Spelklient blockad av brandvägg, hjälp

Permalänk

Spelklient blockad av brandvägg, hjälp

Spelklient = gameranger, program för att köra multiplayer på spel som inte har tillgång till det längre
Har försökt klura ut vad som är fel länge nu men inte kommit fram till någon lösning.
Det är nämligen så att jag kan inte hosta spel alls utan får felmeddelande att min brandvägg och/eller router blockerar det.
Det skumma är att på min stationära dator fungerar det fint, men som sagt på laptopen gör det inte det.
Båda datorerna kör w10 pro senaste patch, samma gameranger version, samma antivirus osv.
Det enda som skiljer är att jag har fiber till datorn (direkt via vägguttag, ej någon router) men till laptopen så kör jag wifi hotspot via mobilen.
Har kollat brandväggsinställningar-> lagt till programmet som ett undantag, kollat om det har med DNS inställningar att göra, host file, nätverksadapter. Har det något att göra med min ISP (Telia) ? (Dock så kör brorsan med Telia till gameranger utan strul).
Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta min felsökning härifrån...

Visa signatur

MSI Unify MEG X570 || AMD Ryzen 9 5900X || Asus strix rtx 3070ti OC 8GB || Be Quiet Straight Power 11 850W || G.Skill Trident Z RGB DDR4 3200MHz 32GB || Samsung 980 pro 1TB nvme || Samsung 850 pro 1TB || Samsung 850 evo 500 GB || NZXT AIO Kraken x63 || 3x ML140 Pro 140mm PWM RGB || Fractal Design 7 || Windows 10 Pro

Permalänk
Vila i frid

Din mobila nät är CG-NAT'at. Låter du den ansluta via t.ex. flashback VPN får du fullt öppnat precis som den som kör fiber.

Permalänk

@hasenfrasen: Tack för svaret ska testa det asap, hoppas att det går an.

Visa signatur

MSI Unify MEG X570 || AMD Ryzen 9 5900X || Asus strix rtx 3070ti OC 8GB || Be Quiet Straight Power 11 850W || G.Skill Trident Z RGB DDR4 3200MHz 32GB || Samsung 980 pro 1TB nvme || Samsung 850 pro 1TB || Samsung 850 evo 500 GB || NZXT AIO Kraken x63 || 3x ML140 Pro 140mm PWM RGB || Fractal Design 7 || Windows 10 Pro