få se fram emot en saftig stämning...

Jag tror mycket på att D4 var planerat, exakt varför det inte blev klart är svårt att svara på. Det finns en viss risk att spelet ytterligare har tagit en vändning där story, karaktärer och liknande tagit en vändning sent. Blizzard hade ju håvat ut massa pengar på en serietidning som för några månader sedan bara lades ned, trots att det tydligen fanns en hel del material klart. Detta också att ens oficiellt kommentera nedläggandet vilket också får en att fundera vad det kan ha berott på.

Jag tror faktiskt tvärtemot dig, jag tror faktiskt att ledning/pr faktiskt är jävligt korkade. Det hade räckt med att göra som Bethesta och köra en kort teaser med D4-loggan så hade intrycket fått ett helt annat bemötande och hatet mot Immortal hade inte varit lika starkt. Att det inte skulle finnas några planer på att lansera D4 alls är orimligt och att det är ett "rykte" att D4 är under utveckling känns också märkligt. Däremot förstår jag att man inte visar upp något som kan vara representativt för slutprodukten utan att man avvaktar tills det börjar ta sin slutgiltiga form, precis som R* med deras spel där det är locket på tills spelet är mindre än ett år bort.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Det som framgår i artikeln är att de inte ville säga nåt om det för att undvika det som hänt tidigare med till exempel Titan, där de gått ut med att spelet existerar och sen läggs det ner. Slippa (ännu mer) förnedring helt enkelt. Säger inte att du har fel, håller med om att det smarta skulle ha varit att bygga hype.

Fast det är ju lite skillnad på Titan som var ett helt nytt IP jämfört med fortsättningen på Diablo. Alla vet ju att Blizzard vill ut med Diablo 4 och dem har ju mer eller mindre redan bekräftat att Diablo 4 kommer med att hela tiden säga "we've got multiple new Diablo projects in the works". Så varför inte bara släppa en 10 sekunders film efter Diablo Immortal när Wyatt lämnar scenen som visar texten Diablo som sedan brinner upp medans Diablo hånskrattar. Wyatt hade bara kunnat kommentera "Wow" för att sedan lämna scenen.

Folk hade ju blivit galna bara för det, dem bekräftar att något nytt kommer men ingen annan information kommer ut vilket gör att folk inte blir besvikna och folk blir mer positiva till Immortal eftersom dem vet att det inte är allt, utan bara ett kul sidoprojekt som Fallout Shelter, Elder Scrolls: Blades och Gears Pops.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

All aboard the hype train! Chooo chooo!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Avstängd

Man kan bara hoppas, det svider lite i själen att samma "team" som gjorde Diablo 3 ska försöka sig på 4:an. Som att sätta in WoW-spelare till att skapa D4...

Hoppas detta team lyckas med ett mycket mörkare och skrämmande tema.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Det var ju Diablo som var läskigt, inte Diablo 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Konceptet med att man ska kunna få full gear och exakt varje item i spelet man vill ha på 1 dag gör Diablo3 ganska tråkigt.

Hoppas Diablo4 lyckas göra någon mer förändring än bara grafiken.

Jo, man kunde dock få full EQ via bytesservrar, om man hade intressanta bytes-EQ själv att erbjuda.

Men ensam försöka samla på sig en serierustning kändes som ett dött lopp

I Diablo 2 LOD då, jag har inte spelat Diablo 3.. kanske hoppar på Diablo 4.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om estetiken eller grafiken som var problemet för diablo 3, även om jag föredrar den tidigare mörkare stilen.
För mig är det att man fördummat spelet så mycket att det inte finns några spelarval över huvud taget.
Alla karaktärer får alla skills, och man når endgame på en dags spelande.
Efter man nått endgame så är det bara samma sak, rift efter rift för att få en minimal uppgradering så man kan köra högre rifts.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tekoppar:

Fast det är ju lite skillnad på Titan som var ett helt nytt IP jämfört med fortsättningen på Diablo. Alla vet ju att Blizzard vill ut med Diablo 4 och dem har ju mer eller mindre redan bekräftat att Diablo 4 kommer med att hela tiden säga "we've got multiple new Diablo projects in the works". Så varför inte bara släppa en 10 sekunders film efter Diablo Immortal när Wyatt lämnar scenen som visar texten Diablo som sedan brinner upp medans Diablo hånskrattar. Wyatt hade bara kunnat kommentera "Wow" för att sedan lämna scenen.

