Permalänk
Medlem

Nybygge krånglar

Hej! Byggde ihop min dator igår och har märkt att när jag startar datorn så fastnar den i läget där det står "ASUS Press F1 or Del for BIOS" eller något i den stilen. Kan inte komma förbi det utan att hålla in power-knappen och starta om. Någon inställning i BIOS jag missat eller vad är problemet?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

@Kr1lle:

Men det fungerar när du startar om?

Se till att du bootar från korrekt SSD/HDD i BIOS, dvs den disk där operativsystemet finns.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

@Vimsig:

Aa precis, det funkar när man startar om.

När jag startar datorn första gången kommer ASUS-loggan upp och det står "Please press DEL or F2 to enter UEFI BIOS setting" och sen fastnar den där. Inget händer om jag klickar DEL/F2 och jag verkar inte kunna komma vidare. Jag forcerar att starta om datorn genom att hålla in power-knappen.

När jag startar om så kommer samma ruta upp men går snabbt över till en ruta med en röd triangel och det står "American Megatrends" och sen vilka komponenter jag har i datorn. Efter det står det:

"The system has POSTed in safe mode. Bla bla bla Press F1 to run SETUP". Då tycker jag F1 och hamnar i BIOS och därifrån kan jag trycka "Save and Exit" och då fungerar det.

Jag försökte leta runt lite på BIOS men hittar inte vart felet kan vara.

Permalänk
Medlem

@Kr1lle:

Testa detta kanske?

"hard reboot the computer three times (press and hold power till shut down turn on and repeat x 2) that should bring up the windows recovery environment which is also accessible from windows installation media, from there you can run startup repair. its an automated process that will attempt to repair any boot-up issues.
https://www.asus.com/us/support/faq/1013965/
"

Klippt från http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3491912/computer-stuck-asus-logo-booting.html

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

@Vimsig:

När jag tvingar den att starta om tre gånger i rad så kommer det ändå inte upp någon windows recovery enviroment.

Jag har googlat lite och försökt få fram någon lösning. Har testat att rensa CMOS genom att ta ut batteriet och använda en CMOS jumper. Har testat att koppla ut SSD och hårddisken och koppla in den igen. Har testat dra ur alla USB-inkopplingar medan jag startar datorn. Inget har fungerat eller påverkat något.

Finns det något mer att göra?

Permalänk
Medlem

@Vimsig: Tror jag löste det. Uppdaterade BIOS och nu verkar det flyta på bra, om det inte bara är tillfälligt