Folk hade ju blivit galna bara för det, dem bekräftar att något nytt kommer men ingen annan information kommer ut vilket gör att folk inte blir besvikna och folk blir mer positiva till Immortal eftersom dem vet att det inte är allt, utan bara ett kul sidoprojekt som Fallout Shelter, Elder Scrolls: Blades och Gears Pops.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, jag säger inte emot. Jag håller med om att det skulle varit bättre, men i artikeln säger de som Kotaku pratat med att Blizzard vill undvika liknande scenarion.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

D1 och D2 i all ära, jag vill ha ett nytt NoX!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Nä tror inte Blizzard lyckas få någon vidare känsla i Diablo 4 som t.ex Diablo 2 hade tyvärr.
Bara se på WoW, Diablo 3 deras utvecklare är inte mycket att ha längre.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXpander_:

Man kan bara hoppas, det svider lite i själen att samma "team" som gjorde Diablo 3 ska försöka sig på 4:an. Som att sätta in WoW-spelare till att skapa D4...

Hoppas detta team lyckas med ett mycket mörkare och skrämmande tema.

Jag tror absolut de kan bli värre denna gång... men återstår och se om det ens blir ett d4.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Warcraft (inget jälva wow, originalet), StarCraft, Diablo. De tidiga titlarna gjorde att Blizzard tillhörde toppen bland mina favoriter på spelmarknaden. Med WoW förändrades allt. Jag har inte ens brytt mig om att testa Diablo III, vid det laget hade jag redan tappat hoppet fullständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Warcraft (inget jälva wow, originalet), StarCraft, Diablo. De tidiga titlarna gjorde att Blizzard tillhörde toppen bland mina favoriter på spelmarknaden. Med WoW förändrades allt. Jag har inte ens brytt mig om att testa Diablo III, vid det laget hade jag redan tappat hoppet fullständigt.

Möjligen SC men uppföljarna WC2 och D2 var betydligt bättre än originalen även om jag spelade originalen sönder och samman.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Warcraft (inget jälva wow, originalet), StarCraft, Diablo. De tidiga titlarna gjorde att Blizzard tillhörde toppen bland mina favoriter på spelmarknaden. Med WoW förändrades allt. Jag har inte ens brytt mig om att testa Diablo III, vid det laget hade jag redan tappat hoppet fullständigt.

Samma sak här. Sen blev Blizzard "Kindergarten Games" och började göra spelen färgglada och cartoonish och då gick man över till annat. Starcraft II var riktigt bra dock, men de har förstört atmosfären där också. Det är som att Blizzard inte kan få till atmosfärer längre utan allt skall vara som en Pixar-film typ.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd

Fixa en superversion av Diablo II, kosta vad det kosta vill. Ladder-pris 500 kr per säsong? Im in!

Permalänk
Medlem

För er som är mer kunniga inom diablo-lore, vad tror ni D4 kommer handla om?
Visst det skulle ju kunna vara nån sorts diablo boss igen, men det känns som om deras universum har utrymme för nåt annat än det om det.
nämns en annan Prime evil nånstans eller om att the nephelim blir en ny endgame boss kanske?
spekulerar vilt men är fan så mkt roligare att diskutera än deras fiaskon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av folzar:

För er som är mer kunniga inom diablo-lore, vad tror ni D4 kommer handla om?
Visst det skulle ju kunna vara nån sorts diablo boss igen, men det känns som om deras universum har utrymme för nåt annat än det om det.
nämns en annan Prime evil nånstans eller om att the nephelim blir en ny endgame boss kanske?
spekulerar vilt men är fan så mkt roligare att diskutera än deras fiaskon.

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle vara intressant med att sätta Nephalem från D3 som end-boss. Fick vibben att Nephalem blev alldeles för supermäktig och möjligtvis potentiell korrupt sen hen dödade alla Prime evils.

Intressant!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

D3 födummade spelarna totalt , inget tänka och planera som i D2 , i slutändan bara att aktivera skillsen/numlock och gå framåt...
Öka/lägga till nåt varje season så spelarna klarar nån rift extra och känner sej bättre , lockar inga hardcore gamers utan bara kidsen , kanske där pengarna finns på kort sikt...

Minnet kanske sviker men D2 var ju i slutändan bara farmande av baalruns pindleruns osv mha maphack? Kul var det men ibland minns man saker som bättre än de var.

Lirat mycket D3 också, hade hoppats på en rejäl expansion, men D4 låter fint oxo.

Skickades från m.sweclockers.com